Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soultwisting
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-02-2023
Hallo,

Gisteren heb ik een forumpost gemaakt op 2 bekende engelstalige hardwarefora echter krijg ik daar geen zinnig antwoord op mijn vragen. Aangezien mijn systeem is gebaseerd op een Tweakers BBG heb ik toch maar besloten terug te komen en hier mijn vraag te presenteren op de hoop een voldoende antwoord te krijgen.

Dit is mijn huidige systeem;

Motherboard: Asrock P67 Extreme4 Gen3
Processor: Intel Core I7 2600K
Processor fan: Scythe Mugen 2 Rev. B
RAM: Corsair Vengeance DDR3,1600-8GB KIT
Power Supply: XFX Pro 550W
Graphics card: Sapphire HD7950 3GB GDDR5
Case: Corsair Carbide 500R (enkel standaard fans aangesloten, geen extras)
SSD: Samsung 850 EVO 1TB (256GB Samsung 830 hiermee vervangen toen mijn Seagate HDD kaduuk ging)

Na een potje gamen een aantal weken geleden begon mijn pc kuren te vertonen. Kort nadat ik de game afsloot kreeg ik rare patronen in beeld;

Foto

Op deze foto is nog een deel van mijn achtergrond (1440p versie van deze afbeelding) zichtbaar.

Na een restart was dit het enige dat ik te zien kreeg;

Foto

Hierbij dus mijn eerste vraag, wordt dit probleem veroorzaakt door mijn videokaart? Wanneer ik nu de pc inschakel gebeurt er overigens niets meer. Enkel een zwart scherm (alle fans gaan wel draaien zoals ze moeten)

Dan komt hier het tweede deel, een paar maanden terug heb ik mijn oude 1080p scherm vervangen met een 4k scherm, hiervoor had ik dus ook een videokaart gekocht (bij een winkel in de buurt), helaas kon ik dezelfde dag terug om de videokaart terug te brengen. Enkel een zwart scherm wanneer aangesloten. Nu geloof ik dat dit probleem werd veroorzaakt door mijn voeding (XFX 550W) aangezien dit een wat sterkere kaart was dan de huidige.

Voordat ik in het wilde weg een nieuwe videokaart aanschaf wil ik graag weten (van iemand die verstand van zaken heeft) welke videokaart een goeie vervanger is van de defecte(?) HD7950. Het liefst dus zonder dat ik mijn voeding moet vervangen.

Er zijn een aantal dingen die ik wil kunnen doen met mijn pc, ik noem dan enkel de dingen die wat meer inspanning van de componenten vragen want als ik mijn gebruik van calc en notepad moet gaan noemen krijg ik waarschijnlijk tl;dr reacties.

Guild Wars 2 wil ik op een fatsoenlijke instelling kunnen spelen wanneer de expansion uitkomt (1080p/1440p op medium/high settings volstaat)

League of Legends moet kunnen draaien (geen probleem als GW2 kan draaien lijkt mij. Wederom 1080p of 1440p)

Films kijken op 4K lijkt me tof, zonder scheuren indien mogelijk. Daarnaast is deze resolutie ook makkelijk voor algemene desktop applicaties en wil ik dit ook kunnen benutten..

Een videokaart met een DisplayPort is nodig om 60Hz te kunnen halen op het scherm dat ik gekocht heb, een probleem waar ik dus tegenaan liep toen deze binnenkwam. Volgens mij hebben bijna alle nieuwe videokaarten een DisplayPort aansluiting? (niet problematisch dus?)

Alvast bedankt voor de reacties. Mocht ik nog wat informatie gemist hebben stel gerust een vraag. Ik doe liever 600 berichtjes op dit forum dan dat ik straks met een product zit waar ik niets mee kan.

Ik heb geen voorkeur voor AMD of NVIDIA. Ik lees in het CAA beleid dat ik moet aangeven wat het mag kosten. Om het beste resultaat te krijgen ga ik zeggen dat ~500 euro het maximumbedrag is. Mijn verwachting is echter wel dat ik zoveel niet uit hoef te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door soultwisting op 01-09-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) blijft een lastige. Schopje naar CAA.

