Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 10:23
Beste Tweakers,

Van Januari t/m juni dit jaar heb ik stagegelopen bij een bedrijf (contract 1). Daaropvolgend heb ik van juli t/m augustus als oproepkracht gewerkt voor het bedrijf (contract 2). Nu heb ik vorige week te horen gekregen dat ik t/m december parttime mag blijven werken (contract 3).

Hoogstwaarschijnlijk (bedrijf en ik willen het beide graag) kan ik gaan afstuderen bij dit bedrijf. Ook is er een mogelijkheid dat ik, zoals nu, parttime kan blijven werken vanaf januari 2016(naast het afstuderen). Nu realiseer ik mij echter dat de regels m.b.t. tijdelijke contracten zijn aangepast.

De cao van het bedrijf zegt momenteel het volgende over tijdelijke contracten:
In het geval dat meer dan vijf voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar
hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan één maand, geldt de laatste
arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

Deze CAO geldt t/m 31 december 2015. Mijn stagecontract zal ingaan eind januari 2016. Een eventueel nieuw parttime contract zou vanaf januari in kunnen gaan.

De Rijksoverheid (bron) zegt over de regels m.b.t. bovenstaande het volgende:
Uw cao kan afwijken van de nieuwe regels die sinds 1 juli 2015 gelden voor tijdelijke contracten. In uw cao kan staan dat u maximaal 6 opvolgende tijdelijke contracten mag krijgen. En dat tijdelijke contracten mogelijk zijn over een periode van maximaal 4 jaar.

Is uw cao van voor 1 juli 2015 en wijkt deze af van de nieuwe regels voor tijdelijke contracten? Dan gelden de nieuwe regels pas wanneer de cao is afgelopen. Of anders uiterlijk op 1 juli 2016.

De kans is erg groot dat het bedrijf mij op dit moment nog geen vast contract wilt geven. Wat ze wel moeten doen omdat het mijn 4e contract wordt en de CAO op 31 december 2015 is afgelopen. Is mijn denkwijze juist en is er een manier om toch een 4e tijdelijk contract te krijgen?

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Is hier niet gewoon de nieuwe wet van toepassing die geld: 2 tijdelijke contracten maximaal, 3e verlenging is een vast contract als er geen tussenpoos van 6 maanden tussen zat? Dat is toch de nieuwe wetgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Vallen stage- en afstudeercontracten wel onder deze wet? m.a.w. heb je niet maar 2 arbeidscontracten gehad (#contract 2+3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:54
Een stage en/of afstudeercontract telt normaal gesproken niet mee. (zie o.a. https://www.arag.nl/onder...ke-contracten-hoe-zit-het maar er is veel meer info over te vinden)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
Dat zou fijn zijn. Ik ga kijken of ik dit 100% zeker kan krijgen. Bedankt voor het meedenken.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Blijf het vreemd vinden. Zowel jij als dat bedrijf willen graag samen verder. Waarom dan niet een vaste aanstelling? Tenzij je dit zelf prettig en gewenst vindt, natuurlijk.

Alle risico ligt bij de werknemer en profijt bij de werkgever op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
Het bedrijf wil graag dat ik daar afstudeer maar ivm de begroting van 2016 weten zij nog niet of er budget is om mij als werknemer aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17
Stage is geen werk, dus contract 1 telt niet mee. Contract 2 is erg kort en als oproepkracht, dus ik betwijfel of dat echt meetelt als een volwaardig contract. Plus dat je nu eerst weer stage gaat lopen en dan pas weer gaat werken. Dus dikke kans dat je een 'pauze' (genaamd afstuderen) hebt die lang genoeg is om de regeling van 3e contract = vast contract te ontkrachten.

Effectief gezien werk je er nu pas twee maanden, dus dat je je nu al druk maakt over een vast contract proberen te krijgen vind ik vrij voorbarig.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Waar ik me eigenlijk eerder zorgen over zou maken is dat je januari en part-time en stage wilt gaan lopen bij dezelfde werkgever, mag dit wel van je school?
Want dit lijkt me niet echt bevorderlijk voor je stage, je "leert" er dan niets meer, je moet gewoon productie draaien. Of er moeten heel duidelijke afspraken zijn
Hahn schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:54:
Contract 2 is erg kort en als oproepkracht, dus ik betwijfel of dat echt meetelt als een volwaardig contract.
Tuurlijk telt dat mee als volwaardig contract, anders gaat iedereen kortlopende tijdelijk contracten afgeven en dan omzeil je de hele regeling.
Plus dat je nu eerst weer stage gaat lopen en dan pas weer gaat werken. Dus dikke kans dat je een 'pauze' (genaamd afstuderen) hebt die lang genoeg is om de regeling van 3e contract = vast contract te ontkrachten.
Hij zegt zelf al dat hij naast zijn stage daar ook nog parttime wil gaan werken, dat is wel degelijk een 2e contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
Hahn schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:54:
Stage is geen werk, dus contract 1 telt niet mee. Contract 2 is erg kort en als oproepkracht, dus ik betwijfel of dat echt meetelt als een volwaardig contract. Plus dat je nu eerst weer stage gaat lopen en dan pas weer gaat werken. Dus dikke kans dat je een 'pauze' (genaamd afstuderen) hebt die lang genoeg is om de regeling van 3e contract = vast contract te ontkrachten.

