Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 21:46
Hallo!

Ik ben woonachtig in een jaren dertig benedenwoning in Groningen. In de tuin van onze woning staat een schuur die uit 5 delen bestaat. Deze schuur staat hier zover ik weet al sinds de bouw van onze woningen.

Boven ons is nog een appartement gesitueerd waarmee wij in een VvE zitten. Onze woning zit tegen het einde van een straat waarbij er op de kopse kant van de straat nog een 3 tal appartementen op elkaar gestapeld zitten. Deze grenzen aan en bakenen onze tuin af van een naastgelegen straat. 2 van deze appartementen worden onderverhuurd door huisjesmelkers. 1 appartement wordt bewoond door de eigenaar.

Deze 5 eigenaars hebben allemaal een deel in de schuur waar wij dus ook gebruik van maken. Ter verduidelijking hier een tekening van onze schuur:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Sj1IaQE.jpg

De schuur is niet helemaal eerlijk opgedeeld. Van een aantal delen weet ik van wie welk deel is maar van een aantal delen ook niet. De twee kleinere delen die achter elkaar gesitueerd zijn links, zijn van ons en onze bovenburen.

Nu is het zo dat deze schuur op instorten staat. Op zich denk ik dat het betreft onze kant nog meevalt en alles wat aan onze tuin grenst is ook nog in redelijke staat. Echter de achterzijde waar de drie deuren naast elkaar zitten is echt dieptriest qua staat.

De dakbedekking is over het algemeen erg slecht en het lekt behoorlijk. Ook aan onze kant.

Nu is mijn vraag. Wat zou ik in een situatie als deze kunnen doen. Ik wil graag iets aan de schuur doen. Vervanging is de goedkoopste optie (eigenlijk enige optie). Qua constructie weet ik niet of het mogelijk is om alleen ons deel te slopen en vernieuwen. Het dak loopt in ieder geval door dus dat is al lastig.

Ik heb contact gezocht met alle bewoners/eigenaars en de meeste zijn welwillend. Sommige willen eerst een bedrag weten wat het gaat kosten. Echter duurt dit nu al meer dan een jaar en van enkele partijen hoor ik niks, mijn geduld begint hierin op te raken. Ik heb al 2 offertes liggen voor de vervanging van het geheel. Een van de offertes is door een andere eigenaar opgevraagd en ik wil eerst van hem weten of hij ermee door wil gaan voordat ik een poging ga wagen om alle partijen aan tafel te krijgen.

Wij zitten met zijn 5-en niet in een VvE dus qua onderhoud of rechten is er niks afgesproken over deze schuur. Het enige wat omschreven staat is de verkaveling waarbij is op te maken dat ons deel ook daadwerkelijk op onze grond staat. Dit is aan de hand van de kadastrale tekening te herleiden. In de splitsingsakte wordt geen melding gemaakt van een appartementsdeel/recht van de schuur. Alleen van het appartementsdeel van onze totale woning en de brandgang.

Hebben jullie ervaring met dit soort situaties? Kan ik de andere eigenaars verplichten hier wat aan te doen? Wat gebeurd er als ik ons deel sloop en de hele zooi stort in, mag ik dan de volledige vervanging ophoesten?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Met een VvE werkt dat vrij simpel. Je gaat stemmen. Is de meerderheid voor het vervangen van de schuur dan kan je dat dus gewoon uitvoeren.
Je zal alleen even moeten uitvogelen hoeveel % van de stemmen je nodig hebt. Stel dat er maar 2 stemmen dan kan dat op het totaal niet genoeg zijn. Daar bedoel ik mee dat er van de 100% stemmen er minimaal 75% van aanwezig moet zijn om überhaupt een geldige stemronde te kunnen hebben. Getallen zijn even fictief. De stemmen mogen ook een volmacht zijn van een bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-07 10:45
Wie is eigenaar van de grond waarop de schuur staat? Wat ik begrijp uit je verhaal ben jij alleen eigenaar van je appartement en de brandgang.
Wanneer er slechts één eigenaar (of pachter) is van de grond, dan is hij eigenaar van de schuur, tenzij er een overeenkomst is waaruit iets anders blijkt. Die eigenaar kan bepalen wat er met de schuur moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
Er is voor de schuur geen VvE.

