Skylake gaming systeem. ~€1500.-

Pagina: 1
Acties:

• Shadow88
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 13:13
(jarig!)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen op de hoogste ("Ultra") settings op 1920x1080. 120hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
+-€1500 klein beetje meer is geen ramp. Zo goed mogelijk en als daar 100 extra voor nodig is, is dat geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
mijn geluidskaart (Asus Xonar D2 pci-e) en 2 ssd's: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB/Samsung 840 EVO 500GB en de hardeschijf: WD Blue WD10EALX-1TB. Toetsenbord, Monitor, Muis, Speakers heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een leuk Skylake systeem zodat ik weer wat jaartjes vooruit kan, ik wil in de toekomst gaan oc'en dus ik zoek een degelijk bordje en cpu die dat makkelijk moeten kunnen voor een beginner :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst; Intel, Nvidia, Asus en Kingston. Maar ik sta open voor alternatieven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een zuinig, Koel en stil systeem. Ik weet dat dat vaak niet samen gaat, een goed belans tussen die 3 dus.

Ga je overklokken?
Ik wil in de toekomst oc'en ja :)

Wat verwacht je van ons?
Advies, om samen een leuk systeempje te maken. waar ik wat jaartjes mee uit de voeten kan.
Is de voeding wel de juiste keuze qua kwaliteit en zuinigheid?
En of ik het bij het gekozen ram geheugen moet houden.(laagst mogelijk CAS opgezocht). En of een i5 en i7 qua fps te verwaarlozen zijn in games.

Het gekozen systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6600K Boxed€ 258,95€ 258,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 150,95€ 150,95
1Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING€ 777,50€ 777,50
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 112,95€ 112,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 58,93€ 58,93
1Corsair RM550€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,23

Even mijn keuzes toelichten. :9

i5: gekozen omdat ik begrepen heb dat voor gaming een i7 niet zo interessant is. Of toch wel?

Moederbord: omdat het mooi uitziet :') dom excuus, ik weet het. Maar zoveel borden zijn er nog niet voor 1151. en dit bord heeft wat ik nodig heb.

Videokaart: omdat ik deze review heb gelezen. Deze kaart heeft de koeling/geluid/prestatie/zuinigheid goed in balans. :)

Cpu koeler: omdat een goede koeler wel een 'must' is voor een beetje te kunnen oc'en zonder dat de boel te warm wordt. en deze koeler wordt vaker aangeraden hier op tweakers, dus leek mij een juiste keus.

Kast: De meeste reviews zijn lovend over deze kast, en toevallig ook mijn smaak. :9

Werkgeheugen: Geen idee of dit de juiste keuze is :S Heb weleens gelezen dat CAS ze laag mogelijk moet blijven en dat mhz er niet zo toe doet. klopt dit? zijn er betere alternatieven?

Voeding: Ik heb totaal geen verstand van voedingen, en of deze keus voldoende is voor mijn systeem, ik wil wel dat de voeding modulair is. :)

Iemand nog aanvullingen? Advies is welkom :Y)

(Topicstart zo voldoende? :$ )

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Mooi lijstje, nette balans van verschillende onderdelen :)

- I7 kan voordelen hebben in sommige games. Maar over het algemeen is een i5 net zo prima. Scheelt ook aanzienlijk in prijs. Zelf heb ik wel de 6700k, maar ik kan de hyperthreading goed gebruiken.

- MSI heeft nu leuke cashbacks op een z170 + Nvidia combi. Mits je deze samen koopt bij een retailer. (Zowat alles kwalificeert, online sowieso 4launch en azerty) https://cashback.msi.com/nl/nl/cashback/. Ik had hiervoor een van de duurste asus bordjes maar daar had ik problemen mee, retour en MSI genomen.

Dus als het merk je niet uitmaakt, pak een leuk MSI bordje (gaming M5 of M7) en de msi variant van de 980ti. Krijg je zo nog 60€ op terug ook. Als je wilt gaan overclocken zijn dat zeker mooie bordjes om mee aan te slag te gaan.
Als voorbeeld bijvoorbeeld:

pricewatch: MSI Z170A GAMING M5
pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G

Ik heb zelf de M7 en wat een heerlijk bordje is dit ook. Genoeg opties om over te klokken. Alleen ik heb hem twee weken geleden besteld, samen met een AMD kaart. Dus die cashback is niet voor mij :P Maar geen spijt. (kreeg er wel een gratis steelseries muis bij, ook een MSI promotie die nog loopt @ azerty (ook bij m5))

- Wil je echt een goede koeling, geef dan 20 euro meer uit aan pricewatch: Noctua NH-U14S. Man, houd mijn 6700k enorm koel, en dat bijna geluidsloos.

- Ram zijn deze latjes beter pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8

- Kast is prima, heb hem zelf ook. Aanrader ten top.

• Shadow88
(jarig!)
MusicAddict schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:02:
Mooi lijstje, nette balans van verschillende onderdelen :)

- I7 kan voordelen hebben in sommige games. Maar over het algemeen is een i5 net zo prima. Scheelt ook aanzienlijk in prijs. Zelf heb ik wel de 6700k, maar ik kan de hyperthreading goed gebruiken.

- MSI heeft nu leuke cashbacks op een z170 + Nvidia combi. Mits je deze samen koopt bij een retailer. (Zowat alles kwalificeert, online sowieso 4launch en azerty) https://cashback.msi.com/nl/nl/cashback/. Ik had hiervoor een van de duurste asus bordjes maar daar had ik problemen mee, retour en MSI genomen.

