Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13
Er is veel over geschreven maar ik kan even geen passend voorbeeld en antwoord vinden.

op een internationaal bekend site voor hifi spullen heb ik een kabel te koop staan en schijnbaar is deze in Rusland erg gewild. Ik ben er met 1 koper min of meer uit en hij wil betalen via IBAN.

dan kan er toch niet zo heel veel mis gaan lijkt me ?

natuurlijk heeft hij de beschikking over mijn naw en rekening (gebruik overigens een aparte rekening waar geen geld of limiet op staat) en zou dat kunnen misbruiken.

normaal is IBAN toch bijgeboekt en niet storneerbaar ? (los van verhalen over ongedekte betalingen??)

In het verleden heb ik vaker paypall gebruikt maar daar lees ik toch steeds meer vervelende verhalen over vandaar dat iban me veiliger lijkt.

is dat ook zo ?

aangezien het een vrij specifiek product binnen een vrij selecte doelgroep is maak ik me niet zo heel veel zorgen. Het viel alleen op dat ik in no time meerdere reacties uit Rusland had en dat bracht me toch even aan het twijfelen

nb verzending gaat via tnt verzekerd en aangetekend

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 31-08-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Naw + rekeningnummer kan niet zoveel mis mee gaan.
Bezoek maar eens de website van menig mkb bedrijf, die hebben deze gegevens open en bloot op het www staan

Edit: en nee, normale overboeking kun je als het goed is niet 1,2,3 terughalen. Dit in tegenstelling tot b.v. automatisch incasso.

[ Voor 29% gewijzigd door Switchie op 31-08-2015 21:52 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualite
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-07 22:52
Zou dit wel melden bij de bank. Zo voorkom je wellicht dat jij meehelpt aan witwas praktijken.

Excuus.... verkeerd begrepen..

[ Voor 143% gewijzigd door virtualite op 01-09-2015 10:10 . Reden: Foutje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat de regering fucked is, wil niet zeggen dat Russen niet deugen ;)

Naw en IBAN is op zich niet genoeg om je rekening te 'hacken', en storneren is iets wat alleen bij automatische, periodieke betalingen hoort. Op zich niks aan de hand dus. Desnoods gebruik je bitcoin, redelijk anoniem en geen kans op terugboeken oid.
virtualite schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:05:
Zou dit wel melden bij de bank. Zo voorkom je wellicht dat jij meehelpt aan witwas praktijken.
Je wilt bij de bank melden dat je iets verkoopt aan een Rus en daar geld voor gaat ontvangen. Die hebben écht wel wat beters te doen :X

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 01-09-2015 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07 14:41
Met het IBAN maak je geld over naar een andere rekening. Geld terughalen moet in principe met medewerking van de ontvanger. Voor zover mij bekend is het een veilige methode om geld vanuit het buitenland te krijgen.
Er is echter een groot nadeel aan internationaal betalingsverkeer via banken, nl. de kosten. De minimumkosten zijn hoog. Afhankelijk van de bank kunnen die € 20 tot € 50 zijn. Dan moet het wel een erg dure of erg gewilde kabel zijn, willen deze extra kosten acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-07 09:02
Een overboeking buiten de SEPA zone is niet helemaal vast als een overboeking daarbinnen.

Vaak duurt het lang voordat een bedrag wordt bijgeschreven. In sommige gevallen is het mogelijk om, met de juiste argumentatie, te vragen of het mogelijk is een bedrag terug te laten boeken. Kans van slagen en de kosten die tegenover het eindbedrag staan (ong € 25-50) lijken me echter niet de moeite om voor een kabeltje langs die weg te gaan oplichten.

Er zijn wel een aantal zaken waarmee je moet uitkijken. Een overboeking van of naar Rusland kan zo twee weken (of langer) duren. Vaak is het zo dat de verkoper vast zijn spullen opeist op basis van, bijvoorbeeld, een printscreen van de overboeking, of een andere bevestiging van verzending door de bank.

Als je wordt geflest, dan is het daar. Maak duidelijk dat je overgaat tot levering waneer het bedrag is bijgeschreven op je rekening - niet eerder.

Ook is het goed af te spreken dat de kosten voor de overboeking (zullen ook aanzienlijk zijn) op kosten van de verzender van het geld cq de koper zijn. Dergelijke kosten kunnen zomaar hoger zijn dan het uiteindelijke bedrag; dan blijft er niets voor jou over.

