Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik heb een aantal vragen betreffende de arbeidsovereenkomst van mijn vriendin.
Ik heb hier zelf geen antwoorden op, ik hoopte dat er hier iemand is die mij verder kan helpen.

Mijn vriendin is ergotherapeut, maar heeft helaas maar 12 uur werk als ergo. Daarom is ze eind 2013 op zoek gegaan naar iets erbij. Dit heeft ze uiteindelijk gevonden en per 01-01-2014 is ze werkzaam gegaan als WMO consulent bij een gemeente via een detacheerder. Het project waar ze in werkzaam was liep tot 31-12-2014.
Bij aanvang van haar eerste contract is er omschreven dat ze tijdens de duur van het project twee half jaar contracten zou krijgen met eind datums van respectievelijk 29-06-2014 en 31-12-2014. In het contract is vastgelegd dat ze 24 tot 28 uur per week werkt.

Op 01-01-2015 is ze via dezelfde detacheerder binnen dezelfde gemeente bij een nieuw project gaan werken. Dit project loopt af op 31-12-2015.
Ze heeft echter nooit een nieuw contract ontvangen. Is het nu veilig om aan te nemen dat ze inmiddels in vaste dienst is?

In verband met zwangerschap en bevallig heeft ze vanaf halverwege mei niet meer gewerkt. In oktober moet ze weer beginnen. Ze wilde ouderschapsverlof aanvragen, maar volgens detacheerder is dit niet mogelijk. Toen ben ik er eens in gaan duiken, want zonder valide rede kunnen ze dit volgens mij niet afwijzen. Zodoende ben ik erachter gekomen dat ze nooit een nieuw contract ontvangen heeft.

Kan iemand mij vertellen of ze nu wel of geen vaste aanstelling heeft? Of is er meer informatie nodig?
En hoe kan je het beste een verzoek tot ouderschapsverlof indienen zonder direct iedereen tegen zijn schenen te schoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Oi, een lastige...

In principe was het zo (tot 01-07-2015) dat een stilzwijgende contractverlenging voor dezelfde termijn is als de vorige. Dus een verlenging met 6 maanden, ipv een verlenging met 12 maanden. Of ze dus in vaste dienst is, is twijfelachtig. Ik zou hiervoor in eerste instantie even aan de HRM vragen of ze alsnog een contract willen opstellen. Als ze dat niet willen, of het contract klopt niet, kun je alsnog naar het Juridisch loket / rechtsbijstand oid.

Over ouderschapsverlof: in principe mag een werkgever dit niet weigeren, enkel als het bedrijf zwaar in de problemen komt door het verlof mag dit geweigerd worden. Echter, het is volledig voor eigen kosten: ouderschapsverlofkorting is afgeschaft, tenzij er in de arbeidsovereenkomst iets anders is afgesproken.

Om een beroep hierop te doen, zou ik een brief (of mail) sturen naar de werkgever, met daarin je voorstel voor het ouderschapsverlof en het verzoek om hier schriftelijk op te reageren. Als hij het dan afwijst, kun je aangeven dat je graag wilt weten waarom, en dat je het niet eens bent met de afwijzen. Daarna kun je alsnog kijken naar juridische stappen.

Waar je ook even naar moet kijken, is of de werkgever zich beroept op de Uitzend CAO.

PS. het klinkt niet als een van de fijnste werkgevers, dit lijkt me een uitgelezen moment een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten, als je die nog niet hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ardana op 01-09-2015 21:27 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:48
Bel het UWV even. Zij kunnen je vaak wel vertellen hoe dit zit.