Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd: West/Oost ligging, help needed!

Pagina: 1
Acties:

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:05
Beste ervaringsdeskundigen,

Ik lees al een poosje mee om wat kennis te vergaren. Hoop dat jullie me wat meer info/tips/advies kunnen bieden.

Ik zoek naar de beste oplossing voor panelen op onze in aanbouw zijnde woning. Zie http://www.bloklandhuizen.nl/projecten/dock187/ voor het project.
Zie foto voor ons huis Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/123vzfr.jpg

Vanuit het project zouden er 2 panelen gemonteerd worden; deze heb ik laten vervallen want wil er meer en dan graag allemaal dezelfde :*)

Het dak ligt er al op; oplevering van de woning verwacht ik ergens zo rond januari 2016
Bij deze even de dingen die ik al weet:

-verbruik huidige woning +/- 3200Kwh. In nieuwe woning door nieuwere apparatuur, koken op inductie, ledverlichting etc. wordt dit waarschijnlijk wel lager
-gewenste opwek ergens tussen de 2500KWh en 3200KWh (deels budget afhankelijk)
-Afmetingen dak: 5.4 (b)*5.5(h)
-Hellingshoek: 40
-ligging: 275 graden west (voor)/oost(achter)

Hoekwoning
-Voorste dakvlak: vrij van schaduw, 2 pijpjes op ca 90cm van grens met buren; rechts van pijpjes dus +/- 420 over. Pijpjes zitten naast elkaar op ca 180cm vanaf dakgoot, boven pijpjes ongeveer 350cm.
-Achterste dakvlak: 2 dakramen, boven dakramen voldoende ruimte voor 1 rij panelen portrait (ca 2.00mtr)

Daar er een huis op ca 8 meter vanuit onze achtergevel staat en dakvlak achter op oost ligt zal er in voor- en najaar bij laagstaande zon s' morgens wat schaduw zijn. Mocht ik voor een oost/west opstelling gaan dan zal op het oost-vlak 1 rijtje landscape komen te liggen ivm evt schaduw en dakramen

Wil graag weten of het slim is om voor oost/west opstelling te gaan of juist de voorkant zoveel mogelijk te benutten. En welke panelen/omvormer jullie zouden gebruiken.

Ben gecharmeerd geraakt van Solar Frontier panelen vanwege goede prestaties bij minder gunstig licht/ligging en het esthetische aspect. Of dat ook in dit geval de beste oplossing is hoor ik graag.

Hoor graag jullie tips/visie, jullie input wordt zeer gewaardeerd.

groet,
Ron

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:50
Een tekening zegt meer dan 1000 woorden, dan is direct duidelijk welke obstakels er zijn.

• thunder68
Tekening is opgevraagd Oilman, zodra die er is plaats ik hem er bij.

Voorste dakvlak is zo goed als vrij van obstakels, zie foto (het zwarte vlak is er niet in de realiteit). Alleen hebben we de 2 genoemde pijpjes op ca 180 vanaf dakgoot en op 90cm vanaf de scheidslijn met de buren. Verder geen schaduw op voorste dakvlak,

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ga voor oost-west, dat komt wel goed.

die schaduw? welke schaduw?
die is een flink stuk minder als bij mij.
en ook ik heb er amper last van.
dus ik zou er geen rekening mee houden.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
een voorbeeld dag van bij mij.
(het dipje rond 7:30 is de kerktoren. andere dipjes waren wolken.)
ik doe met 3850Wp een 2800-3000kWh per jaar.
(mijn ouders draaien met 4770Wp op de zelfde omvormer en oost-west een 3600kWh per jaar)

let wel op welke omvormer je gebruikt.
genoeg omvormers te vinden die 2x een mpp hebben. (is vaak een stuk handiger werken met oost-west)
maar soms is er wel een beperking wat die omvormers kunnen per mpp.
ik zelf gebruik de power-one PVI 3.0.
beperking is dat de omvormer maximaal een 3300W kan leveren. (en dat is geen probleem door oost-west. beide dak helften hebben een ander moment van max levering ;) )
maar de mpp doet maar een max van 2000W per mpp.
(de power-one 3.6 is wat beter geschikt voor oost-west 4000W max en 3000W per mpp. ;)
en dat voor maar 50 euro duurdere omvormer.)

wees ook niet te bang met het budget, dat komt wel goed.
je kunt ook 1 kant van de set leggen en de omvormer een jaartje laten hinkelen op 1x mpp ;)
dan kun je de kosten een beetje spreiden.

