4TB HDD op Windows server 2012

Pagina: 1
Acties:

• Zero
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07-2025
Hallo,

Ik probeer op mijn windows server een 4TB schijf te installeren, ik heb hem al GPT gemaakt en bij diskpart zegt hij 4TB alleen windows noemt het nog steeds 2TB. Ik kan ook niks met de unallocated space.

Screenshot: https://gyazo.com/31f74de4070c27f1c8929673574bc097

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2015 22:30 ]

Verwijderd

Hoi Zer0Alphaa,

Bij voorkeur je startpost wijzigen, in plaats van twee posts onder elkaar plaatsen. Ik heb je screenshot nu in je startpost gevoegd!

• Zero
Sorry, bedankt!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-01 03:32
hmmm...partitie is NTFS, zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
Kijk eens met Minitool Partition Wizard wat je er mee kan, fijn progrmamaatje!

[ Voor 33% gewijzigd door 0siris op 31-08-2015 22:41 . Reden: partitie is NTFS, staat in screenshot ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Zero
Vergeten te posten, Windows Server 2012 R2.

Verwijderd

Ik kan niet goed zien of je schijf inderdaad met GPT is aangemaakt. Je kunt twee dingen even controleren:
  • Wat krijg je te zien als je rechts klikt op het vakje waar Disk0 basic staat? Normaliter krijg je daar te zien 'convert to GPT' wat grijs is indien er partities op staan, of wanneer het al GPT is denk ik.
  • Wat krijg je te zien als je rechts op je partitie klikt, dus de langere balk met (C:) als titel. Kun je daar kiezen voor 'expand' of 'vergroten' ? En zo ja, kun je deze dan tot de maximale grootte vergroten? Als dit niet kan, lijkt het er sterk op dat de schijf MBR partitieschema heeft, en dus niet GPT!

• Zero
Alles bij disk 0 is grijs (volgensmij sowieso omdat ik windows op disk 0 draai en je hem dan niet tegelijk kan converten) en als ik expand doe geeft hij de error dat hij mbr is. Hoe ik het doe is met een frisse lege 4tb hdd red beginnen, ik boot windows server via een cd en voordat ik op install now click doe ik shift f10 en open ik command prompt, hier typ ik:
Diskpart
List disk (of disk list even vergeten)
Select disk 0
Clean
Convert GPT, dan is alles succesful en ga ik naar custom en heb ik 1 disk met 4tb unallocted, perfect dus. Dan doe ik de installatie maar zodra ik naar deze computer ga heb ik 1.99 tb en kan ik weer niks meer. Ik geef morgen wel de specs van mijn homeserver en ik las ook iets dat ik drivers moest verwijderen (dit kan compleet fout zijn maar ik weet het ook niet meer)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Dat kom door dat je CSM boot doet en Windows geen EFI boot manager kan installeren en dus gewoon een MBR schrijft.

Oplossing:

- Gebruik installatie media die EFI boot kan doen
- Doe een EFI boot, zet desnoods de CSM helemaal uit
- Laat windows daarna alles zelf uitzoeken
- Nu heb je GPT (met als je geluk hebt protective MBR)

[ Voor 49% gewijzigd door johnkeates op 01-09-2015 00:25 ]

• Zero
Het werkt! Heel erg bedankt.

Ik heb deze tutorial gebruikt http://www.eightforums.co...drive-create-windows.html
Pagina: 1