• iRichard980
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-07-2025
Helaas is er zojuist wat koelpasta over mijn moederbord gemorst |:(, gelukig heb ik Artic Silver Ceramique 2 wat niet geleidt. Dus ik geloof dat het geen kwaad kan, maar ik als perfectionist vindt het lelijk en wil ik het gewoon weg hebben waardoor het vrijwel niet te zien valt. Maar er licht een heel klein beetje tussen twee chips. Hoe ga ik dat op een handige en veilige mannier weg krijgen? Ik had wat gelezen met alcohol maar ben er niet veel wijzer van geworden.

Er zat koelpaste op de CPU ter groote van een kleine dopertje, maar omdat mijn CPU koeler niet goed zat boven mijn backplate (kan hem hierdoor niet plat leggen, of iemand moet een trucje weten?) en trok de koeler weg en nam wat koelpaste mee.

[ Voor 20% gewijzigd door iRichard980 op 31-08-2015 17:23 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Alcohol is de beste optie aangezien je iets nodig hebt dat geen resten achter laat. Veel andere schoonmaak middelen die vervliegen zoals alcohol lossen vaak ook andere dingen op zoals sommige kunststoffen of beschermlagen. Op processoren gebruik ik zelf nagellak remover, (acetone) maar ik heb geen idee of dit ook op een PCB kan worden gebruikt. Alcohol is een veilige optie. En dan iets van een wattenstaafje gebruiken. Bij voorkeur geen syntetische doekjes oid. (en zorgen dat je zelf niet statisch geladen bent) Als je geen ESD bandje hebt kan je de verwarming van te voren aanraken of met je blote voeten tegen een verwarming aan zitten zolang je bezig bent, dat scheelt al een hoop.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Als het tussen zeg twee VRM's zit, kan je denk ik het beste een stukje toilet/keukenpapier gebruiken. Aangezien het hier niet erg is als er wat papier resten achterblijven.
Gewoon met alcohol doen, dat is veilig.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
vouw een koffiefilter op, je krijgt een sterk randje waarmee je het er zo vanaf schraapt en het laad geen vezels achter zoals bij keukenpapier.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:57

Esumontere

Floep, banaan.

HKS-Skyline schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:39:
Alcohol is de beste optie aangezien je iets nodig hebt dat geen resten achter laat. Veel andere schoonmaak middelen die vervliegen zoals alcohol lossen vaak ook andere dingen op zoals sommige kunststoffen of beschermlagen. Op processoren gebruik ik zelf nagellak remover, (acetone) maar ik heb geen idee of dit ook op een PCB kan worden gebruikt. Alcohol is een veilige optie. En dan iets van een wattenstaafje gebruiken. Bij voorkeur geen syntetische doekjes oid. (en zorgen dat je zelf niet statisch geladen bent) Als je geen ESD bandje hebt kan je de verwarming van te voren aanraken of met je blote voeten tegen een verwarming aan zitten zolang je bezig bent, dat scheelt al een hoop.
Ik zou nooit, nooit, NOOIT aceton/ethylacetaat ('acetonvrije nagellakremover') ook maar in de buurt van mijn moederbord laten komen. Deze oplosmiddelen lost namelijk zo ongeveer alle plastics, behalve high-density polypropylene, op. Dus ook de beschermlaag op je moederbord. En stukjes isolator. En coatings.

Alcohol is een véél veiligere keus.

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 01-09-2015 09:21 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Esumontere schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:20:
[...]

Ik zou nooit, nooit, NOOIT aceton/ethylacetaat ('acetonvrije nagellakremover') ook maar in de buurt van mijn moederbord laten komen. Deze oplosmiddelen lost namelijk zo ongeveer alle plastics, behalve high-density polypropylene, op. Dus ook de beschermlaag op je moederbord. En stukjes isolator. En coatings.

Alcohol is een véél veiligere keus.
Klopt, een moederbord is dan geen plastic, maar ik kan mij voorstellen dat de beschermlaag er niet van opknapt. Maar op de heatsink van een CPU en een koeler werkt het erg goed om het schoon te krijgen.
Pagina: 1