Dus als het merk je niet uitmaakt, pak een leuk MSI bordje (gaming M5 of M7) en de msi variant van de 980ti. Krijg je zo nog 60€ op terug ook. Als je wilt gaan overclocken zijn dat zeker mooie bordjes om mee aan te slag te gaan.
Als voorbeeld bijvoorbeeld:

pricewatch: MSI Z170A GAMING M5
pricewatch: MSI GTX 980 Ti GAMING 6G

Ik heb zelf de M7 en wat een heerlijk bordje is dit ook. Genoeg opties om over te klokken. Alleen ik heb hem twee weken geleden besteld, samen met een AMD kaart. Dus die cashback is niet voor mij :P Maar geen spijt. (kreeg er wel een gratis steelseries muis bij, ook een MSI promotie die nog loopt @ azerty (ook bij m5))

- Wil je echt een goede koeling, geef dan 20 euro meer uit aan pricewatch: Noctua NH-U14S. Man, houd mijn 6700k enorm koel, en dat bijna geluidsloos.

- Ram zijn deze latjes beter pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8

- Kast is prima, heb hem zelf ook. Aanrader ten top.
Hey, leuke tip over die cashback actie :)

Het moederbord is wat duurder dan wat ik had gekozen, maar ik vind deze wel mooier (komt ie weer :') )
Maar door de goedkopere GPU verdient zich dat weer terug, met dezelfde prestaties! :)
Hoezo is het door jou gekozen werkgeheugen beter? ik dacht altijd dat de 'CAS' zo laag mogelijk moest blijven :?

Bedankt voor je input _/-\o_

Edit: Noctua NH-U14S past volgens mij niet op een 1551? Toch wel :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom wil je in de toekomst pas overclocken en niet gelijk? Hou er wel rekening mee, dat overclocken een investering is die best forst kan zijn, het kan je zo een 100+ euro extra kosten. Als je wil overclocken voor gaming, dan kan je het beste je GPU gaan overclocken, overclocken op de CPU leverd (imo) te weinig op en de investering is er (imo) te groot voor.

Mocht je toch besluiten niet te gaan overclocken, dan kun je even wachten, ik dacht dat binnen nu en een maand de non K-varianten van Skylake gelanceerd worden, die goedkoper zijn, maar praktisch gelijk presteren.

• Shadow88
(jarig!)
CptChaos schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:56:
Waarom wil je in de toekomst pas overclocken en niet gelijk? Hou er wel rekening mee, dat overclocken een investering is die best forst kan zijn, het kan je zo een 100+ euro extra kosten. Als je wil overclocken voor gaming, dan kan je het beste je GPU gaan overclocken, overclocken op de CPU leverd (imo) te weinig op en de investering is er (imo) te groot voor.

Mocht je toch besluiten niet te gaan overclocken, dan kun je even wachten, ik dacht dat binnen nu en een maand de non K-varianten van Skylake gelanceerd worden, die goedkoper zijn, maar praktisch gelijk presteren.
Klopt, de investering is dan groter, maar ik wil me daar ook graag in verdiepen.
En dat je er enkele fps mee wint is een extraatje voor mij :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nee oké, maar hou er rekening mee, dat je in games geen wonderen hoeft te verwachten, als je enkel CPU overclocked. :) En kun je het net zo goed gelijk doen natuurlijk; dan kun je langer van de extra performance genieten. :) Helemaal als je ook de GPU gaat overclocken (daarmee win je dan echt het meeste).

• Shadow88
(jarig!)
CptChaos schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:01:
Nee oké, maar hou er rekening mee, dat je in games geen wonderen hoeft te verwachten, als je enkel CPU overclocked. :) En kun je het net zo goed gelijk doen natuurlijk; dan kun je langer van de extra performance genieten. :) Helemaal als je ook de GPU gaat overclocken (daarmee win je dan echt het meeste).
Bedankt voor de tip! :)
Dus eerst de gpu oc'en.

Edit:

Is nu dit van geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING M5€ 184,80€ 184,80
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 730,50€ 730,50
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 58,93€ 58,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,08

De Scythe mugen hou ik toch liever erbij, die is toch net wat stiller.
Iemand een idee of de voeding wel de juiste keuze is?
Werkgeheugen?

[ Voor 76% gewijzigd door Shadow88 op 31-08-2015 18:14 ]

• MusicAddict
Shadow88 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:52:
[...]

Hey, leuke tip over die cashback actie :)

Het moederbord is wat duurder dan wat ik had gekozen, maar ik vind deze wel mooier (komt ie weer :') )
Maar door de goedkopere GPU verdient zich dat weer terug, met dezelfde prestaties! :)
Hoezo is het door jou gekozen werkgeheugen beter? ik dacht altijd dat de 'CAS' zo laag mogelijk moest blijven :?

Bedankt voor je input _/-\o_

Edit: Noctua NH-U14S past volgens mij niet op een 1551? Toch wel :)
Ja en nee, lagere latency is goed, maar de snelheidswinst weegt hier ook een groot deel in mee. Blind starend op latency zal ddr3 geheugen nu nog 'beter' worden geacht. Terwijl men de sprong in Mhz niet meeneemt. Het is genuanceerder dan dit.

In redelijk begrijpbare taal kan ik je dit en dit aanraden als je je er in wilt verdiepen. Lagere latency is goed, maar is maar het halve verhaal. Tegenwoordig kunnen moderne CPU's ook veel meer met hogere kloksnelheden, en het ram is zelf ook beter geworden. De combinatie daartussen geeft eigenlijk de 'echte' performance weer. Gemiddeld zie je daarvoor deze vergelijkingstabel; waarbij 13,13 vs 11.25ns dus de 'winst' geeft aan hoger geklokt geheugen (2666), terwijl de CAS latency omhoog gaat naar 15.

Zitten we qua latency toch op het niveau van ddr3? Ja, eigenlijk wel. Als je vergelijkt met DDR3 1600Mhz cas9 (wat wel standaard is ongeveer de laatste jaren) je op dit moment precies dezelfde ns latency hebt met DDR4 2666Mhz cas15 geheugen. Dit terwijl de CAS toch met 6 is toegenomen. De performance is daarentegen wel met 1066Mhz toegenomen. Maar dat is nu aan het begin van DDR4 het geval, zal in de komende jaren wel grotere stappen gaan nemen. :)

Allemaal cijfertjes. Misschien was een gewone 'daarom' ook voldoende geweest om je te overtuigen :+

[ Voor 4% gewijzigd door MusicAddict op 31-08-2015 19:21 ]

• Shadow88
(jarig!)
MusicAddict schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:14:
[...]