Voeg dan ook meteen de ontbrekende informatie uit CAA beleid toe.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:37

Thomg

Aww yiss

Je bent dus best wel content met de performance van de 7950? Dan zou een 2e handse 7950/280X een simpele up/sidegrade zijn. Als je er wat meer geld tegenaan wilt gooien is er ook nog de 970/390/390X, deze zitten echter wel tegen de 400€ aan, beetje overkill als het antwoord op mijn vraag ja is.

Het lijkt er wel op dat de graka overleden is, je kan het nog proberen in een andere pc om dit te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Kort door de bocht, sluit niet gelijk de monitor uit. Dit soort storingen heb ik wel eens van een gare displayport kabel gezien op een ander hoog-bandbreedte scherm. Probeer toch eens een andere kabel en PC om het zeker te weten. Toch een videokaart probleem? Even kijken of het reproduceerbaar is met furmark, en ga de temperatuur ook eens meten; misschien is je koeling niet helemaal lekker.

Wat ik in je post mis is een beetje diagnose...

Je beestje is goed genoeg voor wat je wilt, en hoewel die voeding niet al té geweldig is, is hij ook zeker niet slecht. Kort door de bocht: je huidige kaart doet ook precies wat je wilt. Qua performance in die bak moet hij doen wat je wilt.

Je zei dat je een kaart gekocht had, wat was dat voor kaart, en waarom gaf hij zwarte schermen? Nogal kort door de bocht maar ik heb het gevoel dat je wel heel snel nieuw koopt en niet denkt aan repareren/diagnosticeren.

Als je toch nieuw zoekt; tsja, dit blijft GOT: wat heb je zelf al in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:37

Thomg

Aww yiss

soultwisting schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:41:
Wanneer ik nu de pc inschakel gebeurt er overigens niets meer. Enkel een zwart scherm (alle fans gaan wel draaien zoals ze moeten)
Geef je verder niet ongelijk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Thomg schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:52:
[...]

[...]

Geef je verder niet ongelijk :Y)
Wie weet wat er 'achter die fans' gebeuren. Dooie monitor zie je nog niet veel door, hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
Umbrah schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:00:
[...]

Wie weet wat er 'achter die fans' gebeuren. Dooie monitor zie je nog niet veel door, hoor!
En vergeet een verrot pci-e slot niet. Start hij gewoon mee op. Krijgt alleen geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soultwisting
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-02-2023
Thomg schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:37:
Je bent dus best wel content met de performance van de 7950? Dan zou een 2e handse 7950/280X een simpele up/sidegrade zijn. Als je er wat meer geld tegenaan wilt gooien is er ook nog de 970/390/390X, deze zitten echter wel tegen de 400€ aan, beetje overkill als het antwoord op mijn vraag ja is.

Het lijkt er wel op dat de graka overleden is, je kan het nog proberen in een andere pc om dit te bevestigen.
De 7950 heeft het een aantal jaren prima gedaan. Ik doe niet veel waarvoor ik een extreme videokaart nodig zou hebben en ik was ook niet van plan om al een nieuwe kaart aan te schaffen voor ik een compleet nieuw systeem in elkaar zou knallen. Nou zijn momenteel de financiën niet zó lekker dat ik even een nieuw systeempje koop dus vandaar dat ik enkel het defecte onderdeel wil gaan vervangen.

Als we het moeten hebben over mijn wensen heb ik toch liever een kaart waar ik even mee vooruit kan, welke ik ook mee zou kunnen nemen naar een nieuw systeem in het geval dat ik in de nabije toekomst kriebels krijg om wat te bouwen. Ik spreek mezelf nu enorm tegen door te zeggen dat ik niet veel doe waarvoor ik een sterke kaart nodig heb, Er zijn dan ook van die periodes dat ik wel eens wat nieuws wil spelen waarvoor er toch net wat meer gevraagd wordt van de videokaart om acceptabele framerates te bereiken, wat dit betreft ben ik enorm autistisch en kan ik absoluut niet tegen de welbekende framedrops waardoor je net een stapje terug moet doen in de settings.
Umbrah schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:46:
Kort door de bocht, sluit niet gelijk de monitor uit. Dit soort storingen heb ik wel eens van een gare displayport kabel gezien op een ander hoog-bandbreedte scherm. Probeer toch eens een andere kabel en PC om het zeker te weten. Toch een videokaart probleem? Even kijken of het reproduceerbaar is met furmark, en ga de temperatuur ook eens meten; misschien is je koeling niet helemaal lekker.

