Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik zoek een?
NAS met twee schijven.

Wat is je budget?
Geen specifiek budget in gedachten, maar goed is goed genoeg.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology staat volgens mij wel met kop en schouders boven de concurrentie uit

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel heb ik backups belabberd geregeld (lees: soms handmatig), download ik vanalles op een laptop (soms de ene, soms de andere) en speel ik het via het netwerk, van een USB stick of hoe dan ook via een oude htpc een video'tje af op mijn TV. Rommelig dus.

Ik ga binnenkort voor een tijdje in het buitenland wonen en werken. Mijn partner en ik krijgen daar een appartementje met breedband internet, en kunnen niet alle computerzooi meenemen. Een mooie kans om het wat beter en netter aan te pakken. Ik wil in het appartementje graag een NAS plaatsen die de volgende functies op zich neemt:
  • Centrale data opslag voor films, muziek, foto's etc.
  • (Semi)automatisch syncen (backuppen) van laptops (Windows 7, Windows 8.1 & Linux)
  • (Semi)automatisch syncen (backuppen) van telefoons (Android)
  • Downloaden van Torrents
  • RAID 1 om single-disk failures op te kunnen vangen.
  • Ongeveer netto 3TB aan beschikbare opslag (al is meer ook goed, als de prijs-per-TB dan significant beter is).
  • Minimaal 40 MB/s lezen en schrijven
  • Gigabit Ethernet
Ik wil graag op een simpele manier ook films kunnen afspelen op TV, mijn HTPC neem ik niet mee, dus daar moet ook een oplossing voor komen, wellicht een chromecast?

Ik ben redelijk handig met computerapparatuur, en vind het niet erg om een middagje te configureren, maar daarna wil ik eigenlijk wel dat het gewoon probleemloos werkt. Ook na bijvoorbeeld een stroomuitval moet hij gewoon weer opstarten en zijn ding doen (er van uitgaande dat er niets gecrashed is).

Het zou leuk zijn als de NAS een USB3 aansluiting heeft, waarop ik een externe harddisk zou kunnen aansluiten om eens in de zoveel tijd de belangrijke data te backuppen en gescheiden op te slaan. Dit is echter geen must.

Ik heb al met een schuin oog naar de DS214 / 215 varianten gekeken, maar zie niet zo snel welke nou een goede keuze zou zijn.

Qua harddisks zit ik te denken aan twee verschillende types van het zelfde formaat (om simultane uitval te voorkomen).

Qua media-afspeel-mogelijkheden lijkt een chromecast mij dus wel wat, al heb ik daar geen ervaring mee (en al helemaal niet i.c.m. een NAS). Ik hoor graag als iemand hier goede ervaringen mee heeft!

De vraag is dus vooral: welke NAS en eventueel welke afspeel-mogelijkheid.

Update: ik had de andere NAS-aankoop-advies topics over het hoofd gezien. Mijn voorkeur gaat inmiddels uit naar de DS215j... Desalniettemin wordt advies op prijs gesteld :)

[ Voor 11% gewijzigd door EMP op 01-09-2015 15:17 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

EMP schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:58:
  • Centrale data opslag voor films, muziek, foto's etc.
  • (Semi)automatisch syncen (backuppen) van laptops (Windows 7, Windows 8.1 & Linux)
  • (Semi)automatisch syncen (backuppen) van telefoons (Android)
  • Downloaden van Torrents
  • RAID 0 om single-disk failures op te kunnen vangen.
  • Ongeveer netto 3TB aan beschikbare opslag (al is meer ook goed, als de prijs-per-TB dan significant beter is).
  • Minimaal 40 MB/s lezen en schrijven
  • Gigabit Ethernet
[...]
Ik heb al met een schuin oog naar de DS214 / 215 varianten gekeken, maar zie niet zo snel welke nou een goede keuze zou zijn.
[...]
De vraag is dus vooral: welke NAS en eventueel welke afspeel-mogelijkheid.
Je opmerking over RAID0 (zie de rode markering) is vast een typefout, je wilt geen stripe (geen fouttolerantie) maar een mirror (RAID1, of evt. Synology Hybrid RAID).

Om onderscheid te maken tussen modellen uit 2015 en 2014 kun je kijken naar de ondersteuning van Synology. Op dit moment hanteren zij een algemene support op DSM van 5 jaren na eerste introductie van het desbetreffende model. Houdt daarmee rekening bij het berekenen wat een nas je per jaar kost. De nieuwere DS215+ is weliswaar in aanschaf ca. €15 - €25 duurder dan een DS214+, maar maakt dat met de ondersteuning ruimschoots goed. De DS214+ is over 4 jaar niet ineens stuk, maar vanwege het ontbreken van support zou ik zonder extra maatregelen te treffen zo'n systeem niet graag aan het (boze) internet hangen. Kosten per jaar van een DS214+ is ca. €75 (in 4 jaren afschrijven), voor een DS215+ ca. €65 (5 jaren afschrijving).

