Mail-server??

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
Ik heb al tijden ( 12:42am up 161 days, 44 min, 1 user, load average: 1.01, 1.00, 1.00 ) een linux server up, als servertje :) FTP-servertje, webserver.. Internet wordt hier prima aangeboden aan 6 PC's die achter de server staan.

Meer en meer mensen willen GROTE bestanden van mij hebben, of naar mij toesturen. FTP-server zou je zeggen... Tsja.. als ze weten die te gebruiken! :P Dus.. dacht ik aan een mail-server, waar ze gewoon ERG grote mailtjes heen kunnen sturen (20MB... 100MB whatever).

Dus gewoon mailtje: elviver@212... of zoiets. Nou ben ik op zich een beetje bekend met Linux, maar absoluut niet erg goed ofzo. Ik vraag mij nu dus af of het allemaal wel kan wat ik wil.. Bijvoorbeeld een zooi email-adressen aanmaken waar men heen kan mailen en weer op kan halen, vooral dus voor GROTE mailtjes.

Waar kan ik (een beetje simpel uitgelegd dus) informatie daarover vinden? Alvast bedankt..

(Ik HEB de search gebruikt, maar echt heel veel wijzer daarvan wordt ik helaas niet :'( )

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Ja hoor dat kan prima. Neem gewoon een simpele en makkelijk te configureren mail server als exim. Daarmee kan je alles wat jij nu wil.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• blender
  • Niet online
Hmm, interessante vraag...

Ik denk dat het wel kan maar misschien dat je met de instellingen van je mailserver moet gaan knoeien... time-outs enzo lijkt me.
Mocht je een mailserver willen gaan draaien die ietsje vriendelijker in de omgang is dan sendmail dan kun je misschien eens kijken naar Postfix: http://www.postfix.org

Ben ook wel benieuwd, even dit draadje in de gaten houden... :)

edit:

Ik zou wel zorgen voor een voldoende grote /var partitie op je linux bak... er vanuit gaande dat je mail ergens in /var/mail ofzo terecht komt...

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

got is niet de enige site met een search
linuxdoc.org ofzo heft vast wel howto's

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• DRvDijk
www.exim.com ? Eens kijken zo :) Dat is een SMTP-server, POP-server in een? Kan ik daarmee users instellen en wachtwoorden? En ook wáár die die mail laat?

Ik zou eigenlijk me her moeten leren, maar dit is even veel ste leuk om te maken ;)

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Werk zelf met Postfix... Heb er nog geen klachten over tot zover, maar ik heb ook nog geen heel grote bestanden geprobeerd te verzenden / ontvangen...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
ook ik heb met postfix en qpopper goede resultaten geboekt. Weet niet welke distro je gebruikt, maar met Debian ben je met "apt-get install qpopper && apt-get install postfix" klaar :)

http://www.postfix.org/

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

/me vind een mailinglijst opzetten voor iets dergelijks wel handig!!!

Altijd makkelijk om naartoe te sturenn door iedereen en als je ze een web-interface geeft kunnen ze op het moment dat zij dat willen alles eraf trekken.

• Cyril
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Op dinsdag 19 juni 2001 00:55 schreef elviver het volgende:
www.exim.com ? Eens kijken zo :) Dat is een SMTP-server, POP-server in een? Kan ik daarmee users instellen en wachtwoorden? En ook wáár die die mail laat?

Ik zou eigenlijk me her moeten leren, maar dit is even veel ste leuk om te maken ;)
exim kan je vinden op http://www.exim.org.
Het is trouwens alleen een smtp server. een pop3 server zit waarschijnlijk al standaard bij je distributie, kijk maar eens in je inetd (of xinetd). De mail users zijn de standaard linux users (met hun wachtwoorden), zij hebben allemaal hun eigen mailbox in /var/spool/mail/$username

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• Platypussy
  • Laatst online: 03-08 16:18
Op dinsdag 19 juni 2001 01:01 schreef 0siris het volgende:
ook ik heb met postfix en qpopper goede resultaten geboekt. Weet niet welke distro je gebruikt, maar met Debian ben je met "apt-get install qpopper && apt-get install postfix" klaar :)

http://www.postfix.org/
Ik gebruik "gewoon" Mandrake 8 :)

• DRvDijk
RPMmetjes zijn makkelijk ;) RedHat dus als distro

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Ik weet niet hoe postfix of andere progs hun mail opslaan maar als dat in een soort database formaat is dan zal je puter toch wel even moeten stampen om de file te converteren voor opslag. Ik heb het dus over grote bestande, 100 meg ofzo.

Of heb ik het nou even helemaal mis... :)
Wel een leuk idee trouwens.

Is er trouwens geen webinterface te vinden voor je ftp?

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

Verwijderd

/me denkt dat CommuniGate Pro hiervoor een perfecte mailserver is (hoewel wel gigantische overkill :P )

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Is het niet zo dat een hoop providers de port om een smtp/pop server op te zetten dicht hebben gegooit? Teminste bij mij zit ie dicht, maar ik heb ook een rare kabelboer, raar maar snel :)

...

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Ik gebruik postfix als smtp server, en de courier pop3d.

