Aankoop eerste SSD

Pagina: 1
Acties:

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik zoek een?
Ik ben van plan voor het eerst een SSD aan te schaffen: uiteraard voor het doel om het systeem sneller te laten werken

Wat is je budget?
Ongeveer 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben al enige tijd op zoek naar een SSD, waarbij de Crucial MX200 en Samsung 850 mij aantrekkelijk lijken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn PC wordt voornamelijk voor gamen gebruikt

De volgende vraag heb ik nog niet beantwoord kunnen krijgen door het speuren op het internet en hoop hier wél wat vraagtekens weg te kunnen halen
Op dit moment heb ik alleen nog een 1TB HDD waar mijn OS en al mijn games op staan. Na aanschaf van een SSD zal ik hierop de OS gaan zetten en een aantal games die het meest gespeeld worden. Het volgende is mij nog niet duidelijk: Kan ik Windows 10 gewoon overzetten naar de SSD? Zo ja, hoe? Of wordt het toch aangeraden om een clean installation te doen? (Bij een clean install neem ik aan dat alle andere geinstalleerde programma's ook weer opnieuw geinstalleerd en geupdate moeten worden.. mits mogelijk wil ik dit dus voorkomen)

Alvast bedankt!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:10
voor input SSD:
http://tweakers.net/categ...-state-drives/bestgetest/

Daarnaast:
Hoe ik het gedaan heb, win 8.1 -> clonen naar SSD en dan overzetten naar WIN10. bij mij werkte alles direct, zelfs adobe lightroom e.d. Hoe dit met games zit, weet ik niet.
Zorg wel dat je niet 250gb op je SSD zet, maar +/- 150 ofzo. (zal wel een regel voor zijn, ik heb zo iets ooit gehoord. Iemand echt goede info hierover? )
Met andere woorden, zorg ervoor dat je goed bepaald welke data wel en niet op je SSD zet.
Met een HDD Caddy kan je je HDD blijven gebruiken als opslag.

Succes!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Over provisioning: http://www.samsung.com/gl...tepaper/whitepaper05.html
(Kan natuurlijk ook een mooi verkoopverhaal zijn om je te overtuigen van de aanschaf van een grotere SSD).

This footer is intentionally left blank

• Proteios
Hi!

Bedankt voor de snelle reacties. Wat betreft het overzetten / clonen van Windows heb ik geen verstand van / ervaring mee. Zowel bij de MX200 en Samsung 850 (Magician) wordt een programma meegeleverd las ik. Zijn deze programma's geschikt voor het clonen van je OS, op de HDD, naar de nieuwe SSD?

Interessant stuk over OP, thanks!

• nick0294
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-02 22:33
ik heb zelf de mx200 500 gb van crucial echt een topding 5 sec is me laptop opgestart!
crucial is een better ssd deze heeft namelijk mlc chips deze zijn beter dan de tlc chips die samsung heeft,

crucial heeft ook nog extra functies zo als power-los caps enzovoort,

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-02 18:24

waseland

War... war never changes

pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 240GB

Deze heb ik ook een in mijn pc zitten, werkt prima en is enorm snel!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

waseland schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:34:
pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 240GB

Deze heb ik ook een in mijn pc zitten, werkt prima en is enorm snel!
Ja, maar om nou een SSD van 100 euro aan te raden als je een kwalitatief minstens net zo goede (of beter zelfs, vanwege stroomuitval-beveiliging) kunt krijgen voor 2 tientjes minder...
pricewatch: Crucial BX100 250GB

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 13:24

r44

Is je huidige 1TB HDD in meerder partities in gedeeld of is het1 grote partitie van 1 TB.
Als het een partitie is dan gaat het volgens mij lukken om te clonen naar een 250 GB SSD
Als Windows op een aparte partitie staat dan kan je deze clonen naar een SSD.
Let wel op dat de Boot en Herstel partitie meegaan tijdens het clonen

44

• Proteios
Bedankt voor alle suggesties en reacties, super!

@r44: Ik heb nooit partities gemaakt, dus heb nu inderdaad 1 grote partitie. Ik ga overwegen om toch over te gaan naar een clean install van windows. Is het mogelijk om windows 10 van de HDD te uninstalleren, waarbij alle andere programma's / foto's / video's intact blijven? Of kan ik die beter overzetten naar bijv. een externe HDD (ik heb er 1 van 2 TB, dus het is mogelijk) waarna ik een clean install doe?

