Bestaat er een slimme thermostaat voor stadsverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mifuki
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
Hi,

Sinds kort woon ik in een appartement met stadsverwarming waardoor ik geen eigen CV ketel heb.
Hierdoor kan ik ook geen slimme thermostaat nemen (zoals de Nest of iets met OpenTherm) omdat je die daar op moet aansluiten.

Heeft iemand hier al ervaring mee / een oplossing voor bedacht?

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:39
wat zou een dergelijke thermostaat moeten regelen/kunnen?
Zoek je iets waarmee je programma's/schema's op afstand kunt beheren (via online portal oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46

aex351

I am the one

Afgelopen week heb ik hier ook naar zitten kijken. Als je stadsverwarming hebt dan heb je twee oplossingen:
1) In de meterkast een 'slimme' klep plaatsen en deze aansturen via een eventuele draadloze thermometer. Hierdoor kan je centraal de temperatuur regelen. Volgens mij is dit ook de typische set-up voor mensen met een CV ketel, met het verschil dat dan de CV ketel wordt aangestuurd. 2) De radiator knop op de verwarmingen vervangen voor een 'slimme' knop met draadloze functionaliteit. En deze vervolgens met een eventuele draadloze thermometer, pc/laptop of een app op je telefoon/tablet aansturen. Ik ben dan ook sterk aan het overwegen om voor optie 2 te gaan. Je huis kan je eventueel in zones indelen en de temperatuur vrij specifiek aansturen. Zie: https://www.conrad.nl/nl/...ermostaat-set-595778.html. Ik las dat de EQ3 Max geen CV ketel kan aansturen (voor de meelezers), dan kom je uit bij de duurdere Honeywell Evohome.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:29

psy

aex351 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:33:
Afgelopen week heb ik hier ook naar zitten kijken. Als je stadsverwarming hebt dan heb je twee oplossingen:
1) In de meterkast een 'slimme' klep plaatsen en deze aansturen via een eventuele draadloze thermometer. Hierdoor kan je centraal de temperatuur regelen. Volgens mij is dit ook de typische set-up voor mensen met een CV ketel, met het verschil dat dan de CV ketel wordt aangestuurd. 2) De radiator knop op de verwarmingen vervangen voor een 'slimme' knop met draadloze functionaliteit. En deze vervolgens met een eventuele draadloze thermometer, pc/laptop of een app op je telefoon/tablet aansturen. Ik ben dan ook sterk aan het overwegen om voor optie 2 te gaan. Je huis kan je eventueel in zones indelen en de temperatuur vrij specifiek aansturen. Zie: https://www.conrad.nl/nl/...ermostaat-set-595778.html. Ik las dat de EQ3 Max geen CV ketel kan aansturen (voor de meelezers), dan kom je uit bij de duurdere Honeywell Evohome.
Ik heb die keuze voor optie 2 eerder al gemaakt :)

Heb ook stadsverwarming. Alle radiatoren hadden een thermostaatknop, beneden hebben we tevens vloerverwarming, Alles was aangesloten op de stadsverwarminvia een Honeywell klep die gestuurd werd door een Chronoterm in de woonkamer. Probleem was dat zodra de vloer warm was deze voorlopig wel uitging en daarmee ook de rest van het huis.

Ik heb het dus nu gewijzigd. De Chronoterm stuurt nu een relais welke de pomp aan of uitschakelt. Nu hoef ik die centrale klep dus niet meer uit te zetten, en hebben alle radiatoren constant warm water, waardoor ik nu overal draadloze Max! thermostaatknoppen kon plaatsen en dus overal thermostaatsturing heb.

Alle resterende kamers hebben nu allemaal een
- Draadloos gestuurde thermostaatknop
Is gekoppeld aan de Max Cube en de wandthermostaat
Hiermee kan je ook zelf de temperatuur handmatig wijzigen
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2SEHOibWG71TqC3PklVqvwXz/full.jpg

- Draadloos gestuurde wandthermostaat, bij de deur
Is gekoppeld aan de Max Cube en de thermostaatknop
Hiermee kan je o.a. de temperatuur aflezen, en de temperatuur wijzigen
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8NK2FAdhMcTCVQ038NeYlnsP/full.jpg

Alle vertrekken zijn aangemeld bij de Max Cube, deze hangt ergens via UTP in je LAN of aan je router. Deze is bereikbaar via een webadres, lokaal of via internet. Ook kan je met een smaprtphone app de kamers aansturen.

