Wattage berekenen via voltage

Pagina: 1
Acties:
  • 1.173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:15
Ik was effe aan het spelen met een poweramp alleen weet ik niet meer exact hoe je het wattage aan de hand van voltage kunt uit rekenen.

Het ging hier om een continue van 20 volt aan 8 ohm en een 30 to 35 volt piek (ben maar gestopt was me effe te hard)en nu piept mijn oor een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

V = I*R
P = V*I

Daaruit kan je de rest afleiden, maar omdat ik de beroerdste niet ben zal ik die maar meteen prijsgeven :) :

P = V^2/R
P = I^2 * R

De spanning en stroom moeten rms waarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jah, alleen is die R helemaal niet constant 8Ohm *D Dus kan je rekenen wat je wil, het slaat alleen nergens op.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op dinsdag 19 juni 2001 00:51 schreef JvS het volgende:
Jah, alleen is die R helemaal niet constant 8Ohm *D Dus kan je rekenen wat je wil, het slaat alleen nergens op.
Dat is natuurlijk niet waar, het geeft wel degelijk een goede benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
R=V/I
P=VxI

Maar je kan niet het wattage op deze manier uitrekenen. Een luidspreker is geen weerstand, maar een impedantie. De weerstand wisselt dus met frequentie. Normaal gesproken wordt het wattage bepaald bij 1000Hz. JE zal dus eerst moeten uitzoeken wat de impedantie is bij 1KHz en dan het voltage over de luidspreker vermenigvuldigen met de stroom door de luidspreker.

impedantie van speaker bij 1KHz bepaal je als volgt:

-neem twee weerstanden, 1tje van 10ohm en 1tje van 1000 ohm. (zware weerstanden, 5 watt)
-zet zie in serie
-sluit het geheel aan op een versterker
-genereer een testtoon van 1KHz (geluidskaart)
-meet het voltage over de weerstand van 10 Ohm.
-draai de versterker op zo'n niveau dat het voltage 0.1 leest
-laat de versteker zo staan.
-vervang nu de weerstand van 10Ohm door de speaker
-meet het voltage over de speaker. Vermenigvuldig dit met 10 en je hebt de impedantie van de speaker bij 1KHz
-haal nu de 1000 ohm weerstand uit de schakeling

Zet nu de versterker zo hard als je wilt (met de testtoon van 1KHz)
-meet de stroomsterkte door de speaker
Gebruik bovenstaande formules om het wattage te bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 19 juni 2001 00:54 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar, het geeft wel degelijk een goede benadering.
Ik waag het te betwijfelen. Volgens mij kunnen er flinke dippen in de impentantie zitten, tot zeker 4Ohm, en dan heb je al gauw de helft van het vermogen.. Volgens mij kan je dit alleen doen, als je een constante frequentie uitstuurt, de stroomsterkte meet, en dan het spanningsverschil.

Misschien is dit wel een leuke test om te doen, om eens uitsluitsel te krijgen over dat "lage tonen hebben meer vermogen nodig" discussietje. Ik weet dat je het theoretisch heel mooi kan verklaren, maar misschien is het wel leuk om met twee multimeters en een freq generator (de pc 8-) ) een flink aantal meetpunten te maken en dan lekker meten :)
ik stel voor:
code:
1
2
15, 20, 30, 40, 60, 90, 100, 130, 250, 400, 600, 900, 
1300, 2500, 4000, 6000, 9000, 13000 en 20000Hz

als meeetpunten, en dan:
  • de versterker dus op hetzelfde volume laten staan, en dan maar kijken of de vermogens veranderen en dan de meetwaarden en de geluidsdruk te noteren
  • Met een db meter kijken of je een hoger vermogen nodig hebt om op dezelfde geluidsdruk uit te komen, door de geluidsdruk constant te houden door aan de volumeknop te draaien, en dan de meetwaarden noteren<li>idem, maar met een db(a) meter, om te kijken hoeveel invloed het menselijk gehoor nou heeft, op het vermogen dat het laag nodig heeft om op een gelijk niveau voor het gehoor te komen
</li>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
jvs: Nergens voor nodig. Impedantiegrafiekjes kan je overal wel vandaan halen.

