Powerline: kan het sneller?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 15:11
Al enige tijd gebruik ik een 500 mbps powerline set van Sitecom. Ik haal daar internetsnelheden mee die liggen rond de 40-50 mbit per seconde. Uiteraard zijn de powerline adpapters rechtstreeks in het stopcontact geprikt.

Best wel aardig, maar aangezien ik een 120 mbit per seconde internetabonnement heb, wil ik sneller internet.

De betreffende PC staat op zolder, de router staat beneden. De stopcontacten hebben geen randaarde en een draad trekken is helaas geen optie.

Na het lezen van de recensie van de http://nl.hardware.info/p...753/tp-link-tl-pa6010-kit, had ik de TP Links aangeschaft. Echter in de praktijk bleken ze trager dan de 500 mbps powerlineadapters van Sitecom (ik weet het, de wispelturigheid van powerline).

Echter, heeft iemand een idee hoe ik met powerline toch sneller internet kan krijgen? Heeft het zin om na de ervaring met de TP links nog andere setjes te proberen die eigenlijk randaarde nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
WiFi geen optie? Met de duurdere ASUS/D-Link modellen zou je toch op een aardige snelheid uit moeten kunnen komen. Je hebt er echter wel meerdere nodig als je WDS wilt gebruiken. Als voorbeeld: ik haal hier de 600 Mbps over het algemeen zonder problemen op mijn telefoon (5Ghz).

Powerline blijft in mijn ogen rommel, de beste manier blijft de kabel, en daarna (op een afstand) WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:30
Ik denk dat 40 tot 50mbit/s al een prima prestatie is voor relatief goedkope powerline-adapters. Ik zou adviseren te kijken of je toch een draad kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Waarom is een draad trekken geen optie?

WiFi zag aardig wat degradatie hebben als je door meerdere woonlagen heen moet. Laat staan de latency die je er kado bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Powerlan haalt meestal enkel de maximum snelheid als beide adapters op dezelfde (zekering-)groep zitten.
Zodra ze op verschillenden zitten loopt de snelheid hard terug, en mits er al een verdieping tussen zit,
zitten ze 'by default' op een andere (zekering-)groep
en moet het signaal dus langs de zekeringkast passeren,
waar vaak de nodige filtertjes zitten tegen niet zuivere signalen...
En laat powerlan daar onder vallen...

Heb je een 3fasige aansluiting bij je thuis moet je ook eens kijken op welke fasen ze hangen:
elke adapter op een andere fasen zorgt voor nog lagere snelheid,
en dat is dan vaak - als je wilt gebruik blijven maken van powerlan - op te lossen met een 3fasige powerlan adapter in je zekeringkast die er voor zorgt dat het powerlan-signaal vlotter kan overspringen van fase.

(dat en enkele 'stoorzenders' en je ziet het snel ver onder het maximum gaan)
denk er wel aan: het is 500Mbps Maximum, niet gegarandeerd ;)

[ Voor 58% gewijzigd door soulrider op 01-09-2015 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fluppe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-02 21:03
Ik haalde met dit setje snelheden van 160mbps.
Ik zag effectief tot 20 MB/s in µTorrent, als test downloadde ik Ubuntu.

Door problemen met de stabiliteit van de verbinding heb ik ze echter teruggezonden.
Om de zoveel tijd viel mijn netwerk volledig weg, na een heel aantal dingen uit te proberen ben ik teruggegaan naar de WiFi van mijn Telenet-router, aan ongeveer 60mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:44
Als er wel een coax kabel ligt zou je MoCa kunnen overwegen. Anders is de enige oplossing toch een kabel trekken. Omdat je geen randaarde hebt heeft een andere powerline set geen zin, want die gebruiken de randaarde als extra kanaal om (ongeveer) 2x sneller te kunnen.

Overigens zitten er geen 'filters' in je meterkast die je stroom filteren. Het is dus soms zelfs mogelijk de powerline van de buren te ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowLord op 01-09-2015 17:03 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Die "filters" zijn de spoelen in huidige automaten (zekeringen).

Heb je enkele fase, dan kan je over nadenken om die twee groepen samen te voegen (vraag een elektricien of dat kan), of anders de automaten door gewone ronde keramische smeltzekeringen (de ouderwetse "stoppen") te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Het punt is, je kunt door ook maar één dingetje in je straat (gare honky tonky USB charger van de euro-outlet...) eigenlijk dus niks zeggen of voorspellen over powerline, en het is 100% buiten je controle; net zoals wifi. Tevens zijn de eisen vrij streng: idealiter een eigen groep, volledig geaard, volledig gefilterd, en geen enkel ander apparaat er op aangesloten en niet te veel afstand. Uiteraard is dit zo goed als onmogelijk, en in de praktijk kan iets wat vijf straten verderop gebeurt (zonnebank ofzo...) nog invloed hebben.

De beste oplossing is en blijft ethernet, en het zal je verbazen wat er soms nog mogelijk is (netjes met krammen langs de plinten, of toch één klein gaatje, of de oude telefoonlijn opofferen en er een ethernet kabel door trekken, of drastischer: een stroomkabel, er vanuit gaande dat er niet meer stopcontacten op zitten). Wifi is 'de hoogte in' ook niet echt een optie, zeker niet als je ook nog buren hebt... de 2,4GHz band is in veel gebieden amper bruikbaar, en 5GHz penetreert een stuk minder.