Kijk ook naar de lijst met packages die worden ondersteund, per model. En eventueel naar 3rd party packages (zoals van SynoCommunity), want voor de Annapurnaprocessor in de DS215+ is (nog) niet alles beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:29:
Je opmerking over RAID0 (zie de rode markering) is vast een typefout, je wilt geen stripe (geen fouttolerantie) maar een mirror (RAID1, of evt. Synology Hybrid RAID).
Thanks, ja, klopt als een bus :)
Om onderscheid te maken tussen modellen uit 2015 en 2014 kun je kijken naar de ondersteuning van Synology. Op dit moment hanteren zij een algemene support op DSM van 5 jaren na eerste introductie van het desbetreffende model. Houdt daarmee rekening bij het berekenen wat een nas je per jaar kost. De nieuwere DS215+ is weliswaar in aanschaf ca. €15 - €25 duurder dan een DS214+, maar maakt dat met de ondersteuning ruimschoots goed. De DS214+ is over 4 jaar niet ineens stuk, maar vanwege het ontbreken van support zou ik zonder extra maatregelen te treffen zo'n systeem niet graag aan het (boze) internet hangen. Kosten per jaar van een DS214+ is ca. €75 (in 4 jaren afschrijven), voor een DS215+ ca. €65 (5 jaren afschrijving).

Kijk ook naar de lijst met packages die worden ondersteund, per model. En eventueel naar 3rd party packages (zoals van SynoCommunity), want voor de Annapurnaprocessor in de DS215+ is (nog) niet alles beschikbaar.
Dat is wel een goeie ja. Ik zat aan de 215j te denken, geeft de + t.o.v. de j echt zoveel meerwaarde?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In een andere aankoopadviestopic meld ik dat ik tevreden ben met een DS215j (Anoniem: 202103 in "Synology DS215j of DS215+"). Maar bedenk dat ik de enige hoofdgebruiker ben en dus weinig zaken gelijktijdig uitvoer (en is de nas nu voornamelijk een backupmachine; ik kan wachten). In een gezinssituatie is een krachtiger nas erg veel plezieriger. Of je dat ruim €135 meer waard is, moet je zelf bepalen. Wel is de ervaring dat als je eenmaal een Synology nas in gebruik hebt genomen, je meer van de functionaliteit wilt benutten en dan is een vlotter toestel wenselijk. Zoek maar eens in Opslagtechnologie of beter nog in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2 op DS215+ (eventueel DS715) naar berichten van recente kopers. Naar mijn idee allen zonder meer uiterst tevreden (over een jaar herinner je je de extra uitgave niet meer, maar wel eventuele traagheid :P ).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 01-09-2015 16:03 . Reden: Pijn in de portemonnee is eenmalig. ]

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Thanks voor de reacties zo ver. de NAS is vrij helder, maar ik ben er qua media-player echter nog niet uit...

De chromecast is simpel en goedkoop, maar om die de boel af te laten spelen heb ik een computer of smartphone nodig, en moet de NAS de plex server ondersteunen. Idealiter heb ik een oplossing die op zichzelf staat, en bij voorkeur ook geen eisen aan de NAS stelt.

Een NUC met kodi zou een goede oplossing zijn. Deze speelt alles af, maar kost het viervoudige.

Voordat ik de chromecast/plex oplossing afschrijf, wil ik eerst goed begrijpen hoe dat dan werkt. Om goed de media van de syno af te kunnen spelen moet hij plex server ondersteunen...? Dan zit ik automatisch gebonden aan de DS214play (type 1) of DS215+ (type 2, oftewel 720p), en zal ik mijn smartphone of PC als afstandsbediening moeten gebruiken.

Zijn er nog alternatieven die op zichzelf werken (bij voorkeur met Kodi), en die met een simpele afstandsbediening komen? Ik heb naar de Amazon Fire TV Stick gekeken, maar daar is het weer lastig om lokale files van het netwerk te benaderen met Kodi, wat nou nèt de bedoeling is... ;)

My anime addiction.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Qua harddisks zit ik te denken aan twee verschillende types van het zelfde formaat (om simultane uitval te voorkomen).
Wat staat hier? Bedoel je dat je de ene disk een 4TB 7200rpm van Seagate wil monteren en de andere disk een 4TB 7200rpm van WDC?

