Toon posts:

Van dual boot naar mono-boot, W10 verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij zijn de problemen als volgt ontstaan (naast door mijn gebrekkige kennis natuurlijk):
Ik had een computer met een 1 TB-schijf en W7. Een aantal maanden geleden besloot ik een SSD 120 MB te plaatsen. M.b.v. Paragon HD-manager 12 heb ik W7 gemigreerd naar de SSD maar vergat de W7 op de HD te wissen. Alles werkte prima. Op een gegeven moment kreeg ik een crash en startte ik het systeem op met het herstel-programma. Uiteindelijk bleek dat Windows er een dual boot van had gemaakt (kennelijk omdat hij W7 ook op de HD vond). Ik ben een poos met EBCD(?) bezig geweest, maar kennelijk is dat geen succes geweest.
Ik heb geüpdated naar W10, en ik wist niet wat ik precies kon verwachten maar na een tijdje bleek dat W10 op mijn HD (de D-schijf) geïnstalleerd was.
Ik heb geen idee hoe ik het aan moet pakken om W10 naar de SSD te krijgen en de bootsectoren te veranderen zodat ik van die multiboot-kwestie af ben. Ik hoop dat iemand me aanwijzingen kan geven.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

1
Als het minder dan een maand geleden is dat een upgrade naar Windows 10 hebt uitgevoerd, kunt u naar de vorige versie van Windows teruggaan via Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Herstel.

Als dat lukt dan heb je op de SSD en op de HD een Windows 7
Kijk via beheer op de SSD ook een boot partitie en een Herstel partitie aanwezig is.
Indien Ja start dan Windows van de SSD op en kijk of je Windows van de HD kan verwijderen.

Je kan ook stap 1 uitvoeren en dan weer M.b.v. Paragon HD-manager 12 heb ik W7 gemigreerd naar de SSD daarna wel Windows van de HD verwijderen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koppel de HDD los en start de upgrade naar W10 op de SSD. Die is dan netjes bijgewerkt en ga je daar verder. Zorg er vervolgens voor dat de extra boot optie naar de HDD wordt verwijdert uit het boot menu. Dit kan met EasyBCD, maar als 't goed is kan msconfig dat ook aanpassen.

Zodra je de SSD installatie hebt zoals je 'm wilt, sluit je de HDD weer aan en wis je de Windows partities ervan, nadat je uiteraard eventuele belangrijke data eraf hebt gehaald.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie! Volgens mij heb ik een keer "verwijderd W7" aangeklikt, dus ik denk niet dat ik die nog op m'n schijven staat. Ik heb natuurlijk de DVD nog, maar dan moet ik weer helemaal opnieuw beginnen. Ik hoop dat ik een oplossing in de geest van Hero kan bereiken. Maar als ik de HDD losneem, hoe moet ik de upgrade dan starten? Of kan ik een "clean install" doen vanaf een usb-stick? En kan je ook aangeven hoe ik die bootoptie op de HDD met msconfig kan wijzigen? En moet ik dat dan vooraf doen (voor het losnemen) of kan dat later ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je trekt de schijf los, dus alle data daarop blijft bewaart. Later kan je 't weer gewoon uitlezen. Het maakt dus niet uit of je 't vooraf of achteraf doet.

Voor de installatie, omdat je nu een geactiveerde W10 installatie hebt, kan je een clean install doen. Er zijn hier in WOS genoeg tips en links te vinden voor hoe je aan installatiemedia komt. En anders staat Google er vol mee ;).

Over msconfig, dat moet voor zichzelf spreken als je 't opent. Een beetje eigen inzet kan heus geen kwaad, we gaan niet alles voorkauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd kan ik er helemaal niet uit wijs worden hoe ik de bootsector van die HDD moet wijzigen. Ik ben bang dat ik dan straks 'm helemaal niet meer aan de praat krijg. Ik heb zó al moeilijkheden genoeg ;-)
Niettemin: bedankt tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft de bootsector van de HDD niet te wijzigen. Je trekt 'm tenslotte los, dus de installatie op de SSD weet dan niet dat er nog een andere installatie op de HDD staat. Als je 'm weer hebt aangesloten, verwijder je de oude Windows partities van de HDD en ben je klaar (uiteraard de overgebleven partitie nog vergroten met een aparte tool, dat kan Windows zelf niet als er ruimte is voor de partitie, alleen erna).

