Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-08-2021
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem/uitdaging. Ik ben in het bezit van een ASUS CP6230 mediatower en deze heeft me tot op heden goed bediend. Nu wil ik echter wat zwaardere taken uitvoeren (foto- en videobewerking, wellicht wat gamen) en dat trekt de interne GPU niet echt lekker.
De PSU levert een schramele 200W als ik me niet vergis, wat te weinig is voor een dedicated kaart. Daarnaast moet ik voor een low-profile kaart gaan als ik deze kast wil behouden (waar ik sterk over twijfel).

Wat raden jullie me aan? Ik houd alle opties open, incluus het wisselen van kast (als dat mogelijk is met m'n ASUS MoBo e.d.).

Budget voor voeding + PSU samen hoop ik <€200,- uit te kunnen komen.

Hieronder wat foto's met de AH Bonuskaart als vergelijkingsmateriaal wat maatvoering aangaat.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img538/9139/baW6y7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img537/3128/HXKEV5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img538/1826/IBwsO4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img538/1315/s8x1hE.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor hoe ik het zo kan inschatten kan je het best op zoek gaan naar een low-profile (vanwege de beperkte hoogte van de kast) sub-midrange grafische kaart die geen eigen stroomaansluiting nodig heeft, en dan bij voorkeur een nVidia. Deze zijn namelijk niet echt energiehongerig, waar het basisverbruik van de gemiddelde AMD kaart net wat hoger ligt.

Ik zie dat je bovenstaande zo ongeveer ook in je topicstart beschreven hebt 8)7 . Je geeft helaas wat weinig informatie over de rest van de configuratie en het beoogde gebruik dus het is lastig om hier een preciezer antwoord op te geven. Daarnaast hangt het zoals je zelf al aangeeft af van wat je zelf wil.

[ Voor 30% gewijzigd door spone op 31-08-2015 20:19 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Low profile GT740-GTX750-GTX750Ti

GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
En bij bovenstaande kaarten zal ik geen andere PSU nodig hebben? Want dat lees ik over mijn model terug op internet, dat dit een vereiste is voordat er een andere grafische kaart in kan.

EDIT:

Hier wat specs van m'n systeeminformatie tab

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img537/7308/anSaVW.png

[ Voor 25% gewijzigd door dvermeulen op 31-08-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Als je er 1 koopt zonder PCIE power connector zou het te doen moeten zijn. Wel graag even de rest van je specs doorgeven :)

GMKtec NucBox K8 Plus | AMD Ryzen 7 8845HS | Kingston Fury Impact 5600C36 2x32GB | Verbatim Vi7000G 1TB NVMe SSD | Verbatim Vi7000G 2TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:47
Ik zie dat je bovenstaande zo ongeveer ook in je topicstart beschreven hebt 8)7 . Je geeft helaas wat weinig informatie over de rest van de configuratie en het beoogde gebruik dus het is lastig om hier een preciezer antwoord op te geven. Daarnaast hangt het zoals je zelf al aangeeft af van wat je zelf wil.
Dit ja, lijkt een Pentium Dual Core te zijn, dat zal voor videobewerking nooit een feest worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
Heb mijn post hierboven even aangepast. Inderdaad Dual-Core.
Het hoeft geen premium professionele videobewerkings-pc te worden. Als ik de video maar kan bewerken zonder moeite. Het renderen van de video mag wat mij betreft 20 uur duren. Nu kan ik simpelweg niet eens 2 fimpjes in HD kwaliteit aan elkaar plakken/schuiven, laat staan editen. Drama. ;w
Ik weet niet of dit ook nog van invloed is, maar ik heb doorgaans al mijn USB-slots bezet met midi-controllers voor audiovisuele bewerkingen. Dus die worden ook van stroom voorzien door de aanwezige PSU. :X

[ Voor 23% gewijzigd door dvermeulen op 31-08-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
Trouwens, nu schiet mij nog een ding te binnen. Ik ben van plan om gelijk maar mijn geheugen een opfrissertje te geven. Nu lees ik dat een x64 systeem in principe oneindig veel geheugen kan opnemen, maar mijn moederbord accepteert maar max 8gb(?)
Ik ben wat dit aangaat echt groen, dus geen idee hoe/wat. Klopt het laatste, dat mijn moederbord max 8gb accepteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Ja, het moederbord heeft 2 geheugenbanken waar elk 4gb geheugen in kan. Wel even nagaan welke specs het huidige ram heeft en een vergelijkbaar reepje erbij zoeken. Als je nu 2x2gb hebt dan kan je een kit van 2x4gb aanschaffen.
Je hebt een i3 cpu, 2 cores met HT wat weer een voordeel is bij het bewerken van foto's.
Als gpu kan je denken aan een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750 2GB LP of een pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
Oké, duidelijk wbt het geheugen. Jammer wel.
Nu heb ik alleen een vraag. Als je op de foto's kijkt zie je 2 slots beschikbaar in de achterkant van de case. Nu verbruiken bovenstaande kaarten beide ook 2 slots, so far all good. Echter lijkt het erop dat in mijn case *badumtsh*, de 2e slot aan de onderkant zou moeten zitten :? terwijl bij deze kaarten (en waarschijnlijk alle andere) het 2e slot aan de bovenkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

dvermeulen schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:30:
Oké, duidelijk wbt het geheugen. Jammer wel.

[...]

Nu heb ik alleen een vraag. Als je op de foto's kijkt zie je 2 slots beschikbaar in de achterkant van de case. Nu verbruiken bovenstaande kaarten beide ook 2 slots, so far all good. Echter lijkt het erop dat in mijn case *badumtsh*, de 2e slot aan de onderkant zou moeten zitten :? terwijl bij deze kaarten (en waarschijnlijk alle andere) het 2e slot aan de bovenkant zit.
Daar heb je gelijk in, had ik niet op gelet. Aan de bovenkant lijkt nog aardig wat ruimte te zitten dus een wat hogere ventilator is geen probleem maar de aansluiting in de behuizing kan maar 1 slot hoog zijn. Dan komen de pricewatch: Zotac GeForce GT 740 1GB LP en de pricewatch: Club 3D Radeon R7 250 Eyefinity 4 LP in aanmerking waarvan de r7 250 de snelste maar eigenlijk te duur is. Er zijn wel goedkopere LP videokaarten maar die hebben verder allemaal gddr3 geheugen en dat is echt traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07 14:48

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien zoiets?
pricewatch: KFA2 GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
Ik weet alleen niet zeker of hij ook met een low profile bracket komt, al lijkt het mij sterk dat het niet zo is. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15

br00ky

Moderator Harde Waren
MSI MOBO Gecrasht blijft toch een lastige sticky :X. Schopje naar CAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
Bedankt voor de replies! Ik ga de laatstgenoemde modellen even checken :)
br00ky schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:08:
[mbr]MSI MOBO Gecrasht blijft toch een lastige sticky :X. Schopje naar CAA.[/]
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Oeps, foutje bedankt. Ik bedoel natuurlijk Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvermeulen
Ah, ben niet heel bekend op het forum. Mijn excuus en bedankt ;)
Pagina: 1