Het is leuk dat het kan, maar volgens mij staat in de documentatie van Synology (vast al gelezen?) dat het niet aan te raden is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

MAX3400 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 12:53:
[...]
Het is leuk dat het kan, maar volgens mij staat in de documentatie van Synology (vast al gelezen?) dat het niet aan te raden is.
Heb je misschien een link naar die informatie? Ik denk de site redelijk te kennen, al ontdek ik geregeld nieuwe zaken.

In de FAQ over loopwerken tref ik twee relevante documenten aan waar het over harde schijven gaat:[list=a]• Hoe kies ik de juiste HDD voor mijn Synology NAS?Wat is Synology Hybrid RAID (SHR)? .Alleen in die laatste (bij toepassen SHR) wordt gesproken over rekening houden met ongelijke harddiskcapaciteit. Afgeraden wordt er niets.
Kan ik aan een bestaand SHR-volume schijven met een kleiner schijfgrootte toevoegen?

Stel dat u SHR-volume is gemaakt met 1TB-schijven. Om de oude schijven te vervangen of nieuwe schijven toe te voegen, moet u schijven gebruiken die gelijk zijn aan of groter zijn dan 1TB. Het toevoegen van een kleinere schijf (bv. 500GB) aan het bestaande SHR (of klassiek RAID)-volume is niet mogelijk. Zelfs als u deze kleinere schijf toevoegt, kan de opslag van de kleinere schijf in het volume niet worden gebruikt.
Als je dus twee schijven van verschillend fabrikaat koopt, kunnen die afwijken in grootte. Dat is prima te testen in een desktop-PC of door experimenteren in de nas. Plaats de kleinste van de twee als eerste schijf in de nas, geen centje pijn. Verder speelt het alleen een rol bij vervanging van een defecte harde schijf, als het vervangende fabrikaat een in bytes net iets kleinere capaciteit heeft. Maar met de nog steeds toenemende opslagcapaciteiten van harde schijven hoeft ook dat geen onoverkomelijk probleem te vormen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Anoniem: 202103 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:00:
[...]
Heb je misschien een link naar die informatie? Ik denk de site redelijk te kennen, al ontdek ik geregeld nieuwe zaken.
Voorbeeld

Maar mijn vorige vraag staat nog open; wat bedoel je precies met het plaatsen van 2 verschillende types?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:48

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom zou je specifiek 2 verschillende types willen?
Kans dat er 2 HDD's tegelijk stuk gaan is vrij klein. En volgens mij niet kleiner als je 2 verschillende types neemt. Ookal zou je van dezelfde "slechte" batch 2 hdd;s hebben. zullen deze niet allebei meteen stuk gaan.

Zou ze wat dat betreft gewoon 2x zelfde type bestellen.

Verder is RAID goed om schijfuitval tegen te gaan. Maar is geen backup methode.
Hou er rekening mee dat als je belangrijke data in een RAID opstelling hebt staan, dat je daar alsnog een (offsite) backup van maakt.
Een blikseminslag bv zou wel je NAS incl hdds kunnen omtoveren tot een boekensteun.
En dan ben je alsnog je data kwijt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

MAX3400 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:11:
[...]

Voorbeeld

Maar mijn vorige vraag staat nog open; wat bedoel je precies met het plaatsen van 2 verschillende types?
Waarschijnlijk ben ik erg kippig, maar ik zie nog altijd geen expliciet afraden. Of doel je op de heel beperkte groep compatibele disks met 4Kn?
Always use and manage 4K native (4Kn) hard drives separately.
4Kn hard drives are supported from DSM 5.1-5021. Use 4Kn hard drives separately from hard drives in other disk sector formats when creating, repairing, expanding and migrating any volume, disk group, RAID group and LUN.
.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
EMP schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:58:

Qua media-afspeel-mogelijkheden lijkt een chromecast mij dus wel wat, al heb ik daar geen ervaring mee (en al helemaal niet i.c.m. een NAS). Ik hoor graag als iemand hier goede ervaringen mee heeft!
Correct me if im wrong, maar het is niet mogelijk om met een Chromecast rechtstreeks content van je NAS af te spelen. Er is altijd een tussenstation nodig zoals een tablet of een PC met plex, die de content afspeelt en vervolgens weer doorstuurt naar de Chromecast. Ik denk dat je veel meer hebt aan een Raspberry pi met kodi. Kost bijna evenveel, maar een stuk veelzijdiger. Dan kun je ook gewoon rechtstreeks vanaf je NAS je videobestanden afspelen.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Halma21
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 14:47
Voor het mediaplayer gedeelte, de ds video app van synology ondersteunt ook de chromecast. Dit werkt zover ik het gebruikt heb vrij goed! Ook kun je dan zelf ondertiteling kiezen die bij de film in de map staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Aangezien er (nog) geen DS215play bestaat, zal ik voor 1080 streamen terug moeten grijpen op de 214play. Niet ideaal.

