Storing na aansluiten patch paneel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-03 16:28
Na dagen zoeken en nadenken (met de nodige hoofdpijn) kom ik er toch niet uit. Daarom heb ik uw hulp nodig!

Mijn situatie: 3 weken geleden ben ik verhuist en heb ik de modem aangesloten op de manier die Ziggo in haar handleiding omschrijft. Alles werkt prima.

Twee weken hierna koop ik een patch paneel met punch-down-tool om mijn stugge kabels mee aan te sluiten.
http://www.informatique.n...us-cat-6-patch-panel.html

Daarnaast heb ik bij het aanschaffen van het schakelmateriaal voor mijn woning van Busch Jaeger een dubbele data aansluiting Wcd gekocht.
http://www.elektratotaal....OuStNKd1scCFUFmGwodt0wK5w

Na het aansluiten van de Wcd en het patch paneel door middel van LSA stroken begint er een storing voor te doen die mijn hele modem doet flippen. Geen WiFi, en via de kabel geen constant internet (een moment signaal, dan weer niet, dan weer wel, etc). Het was de eerste keer dat ik LSA stroken aan sluit maar ik heb dit naar mijn weten correct gedaan. Daarom dacht ik dat het aan Ziggo lag. Geen gekke gedachte want ik ondervind van hen vaker wel problemen dan niet. Nadat de monteur mijn modem vervangen heeft blijft het probleem zich echter voor doen :
wanneer ik de patch kabel die verbonden is met mijn patch paneel aansluit op de modem schiet deze in storing. Zonder dat deze kabel is aangesloten werkt de modem wel goed.

Ik heb al getest of het aan de patch kabels ligt maar wanneer ik deze gebruik om de laptop direct op de modem aan te sluiten ondervind ik geen problemen.

Het ligt dus aan de verbinding tussen mijn patch paneel en de WCD.
Help? Wat doe ik fout en wat kan ik nog testen om de oorzaak te vinden?

Mijn netwerk ziet er nu dus zo uit:
Binnenkomende verbinding(meterkast) -> patch kabel ->
patch paneel(meterkast) <-> stugge kabel <->
wand contact doos(kamer) <-> patch kabel <- pc/laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iets met aarde, kortsluiting o.i.d?
Het was de eerste keer dat ik LSA stroken aan sluit maar ik heb dit naar mijn weten correct gedaan. Daarom dacht ik dat het aan Ziggo lag. Geen gekke gedachte want ik ondervind van hen vaker wel problemen dan niet.
Met alle respect, maar ik vermoed dat je toch iets verkeerd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-06 21:34
Ja fantastisch, maar de problemen van TS lijken me van een stuk lokalere aard.

Heb je al een kabeltester gebruikt? Nee? Doe dat.

Of plaats wat foto's van je setup, veel meer hebben we hier niet te bieden; de meest logische verklaring is vooralsnog dat je toch iets fout hebt gedaan met het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-06 14:00
Op datacontactdozen en patch panels staan meestal twee kleurcoderingen (T568A en T568B) weergegeven. Dit zijn standaarden voor de aansluiting van netwerkbekabeling. Het maakt op zich niet uit welke codering je gebruikt, zolang je maar aan beide uiteinden dezelfde codering aanhoudt.
In Europa wordt doorgaans de T568B standaard aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Precies, koop op ebay voor een prikkie een LAN tester, en kijk hoe het aan elkaar zit.

http://www.ebay.nl/itm/RJ...77824?hash=item48819fc8e0

Komt nog redelijk snel binnen, UK zit "om de hoek".... Altijd handig om later ook te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
Bedankt voor het advies.

Vandaag bij de lokale computer zaak een 5-in-1 kabel tester gekocht. Alle kabels nagelopen, zonder resultaat. Het is een goedkope tester omdat mijn budget het niet toe laat een tester van €250+ te kopen. Daarom geeft de tester aan dat de kabel prima functioneert. Nu blijkt volgens andere websites dat dit komt omdat deze tester enkel de "continuity" test. Ik denk dat dit de verbinding is? Deze tester kan niet bekijken of er een probleem in de "pairing" zit. Nu is dit dus mijn volgende uitdaging. Hoe kom ik er achter or mijn kabels goed zijn ge"paired".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Kevin--- schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:17:
Bedankt voor het advies.