Moca is hier al genoemd. Dat is ook een alternatief... maar zit je aan powerline vast? Er valt nooit iets te garanderen, en al doe je nog zo je best: het valt niet te voorspellen. Het is dat, of gewoon: de PC verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ruftman schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:03:
Al enige tijd gebruik ik een 500 mbps powerline set van Sitecom. Ik haal daar internetsnelheden mee die liggen rond de 40-50 mbit per seconde. Uiteraard zijn de powerline adpapters rechtstreeks in het stopcontact geprikt.

Best wel aardig, maar aangezien ik een 120 mbit per seconde internetabonnement heb, wil ik sneller internet.

De betreffende PC staat op zolder, de router staat beneden. De stopcontacten hebben geen randaarde en een draad trekken is helaas geen optie.

Na het lezen van de recensie van de http://nl.hardware.info/p...753/tp-link-tl-pa6010-kit, had ik de TP Links aangeschaft. Echter in de praktijk bleken ze trager dan de 500 mbps powerlineadapters van Sitecom (ik weet het, de wispelturigheid van powerline).

Echter, heeft iemand een idee hoe ik met powerline toch sneller internet kan krijgen? Heeft het zin om na de ervaring met de TP links nog andere setjes te proberen die eigenlijk randaarde nodig hebben?
1) Check de specs van de Ethernet van die Sitecom adapters. Je hebt nu adapters met 100Mbps Ethernet. No way dat je ooit meer dan 94Mbps ermee gaat halen 8)7 - overigens, je schrijft niet exact welke je hebt, maar de LN-535 zijn de slechtste AV1.1 500 apparaten die ik ooit in handen gehad heb.
2) AV2 600, zoals die TP-Link gevallen, is zinloze marketingblaat. Bij perfecte omstandigeheden kan het beter presteren dan AV1.1 500, maar bij slechtere omstandigheden presteert het daadwerkelijk slechter. Zoals hier dus. Mijden.

Hoe wel meer te krijgen? AV2 1200, zoals De Fluppe aanraadt, biedt wel degelijk flinke meerwaarde. Daar kun je als het meezit >200Mbps mee halen, en waar je met brakke AV1.1 500 uitkomt rond de 40Mbps zou ik zeker 120Mbps verwachten. Voorwaarde om dat te halen is wel dat je aan beide kanten randaarde hebt en dat je aarding daadwerkelijk op orde is. Zo niet zal het doorgaans toch beter werken, maar niet zoveel.

Maar goed, zelfs met allerbeste AV2 1200 set: je hebt nul garanties en een schijbaar perfecte verbinding kan zomaar geheel uitvallen als je een apparaat dat stoort tussen de 2-68MHz aansluit op het stroomnet. Of dat nu een USB oplader is, een spaarlamp of een stofzuiger.

M.i. is Ethernet eerste en tweede keus, dan misschien MoCA 2.0 en als je daar geen zin in hebt toch Ethernet als je een snelle, stabiele verbinding wilt als backbone binnenhuis,

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik heb zojuist een setje 1000 MBPS powerline adapters van Zyxel geprobeerd (http://nl.hardware.info/r...eview-1000-mbps-powerline), deze presteren de helft trager (ca. 20 megabit per seconde) dan mijn oude 500 mbps powerline adapters. Ze gaan daarom ook retour naar de winkel.

De Sitecoms werken wel al 3 jaar stabiel, daar heb ik verder totaal geen klachten over.

Toch maar een keer kijken of ik een ethernetkabeltje kan leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door ruftman op 02-09-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 23:32:
Die "filters" zijn de spoelen in huidige automaten (zekeringen).
Dat zijn dus geen filters ;) Deze spoeltjes zullen ook maar een minimale impact hebben, zeker ten opzichte van alle andere storingsbronnen.
Heb je enkele fase, dan kan je over nadenken om die twee groepen samen te voegen (vraag een elektricien of dat kan),
Dat is echt onverstandig. Groepen zijn niet zomaar ingedeeld, maar berekend op het vermogen wat er gevraagd kan worden en wat er geleverd moet worden. Daarnaast los je hiermee het echte probleem niet op: de lengte van de verbinding tussen de twee stopcontacten en alle mogelijke storingsbronnen op de gehele installatie.
of anders de automaten door gewone ronde keramische smeltzekeringen (de ouderwetse "stoppen") te vervangen.
Hahahahaha... goede grap 8)7 Er is een goede reden waarom de smeltzekeringen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties. En dat is niet omdat ze 'goedkoper' zijn omdat je ze niet iedere keer hoeft te vervangen. De allerbelangrijkste reden is veiligheid. Automaten zijn vele malen veiliger dan smeltzekeringen. Ga dus NOOIT je installatie ombouwen naar smeltzekeringen!