Op mijn kadastrale tekening is het stukje grond inbegrepen waar ons deel van de schuur op staat. Dus alleen dat kleine hoekje zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

De schuur staat dus niet beschreven in de splitsingsakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-07 16:25
Als de buitenste twee van jullie zijn kun je die dan niet gewoon beter afbreken en opnieuw bouwen. Dan verplaats je de dakrand en ben je er vanaf.

[ Voor 195% gewijzigd door alwind op 01-09-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 22:56

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb je je vraag al voorgelegd aan het Kadaster of Vereniging Eigen Huis? Het lijkt me dat zij vaker met dit bijltje gehakt hebben.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:29:
De schuur staat dus niet beschreven in de splitsingsakte?
Schuur staat zover ik mij kan herrineren niet beschreven in de splitsingsakte. Is wel een aardig groot document uit 1930. Zal nog eens controleren voor de zekerheid. Ik heb een tijd terug al eens eerder onderzoek hier naar gedaan en toen kon ik niks vinden.
alwind schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:32:
Als de buitenste twee van jullie zijn kun je die dan niet gewoon beter afbreken en opnieuw bouwen. Dan verplaats je de dakrand en ben je er vanaf.
Ik ben bang dat er heel veel rust op de buitenste constructie van het hok. De balken overspannen denk ik over de volledige breedte. Ik vraag me dus af of dit gaat lukken.
Ardana schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:48:
Heb je je vraag al voorgelegd aan het Kadaster of Vereniging Eigen Huis? Het lijkt me dat zij vaker met dit bijltje gehakt hebben.
Nee hier heb ik de vraag nog niet neergelegd. Waarin zouden ze mij kunnen ondersteunen in dit geval? Kan het kadaster historische gegevens opvragen of bijvoorbeeld de verkaveling nameten? Het lijkt mij dat zij verder qua splitsingsaktes e.d. niet veel kunnen bijdragen.

Vereniging Eigen Huis kende ik niet echt. Ik zie dat ze bijvoorbeeld wel ervaring hebben met het ondersteunen bij achterstallig onderhoud. Bovendien is dit in strijd met het bouwbesluit. Ze geven echter geen invulling aan de uitvoering of in het geval van een onherstelbare situatie wat er dan zou moeten gebeuren. Zit ik echter wel meteen vast aan een lidmaatschap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-07 22:56

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het gaat ook niet om wat de verkaveling, maar om hoe je dit aan kunt pakken: kun je je buren dwingen om mee te werken bijv. Wat zijn hun plichten m.b.t. de gedeelde schuur? (fundering, constructie en dak is sowieso gezamenlijk, en dus een gezamenlijk probleem).

Kadaster kan je wellicht informatie geven over (verplicht) onderhoud, en misschien de gemeente ook. Ik weet dat de gemeente panden onbewoonbaar kan verklaren en de eigenaren kan verplichten de boel op te knappen. Als jullie schuur idd in zulke slechte staat is, kunnen zij wellicht ook iets doen.

Een lidmaatschap van VEH is niet echt duur, en zeker als ze je hierbij inhoudelijk kunnen ondersteunen, heb je dat er zo uit. Of het je waard is, moet je zelf weten ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Je moet dus inderdaad een ledenvergadering uitschrijven. Alleen eigenaren hebben stemrecht. De meerderheid beslist over of er gedokt moet worden en voor hoeveel. In de splitsingsakte staat hoe groot die meerderheid moet zijn.

Voorwaarde is wel dat het fietsenhok op een gemeenschappelijke ruimte van de VvE staat. Is dat niet zo, dan heb je ook nog toestemming nodig van wie recht heeft op gebruik van het gedeelte van de tuin waar het hok op staat. In dat geval zou je ook nog slapende honden wakker kunnen maken :)
Pagina: 1