Waarom heb je voor laag meer vermogen nodig: meestal minder efficiente drivers. En het menselijk oor is minder gevoelig voor lage tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik wil dat best wel eens doen hoor, maar zoiets vergelijkbaars wordt al gedaan, alleen dan veel beter, namelijk een frequentie reponse curve van een speaker.
Overigens loopt de test op twee punten mank. Je zou de spanning over de speaker kunnen meten, en dan met een constante spanning over de speaker meten. Maar door de grillige imedantie zal de speaker dan nooit hetzelfde vermogen dissipieeren.
Het andere punt waar het mank loopt, is dat je eigenlijk moet meten wat de echte akoestische output is, en niet simpel het geluidsniveau. Om de simpele reden dat de directivity van een speaker wisselt met de frequentie. In het kort: laag gaat alle kanten op, en zal daardooor toch wel een "hit" in gevoeligheid hebben van zo'n 6 - 12 dB ofzo (afhankelijk van waarmee je het vergelijkt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 19 juni 2001 01:23 schreef Jag het volgende:
Ik wil dat best wel eens doen hoor, maar zoiets vergelijkbaars wordt al gedaan, alleen dan veel beter, namelijk een frequentie reponse curve van een speaker.
Overigens loopt de test op twee punten mank. Je zou de spanning over de speaker kunnen meten, en dan met een constante spanning over de speaker meten. Maar door de grillige imedantie zal de speaker dan nooit hetzelfde vermogen dissipieeren.
Het andere punt waar het mank loopt, is dat je eigenlijk moet meten wat de echte akoestische output is, en niet simpel het geluidsniveau. Om de simpele reden dat de directivity van een speaker wisselt met de frequentie. In het kort: laag gaat alle kanten op, en zal daardooor toch wel een "hit" in gevoeligheid hebben van zo'n 6 - 12 dB ofzo (afhankelijk van waarmee je het vergelijkt natuurlijk).
Daar heb je met die eerste test geen last van, daar registreer je alleen het geluidsniveau, je doet er niets mee. Je kan wel zien, of een versterker harder moet werken bij een gelijke stand van de volumeknop.

die grillige impendantie, daar heb je toch geen last van als je een frequentie per keer meet. En als je bedoelt "het verschil tussen de verschillende meetwaarden" dan is dat misschien juist wel wat ik bedoel.

Het enige wat wel is, is dat je dan alleen van die speaker weet of-ie harder moet werken bij lage tonen. Naja, dan blijft het toch nog leuk. Gaan we een keertje doen, ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Nog bedankt mensen, en ik zie dat er meteen een interresante discussie is opgestart.
Het was niet bedoelt om exact te meten hoeveel vermogen maar gewoon een gemidelde te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8392

Moraal van dit verhaal !!

Koop een versterker die zo lineair mogelijk is.

200 Watt aan 8 Ohm
390 Watt aan 4 Ohm

Dit is vrij goed lineair.

Dit sluit dus meteen een heleboel
japanse versterkers uit.

Celestion speakers van vroeger (10 jaar terug) konden mooi zakken onder de 2 Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Dat is niet echt de moraal.
Het was gewoon een vraag waar een discussie uit is ontstaan hoe je het het beste zou kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8392

Ooops sorry,

Nou ja het was wel een moraal, maar niet
helemaal hier op van toepassing.

What a mistake to make !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op dinsdag 19 juni 2001 01:29 schreef JvS het volgende:

[..]

Daar heb je met die eerste test geen last van, daar registreer je alleen het geluidsniveau, je doet er niets mee. Je kan wel zien, of een versterker harder moet werken bij een gelijke stand van de volumeknop.

die grillige impendantie, daar heb je toch geen last van als je een frequentie per keer meet. En als je bedoelt "het verschil tussen de verschillende meetwaarden" dan is dat misschien juist wel wat ik bedoel.

Het enige wat wel is, is dat je dan alleen van die speaker weet of-ie harder moet werken bij lage tonen. Naja, dan blijft het toch nog leuk. Gaan we een keertje doen, ok? :)
Oooooookeeeeh, vooruit dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Nou wie gaat het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op woensdag 20 juni 2001 00:00 schreef mweert het volgende:
Nou wie gaat het testen.
Ik en JvS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Veel plezier er mee zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 20 juni 2001 08:55 schreef mweert het volgende:
Veel plezier er mee zou ik zeggen :)
Het houdt je van de straat, he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

Op dinsdag 19 juni 2001 15:34 schreef Klaas_Baas het volgende:
Moraal van dit verhaal !!

Koop een versterker die zo lineair mogelijk is.

200 Watt aan 8 Ohm
390 Watt aan 4 Ohm

Dit is vrij goed lineair.

Dit sluit dus meteen een heleboel
japanse versterkers uit.

Celestion speakers van vroeger (10 jaar terug) konden mooi zakken onder de 2 Ohm.
Nou ik heb hier celestion speakers staan en dat de "ditton 15 XR" om precies te zijn. Klinken wel aardig, maar om nu te zegen dat het brute is... nou nee.
Pagina: 1