En als je toch al bereid bent om geld te gaan steken in je installatie, dan zou ik sowieso toch voor het trekken van een netwerkkabel gaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door ShadowLord op 02-09-2015 12:30 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
Het beste advies wat een 100% werkende oplossing biedt: leg een UTP kabel.

Alles anders blijft prutsen in de marge.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Plopeye schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:21:
Het beste advies wat een 100% werkende oplossing biedt: leg een UTP kabel.
Maar wel goed opletten bij het knijpen van de connectoren ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
Ik was zeker niet van plan om zelf in de meterkast te gaan rommelen....

Het werk door een elektricien laten doen is waarschijnlijk even duur of duurder dan een UTP kabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een kabel leggen lijkt me een goed idee, ik zou zelf snel voor een STP-kabel kiezen als er ruimte voor is, dan zit je in de toekomst ook wel goed, maar anders is UTP sowieso ook OK.

Voor het gemak heb ik heier wel een netwerk van drie powerline-adapters (1xZyxel PLA4215 2x Zyxel PLA4225) en dat werkt prima, normaalgesproken ~120Mb/s verbindingssnelheid tussen de drie punten, behalve als de stofzuiger aangaat, dan valt een van de punten vaak weg. ( ik moet nog eens kijken of het uitmaakt dat de stofzuiger nu een ander model is dan toen ik de vorige keer had geprobeerd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou niet weten waarom stp meer toekomstproof is. Indien niet goed geaard is het gewoon een antenne. Laten veel mensen nou net niet de aarding in orde hebben.
Als je een kabel trekt dan trek je CAT 6(a) UTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-05 21:46
Ik heb een vergelijkbaar probleem als topicstarter. Ik heb alleen nog geen powerline adapters gekocht. Randaarde bijtrekken kan niet, UTP is altijd mogelijk, maar ik hoopte rond de 100Mbps te halen met een powerline en zou me een hoop gedoe schelen.

Dus het is onwaarschijnlijk om 100Mbps te halen zonder een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik weet niet hoe onwaarschijnlijk de uitkomst bij mijn setup is, maar die is deels niet geaard (2/3 niet)
KillerAce_NL schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:35:
Ik zou niet weten waarom stp meer toekomstproof is. Indien niet goed geaard is het gewoon een antenne. Laten veel mensen nou net niet de aarding in orde hebben.
Als je een kabel trekt dan trek je CAT 6(a) UTP
Zit ook wat in inderdaad, goed genoeg en minder gecompliceerd.

[ Voor 65% gewijzigd door begintmeta op 02-09-2015 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ruftman schreef op woensdag 02 september 2015 @ 00:23:
Ik heb zojuist een setje 1000 MBPS powerline adapters van Zyxel geprobeerd (http://nl.hardware.info/r...eview-1000-mbps-powerline), deze presteren de helft trager (ca. 20 megabit per seconde) dan mijn oude 500 mbps powerline adapters. Ze gaan daarom ook retour naar de winkel.
Surprise, surprise...

"1000Mbps" is niets anders dan "600Mbps", het zijn beide AV2.0 sets zonder MiMo. Enig verschil is chipset en marketinghyperbool van de fabrikanten. Qualcomm belooft je 3x hoogst haalbare snelheid ("600Mbps"), Broadcom belooft je 5x hoogst haalbare snelheid ("1000Mbps").

Verwachting zou zijn dat ze nagenoeg zelfde presteren als de 600Mbps set; verschillen zitten puur in implementatie van filters enzo. Dat is zo te horen ook het geval geweest :z
De Sitecoms werken wel al 3 jaar stabiel, daar heb ik verder totaal geen klachten over.

Toch maar een keer kijken of ik een ethernetkabeltje kan leggen.
Yep, dat is de enige gegarandeeerde verbetering. Kost ook een fractie van de high-end PLC zooi.
ruftman schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:24:
Ik was zeker niet van plan om zelf in de meterkast te gaan rommelen....

Het werk door een elektricien laten doen is waarschijnlijk even duur of duurder dan een UTP kabel leggen.
Veel duurder, ook omdat je een gecertificeerde electricien nodig hebt waar dat voor UTP niet nodig is, bovendien kun je daar alleen dempingsproblemen voor PLC mee aanpakken. Verstoring door andere apparaten kun je met andere kabels niet oplossen. En best case kun je niet eens 1/5 van de throughput van GbE halen, om nog maar te zwijgen over potentiele problemen iedere keer dat je een electrisch apparaat inplugt.
Aeon schreef op woensdag 02 september 2015 @ 14:51:
Ik heb een vergelijkbaar probleem als topicstarter. Ik heb alleen nog geen powerline adapters gekocht. Randaarde bijtrekken kan niet, UTP is altijd mogelijk, maar ik hoopte rond de 100Mbps te halen met een powerline en zou me een hoop gedoe schelen.

Dus het is onwaarschijnlijk om 100Mbps te halen zonder een geaard stopcontact?
Onwaarschijnlijk en hangt af van zaken die niemand je van tevoren kan vertellen, namelijk ruis van andere apparaten op je stroomnet.

Ik zou IRL uitgaan van ervaringen van ruftman als best-case, worst case is (bijna) niets.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
dion_b schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:34:
[...]