Vandaag bij de lokale computer zaak een 5-in-1 kabel tester gekocht. Alle kabels nagelopen, zonder resultaat. Het is een goedkope tester omdat mijn budget het niet toe laat een tester van €250+ te kopen. Daarom geeft de tester aan dat de kabel prima functioneert. Nu blijkt volgens andere websites dat dit komt omdat deze tester enkel de "continuity" test. Ik denk dat dit de verbinding is? Deze tester kan niet bekijken of er een probleem in de "pairing" zit. Nu is dit dus mijn volgende uitdaging. Hoe kom ik er achter or mijn kabels goed zijn ge"paired".
De pairing kun je het beste controleren door te kijken of je de juiste kleurtjes hebt aangesloten, ofwel heb je de draden volgens T-568A of T-568B aangesloten (met de voorkeur op T568B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
Kun ne hier eens foto's plaatsen van hoe je de kabels op het patchpaneel en op de WCD's hebt aangesloten?

Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier toch echt fout!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/33y5o5y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/9u9fdf.jpg

Gelijk even een toevoeging wat er nu precies bij mijn modem gebeurt, het gaat om de modem Cisco EPC3928:

Wanneer er geen kabels zijn aangesloten doet de WiFi het gewoon prima. De lampjes die er dan branden zijn de volgende: Power, DS, US, Online en Wireless. Alle lampjes zijn groen.
Wanneer ik het patch paneel met de modem verbind door middel van een patch-kabel begint het lampje bij online "oranje" te knipperen of hij brand constant "oranje". Ook gebeurt het dat na dit knipperen alle lampjes uit gaan (behalve power) en daarna weer opnieuw aan gaan, maar ook dan blijft online "oranje". Ik denk dat de modem zichzelf dan herstart?

[ Voor 86% gewijzigd door Kevin--- op 02-09-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
De pairing ziet er prima uit en op de tweede foto is duidelijk te zien dat de twists zo lang mogelijk behouden zijn. Op foto een kan ik echter niet beoordelen hoeveel mm/cm van de draad niet meer getwist is. Dat is een mogelijke storingsbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
luxan schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:47:
De pairing ziet er prima uit en op de tweede foto is duidelijk te zien dat de twists zo lang mogelijk behouden zijn. Op foto een kan ik echter niet beoordelen hoeveel mm/cm van de draad niet meer getwist is. Dat is een mogelijke storingsbron.
Kun je zien of dit een storing veroorzaakt? Dit is dus de aansluiting van de kabels tpv de WCD, wat een heel gepriegel is.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2dlr6tt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Das nogal lastig in te schatten zonder meetwaardes. Ik kan je wel melden dat bij mij de draaden dichter op de WCD zitten. Het is de moeite waard om de kabels iets korter aan te sluiten als je het mij vraagt.

Of dit de oorzaak is van de problemen met het modem is eerlijk gezegd nog moeilijker in te schatten. De symptomen hebben voor mij meer weg van kortsluiting. DIt zou echter door een simpele kabeltester gezien moeten worden.

Gezien de complexiteit van zowel het patchpanel als de WCD is het niet ondenkbaar dat het in een van die twee componenten zit.
Probleer eens een andere poort op je patch panel en op de WCD. Eventueel kun je besluiten om tijdelijk twee RJ45 pluggen op de kabel te knijpen om te kijken of het probleem misschien in de kabel zelf zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:41
Probeer eens de uitstekende draadjes in die wcd strakker af te knippen.
Als een van die draadjes iets raakt zoals de muur of de installatiedoos of elkaar krijg je dit soort verschijnselen.