Zorg gewoon voor een goede backup van al je data op externe opslag, dan is er geen situatie waar je niet meer uit kunt komen. In het ergste geval zijn beide schijven leeg en kan je weer van voor af aan beginnen met Windows, iets waar je nu toch al mee bezig bent alleen blijft de data op de 1 TB HDD bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Alles veilig stellen op de 1TB HDD.
Download de W10 setup en zet deze op dvd of USB.
Koppel de 1TB HDD af.
Check je BIOS of de boot goed staat (booten vanaf ssd)
Draai de Windows 10 setup en kies voor clean install.
Lekker laten ratelen en updaten. Daarna pc uit, 1 TB weer aankoppelen.
Evt data teruzetten, daarna via schijfbeheer kijken hoeveel partities je 1 TB HDD heeft, dat hier plaatsen en wij helpen wel met verwijderen onnodige partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt allebei!
Voorlopig kan ik vooruit! Maar één ding is me nog niet duidelijk, namelijk hoe het zit met die bootrecords. Ik weet nog vaag iets over master en slave, of werkt dat tegenwoordig niet zo. Nu wordt vanaf mijn HDD opgestart, dat wordt toch door de boorrecord geregeld? Als ik de HDD afkoppel blijft die bootrecord staan, toch? En als ik eerst mijn SSD weer installeer en later de HDD weer aankoppel, hebben ze toch allebei hetzelfde soort bootrecord, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is bij een schijf met MBR partitieindeling idd een boot record, die verwijst naar de bootloader op de schijf die vervolgens het OS opstart. Dit wordt aangeroepen door het BIOS als 't door z'n POST is. Daarom is het belangrijk om bij de boot volgorde de juiste schijf vooraan te hebben.

Zodra je de Windows partities van de harde schijf hebt verwijdert, is de verwijzing in de bootsector ongeldig en kan je systeem niet meer opstarten van die schijf.

Wil je echt 100% zekerheid dat er geen mogelijkheid meer bestaat dat je systeem van de HDD gaat starten, dan schakel je UEFI boot in en zet je legacy opties uit. Maar dan moet je systeem uiteraard wel UEFI ondersteunen ;). Ga eerst maar Windows 10 op de SSD installeren zoals we dat al een paar keer hebben aangegeven. Maak je dan pas maar onnodig zorgen om de harde schijf en z'n opstartmogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na veel moeite mijn SSD weer werkend. Maar voordat ik mijn D-schijf weer aansluit nog een vraag: je hebt het over verwijderen van de Windows-partitie daarop. Maar de Windows staat op de D-partitie tesamen met alle andere bestanden, het is dus niet simpel de Windows-partitie te verwijderen. In theorie kan ik alle nodige dingen van de D-partitie afhalen naar een externe schijf en later weer terugzetten, maar is dat echt nodig? Of is dat beter dan de boot-record veranderen, als dat al mogelijk is - de vorige keer dat ik dat probeerde was het kennelijk niet zo'n succes... Verder is er op die schijf nog een E-partitie met Recover (waar ik dus nauwelijks nog wat aan heb).
En nee, deze computer is een jaar of 4-5 oud, en ondersteunt m.i. geen UEFI.
Bedankt tot zover!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je een reinstall had gedaan op de ssd met de hdd afgekoppeld, dan had je netjes een schone windows op c:\ op de ssd gehad...

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook gedaan..., dus dat zit wel goed (hoop ik).

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat is dan het probleem?
Het is zo goed, en je hebt een hoop ruimte op je D schijf waar je niets meer aan hebt. Zo kan de recover partitie daarop wel weg, de syteem partitie kan weg, je kan de windir verwijderen etc.