Surprise, surprise...

"1000Mbps" is niets anders dan "600Mbps", het zijn beide AV2.0 sets zonder MiMo. Enig verschil is chipset en marketinghyperbool van de fabrikanten. Qualcomm belooft je 3x hoogst haalbare snelheid ("600Mbps"), Broadcom belooft je 5x hoogst haalbare snelheid ("1000Mbps").
Daarop aansluitend vraag ik met toch af hoe de Zyxel en de TP link powerlines zo goed uit de reviews komen. En ook waarom reviews niet de daadwerkelijke prestaties in een doorsnee woning weergeven (de macht van de fabrikant wellicht?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ruftman schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:55:
[...]

Daarop aansluitend vraag ik met toch af hoe de Zyxel en de TP link powerlines zo goed uit de reviews komen. En ook waarom reviews niet de daadwerkelijke prestaties in een doorsnee woning weergeven (de macht van de fabrikant wellicht?)
Onkunde mbt gebruikte technologie, te weinig tijd, en inderdaad fabrikanten die adviezen geven over hoe te testen waar onwaarschijnlijk hoge getallen uitkomen.

Komt bij dat NL echt worst-worst-worst case is voor dit soort technologie. Zelfs in BE of DE zal het al veel beter werken, waardoor buitenlandse reviews van zeer beperkte relevantie zijn.

Voorbeeld van hoe niet te reviewen:
http://nl.hardware.info/r...n-de-storing-prestaties-1
Om een controleerbare omgeving te creëren, testen we op een bord waarachter de kabels in lussen zijn vastgemaakt. Het geheel sluiten we aan op een netfilter.
Die filter maakt het de lijn geheel - en onrealistisch - schoon op de gebruikte frequenties tussen de 2 en 86MHz. Op zich niet erg als je later gecontroleerde verstoring weer toevoegt om het allemaal reproduceerbaar te houden, maar...
We testen de bekabelde snelheden op 25 en op 50 meter, waarbij we een extra test doen op 50 meter, maar dan met de powerline-adapter aangesloten op een kwalitatief matige stekkerdoos. Hiermee simuleren we storing.
Bullshit :r

Een slechte stekkerdoos voegt exact 0,0dB aan storing toe. Het is een extra bron van demping en dempt geheid onregelmatiger dan een lange kabel, maar met deze setup test je nog steeds geheel storingsvrij :o

Gevolg is dat ze alleen de invloed van demping op de geteste apparaten meten. Dan krijg je inderdaad florisant hoge snelheden in je review. En je krijgt een onrealistische sortering van resultaten, waarbij de apparaten die nul marge voor echte storing (andere signaalbronnen op die frequenties) inbouwen het best uit de test komen, ten nadele van apparaten die dat wel doen maar daardoor trager werken zonder verstoring.

Het is alsof je auto's gaat reviewen op de TT-baan in Assen. Nogal logisch dat de F1-auto's gaan winnen. Helaas rijdt de gemiddelde bestuurder over wegen met hobbels en drempels en heb je meer aan auto's met vering en bodemspeling enzo :z

Ik heb diezelfde tests gedaan die Hw.info doet en heb >400Mbps met "1200Mbps" setjes. Vervolgens heb ik een enkele spaarlamp in dezelfde stekkerdoos gestoken. Het zakte gelijk met 25% in bij weinig demping en je had helemaal geen data-overdracht meer op 10dB minder demping dan zonder verstoring. En de meeste huizen die ik ken hebben meer verstoring dan een enkele spaarlamp.

Maar goed, met de filters die je cadeau krijgt van de vendors kun je max 15W trekken, dus realistischer dan die ene spaarlamp is het nog niet. Zie hier de invloed van de vendors, deze zooi from scratch zelf bouwen is mij ook nog niet gelukt :z

Wat betere journalistiek over dit onderwerp:
http://www.smallnetbuilde...uth-behind-homeplug-speed
I've often referred to the Home Plug AV2 profile graphic below in our powerline adapter reviews and used it as the basis of SmallNetBuilder's Powerline device classification system. Turns out, neither the chipmakers nor powerline product makers use it.
I had an illuminating discussion yesterday with Dr. Stephen Palm. He's a Senior Technical Director at Broadcom and also serves as Vice President and Board of Director member of the HomePlug Alliance. Dr. Palm said the AV2 profiles were created early in the development of the AV2 standard. But it's not a binding standard and basically "no one follows it".

Afbeeldingslocatie: http://www.smallnetbuilder.com/images/multithumb_thumbs/b_550_0_16777215_00_images_stories_lansrouters_homeplug_av2_profiles_no.jpg

[...]