Uiteraard heeft elke kamer zijn eigen schema. Je kan op het kwartier nauwkeurig de temperatuur voor 7 dagen instellen. Het werkt vlekkeloos en ik ben erg enthousiast.

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 02-09-2015 16:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ziet er goed uit, precies de set-up zoals ik deze ook ingedachte had. We hebben verchroomde design radiatorknoppen en heb nog zitten kijken of deze ook in een draadloze variant aangeboden wordt. Maar dat blijkt nog een zoektocht te worden want kan niets vinden. Denk dat ik dan ook maar voor de EQ3 ga. Ik zag op Bol.com de 'Danfoss Living Connect Z' voorbij komen. Vergelijkbaar met de EQ3, maar dan via Z-Wave.

Ik vind het eerlijk gezegd apart dat zulke informatie zo beperkt aanwezig is op het internet, maar ook dat dit soort oplossingen uitblijft bij het grote publiek. De centrale thermometers, zoals Nest, die het hele huis op één stand verwarmen is toch niet meer van deze tijd zou je zeggen.

Is het installeren van die radiatorknoppen eenvoudig? Ik ga er nu vanuit dat het een kwestie van de bestaande knoppen eraf draaien, om dan vervolgens de nieuwe er weer op te draaien. Maar ik weet niet of ik dan eerst nog een hoofdleiding of iets dergelijks uit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
Ik ben zelf bezig met een Vera Edge in combinatie met Danfoss Living Connect radiatorknoppen.

Voor het aanbrengen heb ik de volledige klep vervangen. Dan wordt het altijd iets meer dan een klusje. Uiteindelijk hangt de zaak, en is het op afstand regelbaar.

Échte ervaringen heb ik nog niet ermee. Immers: het stookseizoen is nog niet gestart.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

aex351 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:22:
Ziet er goed uit, precies de set-up zoals ik deze ook ingedachte had. We hebben verchroomde design radiatorknoppen en heb nog zitten kijken of deze ook in een draadloze variant aangeboden wordt. Maar dat blijkt nog een zoektocht te worden want kan niets vinden. Denk dat ik dan ook maar voor de EQ3 ga. Ik zag op Bol.com de 'Danfoss Living Connect Z' voorbij komen. Vergelijkbaar met de EQ3, maar dan via Z-Wave.

Ik vind het eerlijk gezegd apart dat zulke informatie zo beperkt aanwezig is op het internet, maar ook dat dit soort oplossingen uitblijft bij het grote publiek. De centrale thermometers, zoals Nest, die het hele huis op één stand verwarmen is toch niet meer van deze tijd zou je zeggen.

Is het installeren van die radiatorknoppen eenvoudig? Ik ga er nu vanuit dat het een kwestie van de bestaande knoppen eraf draaien, om dan vervolgens de nieuwe er weer op te draaien. Maar ik weet niet of ik dan eerst nog een hoofdleiding of iets dergelijks uit moet doen.
Bij de genoemde thermostaatknoppen was het inderdaad zo dat ik de oude thermostaatknoppen eraf kon halen (erg simpel), een kunstof adapter erop zetten (er worden drie meegeleverd voor Danfoss), en de nieuwe thermostaatknop daar weer op draaien. Op je radiator moet dus wel een thermostaatknop zitten, dus geen gewone knop. Als je een design radiatorknop hebt vermoed ik dat dat ook een thermostaatknop is?

Het is wel zo dat de kunstof adapter niet heel sterk is (ik heb jonge kinderen...vandaar), ik heb dan ook bij Conrad messing adapters achteraf bijbesteld. Daarmee zitten ze muurvast. Ik moet erbij zeggen dat ze méér uitsteken als bij de normale knoppen, waardoor ze dus iets kwetsbaarder zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door psy op 02-09-2015 16:46 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
mifundum schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:20:
Hi,

Sinds kort woon ik in een appartement met stadsverwarming waardoor ik geen eigen CV ketel heb.
Hierdoor kan ik ook geen slimme thermostaat nemen (zoals de Nest of iets met OpenTherm) omdat je die daar op moet aansluiten.

