Harde schijf onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:

• senior66
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-06-2025
Na jaren weer eens terug op deze site.
Ik vraag jullie hulp met een harde schijf probleem.

Mijn PC startte onlangs niet meer op, op beeld verscheen mededeling P5Q en verder volledig dood.

Ik heb toen van alles geprobeerd, kijken of er iets los zat, spanningen gemeten enz
De 4 extra schijven verwijderd, nog steeds niets.

Ik heb de PC naar een bevriende relatie gebracht met enkel de OCZ er in.
Vermoedelijk iets met geheugenslot, geheugen is getest en goed. na spuitje contactspray leek alles in orde.

Nu de schijven weer ingebracht, maar wordt 1 schijf niet gelezen, staat UBCD 535 CD-rom.
Bij schijfbeheer is geen oplossing te vinden. Na verwisselen sataslot was de schijf wel weer zichtbaar, maar is een andere schijf "zoek".

Na Googlen dit probleem niet hier en via Google kunnen vinden. Wel dat het een Tool betreft die problemen oplost, maar niet veroorzaakt.

Systeem bestaat uit:

Asus P5Q
Intel Quad 9450, 2,66 met Zalmann cooler
Sapphire Radeon HD 4870 Powerline
2 * Corsair Dominator XMS 2-8500C5D- 1024 1066 MHz
2 * Corsair Dominator XMS 2-8500C5D- 2048
Voeding van Be-Quiet 350 Watt
DVD brander
HD 1 SSD OCZ Vertex 2 sata II 60 GB
1* WD 350 GB
2* WD blue 500 GB
1* Seagate 500 GB

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
NB betreffende kennis zit op een project, is hele week onbereikbaar, vandaar hier.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke idioot gooit er nou contactspray in een PC :? Ben bang dat die meer slecht dan goed heeft gedaan. Maar soit.
Eerste vermoeden: je voeding die net te weinig prik geeft. 350 watt voor dat spul is niet echt heel veel. Kan zijn dat je wat wisselende resultaten hebt doordat je bij het in en uithalen van je hardware andere aansluitingen gebruikt. Dat kan verwarrend werken.
Werkt alles ineens wel als je een warme start (windows herstarten) geeft?
Maar wat je sowieso kunt doen is met een andere voeding testen. En als dat resultaat geeft: nieuwe PC overwegen. Een C2Q is het imho niet meer waard om een voeding van 100+ euro in te zetten.
Dus bereid je maar voor op shoppen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• senior66
Contactspray wordt al jaren toegepast door electronica experts, een waar wondermiddel en onschadelijk voor printplaten, zorgt voor goed contact.
Dat ik wel eens aan een andere PC toe ben klopt, maar wil dit probleem toch wel opgelost zien.
De PC draaide zo wie zo jaren probleemloos.

Voeding is stabiel, lijkt me ook niet de oorzaak van dat rara probleem, CD-rom ipv harde schijf
Ik heb een plaatje van schijfbeheer, hoe kan ik dat toevoegen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt het een en ander gewisseld qua aansluitingen van de schijven. Dat betekend dus ook dat je de SATA poorten hebt verandert voor die apparaten. Als je bij het wisselen opeens een ander apparaat mist, lijkt het mij dat er een SATA poort stuk is, of de kabel. Test dat ook eens.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Cd rom en dvd speler los koppelen, werkt het nu wel.
UBCD 535 CD-rom., is dit een cd van je, misschien cd speler defect.
Start eens op van een ubuntu livecd, werken de schijven nu wel.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-01 18:36
senior66 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:21:
Contactspray wordt al jaren toegepast door electronica experts
Voor contactoppervlaktes zoals schakelaars en stekkers ja, niet voor gevoelige electronica.
zorgt voor goed contact.
Want dat is het probleem. Je kan bijna niet voorkomen dat het niet tussen 2 pinnetjes van een chipje gaat zitten. Nooit meer contactspray in een pc gebruiken.

Je schijf probleem: zo te zien heb je 6 sata slots en er ook 6 in gebruik. Doet iedere keer maar 1 schijf het niet? Verwissel dan eens alleen de kabels. Als dat niets doet is waarschijnlijk dat satapoortje overleden. Daar zal weinig aan te doen zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit kan natuurlijk prima in OT. Schopje die kant op.

Verwijderd

Heb je enkel de rode SATA poorten in gebruik? Want die twee andere gekleurde poorten aan de rand van het moederbord moet je niet gebruiken; die worden geleverd door een extra 'nepchipje' in dit geval een Marvell. Het beste schakel je die helemaal uit in het BIOS.

Verder: maak zo gauw als het kan uitdraaien van de SMART met CrystalDiskInfo. Dat is echt het allereerste wat je dient te doen bij vermoedens van hardeschijfproblemen, vooral omdat eerst andere dingen proberen de SMART gegevens kan veranderen en daarmee kan het 'bewijs' worden vernietigt, zoals bad sectors.