SmallNetBuilder's New Powerline Product Classes
So since the AV2 Profile chart is fiction, we're simplifying our classification system. The new classes are in Table 1.
ProtocolAdvertised Link RatesDevices
AV 200 Mbps - INT6400 / INT1400
- QCA6410
- BCM 60321
AV500 500 Mbps - QCA AR7420 / AR1540
- AR7400 / AR1500
AV2-SISO 600 Mbps - QCA7450 / AR1540
1000 Mbps - BCM60333
AV2-MIMO 1200 Mbps - QCA7500
2000 Mbps - BCM60500

Although the HomePlug Alliance says it doesn't treat AV2 SISO and MIMO devices differently, we'll continue to class and rank them separately.
All products have been reclassed and reranked as needed to reflect this new system. We hope it helps reduce the confusion powerline product marketeers have created in the effort to win your wallets.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05

TheNephilim

Wtfuzzle

Misschien moest Tweakers.net hier maar eens een review aan wijden. In een echt huis in een gewone woonwijk met verschillende apparaten aangesloten.

Er zijn nog al wat consumenten en tweakers die een dergelijke set willen aanschaffen en geen idee hebben welke nou fatsoenlijk z'n werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

ShadowLord schreef op woensdag 02 september 2015 @ 12:29:
[...]

Dat zijn dus geen filters ;) Deze spoeltjes zullen ook maar een minimale impact hebben, zeker ten opzichte van alle andere storingsbronnen.

[...]

Dat is echt onverstandig. Groepen zijn niet zomaar ingedeeld, maar berekend op het vermogen wat er gevraagd kan worden en wat er geleverd moet worden. Daarnaast los je hiermee het echte probleem niet op: de lengte van de verbinding tussen de twee stopcontacten en alle mogelijke storingsbronnen op de gehele installatie.

[...]

Hahahahaha... goede grap 8)7 Er is een goede reden waarom de smeltzekeringen niet meer toegepast worden in nieuwe installaties. En dat is niet omdat ze 'goedkoper' zijn omdat je ze niet iedere keer hoeft te vervangen. De allerbelangrijkste reden is veiligheid. Automaten zijn vele malen veiliger dan smeltzekeringen. Ga dus NOOIT je installatie ombouwen naar smeltzekeringen!

En als je toch al bereid bent om geld te gaan steken in je installatie, dan zou ik sowieso toch voor het trekken van een netwerkkabel gaan :+
Ha..ha..ha.... jij hebt het niet begrepen. Een smeltveilighied is 1000 maal veiliger dan een automaat. Een automaat heeft een stuk mechaniek wat kan blokkeren. Een zekering heeft een dun draadje dat 100% doorbrandt bij kortsluiting of overbelasting.

En je MAG gewoon smeltzekeringen gebruiken, óók in nieuwe installaties. Volgens NEN 1010 moet je alleen de fase geleider onderbreken, en dat doet een smeltveiligheid dus ook.

Volgens de "normen" wordt een groep als volgt berekend: iedere wandcontactdoos = 200W, ieder lichtpunt 100W, en apparaten die permanent aan de groep vastzitten (bv. magnetron met zijn 1000W).

Je hebt grofweg 3500W per groep tot je beschikking. Reken maar uit.... Interessant als je met 2 á 3 groepen niet uit de weg komt (alleen voor verlichting en huis kamer / slaapkamer etc...). Wasmachine / oven / vaatwasser zijn altijd apart.

Een huisinstallatie wordt over groepen verdeeld om te voorkomen dat bij een kortsluiting het hele huis "donker"is, en dat je over iets struikelt op weg naar de meterkast.

De spoelen in de automaten zijn WEL filters. Dat zijn namelijk laagdoorlaat filters. Daarom gaat 50Hz er makkelijk doorheen , maar een paar MHz no way... of heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 09:46

OgWok

U.N.C.L.E.

Moraal van al die verhalen........ CAT5 kabel trekken en nooit geen problemen meer hebben. "Take it from me" :-)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TheNephilim schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:43:
Misschien moest Tweakers.net hier maar eens een review aan wijden. In een echt huis in een gewone woonwijk met verschillende apparaten aangesloten.

Er zijn nog al wat consumenten en tweakers die een dergelijke set willen aanschaffen en geen idee hebben welke nou fatsoenlijk z'n werk doet.
De omstandigheden zijn bij iedereen thuis zo divers dat een betrouwbare test eigenlijk niet te doen zal zijn. Je krijgt dan nogmaals te doen met theoretisch haalbare snelheden waarbij je nog steeds niet de garantie zult krijgen dat het bij jou thuis ook optimaal zal gaan werken.

Testing, one, two ...

• Freee!!

Freee!!

hardware-lover schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:52:
[...]
De omstandigheden zijn bij iedereen thuis zo divers dat een betrouwbare test eigenlijk niet te doen zal zijn.
Reproduceerbaar wel en zo moeilijk is het niet om een paar bekende (en shakelbare) storingsbronnen aan de testinstallatie toe te voegen.
Je krijgt dan nogmaals te doen met theoretisch haalbare snelheden waarbij je nog steeds niet de garantie zult krijgen dat het bij jou thuis ook optimaal zal gaan werken.
Nee, maar je krijgt wel een beter idee welke fabrikanten beter op de praktijk zijn voorbereid en welke speciaal voor de huidige standaard benchmarks produceren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 11:05

TheNephilim

Wtfuzzle

Freee!! schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:01:

[...]