Cheers!
geen idee wat je wil bereiken.
maar wil je lagere stook kosten, dan heb je al snel een probleem met stads verwarming.
ik vind de vaste kosten vaak zo hoog,
dat de variabele kosten eigenlijk amper iets uit maken op de rekening.
en als je dan een beetje oke geïsoleerde woning hebt, kun je net zo goed hem continu op temperatuur houden.

maar dit kan per lokatie erg veel verschillen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

psy schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:44:
[knip]
Op je radiator moet dus wel een thermostaatknop zitten, dus geen gewone knop. Als je een design radiatorknop hebt vermoed ik dat dat ook een thermostaatknop is?
[knip]
Hele goede vraag, ik dacht dat alle radiatorknoppen thermostaatknoppen waren, en dat ik dus een thermostaatknop heb. Ik weet niet eerlijk gezegd niet welke ik heb, maar voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat het inderdaad een thermostaatknop is. Is er een manier om dit verschil te achterhalen? Op de knoppen zitten getallen - / 5 en de verwarming stopt ook ook wanneer de temperatuur bereikt is. Bij een normale radiatorknop is (denk ik) alles of helemaal aan of uit. Klopt dit?

[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 02-09-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

aex351 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:23:
[...]

Hele goede vraag, ik dacht dat alle radiatorknoppen thermostaatknoppen waren, en dat ik dus een thermostaatknop heb. Ik weet niet eerlijk gezegd niet welke ik heb, maar voor het gemak ga ik er maar even vanuit dat het inderdaad een thermostaatknop is. Is er een manier om dit verschil te achterhalen? Op de knoppen zitten getallen - / 5 en de verwarming stopt ook ook wanneer de temperatuur bereikt is. Bij een normale radiatorknop is (denk ik) alles of helemaal aan of uit. Klopt dit?
Als hij stopt/de radiator dichtdraait als de temperatuur bereikt is, is het inderdaad een thermostaatknop. Een normale knop zal constant een even warme radiator opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Grappig.. De gevelsmatige herfst is begonnen en iedereen zoekt dezelfde dingen.

Wij zijn net verhuisd en hebben stadsverwarming + vloerverwarming beneden.
Door de huidige setup vind ik het lastig om een goede allround oplossing te bedenken.

De originele woonkamer heeft vloerverwarming met een analoge thermostaatknop ergens in een ast(min temp 20 graden)
De uitbouw + bijkeuken hangen radiatoren, maar worden ook gevoed door de pomp van de vv.
De pomp van de vv draait 24 uur per dag en verbruikt aardig wat energie

Bovenverdiepingen zijn niet aangesloten op de pomp van de vv, maar rechtstreeks op de stadsverwaring waardoor deze afzonderlijk aangestuurd kunnen worden.

Ben zelf aan het kijken naar de beste oplossing(en denk ook in deze volgorde):
1) Nieuwe (zuinigere) pomp installeren
2) Voorkomen dat de pomp 24 uur per dag draait
3) Centraal aansturen radiatoren

Liefst natuurlijk 2 en 3 gecombineerd :)

Kwam zelf ook deze blog tegen: http://thinkpad.tweakblog...vloerverwarming-zin-heeft en zat eraan te denken een schakelaar te kopen. Ook ivm de lage aanschafkosten, waardoor het al snel winst oplevert.

Zoals jij het hebt opgelost is echter een stuk beter. Echter ben ik niet zo bekend hierin en vraag mezelf af hoe en waar je het relais hebt gemonteerd en wat voor relais? Aangezien er wel draadloos een signaal naartoe gestuurd moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Floris-K schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:08:
Grappig.. De gevelsmatige herfst is begonnen en iedereen zoekt dezelfde dingen.

Wij zijn net verhuisd en hebben stadsverwarming + vloerverwarming beneden.
Door de huidige setup vind ik het lastig om een goede allround oplossing te bedenken.