[ Voor 196% gewijzigd door Ben(V) op 02-09-2015 19:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
Update

De hele avond bezig geweest met het volgende;
Om te controleren of het aan de kabel lag heb ik (zoals geadviseerd) op beide kanten een RJ45 stekker gemonteerd. Met deze stekkers overbrug ik de WCD en het patch paneel maar kreeg ik alsnog een storing.
Daarna heb ik een andere kabel gepakt die ik nog in een doos had liggen. Hierop heb ik ook stekkers gemonteerd en over de zelfde lengte van de meterkast direct aangesloten op de computer in de woonkamer. Zonder hem door de muur te trekken welliswaar. Nu kwam ik met de nieuwe kabel prima op het internet zonder storing. De oorzaak zat hem dus hoogstwaarschijnlijk in de kabel.

Daarom een nieuwe kabel getrokken door de muur en de kabel aan beide zijden aangesloten op de LSA stroken (patch paneel in meter kast en WCD in woonkamer). In de eerste test(en) is er een groot verschil te merken. De internet verbinding is bijna helemaal stabiel, de verbinding valt nog een enkele keer weg.
Dit is dus wel een positief resultaat en ik denk dat het probleem zich in de kabel verstopt had. Ik was echter ijverig en wilde niet te lang stil gaan zitten maar alles weg gewerkt hebben.

Na het verwerken van de kabels achter de WCD en het plaatsen van de WCD in de muur merk ik echter weer iets meer storingen. Dit kan komen doordat ik de kabel niet helemaal 100% naar mijn zin weggewerkt kreeg. Ik ga nu verder met het testen om te kijken hoe stabiel de verbinding is. Morgen wellicht de WCD opnieuw aansluiten.

Als jullie tips hebben waar ik op moet letten om de storing te minimaliseren bij het aanleggen van de LSA stroken hoor ik het graag.
(zoals de vorige comments als ; goed afknippen, zo veel mogelijk gedraaid laten zitten, etc.)

Het netjes wegwerken van de bloot gelegde kabels áchter de WCD blijft een hele uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin--- op 02-09-2015 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ziet er op het eerste oog niet zo slecht uit. Maar probeer om je aderparen even lang te houden en om de twist zo ver ook maar mogelijk in de aderparen te laten zitten.

Misschien een "onbeleefde" vraag, maar kan het kloppen dat het een tweedehands / refurbished patch paneeltje is? Misschien vergis ik me hoor, maar jij hebt er blijkbaar nog maar 1 kabel op aangesloten en op de foto lijkt het plaatje, waarop de klemmetjes om de kabels vast te zetten zitten, bekrast alsof het eerder gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Patchpanel ziet er goed uit maar die wcd eigenlijk niet.
De wcd's die ik gebruikt hebben altijd een metalen achterkap zodat alles afgeschermd is van de doos waar ze in komen.
Verder mis ik een trekontlasting voor de kabel .
Als je dan alles in en misschien wat krappe doos moet proppen gaat het gauw mis.

Ik gebruik altijd deze wcd's, op hier zit nog een metalen kap bij die er overheen komt en met die middenschroef bevestigd.

https://netwerkproducten....ozen/cat6-inbouwplaat.JPG

Ik zou ook die kalk of specie resten eerst uit de doos krabben,als dat ergens tegenaankomt gaat het ook mis.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 02-09-2015 21:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

SambalBij

We're all MAD here

Kevin--- schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:52:
[...]

Kun je zien of dit een storing veroorzaakt? Dit is dus de aansluiting van de kabels tpv de WCD, wat een heel gepriegel is.
[afbeelding]
Deze zijn wel erg ver ont-twist naar mijn idee. Of dat ook storing zal geven is lastig te zeggen.
Lees dat je al een nieuwe kabel opnieuw hebt aangesloten, maar zit dat ook zo?

Wat je m.i. bij deze contactdozen beter kunt doen (voor zover dat past natuurlijk) is om alle aders langs dezelfde kant naar voren te brengen. Dan ook de kabel mantel laten zitten tot bijna aan de voorkant, en dan ieder paar iets korter afknippen tot bij de bijbehorende aansluiting; zoals je het bij het patchpaneel ook hebt gedaan.