Nee, maar je krijgt wel een beter idee welke fabrikanten beter op de praktijk zijn voorbereid en welke speciaal voor de huidige standaard benchmarks produceren.
Precies! Elk huis is anders en elke situatie verschilt, maar je krijgt dan in ieder geval een beeld bij de prestaties. Nu moeten we het doen met marketing termen en moeten we geloven wat er op de doos staat.

Wellicht is het mogelijk dat er in 3 verschillende huizen getest word door Tweakers, lijkt me allemaal niet zo heel moeilijk.

• ShadowLord
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:39:
[...]

Ha..ha..ha.... jij hebt het niet begrepen. Een smeltveilighied is 1000 maal veiliger dan een automaat. Een automaat heeft een stuk mechaniek wat kan blokkeren. Een zekering heeft een dun draadje dat 100% doorbrandt bij kortsluiting of overbelasting.

En je MAG gewoon smeltzekeringen gebruiken, óók in nieuwe installaties. Volgens NEN 1010 moet je alleen de fase geleider onderbreken, en dat doet een smeltveiligheid dus ook.

Volgens de "normen" wordt een groep als volgt berekend: iedere wandcontactdoos = 200W, ieder lichtpunt 100W, en apparaten die permanent aan de groep vastzitten (bv. magnetron met zijn 1000W).

Je hebt grofweg 3500W per groep tot je beschikking. Reken maar uit.... Interessant als je met 2 á 3 groepen niet uit de weg komt (alleen voor verlichting en huis kamer / slaapkamer etc...). Wasmachine / oven / vaatwasser zijn altijd apart.

Een huisinstallatie wordt over groepen verdeeld om te voorkomen dat bij een kortsluiting het hele huis "donker"is, en dat je over iets struikelt op weg naar de meterkast.

De spoelen in de automaten zijn WEL filters. Dat zijn namelijk laagdoorlaat filters. Daarom gaat 50Hz er makkelijk doorheen , maar een paar MHz no way... of heel slecht.
Late we zeggen dat we van mening verschillen over de betrouwbaarheid en kwaliteit van schakelkarakteristiek van installatieautomaten, want daar gaan we hier niet uitkomen (en is compleet offtopic).
Je verhaal over vermogens klopt helemaal en een installatie wordt op die manier dus aangelegd. Twee groepen aan elkaar verbinden zal dus waarschijnlijk over het maximumvermogen heen gaan en, zoals je zelf al zegt, bij een klein probleem je hele huis donker maken.

En dat de spoeltjes in de automaten hoge frequenties slechter doorlaten klopt (dat is nu eenmaal het effect van een spoel), maar daar zijn het nog geen 'filters' mee die, zoals in dit (en andere) topic gesuggereerd wordt, speciaal zijn gemaakt om te zorgen dat je stroomaansluiting storingvrij is. En de demping die deze spoelen leveren is relatief laag vergeleken met alle andere storingsbronnen die voor problemen kunnen zorgen.

Overigens treed dit dempingsprobleem net zo hard op met een aardlekschakelaar. Dus zelfs als je smeltveiligheden gebruikt, heb je nog steeds 'last' van demping door spoelen van de aardlek (mits natuurlijk aangesloten over twee groepen gescheiden door de aardlek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Freee!! schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:01:
[...]

Reproduceerbaar wel en zo moeilijk is het niet om een paar bekende (en shakelbare) storingsbronnen aan de testinstallatie toe te voegen.
Reproduceerbaarheid en representativiteit zijn elkaars tegenpolen. Je moet altijd kiezen waar je op die lijn terecht wilt komen.

Juist omdat storing 2-86MHz zo wisselvallig en ongrijpbaar is, moet je voor enige mate van reproduceerbaarheid eerst de boel filteren. Vervolgens moet je een testopstelling bouwen waar je zowel demping als verstoring kunt regelen. Om dat te doen heb je drie stekkerdozen nodig op 230V die elk van elkaar gefilterd is op 2-86MHz. Device under test 1 (DUT1) zet je op de eerste blok, DUT2 op de tweede, en op de derde zet je je verstoring. Vervolgens zorg je dmv scheidingsfilters dat je die drie kunt verbinden tussen de 2 en 86MHz zonder dat er stroom over gaat. En dat je die verbinding per stekkerdoos met regelbaar dempertje kunt regelen.

Klinkt simpel. Is het eigenlijk ook, maar er zijn twee enorme adders onder het gras:
1) scheidingsfilters hebben een max vermogen. Ik heb hier set staan die max 15W rated zijn (en tot 22.W iig nog niet smelten O-) ), maar veel verstorende apparaten trekken daar een veelvoud van. Filters voor veel hogere vermogens zijn duur en lastig te krijgen.
2) geleiders waar stroom doorheen loopt fungeren als antennes. Als je de boel onvoldoende afschermt gaan je signalen 2-86MHz gewoon door de lucht van de ene stekkerdoos naar de andere. Gevolg is dat ik bijv in mijn setup 20Mbps kan krijgen terwijl de apparaten volledig gefilterd/ontkoppeld zijn :o

Ik lees niets over afscherming in tests van HW.info en vermoed dat ze er niets aan gedaan hebben. Zie hier nog een reden dat die scores zo hoog zijn...
[...]