In dit geval is het onduidelijk wat de oorzaak is. Probeer alles eens goed te krijgen:
  • minimaal 12 uur lang MemTest86+ zoals lekker een nachtje laten draaien
  • alle schijven op de rode poorten; je hebt maar 6 echte SATA poorten de rest is nep
  • SMART uitdraai van alle schijven.
  • Als één schijf niet wordt herkend; wissel dan de SATA stekkers om. Dus de SATA stekkers in het moederbord lekker laten zitten (op de rode poorten) maar de stekker er bij de ene hardeschijf uithalen en bij de andere weer in doen. Kabelfouten kun je zo ook elimineren, al zou je dit ook via de SMART moeten kunnen zien in veel gevallen.
Daarnaast is het ook zo dat je een OCZ SSD hebt. Die zijn ook inherent onbetrouwbaar en kunnen allerlei vage klachten geven. Zeker wanneer je daarnaast ook nog andere problemen hebt, kunnen combinaties van problemen enorm lastig zijn om te diagnosticeren. Je dient je bewust te zijn dat je OCZ SSD ook een potentiële bron van problemen is; zonder dat de SSD permanent stuk is hij blijft wel werken, maar elke vage software-klacht die je niet elders kunt verklaren, kan te herleiden zijn tot deze SSD.

• senior66
Dank voor alle reacties.
Een memtest was reeds door derden uitgevoerd en goed bevonden.
Ik had een defecte kabel en 1 te kort, daarom nieuwe sata6 kabels aangeschaft en inderdaad vond ik het een goed idee om de schijven 1 t/m 5 op de poorten 1 t/m 5 aan te sluiten, verwisseld dus idd.
Schijf 1(C dus) zat in een witte poort, evenals de case-front esata connector.

Maar het systeem draaide weer, systeemschijf op C, DVD brander op D enz., maar de E-schijf was niet te zien, hier stond BD-romstation (E) cd-station, met ikoon. Bij eigenschappen werd UBCD 535 vermeld. Een ware spookmelding, ik heb immers maar 1 DVD.
Na het wisselen van Sata connectors was E er weer, maar nu deed het probleem zich voor bij H 8)7

H ontkoppeld, nu was ook G aan de beurt.
Idee! Naar schijfbeheer, de UBCD letter gewijzigd in [J]. Starten en ja hoor [G[ is terug en UBCD verschijnt met [J]. H schijf weer aangesloten en zie daar Alles oke. Alleen dat USBD-spook blijf zichtbaar op [J],

Dat hindert niet echt.

Het lijkt dus meer een software probleem te zijn :(

Die Ultimate Boot CD 5.3.5. is een grote verzameling opensource- en freewareprogramma's, die bedoeld zijn voor het vinden en oplossen van voornamelijk hardwareproblemen.
Waarschijnlijk door derden op de PC gebruikt, maar met een vreemd bijverschijnsel.
Iedereen bedankt,
Moderator: kan dicht zou ik zeggen

• Jorseal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-01 17:30
Maar het systeem draaide weer, systeemschijf op C, DVD brander op D enz., maar de E-schijf was niet te zien, hier stond BD-romstation (E) cd-station, met ikoon. Bij eigenschappen werd UBCD 535 vermeld. Een ware spookmelding, ik heb immers maar 1 DVD.
Na het wisselen van Sata connectors was E er weer, maar nu deed het probleem zich voor bij H 8)7

H ontkoppeld, nu was ook G aan de beurt.
Idee! Naar schijfbeheer, de UBCD letter gewijzigd in [J]. Starten en ja hoor [G[ is terug en UBCD verschijnt met [J]. H schijf weer aangesloten en zie daar Alles oke. Alleen dat USBD-spook blijf zichtbaar op [J],

Die Ultimate Boot CD 5.3.5. is een grote verzameling opensource- en freewareprogramma's, die bedoeld zijn voor het vinden en oplossen van voornamelijk hardwareproblemen.
Waarschijnlijk door derden op de PC gebruikt, maar met een vreemd bijverschijnsel.
Vraagje .... zit niet gewoon de Ultimate Boot CD nog in de BD drive? Inderdaad laat Windows "BD-romstation (E) cd-station" zien als deze leeg is, maar anders komt echt gewoon de CD label daar te staan. Druk voor de grap eens op Eject?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die UBCD klinkt eerder als iets dat van een virtueel station komt zoals DaemonTools oid. Kan uiteraard ook nog zijn dat 't een ISO die gemount is door Windows zelf, dat kan sinds W8 namelijk. Welk OS draai je?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
doet elke schijf het wel gewoon apart? zo ja kun je de smart waardes niet even doorgeven? kapotte sata kabel komt soms ook naarvoren met smart.

daarbij kan ook de contact spray zijn geweest.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1