Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi-range vergroten in garage

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:38
Nu werd ik door een vriend (met eigen garage) gevraagd of ik iets wist om wifi te krijgen door de hele garage heen.
Ik gaf hem aan iets met repeaters/AP te regelen.

Vandaag liet hij me de meterkast zien en vroeg of ik wat specifieker kon zijn en of ik het kon regelen voor hem.

Nu kan ik best voor mij zelf een netwerk aanleggen, maar voor een bedrijf ben ik daar wat huiverig voor.
Even gekloot met de IP's en zijn bedrijf is niet meer bereikbaar?
Site is wel extern, maar telefoontjes komen dan niet meer door dacht ik zo.
Dus, dat wordt even knutselen in het weekend.

Dit is wat ik te zien kreeg in de kast:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1ovaxl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2lvpqg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/20axx7l.jpg

Nu, die bovenste heeft volgens mij weinig nut?
Is aardig oud en vrij nutteloos (is amper wifi-bereik binnen 10 meter) (ligt zelfs nog een oud KPN-Thompson ding), dus mag wel even met een bezem doorheen.

Die laatste is een switch en kan ik met rust laten?

Nu, mijn idee:
Kabel trekken (vanaf die 2e) naar midden van de garage en daar een AP hangen?
Van daaruit wellicht weer een kabel naar het eind en daar weer een AP.

Is deze gedachtegang goed en het beste idee?
Is puur voor eigen gebruik in de garage, niet voor klanten.

Las in een ander topic ook iets over de pricewatch: Zyxel NBG6616

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Wat zijn de afmetingen van de garage? En hoe ziet deze er van binnen uit? Zijn er bijvoorbeeld muren aanwezig of andere zaken die het signaal kunnen blokkeren?

U+

• NeutraleTeun
5 poorten (zonder muren tussen), dus gok zo'n 20 meter lang.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Het moet zeker erg goedkoop?
Anders zou ik voor een ubiquity AP gaan en die met een kabel in het midden van de garage hangen. Maar ik ben dan iemand die graag dingen goed en netjes op lost.
Ofwel, budget?

Dit moet een long range model zijn.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range

Daarnaast heb je voor een stukje meer ook een prp model.

Het heeft Poe, maar waarschijnlijk kun je voeding regelen.

De gewone doen 120m en deze 183m.
Ofwel, de gewone zou genoeg moeten zijn zonder meuk ertussen ook de ruimte moeten bedekken.

Al met al denk ik als er niets tussen zit, dat bijna elk AP het wel moet redden, mits centraal opgehangen.

[ Voor 60% gewijzigd door Arunia op 31-08-2015 21:57 ]

• NeutraleTeun
Budget ja :')

Zo'n €200,- ongeveer.
Over die Ubi heb ik ook al gelezen inderdaad. In een ander topic werd een 3-pack aangeraden.
Maar nu ik lees dat deze zo'n 120 meter ps kunnen coveren dan moet eentje ruim voldoende zijn.

De garage heeft gewoon een metalen skelet, maar is binnendoor open (los van wat leidingen en bruggen natuurlijk).

Eventueel nog iets anders achter de Experia Box om het bereik in die omgeving* te vergroten (mocht de Ubi dat niet dekken).

*staat in de meterkast bij de receptie (die heeft wel een stenen muur)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:41

lier

MikroTik nerd

Waar wordt WiFi voor gebruikt?
Door wie wordt WiFi gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
Het mooie aan die Ubi AP's is dat ze met elkaar kunnen praten.
Je zet het wifi op die xperiabox uit en laat het wifi door 2 a 3 Ubi AP's regelen.
Wat deze namelijk in de gaten houden is bij welke van de accespoints je het beste bereik hebt, daardoor maak je altijd gebruik van het sterkste signaal. Wat deze AP's dan nog extra handig maakt is dat je als gebruiker niet door hebt dat je van AP wisselt. z.g.n. zero handoff (wifi roaming) zorgt ervoor dat je van de ene naar de andere AP kunt gaan zonder je verbinding te verliezen.

Als je het zo zou gebruiken, dan gebruik je alleen ander wifi en wordt de rest gewoon geregeld door KPN

Edit: Bijkomend voordeel is dat je met die Ubi AP's heel makkelijk een gast netwerk kan aanmaken. Je kan zelfs codes laten genereren die een bepaalde tijdsduur hebben (gebruiken ze ook veel in hotels)

[ Voor 14% gewijzigd door thedon46 op 01-09-2015 09:06 ]

• NeutraleTeun
Wordt gebruikt door monteurs zodat de laptops makkelijk het net op kunnen (auto software) en kunnen updaten.

En bereik in de kantine is knudde.

In principe niks voor klanten.
Maar als dat toch makkelijk te realiseren valt dan kan dat alsnog later ingesteld worden.

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:58
NeutraleTeun schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:13:
Wordt gebruikt door monteurs zodat de laptops makkelijk het net op kunnen (auto software) en kunnen updaten.

En bereik in de kantine is knudde.

In principe niks voor klanten.
Maar als dat toch makkelijk te realiseren valt dan kan dat alsnog later ingesteld worden.
Als het budget €200 euro is, dan zou ik voor de volgende oplossing gaan: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)

- 1 voor in het kantoor/receptie
- 1 voor in de garage zelf
- 1 voor in de kantine

Dan zet je het wifi van de xperia box zelf uit, en laat je alles door de Ubi's regelen.
er komen alleen nog de kosten van 3 netwerk kabels bij als die er nog niet liggen.
In de set zitten al 3 POE injectors, dus je hoeft alleen nog maar een netwerkkabel aan te leggen naar de AP's toe, stroom krijgt die dan over de netwerkkabel

Edit: Om op je eerste vragen terug te komen:
Foto 1 kan je in het bos gooien. dat is een AP/Router die als een switch gebruikt wordt.
Foto 2 is je Xperiabox die je internet regelt
Foto 3 is inderdaad gewoon een normale switch.

Ik weet niet hoeveel vrije poorten je nog hebt op die Xperiabox? anders zou je er een simpele switch bij moeten kopen om te zorgen voor genoeg lan poorten.

[ Voor 15% gewijzigd door thedon46 op 01-09-2015 14:16 ]

Pagina: 1