Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:45
Beste Tweakers.

Ik zoek een?
Backup NAS voor mijn DS415+ die draait in mijn eigen bedrijf. Ik draai wel in RAID maar dat is natuurlijk geen echte backup, daarom wil ik thuis een NAS neerzetten, zodat ik wat beter ingedekt ben mocht het een keertje fout gaan. Nu zit ik met twijfel of ik weer zo'n dure 415+ moet nemen, of dat ik ook met een goedkope DS215j o.i.d. goed af ben.

Wat is je budget?
Het liefst zo min mogelijk, want ik ga de NAS enkel en alleen als backup gebruiken, dus niet voor media streamen, downloaden of wat dan ook.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag een Synology, omdat ik daar tot nu toe erg tevreden over ben en mijn bakcup wil ik via DSM laten uitvoeren. Snelheid van de NAS is niet belangrijk, zolang het maar een solide backup kan verzorgen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een backup van een bedrijfsNAS van ongeveer 3 TB. Ik draai maar 2 schrijven in mijn opstelling waarvan er dus maar op 1 data staat. Een backup NAS met 2bays volstaat dus al

Alvast bedankt voor eventuele aanbevelingen! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vince_ op 01-09-2015 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:33
Als je 'm alleen voor een backup gaat gebruiken dan heb je niet zo'n dure nodig hoor.

Je kunt eventueel ook nog gebruik maken van een 3rd party backup services als Amazon AWS of Glacier. Deze mogelijkheid zit ook ingebouwd in DSM.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
kraades schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:43:
Als je 'm alleen voor een backup gaat gebruiken dan heb je niet zo'n dure nodig hoor.

Je kunt eventueel ook nog gebruik maken van een 3rd party backup services als Amazon AWS of Glacier. Deze mogelijkheid zit ook ingebouwd in DSM.
Dus een DS215j zou al een goede oplossing zijn? Gaat deze goed samen als backup voor de DS415+? of is die snelheid dermate traag dat het niet soepel met elkaar werkt?

3rd party hebben we ook al wat belangrijke dingetjes gestald in de cloud, maar een totale backup voor thuis heeft nu eerst de priotiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als het puur voor backupstorage is, dan kun je ook de DS115 nemen en daar af en toe een externe harde schijf aan hangen voor archivering. Hoe veel externe harde schijven heb je momenteel voor je archivering?

[ Voor 54% gewijzigd door Trommelrem op 01-09-2015 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Je moet maar eens kijken op de Synology site naar de specs...

Voor een backup hoeft er alleen maar een rsync commando worden uitgevoerd. Hier heb je eigenlijk maar heel weinig capaciteit voor nodig.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 19:53
pricewatch: Synology DiskStation DS214se en pricewatch: Synology DiskStation DS115j zullen beide voldoen, de DS214SE zal je wat meer mogelijkheden geven qua uitbreiding mocht je in het bedrijf uiteindelijk meer dan 3TB gaan verbruiken.

Synology maakt incremental backups en zal dus alleen de wijzigingen opnieuw wegschrijven, aangezien je deze 's avonds laat starten en in de nacht wordt uitgevoerd zal de snelheid van de NAS niet zo relevant zijn, waarschijnlijk zal het limiet op je internetverbinding zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
waarom niet gewoon een 4tb externe disk (of 3tb) koppel hem aan je nas en neem hem elke keer mee ?

rsyncen naar huis toe zal ongetwijfeld af en toe issues geven en dan moet je weer 3tb ''uploaden''

hoe snel is je upload op kantoor ? (dit is je bottleneck namelijk)

het klinkt ouderwets maar externe schijf koppelen aan de synology (en dan het liefst 2/3 disks gebruiken)
is en blijft het beste/snelst.

online backup oplossingen kunnen ook een optie zijn kost in de long run waarschijnlijk iets meer.

edit :

simpele rekensom als je crc check foutgaat en je hele backup opnieuw moet..

http://techinternets.com/copy_calc?do

met 10mbit ben je dan ongeveer

Results:

Speed: 10 mbps
Size: 3 TB
768 Hours, 57 Minutes and 20 Seconds

bezig voor een full sync..

(optie dan is synology's naast elkaar zetten een een resync doen en dan weer mee naar huis te nemen en weer incrementals doen.. maar bij de eerste beste sync error kan je weer de sjaak zijn..)

zelfs met 100mbit up ben je 76 uur bezig voor een full sync en met 1gbit (dus lokaal) +- 7 uur.

houd hier dus wel rekening mee als je eventueel backups gaat maken

usb 3 (externe schijf) onder ideale omstandigheden ben je +- 2.5 uur bezig met een backup trekken

[ Voor 41% gewijzigd door AjDuLion op 01-09-2015 10:24 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

AjDuLion schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:18:
rsyncen naar huis toe zal ongetwijfeld af en toe issues geven en dan moet je weer 3tb ''uploaden''

hoe snel is je upload op kantoor ? (dit is je bottleneck namelijk)
ongetwijfeld af en toe issues geven? Waar baseer je dat op? Ik heb geen idee wat Synology kan, maar het moet eenvoudig in te stellen zijn en bij voorkeur ook nog een "backup complete" email notificatie zodat je altijd weet dat het gelukt is.

