Stille high end mini itx, game, 1440p, VR pc

Pagina: 1
Acties:

• Marvin.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-12 21:01
Beste tweakers leden,

Intro:
Ik ben al enige tijd opzoek naar een nieuwe samenstelling van onderdelen die de komende jaren voldoen het eisenpakket van de forumpost titel. Ik doe niet veel aan overklokken maar het is een fijn idee dat ik spellen die ik in de toekomst niet meer kan maxen na wat tweaks toch nog beter kan draaien.

Games op max:
Ik kan een lijst van games benoemen die ik komende tijd wil gaan spelen maar ik denk dat het spel Star citizen maxed een goede opsomming is van de kracht die mijn pc moet kunnen produceren.

Vr:
Voor de huidige VR brillen moet je al een High end systeem hebben. Als ze na een jaar (of twee) naar een 4k scherm over gaan moet ik het ook nog kunnen draaien, ik snap dat een tripple A game dan niet meer te maxen is.

Still:
De pc staat in de huiskamer dus als je er iets tussen ziet staat wat een stuk stiller kan hoor ik het graag.

Wat ik van jullie hoop te horen:
Als er iets overkill is of na een jaar een bottleneck kan worden hoor ik het graag met een beter alternatief. Verder weet ik niet of er betere mobos zijn of dat ik nu een stille pc heb, hier heb ik wel op geprobeerd te selecteren.

CPU denk ik dat i7-6700K OF i7-5820K een beetje overkill is voor games en vr

Mijn laatste twijfel is de videokaart. Er zijn een hoop 980Ti versies, misschien voor een paar euro meer een stillere of meer bang for my buck? Misschien is AMD wel beter voor mijn systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 345,50€ 345,50
1Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5€ 151,50€ 151,50
1MSI GTX 980 Ti 6GD5 V1€ 687,50€ 687,50
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 129,95€ 129,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 72,95€ 72,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 75,95€ 75,95
1be quiet! Pure Power L8 630W CM€ 79,90€ 79,90
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 179,50€ 179,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.795,70

Alvast hartelijk dank voor het meedenken! _/-\o_

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waarom geen i5?
Algemeen kan je stellen, hoe minder wat je systeem produceerd, hoe minder het hoeft af te voeren en hoe stiller het zijn werk kan doen.(is een lekker stille 960/970 niet voldoende?).
Een 980Ti is ook suboptimaal voor 4k, dus beter koop je nou een mooie gpu voor je huidige scherm en geef je gpu een upgrade als je naar 4k gaat (een gpu over 2 generatie van 300 euro is sneller dan een gpu van nu van 700, dus een beetje zonde als je in de tussentijd de performance niet gebruikt)
) je wil dus echt veel power

De Node 304 is een prachtige kast, maar niet superstil imo.
Ik heb er met moeite een CM 412S in gekregen, geen idee hoe groot die Dark Rock is, maar ik vermoed groter.

[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 31-08-2015 14:13 ]

• Dunky555
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Tja, kleine kast, veel kracht en stil is altijd lastig. Voor een goede flow zou ik eerder een tower cooler nemen. Die kan je makkelijk naar boven of achteren richten om de warmte direct uit de kast te blazen en het verstoord dan de airflow niet. Ik denk dat zo'n top-down koeler wel de airflow belemmerd, ook al is het een hele goede. Ik heb hem pas in een HTPC gezet en hij is echt groot. Maar ik zat met beperkte hoogte en in die kast past er een van 165mm hoog. Ik denk dat je daar best een goed tower model voor kunt hebben. Ik zit zelfs te denken dat die koeler heel de airflow van voor naar achter zal belemmeren, al weet ik zo niet hoe het moederbord er in zit.
Ook zit een kleine kast snel vol met kabels omdat er geen ruimte is voor kabelmanagement en ook dat belemmerd de airflow weer. Ik weet niet wat hogere prioriteit heeft, grootte of stilte? Misschien toch een maatje grotere kast voor zulke hardware?

Hier nog wat gegevens van de kast. Ik weet niet of dit een probleem gaat zijn:

- Graphics cards up to 310mm in length, when 2 HDD slots (1 HDD hanging bracket total) are removed (Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)

En bij langer dan 160mm houden ze dan ook rekening met de kabels die nog aangesloten moeten worden?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Goede keuze voor een blower videokaart, met zo'n kleine behuizing verstoort die de rest van de componenten minder. Ik zou wel kiezen voor een echt reference design, die MSI ziet er anders uit en ik ben niet zeker of die ook even goed is als een echte reference GTX 980 Ti (eentje zoals deze pricewatch: Zotac GeForce GTX 980 Ti 6GB). Voor het relatief kleine prijsverschil bij zo'n dure videokaart moet je het niet laten.

Met de voeding die jij geselecteerd hebt, kom je in de problemen met de videokaart. De modulaire stekkers aan de achterkant komen vlak aan de videokaart. Je hebt de keuze een niet-modulaire voeding te nemen (met mogelijk een warboel aan kabels tot gevolg), of eentje die de stekkers lager plaatst zodat ze onder de videokaart steken. De enige reeks die dat heeft waar ik op kan komen is de Seasonic G reeks, bv voor deze pc zou ik de pricewatch: Seasonic G-series 550 watt kiezen.

Een i7-6700K zou overkill zijn maar je kiest dan toch een i7-4790K? Het prijs- en prestatieverschil (€20...) tussen die twee is toch niet zo groot, ik zou dan gewoon de nieuwere nemen. Een Z170 moederbord kost evenveel (pricewatch: Gigabyte GA-Z170N-WIFI) en een DDR4 geheugen kit ook een €20 extra pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA. Wanneer je zoveel uitgeeft, zou ik geen 2 jaar oude architectuur meer kiezen, €40 goedkoper is echt niet voldoende, en de hardware die jij geselecteerd hebt, kost nog steeds evenveel als op de dag van introductie, behalve het RAM dan.

Nog een laatste punt, je wilt een stille pc, en dat is mogelijk met een Node 304, maar echt geweldig goed dempt die niet, dus je moet stille componenten kiezen. Dat zijn WD Black harde schijven niet. Aangezien je al een SSD hebt, zou ik een tragere, stillere HDD kiezen (een 3TB pricewatch: WD Green WD30EZRX is goedkoper en stiller dan een 2TB WD Black), of gewoon helemaal geen HDD (neem een wat grotere SSD of een extra SSD).

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 31-08-2015 16:35 ]