Daarnaast kun je afspreken het bedrag te willen ontvangen in Euro's, of in Roebels. In dat laatste geval lijkt het me handig van tevoren vast te stellen hoeveel Roebels je verwacht te ontvangen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Helixes. Thx.

het gaat toch nog om een kabeltje van € 625,-- ex 41 euro verzendkosten. Dat bedrag dien ik netto te ontvangen dus koper moet zorg dragen voor de kosten. goed dat je daar nog even op wijst.

krijg zojuist een mail dat als ik het wil hij ook wel met paypall wil betalen en de 6% fee ook voor zijn rekening neemt.

betaling zal zijn in euro en ik verstuur inderdaad niet eerder dan ik het geld ontvangen heb

wat is nu wijsheid. bankbetaling met eventueel een flinke vertraging, wat niet urgent is overigens, of paypall met de mogelijke misstanden die toch geregeld ook in dit forum voorbij komen.

als ik gewoon stel dat ik het bedrag netto op mijn bank moet ontvangen daarna verzend zou het safe moeten zijn toch ?

ik heb al best naar veel landen spullen verzonden maar Rusland nog niet eerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:04
Paypal zou ik juist niet doen, als verkoper heb je volgens mij veel meer kans om daarbij opgelicht te worden dan een normale bankoverschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Velandu
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 20:20
Even een ervaring uit mijn werkveld - als wij producten exporteren naar Rusland moeten deze voorzien van een CU TR verklaring (soort certificaat - afgegeven door een Russische instantie) en er moet ook een verklaring zijn dat de spullen niet 2-ledig gebruikt kunnen worden (dat er van bijvoorbeeld een bout en moertje of pen o.i.d. geen kalasjnikov gemaakt kan worden). Ik weet niet of dit opgaat omdat het maar een kabeltje is, maar je zou ermee te maken kunnen krijgen.

Nog iets, staat dat type kabel op een boycot lijst? Anders word je gezien als overtreder en ga je serieus lang brommen. Nogmaals - ik weet niet of dit opgaat voor een kabeltje.

Ja.. het gaat af en toe erg ver - maar better safe than sorry.

iMac 27'' 2012 | i7 3.4 GHz | GTX680MX | 32GB RAM | 3TB Fusion Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
MM zal eens informeren bij TNT post of er voor verzending naar Rusland nog speciale eisen of formulieren zijn. das wel een goede

ook geef ik netjes de waarde aan aangezien het ook verzekerd verzonden wordt en ik bij verlies geen zin heb in een discussie met tnt.

fabrikant bestaat niet meer en geen idee of die ooit op een blacklist heeft gestaan. Ik verwacht het niet omdat ik weet dat er meer van deze kabels in Rusland zijn verkocht.

ik zal koper eens vragen, hij gaf aan wel vaker internationaal te kopen, hoe het normaal verloopt en / of dit nog door de douane heen moet op een speciale manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279311

Verzending in rusland kan nogal een drama zijn.. Ik heb hier meerdere malen problemen gehad pakketten verdwijnen, komen niet aan, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-07 09:02
Ray schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:18:
wat is nu wijsheid. bankbetaling met eventueel een flinke vertraging, wat niet urgent is overigens, of paypall met de mogelijke misstanden die toch geregeld ook in dit forum voorbij komen.

als ik gewoon stel dat ik het bedrag netto op mijn bank moet ontvangen daarna verzend zou het safe moeten zijn toch ?
Ja, dat laatste zeker.

PayPal is een soort vendor caveat geworden, en dat is jammer. Een paar jaar terug had ik je PayPal aangeraden, maar de rechten van de koper zijn zover uitgebreid, dat ik er niet meer direct mijn hand voor in het vuur durf te steken - tenzij je bijvoorbeeld via eBay handelt en de tegenpartij een goede reputatie heeft.

Er zijn nog wel een paar exotisch vormen van fraude bij een internationale overboeking, waarmee je waarschijnlijk niet te maken krijgt. Zo kan je door identiteitsfraude geld ontvangen van een gephishte of gehackte rekening. Ook komt het heel af en toe voor dat je een veel groter bedrag ontvangt, en wordt gevraagd het verschil over te maken naar een rekening van een derde. In dat geval heb je waarschijnlijk te maken met een vorm van witwassen.

Maar dat is voorlopig denk ik niet van toepassing. Als de tenaamstelling van de rekeninghouder erg afwijkt van hetgeen de tegenpartij mee communiceert, of als je, inderdaad, een veel groter bedrag ontvangt, moet je je nog maar even melden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@helixes, dank voor je hulp en info!

@Martijn 1922, met welke transporteur was dat ?

