Defragmenteren of niet [Windows 8.1 HDD]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hallo,

Zoals bekend moet je een vaste harde schijf regelmatig defragmenteren om de snelheid erin te houden.

In mijn vaste PC zitten SSD's die hoef je nooit te defragmenteren. Verder heb ik ook een laptop met een 'normale' harde schijf die draait op Windows 8.1. Na een half jaar geen defrag te hebben uitgevoerd op de laptop heb ik toch defrag gedaan en hij wordt nauwelijks sneller dan dat hij is. Nu is mijn laptop al heel snel met Windows 8.1 en alles start snel op en defrag was met 3 minuten klaar.
Windows 8.1 zou heel goed omgaan met de data op een HDD, maar op het werk hebben we HP desktop computers met een Core i3, 4 GB RAM en een onboard grafische kaart. Nu zijn deze PC's zeer traag met Windows 8.1. Ook na defrag duurt het opstarten minuten en apps openen duurt ook heel lang. Nu heeft mijn laptop ongeveer dezelfde configuratie (ook een Core i3, 4 GB RAM en ook een onboard GPU).
Wie kan verklaren dat het verschil zo groot is. Mijn laptop reageert met alles echt veel en veel sneller.
Adware/spyware is uitgesloten.

Waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:41

TommieW

Numa numa.

Defragmenteren is bij moderne HDD's niet echt heel nuttig meer.

Het verschil tussen de PC's op je werk en je laptop kan in verschrikkelijk veel dingen zitten. Ten eerste zijn niet alle HDD's even snel. Verder ligt het er natuurlijk ook aan hoeveel software - en welke software - er op de achtergrond draait. Die twee vergelijken is appels met peren vergelijken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Daar heb je natuurlijk een goed punt, maar het verschil is echt significant en de PC's op het werk worden ook goed onderhouden door de systeembeheerder. Dat er een verschil moet zijn lijkt me heel duidelijk, maar een verschil van factor 5 lijkt me toch vragen op te roepen. Mijn vaste PC heeft 8 GB RAM, mijn laptop 4 GB en de laptop op het werk slechts 2 GB (die is ernstig traag met Windows 8.1 64-bit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan aan zoveel dingen liggen.
Je kan het niet simpelweg verklaren met "defragmenteren" of 2GB RAM vs 4GB RAM

Je kan dan ook zeggen, thuis hebben we een pan van 24 cm, en als mijn vrouw kookt is het niet zo heel lekker, terwijl de buren ook een 24 cm pan hebben. En daar is het eten wel lekker. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Vergelijk werk PC's in veel gevallen niet met thuis PC's. De disks zijn meestal anders en ik zie dat voornamelijk bij Fujitsu, Lenovo en HP dat de disk performance op kantoor PC's veel minder is. Het rare is dat je bij een identieke installatie op een kantoor PC tegenwoordig gewoon verschil merkt. Dit heeft weinig te maken met Windows maar meer hoe een systeem ingesteld is. Bijvoorbeeld het gekozen powerplan, powersave instellingen in de BIOS en andere zaken. Ik begon zelf het verschil te merken met een dc7900 systeem van HP/Compaq. Ik had er thuis 1, maar daar had ik een andere disk in gezet (consumenten disk versus zakelijke disk). Veel sneller, factor 1,5 tot 2 afhankelijk van de load. Met aangepast powerplan helemaal groot verschil.

Het was voornamelijk merkbaar bij opstarten van Office 2010/2013 applicaties en Internet Explorer. Wanneer ik nu kijk naar mijn werk PC, dit is een Fujitsu E920 met Core i5 en 8GB. Traag als dikke .... door een trechter. Ik heb ook een Q920 staan met SSD. Wereld van verschil.

Om op jouw vraag terug te komen, dus weer on-topic. Wanneer Windows 8.1 op een SSD wordt geïnstalleerd dan zal hij deze als zodanig herkennen en zal hij deze niet defragmenteren. Iedere week loopt op Windows 8(.1) en 10 een maintencance taak die o.a. defragmentatie doet van alle disks, ook SSD, alleen is het defrag tooltje van Windows dermate slim dat hij voor ieder disktype een andere methodiek kiest. Een SSD zal hij alleen maar Trim op uitvoeren (defrag <x>: /L) op een HDD zal hij een defarg <x:> /D uitvoeren en op sommige disks een combinatie met /K.

Je hoeft dus eigenlijk nooit handmatig een defrag uit te voeren op een dergelijk systeem. Overigens is defrag op een SSD zinloos maar ook op een RAID systeem, op dergelijke systemen werkt het allemaal alleen maar slechter na een defrag en op een RAID systeem kan het soms zelfs uren duren voordat hij klaar is zonder enige verbetering.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.