Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fatsoenlijk netwerk in huis

Pagina: 1
Acties:

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 19:37
Sinds een maand of 2 heb ik last van een brak netwerk in huis. De reden hiervoor is dat ik mijn Ziggo modem/router naar de meterkast heb moeten verplaatsen omdat het COAX signaal in eens te zwak werd. Volgens mij is dit gebeurt toen Ziggo overging naar de infrastructuur van UPC. Aangezien dit voorheen 1.5 jaar lang goed werkte.

Omdat de router midden in de woonkamer stond had ik nergens last van qua bereik en de devices die veel bandbreedte vereiste konden gewoon rechtstreeks op de router aangesloten worden en de laptops pakten gewoon de 5Ghz WiFi signaal goed op.

Sinds ik de router heb verplaatst naar de meterkast merk ik dat de 2.4Ghz band niet goed genoeg bereik heeft. Ik verwacht dat dit door de drukte op de 2.4Ghz band komt en de brakke Ziggo router. 5Ghz werkt wel maar die wordt niet ondersteund door alle devices.

Om welke devices gaat het?

2.4Ghz:
  • Playstation 4
  • Chromecast
  • Laptop 1
5Ghz
  • Apple TV
  • Laptop 2
  • Telefoons/Tablets
Wat heb ik geprobeerd:
  • Powerline adapters (2 verschillende 500mbit dingen geprobeerd, halen max 10mbit maar vaak minder)
  • WiFi kanaal gewijzigd
Een kabel is natuurlijk het beste en dan een 2e router/accespoint plaatsen, echter gaat het hier om een huur woning en de locaties van beide punten zijn ook niet optimaal (kabel door de badkamer trekken bijvoorbeeld). Vandaar dat ik een kabel trekken heb afgeschreven.

Tekening van de huidige situatie
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KwB0WWoh.png

Ik ben bereid ongeveer 100/150 euro te investeren maar dan moet het ook voor lange tijd bruikbaar zijn en niet alleen in dit huis. Het liefst schaf ik dus een goede router aan die zowel op 2.5Ghz als 5Ghz kan uitzenden (eventueel 2e hands ook mogelijk). Op dit moment is Netflix HD streamen op de Apple TV amper mogelijk omdat die ook geen goede WiFi antennes heeft.

• Starck
  • Niet online
Er loopt dus blijkbaar nog een coax kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer (waar jouw modem eerst op zat).
Kan je deze niet terugtrekken met een nieuwe UTP kabel er aan?

• GrooV
Starck schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:59:
Er loopt dus blijkbaar nog een coax kabel vanaf de meterkast naar de woonkamer (waar jouw modem eerst op zat).
Kan je deze niet terugtrekken met een nieuwe UTP kabel er aan?
Dat zou kunnen maar het is een huur huis en dan kan ik geen TV meer kijken :P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of eventueel een MoCa-netwerk over de bestaande coax kabel.

• Starck
  • Niet online
Als er ruimte genoeg is in de buis, dan kan je ook een combi kabel overwegen. Met Coax en UTP:

http://www.coaxcombikabel...t-5e-prijs-per-meter.html

Want uiteindelijk zullen alle wireless oplossingen niet geweldig zijn. Na eigen ervaringen met wireless en powerline adapters ben ik toch blij dat ik toch een kabel getrokken heb. Dat werkt gewoon altijd stabiel :)

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 08:09

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

WiFi-signalen komen per definitie moeilijk uit een meterkast. Er lopen veel draden die toch zorgen voor een zekere afscherming en verstoring van het signaal. Het is daarom nooit verstandig om een WiFi-accespoint / router in een meterkast te hangen.