Ik heb naast TNT die rond de 42 euro vraagt ook even bij ups gekeken en kom daar boven de 170 euro uit! nou is ups meestal wel erg save maar het prijsverschil is wel enorm, snap dat ook niet helemaal want vaak is het verschil niet zo groot maar ik kwam op hun site toch echt op dit bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Meerdere malen dingen aan Russen verkocht (praten we over bedragen van 500+ euro) zonder problemen. Nu was dat ook een vrij specifieke productgroep waarin veel mensen elkaar wel kennen maar toch.

Is altijd via PayPal overgemaakt zonder issues en verzending naar Rusland via PostNL is niet overdreven duur (iets van 25,- met track&trace). Is overigens ook verder niets voor nodig behalve een normaal exportformuliertje welke je ook gebruikt voor eigenlijk elke zending buiten de EU. (formuliertje krijg je gewoon bij het postkantoor erbij).
Daarnaast waren de tracking van PostNL en die van de Russische post ook aan elkaar gelinked, dus mijn Russische koper kon gewoon met de PostNL trackingcode het pakketje tracken via de Russische Post website. Het bleef wel is een paar dagen bij de douane liggen maar dat was het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279311

Ray schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:02:
@helixes, dank voor je hulp en info!

@Martijn 1922, met welke transporteur was dat ?

Ik heb naast TNT die rond de 42 euro vraagt ook even bij ups gekeken en kom daar boven de 170 euro uit! nou is ups meestal wel erg save maar het prijsverschil is wel enorm, snap dat ook niet helemaal want vaak is het verschil niet zo groot maar ik kwam op hun site toch echt op dit bedrag
Via postnl/TNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Switchie schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:50:
Naw + rekeningnummer kan niet zoveel mis mee gaan.
Bezoek maar eens de website van menig mkb bedrijf, die hebben deze gegevens open en bloot op het www staan

Edit: en nee, normale overboeking kun je als het goed is niet 1,2,3 terughalen. Dit in tegenstelling tot b.v. automatisch incasso.
Solarsparc schreef op donderdag 13 november 2014 @ 02:17:
Bankoverschrijvingen vanuit niet-EU-landen zijn ook oppassen geblazen, het is namelijk in sommige landen mogelijk om geld over te schrijven met een cheque of een credit card die achteraf niet gedekt blijkt te zijn. De bank maakt het geld dan alvast over, om daarna te proberen het geld te innen. Blijkt dat achteraf niet mogelijk te zijn, dan wordt de transactie ongedaan gemaakt en ben je het geld dus keihard kwijt, ook al stond het op je rekening. Het is dus wel handig om ofwel te wachten tot die termijn verstreken is, danwel te zorgen dat je het bewijs krijgt dat de overschrijving gedekt is.
Dit verhaal heb ik vaker gelezen, doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor dit soort gevallen is het aanvaarden van betaling in bitcoin erg handig: de betaling kan niet worden teruggedraaid + je ontvangt de betaling onmiddellijk.

Bij partijen als Coinbase of Bitonic kan je de bitcoins direct in euro's omzetten, zo heb je geen last van eventuele volatiliteit in de koers.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
mm BTC is nog niet eens zo'n heel gek idee inderdaad. Ik heb nog een kraken account en een local wallet.

Kan ik bij coinbase of bitonic ook een wallet maken, ontvangen en omwisselen ? of zit er nog weer een heel validatie proces waar ik doorheen moet ?

vraag is natuurlijk of verkoper ook in btc kan en of wil betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 11:30
Met betrekking tot het verzenden; ik stuur doorgaans pakketjes voor Rusland naar distributie punten in Finland (bijv. westpost.ru). Westpost zorgt er vervolgens voor dat het in Rusland terecht komt en langs de douane gaat zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:27:
mm BTC is nog niet eens zo'n heel gek idee inderdaad. Ik heb nog een kraken account en een local wallet.

Kan ik bij coinbase of bitonic ook een wallet maken, ontvangen en omwisselen ? of zit er nog weer een heel validatie proces waar ik doorheen moet ?
Coinbase.com is een online wallet + app met de mogelijkheid tot directe BTC <-> EURO conversie. Validatieproces zo gepiept (alleen noodzakelijk als je wilt omzetten naar euro) en dicht tegen de 'spotprijs' aan.

Heb je geen zin in validatie maar wil je wel euro's? Dan de bitcoins in je light-wallet ontvangen (pc: Electrum / iOS: Breadwallet / Android: Mycelium). Via Bitonic.nl kan je vervolgens verkopen zonder registratie.