Ja en nee, lagere latency is goed, maar de snelheidswinst weegt hier ook een groot deel in mee. Blind starend op latency zal ddr3 geheugen nu nog 'beter' worden geacht. Terwijl men de sprong in Mhz niet meeneemt. Het is genuanceerder dan dit.

In redelijk begrijpbare taal kan ik je dit en dit aanraden als je je er in wilt verdiepen. Lagere latency is goed, maar is maar het halve verhaal. Tegenwoordig kunnen moderne CPU's ook veel meer met hogere kloksnelheden, en het ram is zelf ook beter geworden. De combinatie daartussen geeft eigenlijk de 'echte' performance weer. Gemiddeld zie je daarvoor deze vergelijkingstabel; waarbij 13,13 vs 11.25ns dus de 'winst' geeft aan hoger geklokt geheugen (2666), terwijl de CAS latency omhoog gaat naar 15.

Zitten we qua latency toch op het niveau van ddr3? Ja, eigenlijk wel. Als je vergelijkt met DDR3 1600Mhz cas9 (wat wel standaard is ongeveer de laatste jaren) je op dit moment precies dezelfde ns latency hebt met DDR4 2666Mhz cas15 geheugen. Dit terwijl de CAS toch met 6 is toegenomen. De performance is daarentegen wel met 1066Mhz toegenomen. Maar dat is nu aan het begin van DDR4 het geval, zal in de komende jaren wel grotere stappen gaan nemen. :)

Allemaal cijfertjes. Misschien was een gewone 'daarom' ook voldoende geweest om je te overtuigen :+
Nee hoor :9

Maar ik denk wel dat ik het begrijp, het is CAS of mhz en nu op dit moment zijn ze nog niet ver genoeg met ddr4 om daar een lage CAS latancy van te maken, maar om dat te compenseren hebben de ddr4 latjes wat meer Mhz. (?)
Als ik het niet juist heb, dan geloof ik je zo ook wel. :') :+

Iemand nog wat aan te bevelen aan mijn gewenste setup?
Of is het wel goed zo? Ik mag aannemen dat ik hier wel even zoet mee ben. (Sorry wil graag bevestiging :$ )

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING M5€ 184,80€ 184,80
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 61,27€ 61,27
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.488,42

[ Voor 37% gewijzigd door Shadow88 op 31-08-2015 20:17 ]

Verwijderd

Voeding zeker vervangen (zie Voeding advies en informatie topic - Deel 31) Komt ook wel wat goedkoper uit.
Van de processorkoeler ben ik ook niet zo'n fan vanwege de reviews over de mindere koelprestaties.
pricewatch: Noctua NH-D14 is misschien een betere keuze, maar dat is dan weer aartslelijk bij je moederbord.. Een waterkoeling als het budget er is, anders misschien dan toch maar zo houden.
Corsair Vengeance RAM is algemeen bekend ook wel wat van betere kwaliteit. Misschien ook eens wat over opzoeken?
RAM zou ik, zeker met dat moederbord, ook wel rood nemen. Kost normaalgezien, bij zowel Corsair als Kingston, ongeveer even veel.
980 ti vind ik eerlijk gezegd wel wat overkill.. Met een GTX 970 zul je ook al wel toekomen, maar ja, als jij dat wilt.. :P
Van dat moederbord ben ik ook niet zo'n fan aangezien de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER zeker qua prijs/kwaliteit ook wel wat meer biedt en imo ook wel wat mooier is (wat natuurlijk persoonlijk is)
Case is uiteraard ook persoonlijke keuze, want die lijkt voor mij meer op een ijskast dan op een computer :P

Veel succes!

EDIT: Moederbord ondersteunt maar tot 2400MHz non-OC RAM, dus het door jou gekozen/aan jou aanbevolen RAM is ook vrij zinloos aangezien deze toch op 2400MHz zal draaien indien je niet overclockt.. Beter 2400MHz RAM nemen en dan eventueel overclocken.
EDIT 2: Alhoewel, over mijn edit ben ik toch niet zo zeker.. Iemand die hier wat meer over weet? Alles boven de 2400MHz staat met '(OC)' erachter..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2015 23:59 ]

• MusicAddict
Die nieuwe setjes van Kingston clocken zich automatisch al over naar 2666Mhz wanneer het moederbord het ondersteund op skylake, M5 ondersteund tot 3400Mhz geheugen. Zal dus met elk bord zijn op skylake, zolang het maar meer dan 2666Mhz ondersteund. :)

[ Voor 3% gewijzigd door MusicAddict op 01-09-2015 01:30 ]

Verwijderd

MusicAddict schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 01:30:
Die nieuwe setjes van Kingston clocken zich automatisch al over naar 2666Mhz wanneer het moederbord het ondersteund op skylake, M5 ondersteund tot 3400Mhz geheugen. Zal dus met elk bord zijn op skylake, zolang het maar meer dan 2666Mhz ondersteund. :)
Oh, wauw, dat wist ik niet.. Bedankt!

Verwijderd

MusicAddict schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 01:30:
En hoe zit het dan met de processor? Die ondersteunt toch maar geheugen tot 2133MHz?