Werkt perfect met mijn slackware 7.0 bakkie.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Waarom maak je eigenlijk niet een FTP web-interface :?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:09
Postfix heeft een standaard limiet van 10 MB per meeltje. Wel te veranderen natuurlijk.
Ik zou eerder voor een andere oplossing kiezen, bijvoorbeeld een webserver met PHP en upload mogelijkheden. Een beetje ala FreeDrive of XDrive oid (die gratis harddisk ruimte op internet).
Anders een lekker Java-progje (evt applet) proggen ?? Leuke vingeroefening :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Sjonny
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

Kan je niet beter een public html pagina maken hoe die mensen met FTP naar jou bak kunnen?
FTP heeft iets heel makkelijks, dat heet resume. Gaat niet echt met een mailtje .. en mail heeft iets irritants, dat heet encoding. Hierdoor komt er ook veel overhead bij je mail verkeer, en dan wordt van dat hele grote mailje iets nog veeel meer van verstuurd :)
FTP is niet zo moeilijk, toch?

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• DRvDijk
Op dinsdag 19 juni 2001 09:13 schreef Sjonny het volgende:
FTP is niet zo moeilijk, toch?
Vind ik ook niet nee :) Maar mensen hier die hun computer gebruiken, die weten dat niet. En daarom dus dat idee met HUGE mailtjes versturen... Zodat het een soort bestandsoverdracht wordt, intern, dat ook nog eens snel is! En sommige users van buitenaf mogen het dan ook wel ;)

• Sjonny
  • Laatst online: 15:05

Sjonny

Fratser

[snip]
meest stomme idee <ever> :o
[/snip]

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Leuk, grote bestanden per mail verzenden. Let je er wel op dat files zo'n 12 tot 25% groter worden (file van 1Mb wordt een mailtje van 1.25Mb UU-encoded en 1.12Mb Mime-encoded).

Als je echt file-sharing wil doen, waarom installeer je dan geen samba? Dan kan iedereen je computer benaderen als ware het een gewone network-drive.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:10
Op dinsdag 19 juni 2001 12:24 schreef Wizard_of_OS het volgende:
Leuk, grote bestanden per mail verzenden. Let je er wel op dat files zo'n 12 tot 25% groter worden (file van 1Mb wordt een mailtje van 1.25Mb UU-encoded en 1.12Mb Mime-encoded).

Als je echt file-sharing wil doen, waarom installeer je dan geen samba? Dan kan iedereen je computer benaderen als ware het een gewone network-drive.
nee, hij wil dat mensen van buitenaf grote files naar hem toe kunnen sturen. Maar ik moet zeggen dat dit dan de eerste Linux server is die ik zonder pop en smtp services zie :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• DRvDijk
Eehh.. Kun jij zien of ik smtp/pop-services op mijn server draai? Ik weet hier dus echt nog weinig van.. Ik heb een Linux-server, met daarop wát services draaiend, zoals een web-server, ftp-server, telnet-server etc.. Alleen die laatste 2 zijn maar voor een bepaald aantal IP's beschikbaar (ipchains).. Alleen hoe maak ik die gehele mail-zooi?

Dat de mailtjes groter worden boeit niet... Het zal er niet wild aan toe gaan op die server, alleen soms ineens iemand die 100MB ofzo naar mij toe wil mailen.. Dat kan de server met gemak hebben (qua ruimte), en het is voor mij heel veel makkelijker om met 100Mbit verbinding me mail SNEL binnen te halen dan via @home, die niet eens 100MB mailtjes ondersteund!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Ja, prima idee....

alleen... de meeste providers zijn ook beperkt met VERsturen....

dus ook al zou je mailtjes van 1Gb kunnen ontvangen (met een eigen mailserver dus), de ZENDENDE kant moet ze wel wegkrijgen....

kan je imho toch beter voor de spoedcursus ftp gaan :)

• DRvDijk
Ik weet het, FTP ís ook veel makkelijker enzo... Maar ook voor interne mail kan het denk ik handig zijn! Iedereen die SNEL mail kan versturen en ontvangen, aangezien die SMTP-server dan ook hier locaal draait (maar hoe..)

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
kleine aanvoeging op dit topic, gebruikt een van jullie dit icm een webmail systeem?

ik wissel zelf _erg_ vaak van pc, en wil eigenlijk gewoon webmail, maar hotmail nou niet echt je-van-het... dus dit ziet eruit als een ideale oplossing
heeft er iemand ervaring?
(of moet ik het zelf coden :P)

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

Verwijderd

Jotti heeft daar geloof ik wel een goed webmail-systeem voor. Die kan je voor al je email-boxen gebruiken. Dus hij zal even moeten reageren in dit draadje.

Ik zelf gebruik o.a. CommuniGate Pro (zoals al eerder genoemd) en die heeft ook een webmail interface (zowel voor gebruikers als administrators).

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

En ik niet alleen hoor ;)
Ach, IMP bevalt me wel.
http://www.horde.org/imp

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
Op woensdag 20 juni 2001 00:57 schreef Jotti het volgende:
En ik niet alleen hoor ;)
Ach, IMP bevalt me wel.
http://www.horde.org/imp
ik dank u en beloof dit tot op de bodem uit te zoeken :)

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

Pagina: 1