Aan boot records moet je niet gaan sleutelen als alles gewoon werkt zoals het moet.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is dat W10 origineel op mijn D-schijf staat en daarvandaan ook opstartte. Ik vraag me dus af of ik iets aan de bootsector van die schijf moet doen, zodat straks niet weer per ongeluk Windows daar op verschijnt. Hero adviseerde de Windows-partitie te verwijderen, maar dat betekent dat ik praktisch de hele schijf moet schoonmaken, want op die partitie staat in feite alles. Die recover-partitie kan ik inderdaad zonder moeite weghalen, maar ik heb dat nooit gedaan omdat ik ruimte genoeg had op die schijf. Mijn vraag is dus in dit geval: moet ik beslist de gehele Windows-partitie (en dus ook alle andere bestanden) weghalen om de bootsector gewijzigd te krijgen? Of hoef ik alleen de Windows-map te wissen?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, zit het zo. Dat was niet helemaal duidelijk uit je eerdere posts. Nee, je hoeft niet die hele grote partitie te verwijderen. Je gooit gewoon de Windows mappen weg, dus D:\Windows, D:\Program Files en D:\Users (of gebruikers, net naar gelang de taal). Vergelijk 't maar met je SSD, mappen die je daar ziet en ook op de D: kan je in principe weggooien op D:. Of je verplaatst alles naar een submap om het even aan te kijken en later weg te gooien.

En nog beter nieuws voor je. Omdat er alleen een recovery partitie is gemaakt en geen boot partitie, want die stond tenslotte al op de SSD, heb je helemaal geen boot sector of wat dan ook op de HDD. De bootloader die op de SSD stond (de oude, je hebt nu een nieuwe, schone bootloader daar) had de verwijzing naar je HDD. Als je dus je SSD had afgekoppeld, had je geen werkend systeem, ondanks dat je Windows installatie op de HDD stond. Test het maar als je wilt, als je SSD is losgekoppeld zal het systeem niet kunnen opstarten, je krijgt dan een foutmelding met "Operating System not found" of iets in die zin.

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt! Maar voordat we elkaar weer verkeerd begrijpen, die recovery-partitie is nog van de oude situatie toen ik het ding kocht. Als ik me goed herinner stond er origineel Vista op en verder zitten daar drivers e.d. in, die toch allemaal verouderd zijn... Maar zoals gezegd, het zat me niet in de weg, maar ik zal nu toch maar straks actie nemen. Eerlijk gezegd zie ik tegen verdere proefnemingen op, omdat het voor mij een heel gepriegel is met die stekkertjes.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Doe dan niet moeilijk en gooi alles wat je wil bewaren op externe storage en gooi alle partities van je hdd af en maak 1 nieuwe partitie op je hdd.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KillerAce_NL schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:13:
Doe dan niet moeilijk en gooi alles wat je wil bewaren op externe storage en gooi alle partities van je hdd af en maak 1 nieuwe partitie op je hdd.
Moet hij wel externe storage hebben waar 't op past. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:10:
OK, bedankt! Maar voordat we elkaar weer verkeerd begrijpen, die recovery-partitie is nog van de oude situatie toen ik het ding kocht. Als ik me goed herinner stond er origineel Vista op en verder zitten daar drivers e.d. in, die toch allemaal verouderd zijn... Maar zoals gezegd, het zat me niet in de weg, maar ik zal nu toch maar straks actie nemen. Eerlijk gezegd zie ik tegen verdere proefnemingen op, omdat het voor mij een heel gepriegel is met die stekkertjes.
Daarom gaf ik aan 'als je wilt' ;). Gewoon de overbodige mappen in een submap gooien en over een maand ofzo opruimen. Die recovery partitie van de fabrikant kan je mee doen wat je wilt, zit 't in de weg dan gooi je 'm weg.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de D-schijf weer in bedrijf genomen - zonder de test van Hero te doen :-( Het werkt kennelijk allemaal wel...
Ja, ik heb voldoende externe opslagmogelijkheid, dus waarschijnlijk zal ik dat toch maar van de schijf één schone partitie maken.
Bedankt allemaal!
Pagina: 1