Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 23:48

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Binnenkort mag ik een leuke geldsom verwachten die ik uiteindelijk wil gaan gebruiken om een mooie aanbetaling te doen op een koophuis. We kunnen alleen niet ook direct een huis gaan kopen, dus moet er in de tijd tot we dat wél kunnen wel iets nuttigs gebeuren met het geld.

Een spaarrekening doet zodanig weinig dat het geld gewoon minder huis waard gaat worden.

Deposito op korte termijn (1 jaar) levert ook nog geen 1,5% rente op, dus daar geldt hetzelfde voor.

Zijn er nog betrouwbare alternatieven?

We zullen niet boven de bankgarantie-grens van 100k komen.
We willen geen grote risico's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Je hebt het geld op korte termijn nodig (<3 jaar), enige optie is dan spaarrekening, investeren is dan niet verstandig. Daarnaast zeg je dat je geen grote risico's wilt nemen > spaarrekening.

Waar zat je zelf anders aan te denken? Aandelen wordt hem dus sowieso niet, obligaties? Oude sok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Seraphin

Meep?

Er zijn (een paar) banken die bij spaardeposito's een voortijdige opname toestaan bij aankoop van een huis (Amsterdam Trade Bank), of zelfs helemaal zonder voorwaarden / boete (MoneYou, wel lagere rente als je voortijdig opneemt):

http://www.atbank.nl/Spaa...o_producten/ATB_Deposito/

http://www.moneyou.nl/spa...u-sparen-1-jaar-vast.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door Seraphin op 01-09-2015 14:56 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien wil je eerst naar de belastingconsequenties kijken. Als je nu het geld krijgt & stalt, betekent het dat je er inkomstenbelasting over moet betalen? Als je dat kan voorkomen voor bijv de eerste 53k (door het geld nog niet te laten storten tot het jaar dat je een huis gaat kopen?), dan zijn de renteopbrengsten minder relevant. En andersom: ieder bedrag dat je voor 31 dec uitgeeft kost je geen vermogensbelasting a 1.2%.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een hoog rendement halen zonder risico's is onmogelijk, rendement wordt immers bepaalt door risico.

Waar ik me vooral op zou focussen is zo min mogelijk belasting betalen, dat gaat je nog het meeste geld kosten. Het liefst dus de ontvangst uitstellen tot 1 januari 2016 en het geld dat jaar besteden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 23:48

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Bedankt voor de tips omtrent belasting. Helaas kan ik hier weinig aan doen, gezien het een aandeelregeling betreft die vrijkomt. Hier heb ik altijd al vermogensbelasting over moeten betalen.

Een deposito waar je voortijdig kan opnemen voor het kopen van een huis klinkt wel heel interessant! Die optie ga ik maar eens verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij nu al weet dat je een koophuis wilt, dan zou ik even contact opnemen met je notaris. Die kan het bedrag op zijn rekening voor derdengelden zetten en het voor je beheren. Staat veilig, gebeurt niks mee, en als je een huis koopt moet het uiteindelijk toch die kant in. Geen idee of je er dan rente over trekt (vermoed van niet), maar het zou me ook zomaar niks verbazen als je er geen vermogensbelasting over hoeft te betalen als je het daar meteen parkeert ipv op je eigen rekening (als dat uberhaupt nog kan).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat moet een notaris gewoon doorgeven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:43
The Eagle schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:46:
maar het zou me ook zomaar niks verbazen als je er geen vermogensbelasting over hoeft te betalen als je het daar meteen parkeert ipv op je eigen rekening (als dat uberhaupt nog kan).
Het is nog steeds jouw geld, dus jij moet het gewoon opgeven aan de belasting (en er dus ook VRH over betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
En het is ook niet risicovrij, want als de notaris besluit van jou geld te gaan feesten op Ibiza - of om zijn kantoorverliezen te dekken - dan ben je het geld wel kwijt. Genoeg notarissen die niet van geld op derdenrekeningen af kunnen blijven.

Gewoon op spaarrekeningen / deposito's zetten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Er zijn banken met een "Eigen Huis spaarrekening" (google maar eens). Hogere rente dan gewone spaarrekening (nu ca. 1,5%). Geen boete bij goedgekeurde opname (kopen v/e huis of aflossen). Zelf ook gedaan, prima ervaring mee.
Pagina: 1