Per fabrikant uitspraken doen is onverstandig, je moet echt per apparaat kijken. Enige fabrikant waar ik nooit een slechte van gezien heb is Devolo, enige waar ik nooit een goede van gezien heb is Sitecom (al ben ik ook niet bepaald over Netgear te spreken, nagenoeg altijd tweede van onderen achter Sitecom). Maar bij de rest (Linksys, Zyxel, TP-Link, AVM Fritz!, Comtrend, Zinwell, etc etc etc) is erg gemengd, met uitschieters beide kanten op.

Neemt niet weg, dat het (misschien muv de slechtste Sitecoms) verschil tussen apparaten gerommel in de marge is. Wat uitmaakt is gewoon de situatie bij jou thuis, en daar helpt geen vergelijkende test tegen, want n=1. Dat het bij mij een score X haalt wil niet zeggen dat het bij jou niet 1/10 X haalt of 10x X. Zonder zelf te testen weet je niets zekers.

Oslik blyat! Oslik!

• Freee!!

Freee!!

Eenvoudige variant:
Gewoon beginnen met een paar led-lampen (met een schakelaar) in het cicuit opnemen. Daarna eventueel een stofzuiger, koelkast en nog zo wat van die bekende stoorbronnen erbij. Volkomen reproduceerbaar door de schakelaars.

En per fabrikant:
Kan ook per model als er tussen de modellen van één fabrikant al zo'n verschil is.

[ Voor 12% gewijzigd door Freee!! op 03-09-2015 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Freee!! schreef op donderdag 03 september 2015 @ 13:46:
[...]

Eenvoudige variant:
Gewoon beginnen met een paar led-lampen (met een schakelaar) in het cicuit opnemen. Daarna eventueel een stofzuiger, koelkast en nog zo wat van die bekende stoorbronnen erbij. Volkomen reproduceerbaar door de schakelaars.
Klopt, maar dan blijf je zitten met die scheidingsfilters die smelten als je er stofzuiger, koelkast of wat dan ook dat significant stroom trekt erop aansluit :o
En per fabrikant:
Kan ook per model als er tussen de modellen van één fabrikant al zo'n verschil is.
De grap is natuurlijk dat de OEM's kant en klare zooi van de ODM's inkopen. Het etiketje op de buitenkant van de doos zegt weinig, degene die de PCB maakt veel meer. Maar dat wordt juist niet geadverteerd. Dus moet je product kijken.

Dan nog: het blijft gerommel in de marge. Als jouw huis, of iig het stuk in jouw huis waar je PLC wilt gebruiken, weinig storingsbronnen heeft, dan werken ze allemaal goed, heb je veel storingsbronnen, dan werken ze allemaal beroerd of niet.

Oslik blyat! Oslik!

• ruftman
Ik heb vandaag een setje Devolo 500 mpbs powerlineadapters gekocht (noem me eigenwijs, maar ik wilde het weten en de Mediamarkt is erg dichtbij).

Echter haalde ik hier maximaal 20 megabit per seconde mee.....ze zijn dus weer geretourneerd.

Van alle merken die ik heb geprobeerd behaal ik dus in mijn situatie met mijn ouwe, als slecht aangemerkte, Sitecoms de hoogste snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En nu eens (zoals ik meerdere keren aangaf) voorbij dat merktekentje kijken en de moeite doen daadwerkelijke typenummers te geven...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
dion_b schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:03:
En nu eens (zoals ik meerdere keren aangaf) voorbij dat merktekentje kijken en de moeite doen daadwerkelijke typenummers te geven...
Bij deze typenummers van de powerline adapters die de laatst tijd bij mij hebben gedraaid:

Sitecom LN-551
ZyXEL PLA5206
TP Link TL-PA6010
Devolo dLAN 500

Dit is trouwens wel een test waarbij een powerline adapter in verschillende thuissituaties is getest:
http://techpanel.nl/techp...ne-1000e-set-testpanel-21

[ Voor 17% gewijzigd door ruftman op 04-09-2015 11:42 ]

• ruftman
Even een schaamteloze kick van muijn eigen topic in verband met een update.

Vanmiddag heb ik utp kabel gelegd. Gewoon buitenom: waar mogelijk achter de plinten, op andere plekken met kabelgootjes (trap). Het ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar heeft wel als voordelen dat ik geen gaten heb hoeven boren, niet de bekisting van de CV leidingen heb hoeven slopen en als de kabel onverhoopt kapot gaat kan hij makkelijk worden vervangen.

En het resultaat is de moeite waard:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/14lppgn.jpg

Bonus: weer 2 vrije stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-04 10:33
Nog een kickje, maar dan met een schaamteloze vraag:

Ik heb de TP-link AV500 powerline starterskit (300mps) en ik ben er eigenlijk best tevreden over. Fatsoenlijk in een WebEx of Uitzendinggemist kijken in iedere kamer over de WiFi.

Nu ben ik verhuisd en moet ik helaas mijn Tele2 TV-kastje ook gaan aansluiten. En dat doe ik het liefst zonder kabels trekken.

