Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Hoihoi,

ik heb een ontzettende beginners vraag mbt Inkscape 0.91.

Ik probeer op het moment wat kaartjes op iets kleiner dan businesscard formaat te ontwerpen voor de vereniging van mijn nichtje. Dit wil ik doen door 10 kaartjes uit een A4 te snijden, deze kaartjes moeten een simpele achtergrond hebben, een afbeelding en wat tekst. 10x los hetzelfde kaartje op een pagina ontwerpen is uiteraard 'veel werk' dus ik ben aan het rommelen met klonen. Nu ben ik zover gekomen dat ik met behulp van een sjabloon een mooie verdeling heb, de getekende lijnen omgezet naar hulplijnen en 1 rechthoek dmv snappen op de juiste plek heb en deze naar de overige plekken heb kunnen klonen. Als ik dan van het originele rechthoek de achtergrond verander dan veranderen de gekloonde objecten netjes mee... so far so good.

Maar het struikelblok waar ik nu tegenaan loop is met tekst, ik wil uiteraard ook in het originele rechthoek maar 1x de tekst hoeven opmaken en dat dit net zoals de achtergrond dan automagisch wordt overgenomen in de andere gekloonde rechthoeken maar ik krijg dit niet voor elkaar. De tutorials die ik erover kan vinden zijn al wat ouder en leggen het simpel uit: selecteer de originele rechthoek, klik vervolgens de tool voor tekst toevoegen aan, sleep deze naar het originele object en maak de tekst... dit zou dan gelijk moeten resulteren dat de tekst ook in de andere objecten verschijnt, maar dat gebeurd helaas niet. Op het moment dat ik aanklik waar ik de tekst wil hebben is het originele object niet meer geselecteerd en wordt de tekst er dus gewoon bovenop gezet, het staat niet 'in' het object en verschijnt dus ook niet in de klonen.

Omdat ik dus een enorme beginneling ben ontbreekt het mij ook flink aan de juiste termen etc wat het zoeken naar een goede uitleg erg bemoeilijkt, maar ik hoop het met bovenstaande enigszins duidelijk te hebben uitgelegd.

Kortom, hoe krijg ik behalve de achtergrond het toevoegen van extra elementen voor elkaar in het originele object waardoor de klonen dit direct overnemen?

Dit is overigens de tut die ik heb gevolgd, het gaat dus goed tot het moment van tekst toevoegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:28

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Misschien denk ik te simpel maar… alle kaartjes moeten identiek worden begrijp ik? Waarom maak je dan niet 1 compleet kaartje in zo’n rechthoek (tekst, achtergrond en plaatje), die 3 elementen groeperen (Ctrl+G) en dan die groep over de pagina kopieren dmv een tiled clone action?
http://www.chrishilbig.co...eriments-step-and-repeat/

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:41
Aargh, wat is Inkscape onhandig in gebruik als je Illustrator gewend bent (welke nog minder intuitief is eigenlijk)

Wat SnoeiKoei zegt:
1. ctrl+G voor groeperen
2. Ctrl +D voor dupliceren
3. shift+ctrl+A om alles netjes uit te lijnen.
4. presto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
SnoeiKoei schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:40:
Misschien denk ik te simpel maar… alle kaartjes moeten identiek worden begrijp ik? Waarom maak je dan niet 1 compleet kaartje in zo’n rechthoek (tekst, achtergrond en plaatje), die 3 elementen groeperen (Ctrl+G) en dan die groep over de pagina kopieren dmv een tiled clone action?
http://www.chrishilbig.co...eriments-step-and-repeat/
Die methode gebruikte ik voorheen altijd maar ik probeer mij nu iets meer te verdiepen, want als ik dan toch nog wat wil toevoegen moet ik alles weer opnieuw klonen/dupliceren als ik mij niet vergis... maar ik moet geen aannames doen ik zal het straks eens gaan proberen.
Teddy schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:06:
Aargh, wat is Inkscape onhandig in gebruik als je Illustrator gewend bent (welke nog minder intuitief is eigenlijk)

In ieder geval beide bedankt voor de tips!

Wat SnoeiKoei zegt:
1. ctrl+G voor groeperen
2. Ctrl +D voor dupliceren
3. shift+ctrl+A om alles netjes uit te lijnen.
4. presto!
Tja je moet wat als je het maar af en toe gebruikt, dan is een gratis tool toch wel fijn :)

Maar ik ga straks eens met die methode aan de slag... maar het zal denk ik toch blijven knagen dat het niet wil werken zoals de tutorial uitlegt, helaas zijn er van versie 0.9x nog maar weinig goede tutorials te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nee, je hoeft niks opnieuw te clonen. Gewoon de group selecteren, rechtermuisknop --> open group. Dan kun je individuele elementen als tekst weer aanpassen zonder dat je group verdwijnt en in de clones wijzigt alles netjes mee. Da's even uit het hoofd dus termen kunnen net iets anders heten maar zo moet je t wel kunnen vinden.
Als je klaar bent sluit je de group weer door rechtermuisknop --> select parent of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
SnoeiKoei schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:39:
Nee, je hoeft niks opnieuw te clonen. Gewoon de group selecteren, rechtermuisknop --> open group. Dan kun je individuele elementen als tekst weer aanpassen zonder dat je group verdwijnt en in de clones wijzigt alles netjes mee. Da's even uit het hoofd dus termen kunnen net iets anders heten maar zo moet je t wel kunnen vinden.
Als je klaar bent sluit je de group weer door rechtermuisknop --> select parent of iets dergelijks.
Ahh okay...

Nu wil ik dus simpel achtergrond+afbeelding+tekst... maar stel dat ik daar dan toch nog een extra tekst of afbeelding bij wil plaatsen, kan ik die dan ook toevoegen aan diezelfde groep?

Edit: ik moet het zelf uiteraard ook eerst bekijken voordat ik vragen stel, maar ben liever lui dan moe :+

Edit2: ik doe denk ik toch nog iets niet goed, ik heb de sneltoetsen gebruikt zoals aangeven dmv dupliceren maar dan veranderen de duplicaten niet netjes mee als ik bijvoorbeeld de kleur van de achtergrond wijzig. Dus alsnog klonen ipv dupliceren...

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 02-09-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Volgens mij moet dat kunnen ja, kwestie van proberen. Maar het eenvoudigst blijft om het clonen pas als laatste te doen lijkt me.

Pagina: 1