Na wat extra onderzoek denk ik dat ik qua media-speler voor een raspberry pi 2 ga. Deze is stand-alone en stelt dus geen eisen aan de nas. Ook is hij bedraad verbonden, iets wat ik nog steeds betrouwbaarder vind dan wifi.

Aangezien er dan geen eisen meer zijn qua transcoding en plex, moet ik nog even kijken of ik de extra snelheid van de DS215+ de meerprijs over de DS215j waard vind, maar het lijkt er op dat dit de final setup gaat worden. Bedankt voor het meedenken!

Qua harddisk-keuze zat het twee-verschillende-disks concept nog in mijn hoofd van de laatste keer dat ik goed naar (zelfbouw) nas systemen gekeken heb, en dat is zo'n 10 jaar geleden. Ik lees nu overal dat dat niet echt nuttig, en soms zelfs af te raden is. Het worden dus waarschijnlijk gewoon 2 WD Red's....

Ik weet verder dat RAID 1 geen backup is, daarvoor wil ik periodiek de echt onvervangbare dingen op een externe disk zetten die ik elders in huis bewaar. Ik heb nog een 1.5TB USB3 disk, die ik daarvoor wil gebruiken. Er bestaat vast een handige 'app' voor op synology, waarin ik kan aangeven wat hij wel en niet moet syncen zodra ik de disk aansluit, maar desnoods kan het met de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 04-09-2015 03:50 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Mick1990 schreef op donderdag 03 september 2015 @ 22:24:
[...]

Ik denk dat je veel meer hebt aan een Raspberry pi met kodi. Kost bijna evenveel, maar een stuk veelzijdiger. Dan kun je ook gewoon rechtstreeks vanaf je NAS je videobestanden afspelen.
Dat en als je een recente tv hebt kun je de raspberry ook met de afstandsbediening van je tv bedienen middels CEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EMP schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 03:47:
Qua harddisk-keuze zat het twee-verschillende-disks concept nog in mijn hoofd van de laatste keer dat ik goed naar (zelfbouw) nas systemen gekeken heb, en dat is zo'n 10 jaar geleden. Ik lees nu overal dat dat niet echt nuttig, en soms zelfs af te raden is. Het worden dus waarschijnlijk gewoon 2 WD Red's....
Als je wat goedkoper uit wilt zijn, kunt leven met de 2 i.p.v. 3 jaar garantie en wdidle3 (beschikbaar via SSH op de Synology) gebruikt om te spelen met de instelling voor het parkeren van de schrijfkop (max. LCC voor meeste Greens is 300k, enkele met 600k; de Reds hebben allen max. 600k; zie de specificatiebladen bij WD, alvast voor je opgezocht: Anoniem: 202103 in "Aankoop eerste NAS"), kies dan gerust voor WD Green (die binnenkort Blue heten): nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven.

Sla vooral acht op het commentaar van Anoniem: 15758 in 'nieuws: WD stopt met Green-naam van harde schijven'. En lees de berichten & links over de wdidle3-tool in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

EMP schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 03:47:
Aangezien er (nog) geen DS215play bestaat, zal ik voor 1080 streamen terug moeten grijpen op de 214play. Niet ideaal.
Er komt geen DS215play, maar op de IFA 2015 kondigde Synoly een DS216play aan, waarbij ze het Intel platform inruilen voor ARM. Welke processor dat wordt is mij (nog) onbekend, maar als dat er niet een uit de al gebruikte reeksen is, kan het zijn dat bepaalde 3rd party packages nog niet beschikbaar zijn.

Qua prijs speculeert een Duitse site: "DS216play voraussichtlich mit einer unverbindlichen Preisempfehlung von 215 Euro", beschikbaar in oktober. Helaas wel een onbekende cpu: "STMicroelectronics H412 ARMv7, 1,50 GHz, 2 Kern(e), 2 Thread(s)".

Lees verder in: Anoniem: 202103 in "[Synology] Nieuws en discussie".

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 05-09-2015 12:16 . Reden: Speculatie over prijs DS216play ingevoegd; naar verwachting in oktober eerste leveringen ]

Pagina: 1