Je kunt de bitcoins natuurlijk ook gewoon vasthouden en weer elders besteden (thuisbezorgd.nl bijvoorbeeld :))

[ Voor 13% gewijzigd door mossel op 02-09-2015 21:56 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07 10:44

lonkhuijzen

100% ADH

Is laten betalen via Western Union geen optie. Heeft weliswaar een slechte naam door al die Nigeria scams maar hier ben jij de ontvangende partij. juist dat je direct cash geld krijgt maakt het wel weer makkelijk.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Sorry.. ik moest even lachen om dit topic.
Ik lees eerst iets over een kabeltje verkopen aan iemand in Rusland en dacht... waarom een topic openen voor zoiets kleins? Toen las ik dat het gaat om een "kabeltje" van 625euro? :S

Je mag in dit geval rustig zeggen dat het gaat om "een kabel" ;)

Voor dit bedrag inderdaad wel voorzichtig blijven doen. Ik weet niet of de prijs marktconform is en of het een kabel is die je makkelijk binnen NL kan verkopen? BTC of WU zijn inderdaad ideeën. WU vooral omdat je je geld contant krijgt en daarna volgens mij geen risico's meer loopt.

Aan de andere klant vraag ik me af welke risico's je loopt wanneer deze Rus via IBAN betaalt? Je zou je bank eens kunnen vragen naar de risico's.

[ Voor 11% gewijzigd door Gadgeteer op 03-09-2015 13:47 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-07 15:00

Zenix

BOE!

Je kan ook via PayPal naar 'vrienden' overmaken, dan heeft hij ook geen bescherming.
https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/paypal-fees
https://www.paypal.com/nl...aypal-safety-and-security zie wat komt niet in aanmerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 03-09-2015 18:22 ]

• Ray
thx voor alle input!

ik heb gekozen om niet verder uit te wijken naar btc of varianten en voor bank transfer te gaan

Heb zojuist ook een scan binnen van de opdracht bij zijn bank en dat ziet er legitiem uit (heb zelf bij een bank gewerkt dus ik weet hoe het er uit moet zien)

Ik verstuur zodra het geld is bijschreven en dat ik ok voor koper

hebben ondertussen ook even contact gehad over onze hobby hij heeft een erg mooie set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-07 09:25
Ray schreef op donderdag 03 september 2015 @ 19:22:

hebben ondertussen ook even contact gehad over onze hobby hij heeft een erg mooie set.
Als je voor 625euro een kabel aanschaft dan mag dat ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Gadgeteer schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 09:53:
[...]

Als je voor 625euro een kabel aanschaft dan mag dat ook wel ;)
haha, ach maar dan nog wisselt het nog wel. Ik heb zelf ook wel wat leuks staan (heb de kabel zelf gebruikt) maar bij hem staat toch alles net wat jaartjes jonger en exclusiever :)

sowieso zijn er in het oosten enorm mooie sets te vinden. Vaak zijn daar de aanschaf prijzen ook een stuk lager, dat dan weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-07 15:17

Basszje

Reisvaap!]

Ray schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 11:04:
[...]
sowieso zijn er in het oosten enorm mooie sets te vinden. Vaak zijn daar de aanschaf prijzen ook een stuk lager, dat dan weer wel
Van electronica? Lijkt mij stug, tenzij azie oid. Over het algemeen is juist alles iets duurder. Ik denk eerder dat meer mensen de mogelijkheid hebben om er extreem dure hobby's op na te houden :) ( Ben overigens wel benieuwd wat voor kabel / hobby het precies is nu )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Basszje schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:00:
[...]

Van electronica? Lijkt mij stug, tenzij azie oid. Over het algemeen is juist alles iets duurder. Ik denk eerder dat meer mensen de mogelijkheid hebben om er extreem dure hobby's op na te houden :) ( Ben overigens wel benieuwd wat voor kabel / hobby het precies is nu )
Inderdaad azie voor zover ik weet.

Je andere punt klopt in ieder geval. Er zit daar veel geld voor hobby's

het gaat om high end audio en om een onschuldige stroomkabel in dit geval. wel gesmeed door elven (knipoog naar andere topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 692588

PayPal voor familie/vrienden is het veiligste. Je IBAN/SEPA kan worden gekaapt voor incasso's.

Ik verkoop ook wel eens Roland MIDI apparatuur aan RU maar je moet erg uitkijken.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 692588 op 11-09-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Het geld had ik nu een week geleden bijgeschreven staan op mijn rekening. pakket is maandag verzonden en nu schijnbaar uitgeklaard in Rusland.

ondertussen leuk contact gehad met koper en ik verwacht verder geen problemen in deze case

ik ga me wel eens inlezen in dat paypal familie / vrienden verhaal
Pagina: 1