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 01:49 ]

• Shadow88
(jarig!)
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 23:41:
Voeding zeker vervangen (zie Voeding advies en informatie topic - Deel 31) Komt ook wel wat goedkoper uit.
Van de processorkoeler ben ik ook niet zo'n fan vanwege de reviews over de mindere koelprestaties.
pricewatch: Noctua NH-D14 is misschien een betere keuze, maar dat is dan weer aartslelijk bij je moederbord.. Een waterkoeling als het budget er is, anders misschien dan toch maar zo houden.
Corsair Vengeance RAM is algemeen bekend ook wel wat van betere kwaliteit. Misschien ook eens wat over opzoeken?
RAM zou ik, zeker met dat moederbord, ook wel rood nemen. Kost normaalgezien, bij zowel Corsair als Kingston, ongeveer even veel.
980 ti vind ik eerlijk gezegd wel wat overkill.. Met een GTX 970 zul je ook al wel toekomen, maar ja, als jij dat wilt.. :P
Van dat moederbord ben ik ook niet zo'n fan aangezien de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER zeker qua prijs/kwaliteit ook wel wat meer biedt en imo ook wel wat mooier is (wat natuurlijk persoonlijk is)
Case is uiteraard ook persoonlijke keuze, want die lijkt voor mij meer op een ijskast dan op een computer :P

Veel succes!

EDIT: Moederbord ondersteunt maar tot 2400MHz non-OC RAM, dus het door jou gekozen/aan jou aanbevolen RAM is ook vrij zinloos aangezien deze toch op 2400MHz zal draaien indien je niet overclockt.. Beter 2400MHz RAM nemen en dan eventueel overclocken.
EDIT 2: Alhoewel, over mijn edit ben ik toch niet zo zeker.. Iemand die hier wat meer over weet? Alles boven de 2400MHz staat met '(OC)' erachter..
Bedankt voor de tip. :)

Ik ga dat voedingen topic eens doorbladeren en kies daaruit een andere voeding, de rest van het lijstje laat ik zo staan :9 Ben er zelf wel tevreden over.

Over de Scythe 4 lees ik alleen maar goede verhalen, :o mijn huidige Scythe mugen doet het werkelijk perfect! Vandaar dat ik voor de Scythe 4 ben gegaan. :*)

Ik heb trouwens toch wat meer budget over door jullie goede adviezen! oOo
Nu ben ik toch aan het denken hoe ik het systeem wat beter kan maken voor €100.- extra. Een i7 (De i5 vervalt dan duuh) of 16GB ipv 8GB ram ?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 370,50€ 370,50
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 108,95€ 108,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,45

Edit: heb gezien dat deze voeding beter is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master V Series V700€ 106,50€ 106,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 106,50

Lijkt mij voldoende, ook al is het wat overkill. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow88 op 01-09-2015 15:42 ]

Verwijderd

Shadow88 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:28:
[...]

Bedankt voor de tip. :)

Ik ga dat voedingen topic eens doorbladeren en kies daaruit een andere voeding, de rest van het lijstje laat ik zo staan :9 Ben er zelf wel tevreden over.

Over de Scythe 4 lees ik alleen maar goede verhalen, :o mijn huidige Scythe mugen doet het werkelijk perfect! Vandaar dat ik voor de Scythe 4 ben gegaan. :*)

Ik heb trouwens toch wat meer budget over door jullie goede adviezen! oOo
Nu ben ik toch aan het denken hoe ik het systeem wat beter kan maken voor €100.- extra. Een i7 (De i5 vervalt dan duuh) of 16GB ipv 8GB ram ?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 370,50€ 370,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,45

Edit: heb gezien dat deze voeding beter is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master V Series V700€ 106,50€ 106,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 106,50

Lijkt mij voldoende, ook al is het wat overkill. :)
Voeding is zeker geen goed idee. CM zijn ook niet de beste. (ik heb zelf namelijk ook om advies gevraagd aan de starter van dat topic)
Hij raadde me eerder de Seasonic G-series aan. Ook is 700W er imo LOS over.. Vééééél te veel..

Ik zou eerder voor 16GB ram gaan dan naar een i7 met jouw gebruiksdoelen als je echt één van beide wilt.. Anders gewoon het geld in je zak houden? ;-)

• Shadow88
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:17:
[...]

Voeding is zeker geen goed idee. CM zijn ook niet de beste. (ik heb zelf namelijk ook om advies gevraagd aan de starter van dat topic)
Hij raadde me eerder de Seasonic G-series aan. Ook is 700W er imo LOS over.. Vééééél te veel..

Ik zou eerder voor 16GB ram gaan dan naar een i7 met jouw gebruiksdoelen als je echt één van beide wilt.. Anders gewoon het geld in je zak houden? ;-)
Over de Seasonic G-series lees ik alleen maar dat ze luid zijn met hoge belasting.
Ik zou wel graag een redelijk stille voeding willen hebben, want van mijn huidige Recom wordt ik gek. 8)7
Een kwalitatief, stille, modulaire goed gekoelde voeding is lastig te vinden. en inderdaad 700W(+) is ook veel te veel

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow88 op 01-09-2015 16:30 ]

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 14:11
Die 16 GB MOET er gewoon in! Eigenlijk is 8 GB in zo'n build eigenlijk een lachertje..

In principe heb je voor een i7 6700K en een 980ti aan 550W voldoende, mocht je (zwaar) willen overclocken dan zou ik een stapje hoger gaan zitten, puur voor de zekerheid.

Verwijderd

Shadow88 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:28:
[...]

Over de Seasonic G-series lees ik alleen maar dat ze luid zijn met hoge belasting.
Ik zou wel graag een redelijk stille voeding willen hebben, want van mijn huidige Recom wordt ik gek. 8)7
Een kwalitatief, stille, modulaire goed gekoelde voeding is lastig te vinden. en inderdaad 700W(+) is ook veel te veel
Tja, de TS van dat topic raadde me die voeding aan dus ik vertrouw hem op zijn woord en ga die toch wel nemen.. Performance > Geluid, niet? ;-)

EDIT:
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:29:
Die 16 GB MOET er gewoon in! Eigenlijk is 8 GB in zo'n build eigenlijk een lachertje..