De originele woonkamer heeft vloerverwarming met een analoge thermostaatknop ergens in een ast(min temp 20 graden)
De uitbouw + bijkeuken hangen radiatoren, maar worden ook gevoed door de pomp van de vv.
De pomp van de vv draait 24 uur per dag en verbruikt aardig wat energie

Bovenverdiepingen zijn niet aangesloten op de pomp van de vv, maar rechtstreeks op de stadsverwaring waardoor deze afzonderlijk aangestuurd kunnen worden.

Ben zelf aan het kijken naar de beste oplossing(en denk ook in deze volgorde):
1) Nieuwe (zuinigere) pomp installeren
2) Voorkomen dat de pomp 24 uur per dag draait
3) Centraal aansturen radiatoren

Liefst natuurlijk 2 en 3 gecombineerd :)

Kwam zelf ook deze blog tegen: http://thinkpad.tweakblog...vloerverwarming-zin-heeft en zat eraan te denken een schakelaar te kopen. Ook ivm de lage aanschafkosten, waardoor het al snel winst oplevert.

Zoals jij het hebt opgelost is echter een stuk beter. Echter ben ik niet zo bekend hierin en vraag mezelf af hoe en waar je het relais hebt gemonteerd en wat voor relais? Aangezien er wel draadloos een signaal naartoe gestuurd moet kunnen worden.
toon volledige bericht
Jullie vloerverwarming wordt dus alleen gestuurd door de thermostaatkraan op de vloerverwarming-verdeler?

[ Voor 86% gewijzigd door psy op 02-09-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ja dat klopt. De thermostaatkraan is in te stellen op 20-40 graden en deze zorgt ervoor dat het warme water vanuit de stadsverwarming op de juiste temperatuur wordt aangeleverd.

We merken bijvoorbeeld ook dat wanneer de thermostaat op 25 graden staat en de radiatoren in de bijkeuken of uitbouw op 5 dat deze ook maar lauwwarm worden. De 25 graden die door de thermostaatkraan wordt geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Floris-K schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:53:
Ja dat klopt. De thermostaatkraan is in te stellen op 20-40 graden en deze zorgt ervoor dat het warme water vanuit de stadsverwarming op de juiste temperatuur wordt aangeleverd.

We merken bijvoorbeeld ook dat wanneer de thermostaat op 25 graden staat en de radiatoren in de bijkeuken of uitbouw op 5 dat deze ook maar lauwwarm worden. De 25 graden die door de thermostaatkraan wordt geregeld.
Jullie vloerverwarming wordt dus alleen gestuurd door de thermostaatkraan op de vloerverwarming-verdeler.

Een pomp zoals in die tweakersblog link, heb ik ook lang gebruikt, die zijn zeer handig omdat de pomp dan alleen draait bij warmtevraag. Maar in jouw geval heb je daar niks aan.
De knop op de verdeler kan alleen het circulerende water in de vloer op temperatuur houden als er een constante aanvoer van warm water is. Ga je nu die pomp uitschakelen door zo'n pompschakelaar te plaatsen, dan valt de warmte weg en zal je vloer gaan afkoelen. Die pompschakelaar kan en zal nu niet meer aangaan omdat die juist warm water verwacht.
Zo'n pomp is dus alleen goed bruikbaar als je hem kan gebruiken in combinatie met een kamerthermostaat (die de CV-ketel aanstuurt, of een klep van de standsverwarming).

Sowieso hebben jullie nu het probleem, dat de vloer te koud blijft. Met 20 of 25 graden krijg jij die kamer nauwelijks warm. Een radiator heeft al helemaal te weinig aan die temperatuur zoals je hebt gemerkt.
Een vloerverwarming-thermostaat hoort ingesteld te zijn op zo'n 35 graden. Bij ons staat ie op ongeveer 40 graden. Max is volgens mij zo'n 45 graden.