Effectief gezien werk je er nu pas twee maanden, dus dat je je nu al druk maakt over een vast contract proberen te krijgen vind ik vrij voorbarig.
In januari krijg ik waarschijnlijk twee contracten (parttime werk en stage). Wat ik graag wil uitsluiten Is dat ik juist een vast contract moet krijgen. Dit omdat de kans erg groot Is dat het bedrijf in dat geval afziet van het aanbieden van een contract.
Gomez12 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 23:15:
Waar ik me eigenlijk eerder zorgen over zou maken is dat je januari en part-time en stage wilt gaan lopen bij dezelfde werkgever, mag dit wel van je school?
Want dit lijkt me niet echt bevorderlijk voor je stage, je "leert" er dan niets meer, je moet gewoon productie draaien. Of er moeten heel duidelijke afspraken zijn.
De volgende stage wordt een afstudeerstage en dus anders dan het werk dat ik tijdens mijn eerdere stage heb gedaan en nu nog steeds doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
homemix25 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 07:44:

In januari krijg ik waarschijnlijk twee contracten (parttime werk en stage). Wat ik graag wil uitsluiten Is dat ik juist een vast contract moet krijgen. Dit omdat de kans erg groot Is dat het bedrijf in dat geval afziet van het aanbieden van een contract.
Stage en afstuderen tellen niet mee als arbeidscontract naar mijn idee zit je dus veilig vanuit bedrijf gezien waar je zegt bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Hoogstwaarschijnlijk (bedrijf en ik willen het beide graag) kan ik gaan afstuderen bij dit bedrijf.
Hmm. Is dat verstandig? Stage en afsturen en tussenbaantjes allemaal bij het zelfde bedrijf. Het is volgens mij een verrijking van je ervaring als je ook eens een ander bedrijf beleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
homemix25 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 07:44:
[...]
[...]
De volgende stage wordt een afstudeerstage en dus anders dan het werk dat ik tijdens mijn eerdere stage heb gedaan en nu nog steeds doe.
Wat ik meer bedoel is wat je hier in het begin al zegt : Je gaat onder 2 petten werken bij hetzelfde bedrijf (stage en parttime medewerker), in de praktijk zal je daar dus 40 uur aanwezig zijn alleen 20 uur zal stage benoemd zijn en 20 uur zal parttime werk benoemd zijn.

En ik betwijfel of je school zo vrolijk wordt van die twijfelachtige verdeling, want de kans is vrij groot dat als je een parttime klus krijgt en die krijg je niet na 20 uur af dat ze gaan zeggen : Pak maar 10 uur van je stage erbij om het klusje af te maken (je zit er immers toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet van meer mensen dat ze eenzelfde constructie hebben gehad, en voor hen was het juist voordelig: ze konden hun werk en stage-bezigheden naadloos op elkaar aansluiten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij was het als volgt:

6 maanden stage contract
halverwege stage contract nog een extra 0 uren contract (dus dubbel betaald, baas was tevreden). Telde als 1ste contract. Dit contract is een maand langer doorgelopen dan mn stage contract.
Jaar contract (2e contract)
Jaar contract (3e contract)
Vast contract.

Ik had hem dus na twee jaarcontracten, en eén nulurencontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
Blankinho schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 07:58:
[...]

Stage en afstuderen tellen niet mee als arbeidscontract naar mijn idee zit je dus veilig vanuit bedrijf gezien waar je zegt bang voor te zijn.
Dit is inderdaad ook wat ik vandaag begrepen heb van het bedrijf. Zij zien een stagecontract niet als een arbeidscontract (kan wel). Mijn vraag is hiermee gelijk beantwoord.
mashell schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:18:
[...]

Hmm. Is dat verstandig? Stage en afsturen en tussenbaantjes allemaal bij het zelfde bedrijf. Het is volgens mij een verrijking van je ervaring als je ook eens een ander bedrijf beleeft.
Dit is een bewuste keuze waar ik goed over nagedacht heb. Het werk dat ik nu doe is anders dan wat ik tijdens mijn stageperiode heb gedaan. Mijn afstudeeronderzoek zal raakvlakken hebben met mijn huidige werk, maar niet overlappen.

Het is zo dat ik, door bij hetzelfde bedrijf te blijven, de verrijking van mijn ervaring mis. Ik ben zelf alleen van mening dat de voordelen bij deze organisatie opwegen tegen de nadelen. Ook ben ik nu verzekerd van een goede afstudeerplek met begeleiding, wat bij een ander bedrijf nooit zeker is.

Pagina: 1