In principe heb je voor een i7 6700K en een 980ti aan 550W voldoende, mocht je (zwaar) willen overclocken dan zou ik een stapje hoger gaan zitten, puur voor de zekerheid.
True that.
En bwa, nee.. 550W zal volgens mij al meer dan ruim voldoende zijn! ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 16:32 ]

• Shadow88
(jarig!)
Nou, ik ben aan het twijfelen tussen deze 2 voedingen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM650i€ 121,95€ 121,95
1Corsair RM750i€ 127,95€ 127,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,90

Ook al is het overkill, maar die €6.- voor 100W extra..... O-)
of kan ik dan beter voor de
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair HX750i€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,90

gaan? Is wel prijzig :/ Moeilijk, moeilijk.... |:(

• michiel.686
Ik zou gewoon één van deze nemen, prima voeding en t scheelt een hoop centen...

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 77,95€ 77,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,95

Ps, Wat gaat t worden, i5-6600k of i7-6700k en 970GTX of 980GTX ti?

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:40:
Ik zou gewoon één van deze nemen, prima voeding en t scheelt een hoop centen...

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 77,95€ 77,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 165,95

Ps, Wat gaat t worden, i5-6600k of i7-6700k en 970GTX of 980GTX ti?
Mooie voedingen, ik vind het wel jammer dat de pci-e connectors niet modulair zijn, en als ze niet lang genoeg zijn, dan lopen ze zo lelijk door de kast. :X

Tot nu toe heb ik dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z170A GAMING M5€ 177,95€ 177,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.428,30

Alleen dus nog een goede voeding.

• michiel.686
Mooi setje, ik wilde hetzelfde doen maar dan met een GTX 970 en een NZXT S340 kastje, alleen kies ik bij de Mugen 4 dan voor de normale versie. Qua "herrie" zit er niet veel verschil, maar omdat de normale versie beter koelt is er de mogelijkheid om te overclocken. Heb een beetje mijn bedenkingen of de PCGH versie daar zwaar genoeg voor is, maar misschien is er iemand hier met ervaring :)

Qua voeding heb ik de Cooler Master V450 in gedachten, zwaar genoeg voor bovenstaande setup met een lichte overclock. Zo dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 368,-€ 368,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Samsung SE-208GB Zwart€ 24,99€ 24,99
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.157,64

[ Voor 75% gewijzigd door michiel.686 op 01-09-2015 16:56 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 11:35
Shadow88 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 20:11:
Maar ik denk wel dat ik het begrijp, het is CAS of mhz en nu op dit moment zijn ze nog niet ver genoeg met ddr4 om daar een lage CAS latancy van te maken, maar om dat te compenseren hebben de ddr4 latjes wat meer Mhz. (?)
Als ik het niet juist heb, dan geloof ik je zo ook wel. :') :+
De latency wordt in kloktikken weergegeven, dus grofweg zou je kunnen zeggen dat een latency van 1 op 100MHz evenveel vertraging (qua tijd) is als een latency van 2 op 200MHz. Ik bedoel, met DDR had je latency's van 2.5 a 3, maar hoe hoger de frequenties worden, hoe minder haalbaar dat is. Volgens mij is de latency relatief nog steeds ongeveer hetzelfde als je gaat kijken naar de tijd (en dus niet naar de kloktikken).

Staar je dus niet blind op de latency, het gaat uiteindelijk om de combinatie klokfrequentie/latency en daarbij de gebruikte standaard (DDR, DDR2, DDR4, DDR5 etc) en hoe efficiënt de betreffende standaard is.

[ Voor 12% gewijzigd door Luuk1983 op 01-09-2015 16:58 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• michiel.686
Luuk1983 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:57:
[...]

De latency wordt in kloktikken weergegeven, dus grofweg zou je kunnen zeggen dat een latency van 1 op 100MHz evenveel vertraging is als een latency van 2 op 200MHz. Ik bedoel, met DDR had je latency's van 2.5 a 3, maar hoe hoger de frequenties worden, hoe minder haalbaar dat is. Volgens mij is de latency relatief nog steeds ongeveer hetzelfde als je gaat kijken naar de tijd (en dus niet naar de kloktikken).
Ergens eerder uit een topic hier gepikt: https://drive.google.com/file/d/0B5ePJLHhrAUMZFBnc05TLUZMYzg/view

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:55:
Mooi setje, ik wilde hetzelfde doen maar dan met een GTX 970 en een NZXT S340 kastje, alleen kies ik bij de Mugen 4 dan voor de normale versie. Qua "herrie" zit er niet veel verschil, maar omdat de normale versie beter koelt is er de mogelijkheid om te overclocken. Heb een beetje mijn bedenkingen of de PCGH versie daar zwaar genoeg voor is, maar misschien is er iemand hier met ervaring :)

Qua voeding heb ik de Cooler Master V450 in gedachten, zwaar genoeg voor bovenstaande setup met een lichte overclock. Zo dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 368,-€ 368,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.157,64
Mooie set :)

Ik heb voor de PCGH gekozen omdat die over 2 fans beschikt en ook nog eens 130mm ipv 120mm zijn. Dus ga ik er wel vanuit dat er meer luchtverplaatsing is terwijl die langzaam draait in idle en dus ook stiller is.

450W ? lijkt me een beetje aan de lage kant ofniet? Ik ben wel van plan om de i5 zo ver mogelijk te oc'en.
En de gpu komt na verloop van tijd ook aan de beurt. :P
Luuk1983 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:57:
[...]

De latency wordt in kloktikken weergegeven, dus grofweg zou je kunnen zeggen dat een latency van 1 op 100MHz evenveel vertraging (qua tijd) is als een latency van 2 op 200MHz. Ik bedoel, met DDR had je latency's van 2.5 a 3, maar hoe hoger de frequenties worden, hoe minder haalbaar dat is. Volgens mij is de latency relatief nog steeds ongeveer hetzelfde als je gaat kijken naar de tijd (en dus niet naar de kloktikken).

Staar je dus niet blind op de latency, het gaat uiteindelijk om de combinatie klokfrequentie/latency en daarbij de gebruikte standaard (DDR, DDR2, DDR4, DDR5 etc) en hoe efficiënt de betreffende standaard is.
Dus het gaat om de juiste balans van mhz en latency. Dus het is een veel gemaakt fout om zoveel mogelijk Mhz te pakken of om een zo laag mogelijke latency te willen hebben als ik het goed begrijp?
In het geval van 2,666GHz is een hogere latency dus beter op dit moment.