Het is er nu niet en heeft geen directe haast. Het is inderdaad wel sterk afhankelijk van de uploadsnelheid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Trommelrem schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:00:
Als het puur voor backupstorage is, dan kun je ook de DS115 nemen en daar af en toe een externe harde schijf aan hangen voor archivering. Hoe veel externe harde schijven heb je momenteel voor je archivering?
Slechts 2 waar de data een beetje verspreid over staat verdeeld, maar is dat relevant voor de NAS opstelling? Als ik een backup heb op bijvoorbeeld een DS115 is dat toch eigenlijk mijn externe hardeschijf?

Vind het juist prettig dat alle wijzigen van mijn dag gelijk gesynced worden (in de avond) met mijn backupNAS en dan kan ik als 3e zekerheid eens in de zoveel tijd nog een externe hardeschrijf aankoppelen, zoals hierboven vermeld. Om het alleen met een externe schijf te doen vind ik te riskant, omdat dit natuurlijk nog weleens vergeten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 08:58
Hann1BaL schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:23:
[...]

ongetwijfeld af en toe issues geven? Waar baseer je dat op? Ik heb geen idee wat Synology kan, maar het moet eenvoudig in te stellen zijn en bij voorkeur ook nog een "backup complete" email notificatie zodat je altijd weet dat het gelukt is.

Het is er nu niet en heeft geen directe haast. Het is inderdaad wel sterk afhankelijk van de uploadsnelheid natuurlijk.
ervaring.... rsync is leuk voor lokale nas > nas opstellingen maar via een wan verbinding.. brrrr
Vince_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:24:
[...]

Slechts 2 waar de data een beetje verspreid over staat verdeeld, maar is dat relevant voor de NAS opstelling? Als ik een backup heb op bijvoorbeeld een DS115 is dat toch eigenlijk mijn externe hardeschijf?

Vind het juist prettig dat alle wijzigen van mijn dag gelijk gesynced worden (in de avond) met mijn backupNAS en dan kan ik als 3e zekerheid eens in de zoveel tijd nog een externe hardeschrijf aankoppelen, zoals hierboven vermeld. Om het alleen met een externe schijf te doen vind ik te riskant, omdat dit natuurlijk nog weleens vergeten kan worden.
hierom dan ook 3 disks 1 altijd thuis en 2 op kantoor (de hot en cold disk)

disk 1 hangt aan nas 's ochtends
disk 2 vervang je in de avond disk 1 mee naar huis
volgende morgen neem je disk 3 mee naar kantoor
disk 3 vervang je met disk 2 en neem je mee naar huis
thuis laat je disk 2 thuis en neem je disk 1 mee

zo heb je altijd een backup van max 1 dag oud thuis liggen en zal je nooit tijdens een brand (been there done that) alle 3 de disks op je bureau laten liggen.

[ Voor 49% gewijzigd door AjDuLion op 01-09-2015 10:28 ]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Vince_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:24:
[...]

De DS115 extern is niet je offline storage. Een brakheid op de kantoor-NAS zal uiteraard worden gerepliceerd naar de externe NAS. Vandaar dat offline storage belangrijk is, die ook echt losgekoppeld is van je NAS.
AjDuLion schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:25:
[...]

ervaring.... rsync is leuk voor lokale nas > nas opstellingen maar via een wan verbinding.. brrrr
Werkt over het algemeen vrij goed, zeker als het gewoon default kantoordata betreft. Zelfs over trage WAN verbindingen werkt het aardig. Ach, zelfs Hyper-V Replica werkt prima over een 1 mbit upload :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
De replicatie tussen de DSM's over een WAN kan mijns inziens prima.

Er zijn diverse mogelijkheden om het verder uit te werken:
Extra versies bewaren op de NAS (optie van DSM). Prullenbak aanzetten.
Deletes uitsluiten van de sync naar de doel NAS.
Schema maken waarbij je elke week naar de cloud gaat of nog eens een schijf koppelen aan de doel NAS en daar nog eens een (wekelijkse) backup maakt.
Afhankelijk van wat je wilt.

Voordeel van een Syno i.p.v. niet -Syno is dat het allemaal out of the box werkt en je niet op de command line aan de gang moet. Incl. ingebouwde notificaties e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door technorabilia op 01-09-2015 10:42 ]

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
Bedankt voor alle feedback tot nu toe, ben alweer een stuk wijzer geworden. Ik zit alleen nog met 1 vraag, namelijk of het nodig is om de backup NAS ook in RAID te laten draaien of dat ik hier met 1 harde schrijf gewoon genoeg aan heb?

