Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21
Goedenavond tweakers,

Sinds kort heb ik voor o.a. mijn studie een windows laptop gekocht (hiervoor werkte ik vooral met Mac, maar heb wel redelijk ervaring met windows). Nu heb ik hier gelijk mijn steam library op gegooid, samen met wat nieuwe titels.

Echter, sinds vandaag klokt mijn GPU ineens vreselijk onder. Waar ik normaal gesproken bijvoorbeeld het spel Planetary Annihilation op "Uber" kan spelen met 50+fps. Klokt mijn GPU na een tijdje onder naar rond de 200hz (~1100 base clock), waardoor de game zelfs op "low" een te lage framerate heeft om speelbaar te zijn (7-9 fps).

Daarbij voelt de laptop helemaal niet warm aan. Waar hij gisteren nog prima fps haalde in de zelfde game met temperaturen waardoor ik mijn hand verbrande aan het toetsen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast heel erg bedankt!

P.s. Het gaat om de Lenovo y50-70 met een gtx 960m en een 2,6gHz i7 4720k..

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:05

swv

Ik herken dit gek genoeg ook, maar dan juist op een MacBook :p Daar zit dan een gt 750m in, en die begint te throttelen wanneer ik de lader aansluit als de accu bijna leeg is. Door het laden legt ie blijkbaar de prioriteit bij de verkeerde hardware (accu laden)) en gaan mijn prestaties achteruit. Laptop is dan interdaad helemaal niet warm, fans draaien stationair en de lader is superheet. Boven de 80% gaat het beter en bij 100% volle accu nergens last meer van.

Kortom, is de laptop aan de lader en 100% wanneer je aan het gamen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:21
Jup, de laptop zit aan de lader (anders is ie binnen t uur leeg), en de batterij zit op 100%

Ik zit nu te kijken of het kan dat de bezetting van de cpu gerelateerd is aan de throttling van de gpu. Early game heb ik namelijk (nu, in ieder geval) niet zo'n last van.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:05

swv

In Windows heb ik nog de mogelijkheid om in energiebeheer de processorprestaties in te perken. Standaard staat ie op Netstroom 100% en ik zet hem dan terug naar 80% zodat ie naar het schijnt niet in turbomodus schiet, oftewel meer stroomverbruik. Games draaien bij mij nu prima in Bootcamp. De adapter van de MacBook Retina is eigenlijk net niet toereikend genoeg voor de hardware als de CPU en GPU zwaar worden belast en dan gaan de prestaties onderuit. Bij laden is het bij mij nog erger. Wellicht heeft jouw laptop ook iets soortgelijks?

Het is in ieder geval wat ik bij mij herken en dat hoeft niet voor jou te gelden natuurlijk. Hopelijk hebben anderen nog suggesties :)