• michiel.686
De fans van de PCGH versie draaien langzamer, dus ik denk dat die juist minder luchtverplaatsing heeft.

Volgens de calculator heb ik maar net 40x Watt nodig, dus dit lijkt me voldoende?

Nee, qua geheugen moet je zo'n hoog mogelijke frequentie hebben met de een zo laag mogelijke CAS latency...

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:12:
De fans van de PCGH versie draaien langzamer, dus ik denk dat die juist minder luchtverplaatsing heeft.

Volgens de calculator heb ik maar net 40x Watt nodig, dus dit lijkt me voldoende?

Nee, qua geheugen moet je zo'n hoog mogelijke frequentie hebben met de een zo laag mogelijke CAS latency...
hm, is de
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 62,95

zijn meerprijs waard? Want dan ga ik voor de Noctua D14. :)

• michiel.686
Dit is misschien wel de beste koeler die te krijgen is, maar of dat de meerprijs waard is ligt natuurlijk geheel aan jou.. In mijn budget past 'ie niet in ieder geval ;)

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:33:
Dit is misschien wel de beste koeler die te krijgen is, maar of dat de meerprijs waard is ligt natuurlijk geheel aan jou.. In mijn budget past 'ie niet in ieder geval ;)
Maar wat ik me afvraag: is een Scythe Mugen 4 goed genoeg voor een deftige overclock?
Aan welke grens moet ik dan denken? Eens eventjes googlen. :7

• michiel.686
Volgens de calculator heb ik 393Watt nodig... Dus 450 moet kunnen, Ik vraag me alleen af hoeveel ik extra nodig heb voor een overclock...

http://www.coolermaster.outervision.com/PSUEngine2

Voor een overclock (alleen processor) 50 Watt extra dus...

http://www.expertreviews....k-skylake-review/page/0/1

[ Voor 30% gewijzigd door michiel.686 op 01-09-2015 18:47 ]

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:44:
Volgens de calculator heb ik 393Watt nodig... Dus 450 moet kunnen, Ik vraag me alleen af hoeveel ik extra nodig heb voor een overclock...

http://www.coolermaster.outervision.com/PSUEngine2
Dat wil ik dus ook graag weten.

Maar ik heb wel hier gelezen dat je met een Scythe Mugen 4 tot ongeveer '4.4GHz with 1.25v' kunt clocken en daarbij een deftige temperatuur houdt.

Toch wel goed voor zo'n koeler. :)
Bij mij geeft de site 505W aan... Dus ik zou minstens 600W moeten hebben om "safe" te zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Shadow88 op 01-09-2015 18:52 ]

• michiel.686
Maar ik heb wel hier gelezen dat je met een Scythe Mugen 4 tot ongeveer '4.4GHz with 1.25v' kunt clocken en daarbij een deftige temperatuur houdt.

Toch wel goed voor zo'n koeler. :)
Dat is wel voor de normale versie... Maar met een i7 4770k... Skylake gaat minder warm worden!

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:51:
[...]

Dat is wel voor de normale versie... Maar met een i7 4770k... Skylake gaat minder warm worden!
Inderdaad, je hebt gelijk. even niet bij stil gestaan.

Dus een Scythe Mugen 4 is wel degelijk voldoende voor een mooie oc :)

Ik weet genoeg.

• michiel.686
Ja, maar zou dan niet de PCGH versie nemen maar de normale. Volgens mij scheelt die ook maar 2db qua geluid en dat ga je niet echt merken denk ik!

En sorry voor t vervuilen van je topic! :P

[ Voor 13% gewijzigd door michiel.686 op 01-09-2015 18:57 ]

• Shadow88
(jarig!)
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 18:56:
Ja, maar zou dan niet de PCGH versie nemen maar de normale. Volgens mij scheelt die ook maar 2db qua geluid en dat ga je niet echt merken denk ik!

En sorry voor t vervuilen van je topic! :P
Helemaal niet erg. Leren we samen wat! d:)b

• michiel.686
[/quote]

Ik ben er wel uit wat t gaat worden en verander er niets meer aan :)

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 364,95€ 364,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.154,59

[ Voor 92% gewijzigd door michiel.686 op 01-09-2015 19:02 ]

• Shadow88
(jarig!)
Mooie lijst.

Ongeveer hetzelfde als wat ik heb, maar ik ga toch voor een wat krachtigere voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair RM650€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.532,25

De Corsair RM650 schijnt erg goed te zijn, en komt zelfs bijna aan het platinum "label"
(Ontbrekende hardware heb ik trouwens al :P )

Edit:
michiel.686 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:01:
[/quote]

Ik ben er wel uit wat t gaat worden en verander er niets meer aan :)

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 364,95€ 364,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.154,59
Mooie kast trouwens. 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Shadow88 op 01-09-2015 19:17 ]

• michiel.686
[quote]Shadow88 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:12:
Mooie lijst.

Ik MOET deze er nog bij hebben!!! :9 :9 :9 :9

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberastore.com/images/product/Sleeved_LED_Kit__R%20(1).jpeg

• Shadow88
(jarig!)
Dat is wel gaaf! :o

Ik gooi deze er altijd in.
Werkt prima en nog nooit een defect mee gehad, en kosten geen drol. :')

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 01:48:
[...]

En hoe zit het dan met de processor? Die ondersteunt toch maar geheugen tot 2133MHz?
Is er al meer bekend over je vraag mbt. 2133 MHz MoBo ondersteuning? Dit is de enige reden ik de economie ook nog niet het versterkt door er 2000e in te pompen. Zodra ik dit weet, weet ik ook wat voor RAM ik ga kopen, en/of ik nog wacht tot er skylakes komen die ietwat meer als PC4-17000 ondersteunen. Alvorens thx. :)

Verwijderd

Shadow88 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:12:

De Corsair RM650 schijnt erg goed te zijn, en komt zelfs bijna aan het platinum "label"
Heb je het voedingen topic wel deftig gelezen? De RM450-650 en -1000 zijn slechte voedingen vanwege hun verouderde condensatoren.
michaelbar schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:56:
[...]