Je moet dus zien te zorgen dat je pomp gaat draaien als de kamer te koud wordt.
Ik moest een sturing verzinnen die werd getriggerd vanuit mijn Chronoterm kamerthermostaat, vandaar dat ik een relais heb gebouwd. De Chronoterm kan namelijk geen pomp aansturen alleen een CV-ketel of zo'n klep. Dat was dus moeilijk, met een 30 Volt signaal wat daar uit kwam voor de sturing.

Maar volgens mij zou je dan bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een max wandkamerthermostaat, die dan een draadloos signaal afgeeft naar een "eQ-3 MAX! Tussenstekker schakelactor". Deze kan namelijk gewoon via 220V een pomp aanzetten.

Dan zal zodra de wandthermostaat ziet dat het te koud is, de pomp aanschakelen.
Nadeel is dat de wandthermostaat pas de pomp uitschakelt als de temperatuur bijna is bereikt. Maar als het water in de vloer dan inmiddels al langer 35 graden is, zal de woonkamer langer blijven doorwarmen en zal ze temperatuur nog verder oplopen. Daar moet je dus wel wat finetunen.

Dat is ook de reden dat ik persé de Chronoterm wilde blijven gebruiken. Die is intelligent genoeg om de pomp echt een stuk eerder uit te schakelen omdat hij "leert".

De rest van het huis kan je gewoon voorzien van eerder genoemde thermostaatknoppen.

[ Voor 68% gewijzigd door psy op 02-09-2015 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zelf gebruik ik de E-thermostaat van Essent. Deze werkt met een kleine, gedocumenteerde, aanpassing prima op de stadsverwarming van Eneco.

Zelf heb ik 'm voor +- €90 van Marktplaats opgepikt, nieuw voor €250 zou ik te duur vinden. Voordeel is wel dat deze, in tegenstelling tot Toon van Eneco, verder gratis is :).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 845135

Goedendag,

Ik heb een vraag over de 'verwarmingssituatie' in mijn huis. Deze vraag ivm een hoog verbruik dat ik maar niet omlaag krijg. Het gaat om een vrijstaande woning van 14 jaar oud, goed geisoleerd.
Wij zijn aangesloten op stadsverwarming. In huis hebben we beneden vloerverwarming als hoofdverwarming, rest van het huis heeft radiatoren die nauwelijks aan staan (slaapkamers).
De vloerverwarming heeft een Grundfos 15-60 Alpha 2 pomp en een Honeywell open-dicht klep die wordt aangestuurd door een thermostaat in de woonkamer.
Mijn verbruik ligt al jaren op hetzelfde hoge niveau (in vergelijking met de buren in vergelijkbare huizen) en ook sinds de aanschaf van een houtkachel (die in de winter veel wordt gestookt) is het warmteverbruik niet gedaald, wat naar mijn idee eigenlijk wel zou moeten.
Ik krijg er maar niet de vinger achter of er nou iets niet goed is ingesteld en zelf heb ik er te weinig verstand van om er diep in te duiken.
En ik heb nog niet iemand kunnen vinden (omgeving Utrecht) die de hele situatie in mijn huis eens onder de loep neemt en alles zodanig af kan stellen dat het verbruik realistisch is.
Ben niet ten einde raad ;-) maar wil er nu eindelijk wel eens achter komen waarom iedereen na de afgelopen zachte winter een lager verbruik heeft, en ik hoger!

Heeft iemand een advies voor mij?

vriendelijke groet

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:41
Hoe is het bij je boven geregeld? Kunnen deze radiatoren los van beneden open of dichtgezet worden?
Ik had eerst ook sluipverbruik omdat ik boven en beneden los kan regelen en heb uiteindelijk alle verwarmingen boven niet meer op de anti-vriesstand staan maar gewoon volledig dicht. Scheelde meteen 6 GJ op jaarbasis.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
mifundum schreef op woensdag 02 september 2015 @ 09:20:
Hi,

Cheers!
ThermoSmart is ook te bestellen voor gebruik met SV.

Linkje met de uitleg en de randvoorwaarden https://thermosmart.fresh...osmart-en-stadsverwarming

[ Voor 13% gewijzigd door Rhaelak op 28-11-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 21:34
Ik ben ook naar iets dergelijks op zoek. Ik ben al een paar opties hier afgegaan, maar ik zie de ideale optie er nog niet helemaal bij staan. Volgens mij doet de Evohome het wel, maar dat is toch wel weer een heel duur pakket.

