Binnen onze kantooromgeving zijn we aan het experimenteren met het opzetten van een authenticatie systeem op basis van (certificaten op) smartcards, zodat kan worden geauthenticeerd tegen een Active Directory service.
Niet direct relevant voor de vraag, maar wellicht nuttig als achtergrond:
De omweg was nodig, omdat het toevoegen van "eigen" certificaten door het systeem van ESG (volgens verklaringen van hen zelf) niet wordt ondersteund. Nu zijn we dus op zoek naar een leverancier van smartcards + paslezers, die:
De reden dat ik deze vraag hier stel, en niet aan Google, is dat een zoektocht via Google een hele hoop rotzooi oplevert, inclusief schimmige incidentele aanbieders. Wegens een gebrek aan ervaring, ben ik niet goed in staat om het kaf van het koren te scheiden; ik hoop dus dat iemand hier zijn of haar ervaringen wil delen.
Niet direct relevant voor de vraag, maar wellicht nuttig als achtergrond:
- Active Directory draait op basis van Samba op Ubuntu.
- We hebben een eigen CA opgezet voor de uitgifte van persoonsgebonden certificaten.
- De authenticatie willen we gebruiken voor het aanmelden van Windows (7/8/10) clients, maar ook voor authenticatie op websites/webapplicaties en liefst ook voor SSH en SCP sessies.
De omweg was nodig, omdat het toevoegen van "eigen" certificaten door het systeem van ESG (volgens verklaringen van hen zelf) niet wordt ondersteund. Nu zijn we dus op zoek naar een leverancier van smartcards + paslezers, die:
- Gebruikt kunnen worden voor authenticatie met Windows-clients (win 7/8/10)
- De pas beveiligen met een pincode (3x foute pincode = blokkeren)
- Ondersteuning bieden voor PKCS#11
- De mogelijkheid bieden om zelf-gegenereerde certificaten te gebruiken
De reden dat ik deze vraag hier stel, en niet aan Google, is dat een zoektocht via Google een hele hoop rotzooi oplevert, inclusief schimmige incidentele aanbieders. Wegens een gebrek aan ervaring, ben ik niet goed in staat om het kaf van het koren te scheiden; ik hoop dus dat iemand hier zijn of haar ervaringen wil delen.