Is er al meer bekend over je vraag mbt. 2133 MHz MoBo ondersteuning? Dit is de enige reden ik de economie ook nog niet het versterkt door er 2000e in te pompen. Zodra ik dit weet, weet ik ook wat voor RAM ik ga kopen, en/of ik nog wacht tot er skylakes komen die ietwat meer als PC4-17000 ondersteunen. Alvorens thx. :)
Yup, zelf wat research gedaan en ik kan er ondertussen wel aan uit.
Als je mobo 2666MHz RAM in OC ondersteunt, kun je dat RAM kopen. Standaard zal hij naar 2133MHz terugklokken, maar als je XMP (overclocken van Intel zelf) aanzet in je BIOS, zal hij de 2666MHz volledig gebruiken.

• michiel.686
michaelbar schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:56:
[...]

Dat staat bij de specificaties van je mobo, dus even op de website van de fabrikant kijken van het bord die jij op t oog hebt!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-05 23:24
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:07:
[...]

Heb je het voedingen topic wel deftig gelezen? De RM450-650 en -1000 zijn slechte voedingen vanwege hun verouderde condensatoren.

[...]

Yup, zelf wat research gedaan en ik kan er ondertussen wel aan uit.
Als je mobo 2666MHz RAM in OC ondersteunt, kun je dat RAM kopen. Standaard zal hij naar 2133MHz terugklokken, maar als je XMP (overclocken van Intel zelf) aanzet in je BIOS, zal hij de 2666MHz volledig gebruiken.
All right! Wicked, dus als ik 420e investeer in Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M4B3333C16 dan haal ik er straks ook echt een prestatie winst uit als ik 'm met een 6700K koop? De ram draait op 3,333GHz en mobo staat zelf 3466 toe 8) Maar wil wel garantie dat ik er wat an heb, anders koop ik 8GB PC4-17000 for now (of iig iets goedkopers)... Concrete vraag, wat heb ik er dus dan alsnog aan?

• Shadow88
(jarig!)
[...]

Heb ik en heb het ook gelezen, maar dit is de enigste voeding die fatsoenlijk modulair is, en een van de "goedkoopste".
Of ik moet nog verder gaan naar een
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair HX750i€ 159,90€ 159,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,90

En die is wel een stuk duurder. Enigste voordeel van de 'HX750i' wat ik mij nu kan bedenken is dat die betere condensatoren heeft, en iets meer futereproof (sli/crossfire)

Edit:
michaelbar schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 20:14:
[...]

All right! Wicked, dus als ik 420e investeer in Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M4B3333C16 dan haal ik er straks ook echt een prestatie winst uit als ik 'm met een 6700K koop? De ram draait op 3,333GHz en mobo staat zelf 3466 toe 8) Maar wil wel garantie dat ik er wat an heb, anders koop ik 8GB PC4-17000 for now (of iig iets goedkopers)... Concrete vraag, wat heb ik er dus dan alsnog aan?
Vond ik mijn systeem al 'te'.
Wat ga jij doen met je systeem? 7(8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Shadow88 op 01-09-2015 21:14 ]

• dromer1967
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 16:04
[...]

Je krijgt gewoon 5 jaar garantie op de voedingen. Dat is langer dan de economische levensduur van de gemiddelde computer dus waar zou je je dan druk om maken?

• Luuk1983
Dus het gaat om de juiste balans van mhz en latency. Dus het is een veel gemaakt fout om zoveel mogelijk Mhz te pakken of om een zo laag mogelijke latency te willen hebben als ik het goed begrijp?
In het geval van 2,666GHz is een hogere latency dus beter op dit moment.
Sowieso, latency heeft maar een vrij beperkt effect op de prestaties. De klokfrequentie is veel belangrijker. Maar het belangrijkste van latency is dus dat je het moet afzetten tegen de klokfrequentie. Dat is wat de link hierboven ook laat zien. Een latency van 15 kan beter zijn dan een latency van 12 als in het eerste geval de klokfrequentie hoger ligt.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:02

LankHoar

Langharig tuig

Om nog even je vragen omtrent de Noctua en Scythe te antwoorden kun je deze link eens bekijken. Alle drie de koelers waar je over praat staan er bij, en als je kijkt naar het minieme verschil tussen de Noctua en de Scythe zou ik gewono lekker voor die laatste gaan. En niet voor de PCGH versie ;-)

Los daarvan zou ik lekker twee plakken van 4GB RAM in je systeem stoppen, en het geld voorlopig in je zak houden. De kans dat je daar genoeg aan hebt is heel groot, en dan kun je over een tijdje altijd nog nieuwe plakken bijkopen, die tegen die tijd ook weer meer megahertzjes hebben ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Shadow88
(jarig!)
Dankjewel voor de tips. :)

Ik zal de review eens nalezen. Maar ik ging sowieso al voor de Scythe Mugen 4. :7

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Shadow88 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:13:
Dankjewel voor de tips. :)

Ik zal de review eens nalezen. Maar ik ging sowieso al voor de Scythe Mugen 4. :7
Snap ik, maar het is nog leuker als je het met statistieke zekerheid kunt kopen, nietwaar? :P

• Shadow88
(jarig!)
LankHoar schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:19:
[...]

Snap ik, maar het is nog leuker als je het met statistieke zekerheid kunt kopen, nietwaar? :P
Helemaal waar, vandaar dat ik het toch ga nalezen. :9
Is leuk voor de verjaardagbabbeltjes. :+

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Shadow88 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:24:
[...]