SF gebruiken, geen probleem kun je doen.
verwacht allen geen speciale opbrengsten,
SF doet het erg goed, en levert veel kWh per Wp.(ongeveer 10% extra)
maar je kunt wel beduidend minder Wp per m2 leggen. (en dit kan oplopen tot 33% extra Wp, afhankelijk van de situatie het is maar of je genoeg ruimte hebt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
een leuke optie voor als je met SF wil gaan werken. ;)
neem een omvormer van +/-3000W liefst iets van een TL omvormer.

dan moet je met SF ongeveer seriële stringen maken van 3 tot 4 stuks.
iedere seriële string moet dan parallel.
en elke parallel string hoeft niet de zelfde richting op te kijken.
en je kunt een omvormer gebruiken met maar 1x mpp.

(oke ik geef nu een voorbeeld met serieel x3. maar kijk zelf even wat het handigste is)
dan hang je 3x3 op oost + 4x3 op west.
en je hangt aan de gevel een 2x3 op zuid gewoon plat tegen het huis aan.
je kunt nog steeds goed af met een 3000W omvormer.
en door dat je een aantal panelen tegen de gevel hebt hangen werk het ook al in het vroege voorjaar.
je verdeeld de opbrengst ook nog eens over de seizoenen en niet alleen over de dag zoals met oost-west.

(als ik te minste je gegevens goed interpreteer.
anders moet je iets anders verzinnen.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 01-09-2015 12:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thunder68
Dank je Migjes! Ik snap nog niet alles maar krijg al wel een btje idee van wat je bedoelt.

Even kijken of ik het goed snap: string is aantal panelen in serie toch? En meerdere stringen kun je dan weer parallel op een mppt aansluiten? Hoe bepaal je dan de gunstigste verdeling van je stringen en panelen per string als je 2 mppt's hebt?

Panelen aan de gevel is wel creatief maar dat doe ik liever niet. Welstandscommissie zal er ook niet blij mee zijn denk ik. A zou het wel wat opleveren. In werkelijkheid hebben we op de 1e verdieping overigens niet 1 maar 2 van die ramen in de zijgevel, te benutten ruimte voor panelen wordt dan drastisch minder.

De schaduw die ik verwacht is op het oostvlak van het huis achter ons. Maar dat valt misschien wel mee inderdaad.

Daar we aan de achterkant 2 dakramen gaan plaatsen moet ik ff kijken wat ik er gunstig kwijt kan. In jouw voorbeeld zie ik dat oost en west redelijk gelijke opbrengsten hebben. Liggen er op beide kanten even veel, of heb je stringen gewoon gunstig verdeeld/aangesloten?

Daar had ik ook nog een vraag over: daar de zo'n smorgens (op oost) minder krachtig is als smiddags (op west) leg je dan op west d meeste panelen? Of wellicht daar dan geen SF maar panelen met hogere Wp? En op oost wel SF? Weet overigens niet of ere omvormers zijn die zowel gewone als SF panelen aan kunnen. Heb het liefst maar 1 omvormer namelijk.

Bedankt alvast weer voor je reactie!

[ Voor 3% gewijzigd door thunder68 op 01-09-2015 13:37 ]

• migjes
@thunder68
ik was niet zo heel precies in mijn voorbeeld, had een beetje moeite met het ontcijferen waar en hoe die ramen en pijpjes nu zaten, dus gaf maar een globaal voorbeeld.
(zelf preciezer maken en duidelijk intekenen in een leg plan.)

bij mij doet oost het net iets beter als west.
temperaturen zijn iets lager in de ochtend en daar door haal ik meer W op oost als op west.
(oost=1900Wp en west is 1950Wp en toch is het elke dag net iets lager als oost.)
maar dit is niet een puntje waar ik rekening mee zou houden, het is gewoon zo en verder niks. ;)

je moet 2 dingen uit elkaar houden, serieel en parallel.
als je SF gaat gebruiken heb je een Voc van +/-110V en een tl omvormer kan maar 500-600V aan.
dus ongeveer 4 panelen serieel is +/- de max 4x110V = 440V.
(afhankelijk van de omvormer en nog wat andere zaken)
de Vmpp is dan ongeveer 84V x 4 = 336V.
(en het optimum voor een TL omvormer zit meestal rond de 350V, dus je zit er lekker bij in de buurt.
dichtbij genoeg in ieder geval.)