Ik heb ook stadsverwarming met een centrale regelklep, maar zonder vloerverwarming. Momenteel hangen overal reguliere (thermostaat)knoppen en centraal een Chronoterm. De kamer is dus altijd prima op temperatuur. Momenteel staan de thermostaatknoppen in de overige ruimtes als de douche en slaapkamer op een stand waarbij het niet enorm koud wordt, maar ook geen 21 graden ofzo. Het nadeel hiervan is dat als ik overdag thuis ben die kamers de hele dag op die temperatuur worden gehouden terwijl het voldoende zou zijn om ze 's avonds even een boost te geven om de ergste kou eruit te krijgen.

Wat ik dan ook feitelijk wil is een centrale module die de klep bedient, en dat dan aan de hand van signalen van de afzonderlijk (ook te kopen) draadloze thermostaatknoppen doet.

Ik wil bewust niet de klep permanent openzetten en dan per radiator het afregelen. De centrale klep mag dus alleen open als op 1 van de meetpunten warmtevraag is.

Bestaan er ook betaalbare systemen die op een dergelijke manier werken ? Het hoeft allemaal niet via web benaderbaar te zijn of zoiets... gewoon een zonesysteem wat uiteindelijk ook de centrale klep bedient.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Anoniem: 845135 schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:23:
Goedendag,

Ik heb een vraag over de 'verwarmingssituatie' in mijn huis. Deze vraag ivm een hoog verbruik dat ik maar niet omlaag krijg. Het gaat om een vrijstaande woning van 14 jaar oud, goed geisoleerd.
Wij zijn aangesloten op stadsverwarming. In huis hebben we beneden vloerverwarming als hoofdverwarming, rest van het huis heeft radiatoren die nauwelijks aan staan (slaapkamers).
De vloerverwarming heeft een Grundfos 15-60 Alpha 2 pomp en een Honeywell open-dicht klep die wordt aangestuurd door een thermostaat in de woonkamer.
Mijn verbruik ligt al jaren op hetzelfde hoge niveau (in vergelijking met de buren in vergelijkbare huizen) en ook sinds de aanschaf van een houtkachel (die in de winter veel wordt gestookt) is het warmteverbruik niet gedaald, wat naar mijn idee eigenlijk wel zou moeten.
Ik krijg er maar niet de vinger achter of er nou iets niet goed is ingesteld en zelf heb ik er te weinig verstand van om er diep in te duiken.
En ik heb nog niet iemand kunnen vinden (omgeving Utrecht) die de hele situatie in mijn huis eens onder de loep neemt en alles zodanig af kan stellen dat het verbruik realistisch is.
Ben niet ten einde raad ;-) maar wil er nu eindelijk wel eens achter komen waarom iedereen na de afgelopen zachte winter een lager verbruik heeft, en ik hoger!

Heeft iemand een advies voor mij?

vriendelijke groet

Hans
toon volledige bericht
Ik als ex SV gebruiker kan je het advies geven om wekelijks de stand van de warmtemeter in een tabel met de buiten temperatuur te noteren. Het komt weleens voor dat de meter niet correct werkt... Je zal het hebben!!
Meten = Weten

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Korvaag schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:53:
Ik ben ook naar iets dergelijks op zoek. Ik ben al een paar opties hier afgegaan, maar ik zie de ideale optie er nog niet helemaal bij staan. Volgens mij doet de Evohome het wel, maar dat is toch wel weer een heel duur pakket.

Ik heb ook stadsverwarming met een centrale regelklep, maar zonder vloerverwarming. Momenteel hangen overal reguliere (thermostaat)knoppen en centraal een Chronoterm. De kamer is dus altijd prima op temperatuur. Momenteel staan de thermostaatknoppen in de overige ruimtes als de douche en slaapkamer op een stand waarbij het niet enorm koud wordt, maar ook geen 21 graden ofzo. Het nadeel hiervan is dat als ik overdag thuis ben die kamers de hele dag op die temperatuur worden gehouden terwijl het voldoende zou zijn om ze 's avonds even een boost te geven om de ergste kou eruit te krijgen.