Helemaal waar, vandaar dat ik het toch ga nalezen. :9
Is leuk voor de verjaardagbabbeltjes. :+
Jullie babbelen altijd over processor koeling tijdens verjaardagen? :P haha

• Shadow88
(jarig!)
'Mijn cpu voert zichzelf op naar de 3.8Ghz jong! Dankzij mijn speciale koeler die ik via Tweakers aanbevolen heb gekregen!' :7

'HA! mijn ram is snel jonge!, ik kan daarmee The Sims3 op volle resolutie spelen man!' 8)

'Ja, dat zal zo zijn, maar jij hebt 'maar' een 750W voeding, ik heb 1000W he' ;)

'Mijne is sneller, was de snelste die ze bij de Aldi verkochten toendertijd' :*)

'En snel internet dat ik heb, wel 120 EMBEES!! van Ziggow'

Ik: :F

[ Voor 21% gewijzigd door Shadow88 op 02-09-2015 17:52 ]

• michiel.686
Shadow88 schreef op woensdag 02 september 2015 @ 17:47:
'Mijn cpu voert zichzelf op naar de 3.8Ghz jong! Dankzij mijn speciale koeler die ik via Tweakers aanbevolen heb gekregen!' :7

'HA! mijn ram is snel jonge!, ik kan daarmee The Sims3 op volle resolutie spelen man!' 8)

'Ja, dat zal zo zijn, maar jij hebt 'maar' een 750W voeding, ik heb 1000W he' ;)

'Mijne is sneller, was de snelste die ze bij de Aldi verkochten toendertijd' :*)

'En snel internet dat ik heb, wel 120 EMBEES!! van Ziggow'

Ik: :F
Ach joh, mijn kassie is lekker toch groter en mijn Need For Speed loopt sneller!

Afbeeldingslocatie: http://usercontent1.hubimg.com/6146494_f1024.jpg

• Brutal1ty
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 07:52
CptChaos schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:01:
En toch schieten framerates bij geteste games zelfs bij de 6600K etc gerust 10-15 fps gemiddeld omhoog. Vind ik behoorlijk wat eerlijk gezegd op moderne games die GPU bottleneck eerder tegenkomen dan CPU. Bij spelen van BF, online games, MMO's etc is het verschil vaak nog beter te merken.

Mijn ouwe i5 750'je krijgt met een 1ghz overclock toch ook echt gemiddeld 10-20fps er bij bij bepaalde games. Dat is het verschil tussen de ene en de andere processor zo'n beetje _/-\o_

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Brutal1ty schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:58:
En toch schieten framerates bij geteste games zelfs bij de 6600K etc gerust 10-15 fps gemiddeld omhoog. Vind ik behoorlijk wat eerlijk gezegd op moderne games die GPU bottleneck eerder tegenkomen dan CPU. Bij spelen van BF, online games, MMO's etc is het verschil vaak nog beter te merken.

Mijn ouwe i5 750'je krijgt met een 1ghz overclock toch ook echt gemiddeld 10-20fps er bij bij bepaalde games. Dat is het verschil tussen de ene en de andere processor zo'n beetje _/-\o_
Meeste games zitten tegenwoordig (met recente hardware) tegen de 100FPS of erover heen. Moet je eens kijken, wat er dan voor OC nodig is, om een whopping 10% extra frames te krijgen. Het verbruik van de PC stijgt ook enorrm en de kosten die nodig zijn, om net die 10% extra performance te krijgen is ook gauw 100+ euro, wat voor veel mensen gewoon veel kan zijn. Ik hoef dus niet zozeer meer te overclocken, het kost teveel, voor wat je ervoor terugkrijgt.

En inderdaad; er zijn games waarbij CPU overclock zou kunnen helpen, Battlefield is er een van. De Frostbite engine heeft namelijk meer baat bij CPU power. Maar ja, dan moet je wel dergelijke games spelen om het echt nuttig te laten zijn en dat doe ik eigenlijk toch al bijna een jaar niet meer. Voor mij is het nut er dus niet, voor anderen wellicht wel, al hebben de meesten die ik ken (en Battlefield of andere Frostbite game spelen) een dusdanige PC, dat ze (ook voor Battlefield) niet per se hoeven te overclocken.

• Luuk1983
Natuurlijk wil je altijd het beste van het beste en het meeste waar voor je geld en dat is ook terecht denk ik. Maar realiseer je wel dat wat je nu ook koopt, dat je in eigenlijk alle gevallen een mooie machine hebt waar je veel plezier aan gaat hebben en die meer dan snel genoeg is voor wat je ermee wilt. Ik herken namelijk een beetje wat een vriend van me ook had: hij was op een gegeven moment zo bezig met hele kleine details waarmee je jezelf gek kan maken, maar wat op de uiteindelijke performance amper impact heeft. 100MHz meer of minder, een beetje latency meer of minder etc etc etc is natuurlijk wel belangrijk, maar gaat op het totaal niet significant impact maken.

Belangrijkere keuzes zijn of je nu 8 of 16GB RAM gaat nemen, welk platform (en welke socket), welke processor-familie (i5, i7, xeon etc), hoe grote SSD je neemt en welke videokaart, etc. De fijne details zijn daarna van belang om te kijken of je waar krijg voor je geld, maar staar je er niet te blind op en maak op een gegeven moment de keuze. Een mooie machine wordt het toch wel!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30
Als je wat ruimte hebt in je build zou ik eerder voor de i7 gaan dan voor 16GB geheugen (niet dat dat een slechte investering is). Maar een processor later uitruilen / upgraden is een stuk meer gedoe dan geheugen bijprikken. (CPU verkopen, nieuwe kopen, etc, versus 8GB/16GB in 2 latjes bij bestellen).

Zeker omdat multi-core use wel steeds beter wordt in games en andere applicaties. Maakt de levensduur van je systeem toch vaak net wat langer. Zeker omdat als je het systeem de (voor de meeste tweakers) reguliere GPU updates geeft, je dat CPU verschil langzamerhand dan toch gaat zien!

Nu is dat verschil zeker nog wel klein, of je moet naar de min-framerates gaan kijken in CPU-bound games.
Pagina: 1