Wat betreft de clean install: moet ik dan mijn windows 7 CD opsporen of is er een andere mogelijkheid?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een HDD vol met data en je os hebt, dan gaat clonen een beetje moeilijk worden. De partitie van de HDD zal namelijk veel meer data bevatten dan op de SSD past. En het zal wel moeten passen. Sterker nog, een SSD van 240 GB kan je beter niet voller zetten dan 200 GB.

Clean install dus. Daarvoor heb je nodig een installatie cd of usb stick en natuurlijk je windows key. Je zal 7.1 nodig hebben om direct naar win10 te upgraden (als dat al de bedoeling was).

Data blijven natuurlijk gewoon op je hdd staan. Je kan die gewoon naast de SSD hangen in je systeem. De meeste programmas zal je opnieuw moeten instaleren.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:57
Esumontere schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:49:
[...]

Ja, maar om nou een SSD van 100 euro aan te raden als je een kwalitatief minstens net zo goede (of beter zelfs, vanwege stroomuitval-beveiliging) kunt krijgen voor 2 tientjes minder...
pricewatch: Crucial BX100 250GB
Bx100 heeft geen powerloss protection. Mx200 wel.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hier een 850 Evo naar volle tevredenheid. Komt nog een 2e bij (500gb). Tip: maak je windows partitie groot genoeg, ik heb nu een 37,2gb partitie voor mijn Windows 8.1, maar is veel te weinig. Mijn C: schijf zit helemaal vol en kan dus niks met mijn pc.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Hier een Samsung 840 EVO 250GB een jaar geleden voor € 90,91 gekocht. Zeer tevreden ermee. Hiervoor had ik 2x een Samsung 830 Series 512GB en een Samsung 830 Series 128GB, hier was ik ook erg tevreden mee. Ik zou dus nu een Samsung 850 EVO aanraden.

Verder heb ik mijn Server en HTPC beide een Intel SSD 40 GB 320 Series (Deze waren vorig jaar € 24,95 inclusief verzenden op iBood) werkt ook prima, voor alleen Windows voldoen ze ruimschoots.

[ Voor 43% gewijzigd door Jumpman op 31-08-2015 21:54 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 14:46

Zenix

BOE!

ajhaverkamp schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:57:
Over provisioning: http://www.samsung.com/gl...tepaper/whitepaper05.html
(Kan natuurlijk ook een mooi verkoopverhaal zijn om je te overtuigen van de aanschaf van een grotere SSD).
Geen verkoopverhaal 10% OP is aan te bevelen voor maximale performance. Bij servers gaat het naar 25%~50% OP. Dit zorgt ervoor dat er bij constante belasting er cellen vrij blijven voor de controller.

Maar als je de SSD niet vult, dan werkt het prima zonder OP. Zolang er maar TRIM aanwezig is.

Bij 240 en 250GB, 480, 500 bijvoorbeeld is allemaal al OP toegepast vanaf fabriek voor de levensduur en performance bij de eerste twee zit gewoon 256GB NAND in bij 480 en 500 is dat 512GB. Dan hoef je als consument er minder rekening mee te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 31-08-2015 22:59 ]

• Proteios
Iedereen bedankt voor de reacties, het gaat waarschijnlijk toch een clean install worden. Hoe ik dit ga doen moet ik nog uitvogelen en me erin verdiepen, maar dat gaat vast goed komen!

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33

OB1

Wat je iig moet doen is zorgen dat je alles backupt van documenten e.d., vergeet dit niet! Zet ze op een externe HD of een USB stick of desnoods in de cloud.

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

• Proteios
Zeker, was ik van plan, thanks!

• Proteios
Update: Uiteindelijk een clean install gedaan van Windows 10 via een USB installatie (te maken met MediaCreation Tool te downloaden van Microsoft. Van tevoren een backup gemaakt van belangrijke bestanden (documenten, foto's ed.).

1) Computer uit, kabels los
2) Eerst HDD lostgekoppeld, na het maken van de back-up
3) SSD gekoppeld
4) Kabels vastgemaakt, USB met Windows installatie ingeplugd, computer aangezet
5) Windows installeren, waarbij stappen worden overgeslagen waarbij gevraagd wordt om een productcode
6) Na installatie vraagt windows in te loggen met je windows-account
7) Inloggen, automatische activatie van Windows 10 vindt plaats
8) Bij een volgende keer opstarten van pc eerst de HDD weer koppelen met moederbord waarna de drive
geformatteerd kan worden.
9) Enjoy!

(Moest nog wel even wat regelen met Boot priority, te regelen in de BIOS)

Iedereen bedankt voor de reacties!
Pagina: 1