Wat ik dan ook feitelijk wil is een centrale module die de klep bedient, en dat dan aan de hand van signalen van de afzonderlijk (ook te kopen) draadloze thermostaatknoppen doet.

Ik wil bewust niet de klep permanent openzetten en dan per radiator het afregelen. De centrale klep mag dus alleen open als op 1 van de meetpunten warmtevraag is.

Bestaan er ook betaalbare systemen die op een dergelijke manier werken ? Het hoeft allemaal niet via web benaderbaar te zijn of zoiets... gewoon een zonesysteem wat uiteindelijk ook de centrale klep bedient.
toon volledige bericht
Zoek eens op het Honeywell zone systeem met 2 kleppen en 2 thermostaten. de kleppen bedienen ook de centrale klep. Je krijgt dus een gescheiden boven en beneden situatie.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:39
Korvaag schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:53:

Waarom wil je dit niet op die manier doen? Het meest eenvoudig en ook meests gebruikt is namelijk precies dit:

- centrale klep open en dan per radiator afregelen hoeveel afgifte je hebt per ruimte. Voordeel hiervan is dat het goed te regelen is. Nadeel is misschien dat je ook bij alle radiatoren "dicht" nog steeds wat watercirculatie hebt en dus warmteafgifte (wellicht onhandig voor de zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Fr33z schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:00:
[...]

Waarom wil je dit niet op die manier doen? Het meest eenvoudig en ook meests gebruikt is namelijk precies dit:

- centrale klep open en dan per radiator afregelen hoeveel afgifte je hebt per ruimte. Voordeel hiervan is dat het goed te regelen is. Nadeel is misschien dat je ook bij alle radiatoren "dicht" nog steeds wat watercirculatie hebt en dus warmteafgifte (wellicht onhandig voor de zomer).
Eens...als je installatie geen gekke dingen heeft zal er ook geen sprake zijn van "lek". Thermostaat=dicht is ook echt geen verbruik, ik heb dit ook gecontroleerd op de warmtemeter toen ik mijn Max! thermostaten ben gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Fr33z schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:00:
[...]

Precies die warmteafgifte wil ik niet. Het lijkt mij onnodig verlies wat op te vangen is met een centraal gestuurde klep met meerdere 'triggers' om open te gaan.

Daarnaast is er nog een ander mogelijk vrij theoretisch punt en dat is dat als die klep permanent openstaat en er ontstaat lekkage, de halve wereld in je huis leegloopt als je er niet bent. Overigens is dat afhankelijk van of je een 'open' of 'gesloten' systeem hebt, maar voor verwarming op lagere verdiepingen is dit vaak open (maw: je bent 1 grote lus via het stadsverwarmingsstation).

Ik ben in m'n oude flat lid geweest van de technische commissie en heb daar aardig wat appartementen en vloeren volledig vol zien lopen met water totdat er een centrale afsluiter werd dichtgezet.

De verwarming staat normaal niet aan als ik er niet ben, dus dan is de klep dicht en heb je geen risico op lekkage na de klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
crazyharrie schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:30:
[...]

Zoek eens op het Honeywell zone systeem met 2 kleppen en 2 thermostaten. de kleppen bedienen ook de centrale klep. Je krijgt dus een gescheiden boven en beneden situatie.
Dank voor de suggestie, maar ik woon in een huurappartement. Teveel klussen aan de installatie (extra klep aanleggen) voor een extra zone voor de slaapkamer/douche is daarom ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mifuki
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-07-2024
Rhaelak schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:57:
[...]

ThermoSmart is ook te bestellen voor gebruik met SV.

Linkje met de uitleg en de randvoorwaarden https://thermosmart.fresh...osmart-en-stadsverwarming
Thanks! Ik kwam laatst ook deze tegen van CoolBlue: http://www.thermostaatsto...voor-stadsverwarming.html

en deze met veel achtegrondinfo: https://www.kijkvoelbelee...taat-voor-stadsverwarming

Maar vindt het nogal duur vooralsnog.
Pagina: 1