De goedkoopste oplossing is waarschijnlijk met een ethernet of power setje het netwerksignaal naar de woonkamer (of het liefst een zo centraal mogelijk plek in het huis) brengen en daar een WiFi-accespoint of router ophangen. Ethernet over power is ruim snel genoeg om het traffic van je WiFi-devices te kunnen opvangen en kan ook makkelijk mee naar een volgend huis.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:39
Het wifi van het Ziggo modem is ook uitermate zwak (daar is echt op bespaard) en als je buren met een sterker signaal hebt wordt je al snel weggedrukt. Het wifikanaal op fixed ipv automatisch zetten kan overigens nog wel eens helpen en anders een sterker accessppoint/wifirouter kopen.

Maar een utp kabel blijft altijd superieur :)

• GrooV
Overigens vergeten te melden dat wij hier geen jaren meer wonen. Vandaar dat ik niet zo zit te springen om kabels te gaan trekken en dan alsnog een extra router/accespoint moeten kopen voor bij de TV in de woonkamer.

Powerline heb ik al geprobeerd en heb ik ook liggen maar die geven helemaal een brak en onbetrouwbaar signaal (max 10mbit). Dit zal te maken hebben met de groepen vermoed ik.

Het liefst investeer ik nu in een goede router zodat er in ieder geval fatsoenlijk 20-30mbit gehaald kan worden en deze ook over een (half) jaar naar een ander huis mee kan

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
Dat magische 'sterke' access point welke iedereen hier in /19 om de haverklap zoekt bestaat niet.

Misschien dat je met externe antennes wat winst kunt maken, maar dan nog zou ik er niet op durven inzetten.

De alternatieven heb je zelf al deels gegeven (kabeltje trekken) en je hebt MoCA als bonusoptie gehad. Daar wil ik nog aan toevoegen dat je even kritisch naar je hudiige aansluitingen kunt kijken, misschien heb je toevallig een (analoge) telefoonlijn lopen die met 8-aderig twisted pair is afgewerkt?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:39
Wat mij geholpen had om wifi problemen met het Ziggo modem op te lossen was om op mijn android telefoon een wifi analyzer app te installeren. Hiermee kan je de kanalen en sterkte van de verschillende draadloze netwerken in de buurt zien en kan je wellicht wat meer conclusies trekken of je signaal weggedrukt wordt en of je met een fixed kanaal wellicht nog wat kan bereiken zonder meteen de beurs te hoeven trekken.

Dat had bij mij in eerste instantie overigens nog geen definitieve oplossing gebracht en heb ik uiteindelijk met het probleem de helpdesk van Ziggo gebeld die mij kosteloos een nieuw modem (iets nieuwer type dan ik had) opgestuurd hadden waarmee het wifi wat beter werkte.
Thralas schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:13:
Dat magische 'sterke' access point welke iedereen hier in /19 om de haverklap zoekt bestaat niet.

Misschien dat je met externe antenne's wat winst kunt maken, maar dan nog zou ik er niet op durven inzetten.
In de antenne zit bij Ziggo juist het probleem, die zitten er niet aan, tenminste niet aan de buitenkant van de behuizing dus hooguit een kort draadje in de behuizing als antenne. Op twee meter afstand was mijn Ziggo signaal zelfs zwakker dan die van buren minstens 30 meter verder op (vrijstaand huis).

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Zoals boven al gemeld lijkt een MoCa-netwerk een goede optie over de coax die er nog ligt. 2 maak een Hirschmann 32 http://www.hirschmann-multimedia.nl/MOKA-32 of de 16 variant. Die is iets goedkoper met een lagere snelheid. Achter de Hirschmann in de woonkamer kan dan het accespoint.

• GrooV
Thralas schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:13:
Daar wil ik nog aan toevoegen dat je even kritisch naar je hudiige aansluitingen kunt kijken, misschien heb je toevallig een (analoge) telefoonlijn lopen die met 8-aderig twisted pair is afgewerkt?
Yes die zit er! Wel tussen de muur van Kamer 2 en de Woonkamer (maar wel in de woonkamer). Die kan ik knijpen en dan langs de muur naar het punt bij de TV :)

Dat wordt kabels knijpen van het weekend!
Pagina: 1