nu is natuurlijk 4 panelen nog een beetje weinig, en maken we verder parallel stringen.
de Vmpp blijft dan het zelfde, maar de Impp telt dan op.
dus 2x4x170Wp =
Vmpp = 336V
Impp = 3,6A
en 3x4x170Wp =
Vmpp = 336V
Impp = 5,85A
etc etc etc.

alle seriële panelen moeten de zelfde kant op kijken.
maar parallel panelen hoeven dat niet.
zolang je groepjes van 4x serieel gebruikt kun je dus zo oost-west doen met maar 1 mpp.
maar je kunt geen 3x serieel mixen met 4x serieel op 1 mpp, dan heb je 2x een mpp nodig.

zodra je een omvormer hebt met 2x mpp, kan er op elke mpp iets van totaal verschillende panelen worden aangesloten.
daar zijn namelijk de mpp's voor. ;)

maar maak eens een schema tekening van het dak.
ik krijg maar niet geschat waar nu precies die pijpjes en dakramen nu zitten.
dus kan je daar niet mee helpen.

trouwens als je wat beters wil als sf.
kijk eens naar deze panelen:
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
dat zijn mono panelen met er opgeplakt een laagje dunnefilm(SF) ;)
prijs ziet er pittig uit, maar valt best mee.
(ongeveer 1€/Wp tegen over SF van 0,64€/Wp.
maar ojee wat is dat veel Wp per m2.
maar dit hangt af of je ruimte genoeg hebt of niet.)

• thunder68
Bedankt voor uitleg over stringen!

Zal vanavond eens een tekeningetje maken en hier toevoegen. Daar wordt vast duidelijker van.

De dakramen gaan we zelf plaatsen dus kan ik rekening houden met benodigde ruimte voor de panelen.

Die HIT panelen zijn mooie ontwikkeling! Moet ik ook maar eens mee rekenen.

Die HIT-panelen had ik nog niet gezien, lijkt beetje best of both worlds.

• thunder68
Nou, heeft even geduurd maar bij deze een overzicht van ons dak. Hopelijk schept deze wat helderheid.
VWB het achterste dakvlak: de dakramen moeten er nog in, de ruimte boven de dakramen weet ik dus nog niet exact. Is dus eventueel ook nog mee te schuiven. In ieder geval wil ik er minimaal 1 rij panelen boven kunnen leggen. Afhankelijk van de maten van het paneel wellicht zelfs 2 rijen.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/946599ed1f48f44051b2135a2088e210.jpg
*de blauwe rondjes zijn de locaties van de beluchting/afvoer cv etc

Nog even de belangrijkste gegevens:
-verbruik huidige woning +/- 3200Kwh. In nieuwe woning door nieuwere apparatuur, koken op inductie, ledverlichting etc. wordt dit waarschijnlijk wel lager
-gewenste opwek ergens tussen de 2500KWh en 3200KWh (deels budget afhankelijk)
-Afmetingen dak: 5.4 (b)*5.6(h)
-Hellingshoek: 40
-ligging: 275 graden west (voor)/oost(achter)

Heb al wel wat offertes opgevraagd, één partij gaf aan dat JA-solar goede panelen zijn, ook voor Oost/West opstellingen. Klopt dat een beetje? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Andere partijen kwamen met Solarfrontier. Vind ik mooie panelen maar heb er dan wel meer nodig om het gewenste vermogen op te wekken.

Hoor graag jullie input weer!

Ron

• migjes
thunder68 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:50:
Heb al wel wat offertes opgevraagd, één partij gaf aan dat JA-solar goede panelen zijn, ook voor Oost/West opstellingen. Klopt dat een beetje? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Andere partijen kwamen met Solarfrontier. Vind ik mooie panelen maar heb er dan wel meer nodig om het gewenste vermogen op te wekken.
JA-solar of solarfrontier of welk ander merk dan ook.
het boeit niet zoveel, is allemaal verkoop praat.

je moet gebruiken wat past, dat is het belangrijkst.
of wat je zelf mooier vind(kan ik je niet mee helpen).
of wat leuk word aan geboden. (dat is toch elke maand weer anders.)

voor de rest moet ik ook gaan puzzelen, vul aan als je meer weet. ;)

Pagina: 1