Kan ik voor een extra adapter dan:
- Het merk TP-Link gebruiken óf ieder merk mbt compatibiliteit?
- Alleen 300 mps adapters gebruiken met 300 mbps adapters? Of kan ik ook deze 1.2 Gbps als bron gebruiken, en dan mijn huidige wifi extender op 300mbps uit de starterskit blijven gebruiken?

Thanks alvast, vind Powerline leuk en relatief gebruikersvriendelijk. Maar ook wel ondoorzichtig. Ik sluit me aan bij meer Tweakers aandacht. Ik stel mijn huis (jaren '30 - nul flexibiliteit om extra kabels in te trekken) graag ter beschikking als test-object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stpan schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:00:
Nog een kickje, maar dan met een schaamteloze vraag:

Ik heb de TP-link AV500 powerline starterskit (300mps) en ik ben er eigenlijk best tevreden over. Fatsoenlijk in een WebEx of Uitzendinggemist kijken in iedere kamer over de WiFi.

Nu ben ik verhuisd en moet ik helaas mijn Tele2 TV-kastje ook gaan aansluiten. En dat doe ik het liefst zonder kabels trekken.

Kan ik voor een extra adapter dan:
- Het merk TP-Link gebruiken óf ieder merk mbt compatibiliteit?
Die adapters zijn HomePlug AV 1.1 "500Mbps". Dat werkt in theorie samen met ieder andere AV 1.1 adapter (en nieuwere met backwards compatibilty), waarbij komt dat alle "500Mbps" gevallen dezelfde Qualcomm Atheros chipset gebruiken. Toch zou ik niet snel iets anders kopen: 1) compatibility ligt ook deels aan firmware en die verschilt wel tussen merken 2) TP-Link is betrekkelijk goedkoop en presteert beter dan gemiddeld in deze categorie.
- Alleen 300 mps adapters gebruiken met 300 mbps adapters? Of kan ik ook deze 1.2 Gbps als bron gebruiken, en dan mijn huidige wifi extender op 300mbps uit de starterskit blijven gebruiken?
Je vergelijkt hier appels en peren :o

De "300Mbps" van de WPA4220 kit slaat op de WiFi (WiFi-n met 2x2 MiMo), de "1.2Gbps" van de PA8030 slaat op de powerline (AV 2.0, MiMo met 2-68MHz bandbreedte). Dat moet je vergelijken met de powerline specs van je huidige set: "500Mbps" (AV 1.1, SiSo met 2-68MHz bandbreedte).

Het heeft weinig zin die twee sets op elkaar aan te sluiten, om te praten met de WPA4220 moet de PA8030 vrijwel alle prestatieverbeteringen uitschakelen. Ofwel alles vervangen met AV 2.0, of gewoon meer AV 1.1 kopen voor een fractie van de prijs als je tevreden bent met hoe het nu werkt.
Thanks alvast, vind Powerline leuk en relatief gebruikersvriendelijk. Maar ook wel ondoorzichtig. Ik sluit me aan bij meer Tweakers aandacht. Ik stel mijn huis (jaren '30 - nul flexibiliteit om extra kabels in te trekken) graag ter beschikking als test-object.
In een jaren '30 huis ben je met een goedkope klopboor door iedere muur of vloer. Waar een wil is, is een weg, ook om kabels te leggen :z
Denk aan holle plinten!

Maar goed, wederom, als je tevreden bent met die licht verouderde low-end AV 1.1 adapters, gewoon blijven gebruiken. Addertje: in je vorige huis werkte alles naar tevredenheid. Er is geen enkele garantie dat dat in nieuwe huis ook zo gaat zijn. Eerst testen voor je de aanname doet dat het even goed gaat werken. Als het niet werkt... dan werkt het niet, en zijn aanpassingen aan je stroomnet om het wel werkend te krijgen veel duurder en ingrijpender (en minder effectief) dan UTP trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-04 10:33
Dank dion_b!

Jammer dat je in de pricewatch niet op av1.1 of av2.0 kunt zoeken, had geen idee dat er 'versies' bestonden á la HDMI/USB.

De praktijktest is tot nu toe positief. De electra is zeer modern, en ik kan 'gewoon' HD zenders kijken via mijn Tele2 TV tuner. Modem staat op een andere groep dan de TV. Dus ik ben tevreden. En ik ga er een TP-link AV1.1 adapter bij zetten.

Maar hoe zie ik nu of deze set (AV500 2-Port Power) AV1.1 of AV2.0 is?
Op Tweakers en op de website van TP-link zelf kom ik deze termen niet tegen (of ik lees er overheen).

EDIT: Ik zie in een andere post van je dat
AV1.1 = AV200 of AV500
AV2.0 = AV600 / AV1000 / AV1200 etc.

Over kabels trekken: Tot nu toe zijn alle simpele klusjes, ook door professionals, gierend uit tijd & budget gelopen door onaangename verrassingen! Ik boor/verleg/verhang helemaal niets meer als het niet nodig is ;-). Mijn 'wil' is dat het via Powerline werkt, en dat doet het :)

[ Voor 11% gewijzigd door Stpan op 27-10-2015 11:40 ]

Pagina: 1