Beetje op deze manier:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/uLtyTvU3MejI908YY9I0Cj0S/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 02-09-2015 21:45 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Lijkt mij echt niet dat het onttwisten van een kabel storing aan je modem geeft. Lijkt mij eerder een aarding of lek fout.

Ik heb kabels die wel 20cm onttwist zijn en werken prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Megamind op 02-09-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Megamind schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:48:
Lijkt mij echt niet dat het onttwisten van een kabel storing aan je modem geeft. Lijkt mij eerder een aarding of lek fout.

Ik heb kabels die wel 20cm onttwist zijn en werken prima.
Het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat het probleem veroorzaakt word door te veel onttwistte kabel maar voor ik de kabel zelf uit de muur trek, zorg ik er toch liever voor dat ik de kabel zo veel mogelijk getwist heb om te kijken of dat een stabiele verbinding oplevert, simpelweg omdat het minder werk is dan de kabel opnieuw trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Kan je bij een buurman zo''n modem lenen? Puur om te kijken of het aan het apparaat ligt of aan jouw bekabeling.

• Kevin---
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:26:
Ziet er op het eerste oog niet zo slecht uit. Maar probeer om je aderparen even lang te houden en om de twist zo ver ook maar mogelijk in de aderparen te laten zitten.

Misschien een "onbeleefde" vraag, maar kan het kloppen dat het een tweedehands / refurbished patch paneeltje is? Misschien vergis ik me hoor, maar jij hebt er blijkbaar nog maar 1 kabel op aangesloten en op de foto lijkt het plaatje, waarop de klemmetjes om de kabels vast te zetten zitten, bekrast alsof het eerder gebruikt is.
Het is een nieuw paneel. Lijkt inderdaad alsof hij wat gekrast is, maar dit is enkel het stalen plaatje. Foto vertekent wel een beetje. Hij kwam nieuw uit de doos (ingepakt met plastic) dus dat zit denk ik wel goed.
Aderparen ga ik proberen zo veel mogelijk getwist te laten zitten! Thanks.
Ben(V) schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:36:
Patchpanel ziet er goed uit maar die wcd eigenlijk niet.
De wcd's die ik gebruikt hebben altijd een metalen achterkap zodat alles afgeschermd is van de doos waar ze in komen.
Verder mis ik een trekontlasting voor de kabel .
Als je dan alles in en misschien wat krappe doos moet proppen gaat het gauw mis.

Ik gebruik altijd deze wcd's, op hier zit nog een metalen kap bij die er overheen komt en met die middenschroef bevestigd.

https://netwerkproducten....ozen/cat6-inbouwplaat.JPG

Ik zou ook die kalk of specie resten eerst uit de doos krabben,als dat ergens tegenaankomt gaat het ook mis.
Ik ga de doos schoon maken. Ik heb de volgende WCD :
https://www.arento.nl/bus...s-2xrj45-0218-12-101.html
Het is een sokkel die uit drie onderdelen bestaat die over elkaar heen schuiven, een achterkant, het aansluit gedeelte en een voorkant. Hierdoor zijn de kabels wel goed ingepakt maar ze zijn lastig weg te werken. Een fout die ik wel maakte is dat ik 2 ader paren aan beide zijden van de WCD naar achter probeer te laten lopen. Ik zal deze vanaf één kant laten aanvoeren zoals bij het patch paneel.
Nog een vraag: trekontlasting? Dat is toch het gedeelte waar de aanvoer van de kabel door heen loopt, welke je met een schroefje kunt vast zetten? Dit zie je hier rechtsonder in de foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.eibmarkt.com/productimages/ns0857477/zoom/buschjaeger-0218_12_101-uae-ns0857477_03.jpg
SambalBij schreef op woensdag 02 september 2015 @ 21:45:
[...]