Wat ik in je post mis is een beetje diagnose...

Je beestje is goed genoeg voor wat je wilt, en hoewel die voeding niet al té geweldig is, is hij ook zeker niet slecht. Kort door de bocht: je huidige kaart doet ook precies wat je wilt. Qua performance in die bak moet hij doen wat je wilt.

Je zei dat je een kaart gekocht had, wat was dat voor kaart, en waarom gaf hij zwarte schermen? Nogal kort door de bocht maar ik heb het gevoel dat je wel heel snel nieuw koopt en niet denkt aan repareren/diagnosticeren.
Beeldscherm werkt prima! Uitvoerige test gedaan met mijn mediaspeler (knalt een hele dag door op 1080p), vervolgens een ander beeldscherm aangesloten aan de pc, hiermee hetzelfde resultaat als met mijn nieuwe scherm, geen reactie. Het oude scherm werkt overigens ook nog naar behoren.

De videokaart die ik had gekocht was niet met de reden dat mijn videokaart defect was, het ging erom dat ik de DisplayPort aansluiting miste in mijn HD7950. Het type weet ik niet meer maar het was een overclocked versie van een krachtiger AMD model. Toch ben ik er wel van overtuigd dat bij deze kaart mijn PSU het probleem was. (niet de eerste keer, mijn vorige systeem kon ook geen vriendjes worden met de graka zonder nieuwe PSU 8)7,)

Ik ga er nog wel bij zeggen (mocht het niet goed begrepen zijn uit mijn eerste bericht) dat de HD7950 toen ik de andere kaart kocht nog wel goed werkte. Het defect waar ik nu tegenaan loop was niet de reden van mijn aankoop.
Umbrah schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:46:
Als je toch nieuw zoekt; tsja, dit blijft GOT: wat heb je zelf al in gedachten?
Nu heb ik meerdere keren gehoord dat ik met een 970 of een 390 goed zit. Opmerkelijk dat ik toevallig net op youtube rondkijk en dit filmpje over DX12 tegenkom waardoor ik me afvraag of ik beter kan gaan voor een AMD Kaart. Gister meende ik te lezen dat de Nvidia kaart (970) zou stiller zijn en minder hitte zou produceren in vergelijking met de 390 van AMD. Ik denk toch dat ik meer waarde hecht aan iets meer fps dan aan lawaai aangezien ik toch altijd een knoeperd van een headset op mijn hoofd heb.
loki504 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:15:

En vergeet een verrot pci-e slot niet. Start hij gewoon mee op. Krijgt alleen geen beeld.
Zojuist weer een uur bezig geweest met controleren & testen, wederom geeft ook het andere PCI-e slot hetzelfde resultaat. Ik heb nu alle mogelijke testen gedaan en nog steeds lijkt mij het mankement in de videokaart te zitten. Nu zit hier een computerzaak in de buurt echter rekenen ze daar €15 per 15 minuten en ik zit er dus niet op te wachten om mijn pc af te geven en een halve dag (en meedere euro's) later enkel te horen te krijgen dat de videokaart defect is. We kunnen hier en hiermee toch wel met enige zekerheid zeggen dat het defect in de videokaart zit lijkt mij?

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties tot zover, ik stel het enorm op prijs! _/-\o_

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
Dan zou ik een nieuwe gpu kopen.(wel online) mocht dat het probleem niet verhelpen kan je hem altijd binnen 14 dagen terug sturen. Ben je hooguit 7 euro voor het retour sturen.

En het is nog te vroeg om te zeggen wat dx12 gaat brengen. Dx12 is voor een grootdeel amd mantel. Dus de huidige drivers van amd zijn al stukken meer op dx12 dan de nvidia variant. Als je vanplan bent je gpu te gaan OC neem dan een 390. Die oc beter als een 970. Maar stock zijn ze op 1080p 9/10 iets langzamer dan de 970. En verbruiken ook meer stroom. Per 10/12 uur moet je 1kwh extra rekenen.

[ Voor 53% gewijzigd door loki504 op 03-09-2015 08:04 ]

Pagina: 1