Situtatie is dus nu 2 schrijven in RAID0, dus netto maar 1 draaiende schijf met data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Het is backup, dus een mirror (RAID1) is niet nodig, want er is al een origineel. Je backup draaien in RAID0 lijkt me niet zo zinnig, want waarom wil je dat deze extra snel is (of beschik je over een heel snelle verbinding >>100 Mbps up & down en grote hoeveelheden steeds veranderende data)?
Vince_ schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:19:
Situtatie is dus nu 2 schrijven in RAID0, dus netto maar 1 draaiende schijf met data.
Omdat je nu een RAID0 draait, doe je er verstandig aan vlot die backup te regelen. Striping is risicovol, heeft geen foutcorrectie: alle data kwijt bij falen van slechts één disk (of is het een typefout en draai je nu RAID1? - eventueel was RAID10 mogelijk, maar daarvoor zijn 4 schijven nodig).
Azerion schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:15:
pricewatch: Synology DiskStation DS214se en pricewatch: Synology DiskStation DS115j zullen beide voldoen, de DS214SE zal je wat meer mogelijkheden geven qua uitbreiding mocht je in het bedrijf uiteindelijk meer dan 3TB gaan verbruiken.
De DS214se of DS115j zijn m.i. een slechte keuze voor een geautomatiseerde backup, tenzij je deze voortdurend laat draaien. Deze modellen ontberen namelijk WoL, maar veel erger nog: ook een in- & uitschakelschema (1, 2, 3). Als het goedkoop moet zijn, je de ruimte van 2 hardeschijfinsteekgleuven nodig hebt en je nog enkele weken risico wilt lopen, kun je misschien op de aangekondigde DS216se wachten (eTeknix: "Supports schedule power on/off further reduce energy consumption").

In Anoniem: 202103 in "Basis (budget) NAS" betoog ik bovendien dat de DS214se over de levensduur (incl. support) hetzelfde kost als een DS215j. :z

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 01-09-2015 14:27 . Reden: Prijs DS214se en DS215j liggen gelijk. DS115j ontbeert ook WoL & schakelschema. Link pic DS216se spec. Quote Vince_. DS214se ("gedrocht") m.i. ongeschikt voor geautomatiseerde backup. Voor RAID10 4 schijven nodig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
De DS214se is m.i. een slechte keuze voor een geautomatiseerde backup, tenzij je deze voortdurend laat draaien. Dit model ontbeert namelijk WoL, maar veel erger nog: ook een in- & uitschakelschema (1, 2, 3). Als het goedkoop moet zijn, je de ruimte van 2 hardeschijfinsteekgleuven nodig hebt en je nog enkele weken risico wilt lopen, kun je misschien op de aangekondigde DS216se wachten.
Is de DS215j dan wel een goede keuze voor geautomatiseerde backup? Ik ben eigenlijk van plan deze week een backup oplossing aan te schaffen, dus wachten op die nieuwe DS216se zit er helaas niet in.

En ik bedoelde RAID1 inderdaad, sorry voor de typo O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Eerder dit jaar heb ik om precies die reden (remote backup) zo'n DS215j aangeschaft & ingericht. Bij de selectie trokken het automatisch inschakelen i.c.m. een geplande backuptaak en aansluitend in diepe slaap gaan1 van dit model mij over de streep. E.e.a. in een niet-zakelijke omgeving, dus met weinig mutaties (foto's, enkele e-mails, soms een brief of handleiding) per dag.

Noot.
1) Zie de handleiding: a. Automatisch uitschakelen/Auto Poweroff onder HDD-slaapstand/Hibernation; b. Taakplanner.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 01-09-2015 14:17 . Reden: Links naar help.synology.com. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Anoniem: 202103 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:35:
Het is backup, dus een mirror (RAID1) is niet nodig
Sterker nog: Gebruik nooit RAID voor backupdevices en zeker niet voor backupdevices van dezelfde fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Waarom niet?

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
Zomaar vier redenen:
β€’ RAID is altijd moeilijker te recoveren dan gewoon platte data (alhoewel RAID1 daarin wel een uitzondering is);
β€’ Omdat een brakke firmware van de RAID controller beide NASsen onbruikbaar kan maken. Dan geldt weer dat een simpele schijf sneller te recoveren is en dat automatische updates in dit geval een nadeel kunnen zijn;
β€’ Omdat er minder points of failure zijn;
β€’ Stroomverbruik;
Etc. etc. etc. Jullie kunnen vast nog wel tweeduizend redenen aanvoeren waarom het voor de meeste backupdevices beter is om geen RAID te gebruiken.

Synology is erg goed, maar het is altijd een risico om je backupNAS in RAID te draaien omdat beide NASsen waarschijnlijk op dezelfde DSM versie zullen draaien. Ik heb met de duurste RAID controllers meegemaakt dat de data in de soep werd gedraaid door brakke firmware en dan heb je niets aan je "RAID-Backup". Het is beter om dat te voorkomen. Een backupschijf hoeft immers niet "online" te blijven bij een storing. Die vervang je gewoon on the fly. Desnoods backup je de configuratie van de tweede Synology naar een USB-stick.

[ Voor 31% gewijzigd door Trommelrem op 01-09-2015 21:13 ]

Pagina: 1