Deze zijn wel erg ver ont-twist naar mijn idee. Of dat ook storing zal geven is lastig te zeggen.
Lees dat je al een nieuwe kabel opnieuw hebt aangesloten, maar zit dat ook zo?

Wat je m.i. bij deze contactdozen beter kunt doen (voor zover dat past natuurlijk) is om alle aders langs dezelfde kant naar voren te brengen. Dan ook de kabel mantel laten zitten tot bijna aan de voorkant, en dan ieder paar iets korter afknippen tot bij de bijbehorende aansluiting; zoals je het bij het patchpaneel ook hebt gedaan.

Beetje op deze manier:
[afbeelding]
Nooit aan gedacht om het op deze manier te doen. Ik was zo handig om 4 aderen aan beide zijden te laten weglopen. Ik ga het op deze manier proberen! Thanks.

[ Voor 15% gewijzigd door Kevin--- op 03-09-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin---
We zijn weer een paar dagen verder.

Allereerst is de doos nu schoon. Ook heb ik de wandcontactdoos anders aangesloten. Een keer of 3.... Zonder resultaat. Het probleem is nog steeds dat mijn computer verbinding maakt met het internet en dan voor een minuut of 5 stabiel blijft. Daarna verliest de computer verbinding en probeert opnieuw contact te maken. Dit lukt dan na een minuut ofzo en dan gaat het weer even goed tot de verbinding weer verloren gaat. En dit herhaalt zichzelf continue. Wanneer de verbinding weg is gevallen is mijn wifi ook uit. Wanneer de verbinding terug is doet mijn wifi het ook weer.

Om te kijken wat er nu gebeurt wanneer de verbinding weg valt heb ik een programmatje gedownload genaamd "Realtek Ethernet Diagnostic Utility". Hierin kun je alle gegevens van je internetadapter bekijken en kun je ook de "cable" analyseren. Wanneer ik hier op klik zie je een scherm met een soort digitale kabel meter.
"Normal - The cable is normal or connected."
"Open - The cable is broken or disconnected."
"Short - The cable is short."

Hierdoor zie je het volgende:
Pair Length Status
Pair 1&2
Pair 3&6
Pair 4&5
Pair 7&8

Wanneer ik verbinding heb geeft hij voor alle paren de lengte "21 meter" en de status "normal".
Wanneer de verbinding weg valt en ik op "refresh" klik geeft hij de volgende status:

Pair Length Status
Pair 1&2 2 Short
Pair 3&6 21 Normal
Pair 4&5 2 Short
Pair 7&8 2 Short

Ook nadat ik alle stroken opnieuw verbonden heb geeft hij bij het wegvallen dezelfde paren als "normal" en als "short" aan.

Iemand een idee hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je hebt een paar mogelijke oorzaken die je een voor een moet proberen te elimineren.
1. De wcd is niet lekker
2. De kabel is niet lekker.
3. Het patchpanel is niet lekker.
4. De kabel(s) waar je de computer en router mee aansluit zijn niet lekker.
5. De netwerkaart is niet lekker

1. Andere wcd of anders tijdelijk een connector aanknijpen.
2 is lastig, want die vervang je niet eenvoudig.
3. Kun je een andere poort proberen.
4. Andere kabels proberen.
5. Andre pc of kijken of het rechtstreeks aan de router aansluiten hetzelfde effect geeft.

• jernij
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 15:38
Ik heb dezelfde doos, hoe sluit ik dit in vredesnaam aan? BVD!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
jernij schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:09:
Ik heb dezelfde doos, hoe sluit ik dit in vredesnaam aan? BVD!
Met een punchtool.

• jernij
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-05 15:38
Never mind, kon gewoon met de hand...
je knipt alle koper eraf, drukt de kabel met mantel strak in zijn poortje. dan snijdt het poortje de mantel in en maakt contact met de metalen kern

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
Ik heb t nig niet gelezen maar wat voor merk kabel gebruik je ? en hoe lang is deze ?
Pagina: 1