Toon posts:

Verticale lijnen op iMac 27'' na boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Bij opstarten van mijn iMac krijg ik netjes het apple logo en de progress bar. Springt dan vervolgens in een zwart scherm met allemaal witte lijnen/wit scherm met allemaal zwarte lijnen en doet vervolgens niets meer.
Optarten met Alt, Command-R, resetting PRAM....niets blijkt te helpen.
Iemand nog een idee?

https://www.dropbox.com/s.../20150901_220522.jpg?dl=0

[ Voor 1% gewijzigd door Daedalus op 02-09-2015 16:20 . Reden: 7 meg is wat veel voor de mensen zonder glasvezel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Je moet van ?dl=0 ?dl=1 maken om te embedden. Doe toch maar niet, je foto is bijna 7 MB! :X

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 02-09-2015 11:57 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je plaatje werkt niet als embededded ding. Wel als link: https://www.dropbox.com/s.../20150901_220522.jpg?dl=0

Gezien het niet permanent zichtbaar is (namelijk, niet tijdens het boot up proces), zou ik OS X opnieuw installeren en hopen dat het dan wel goed gaat.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xChOasx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 09:01
Is het toevallig het 2011 model met een Radeon HD 6970M ?

Zo ja, dan heeft Apple een vervangingsprogramma (Als je na een test daarvoor in aanmerking komt): https://support.apple.com/en-us/HT203787

Mijn iMac had dit ook en mijn videokaart is gratis vervangen.

[ Voor 94% gewijzigd door xChOasx op 02-09-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:51
Samengevat:
- fix je afbeelding, 7MB is wel erg groot voor zomaar een paatje.
- vertel ons welk type iMac je precies hebt (jaar enz.)
- vertel ons welke versie van OS X (als je OS X draait) je draait
- Opnieuw installeren via de recovery (⌘+R) kan nooit kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dit is idd een Videokaart probleem.

Ik kan het model niet goed zien, maar als ik het Glas en aluminium zo zie is dit idd een van de modellen die in aanmerking komt. Het laatste design voordat ze dun werden zeg maar.

Let er wel op dat vervangen bij Apple een enorme bak met centen kost als hij niet van het 6970m model is.
Dan is de chip laten vervangen (niet reballen!) bij een derde partij een betere oplossing.

Mocht je uit Zuid-Holland komen dan heb ik nog wel een goed adres voor je, DM mij maar mocht dat nodig zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xChOasx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 09:01
xChOasx schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:06:
Is het toevallig het 2011 model met een Radeon HD 6970M ?

Zo ja, dan heeft Apple een vervangingsprogramma (Als je na een test daarvoor in aanmerking komt): https://support.apple.com/en-us/HT203787

Mijn iMac had dit ook en mijn videokaart is gratis vervangen.
Om dit trouwens snel te testen als je inderdaad die videokaart hebt (op eigen risico) kan je het volgende doen:

- Boot naar de commandline/single user mode
- Move alle ATI* en AMD* bestanden uit de /System/Library/Extensions/ directory naar een veilige plek.
- Reboot.

Op dat moment (als het inderdaad het probleem is wat ik ook had) gebruik je de HW acceleratie van je grafische kaart niet. Je iMac is dan wel bruikbaar, maar je scherm bouwt supertraag op enzo. Maar voor mij was het genoeg om er nog even mee te werken en de nodige backups te maken voordat ik 'm inleverde voor een test. (Ik ben naar LJS in Den Haag geweest (wel eerst even gebeld)) Daar voerden ze gratis een Apple HW test uit. Aan de hand van de uitslag daarvan weet je of je in aanmerking komt voor het vervangingsprogramma.

Nogmaals, op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
excuus van de foto
Het is een iMac medio 2011: Imac 27 - 3.1 GHz i5 - 10gb ram - 1gb videokaart
Ik heb de laatste versie (Captain) er op staan.
Heb geen DVD oid dus kan niet opnieuw installeren vanaf DVD.
Booten met control-R werkt niet als ook op alle andere manieren booten. Alleen de commandlineboot is me wel gelukt. Daar gaf hij aan dat de harddrive ed ok waren. Vrees idd voor de videochip.
Zal die ATI bestanden move nog gaan proberen
Dank allen voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kom thuis en kan in safe boot komen. Ingelogd en daarna deed ie het gewoon weer.
alles getest en alles schijnt goed te zijn. Tot een volgende keer....

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Het is dan ook command+r niet control+r.
Maar goed je videokaart gaat het binnenkort opgeven.
Bepaalde types worden door Apple gratis vervangen. (6970M) en het lijkt erop dat dat ook in jouw machine zit.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wel heel snel nu contact opnemen want die verlenging zal binnenkort stoppen als hij niet al gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deed het weer ff en had de mogelijkheid om opnieuw te booten en alles opnieuw te installeren.
Vrijdag gedaan en dacht dat ik van af was. Zaterdag hele dag zonder problemen op kunnen werken.
Helaas. Gisteren wederom die strepen. Mijn serienummer gecheckd en hij zit helaas in die serie 6970M.
Moet 'm even bij de reseller in Utrecht langsbrengen. Ben benieuwd wat het gaat kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:45:
Deed het weer ff en had de mogelijkheid om opnieuw te booten en alles opnieuw te installeren.
Vrijdag gedaan en dacht dat ik van af was. Zaterdag hele dag zonder problemen op kunnen werken.
Helaas. Gisteren wederom die strepen. Mijn serienummer gecheckd en hij zit helaas in die serie 6970M.
Moet 'm even bij de reseller in Utrecht langsbrengen. Ben benieuwd wat het gaat kosten....
Gaat niks kosten, want daar is een vervangingsprogramma voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apple gebeld. Werd netjes geholpen door een Ierse dame (o;
Vervangingsprogramma was afgelopen juli afgelopen. Kom daar dus niet verder helaas. Net te laat.

Is er iemand van jullie die ditzelfde probleem heeft gehad en het heeft kunnen herstellen? Bij wie of heb je het zelf gedaan? Heb je het zelf gedaan zou je dat dan ook voor mij willen doen? Natuurlijk worden alle kosten vergoed (incl uur/reistijd of whatever er dan ook bij komt kijken)
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja, door mijzelf, met een reflow. Ik heb er bergen gedaan. Weet wel dat het geen permanente oplossing is. Wel stukken goedkoper dan een refurb-kaart (dat altijd een gerepareerd stuk ellende is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha dank Sebastius,

Wat is een reflow? Wat is niet permanent? Heb ik na een 'reflow' een goed werkende machine of kan ik dan nog elk moment tegen een niet werkende aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Reflow is het opnieuw verwarmen van de grafische chip zodat de soldeerverbindingen onder de chip en IN de chip (van de die naar de body) weer opnieuw vloeien en verbinden.

Tijdelijk omdat het niet altijd een blijvende oplossing is. Na verloop van tijd, en dat kan kort en lang zijn, gaat de chip onherroepelijk weer stuk. Ik heb reflows gehad die na een paar uur alweer stopten en anderen doen het na jaren nog. Mijn proces is ondertussen zo onwijs degelijk (preheater eronder, hotair erboven) dat ik meestal minimaal een jaar haal. Maar dat is geen belofte.
Pagina: 1