Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste navigatiesoftware om files te ontwijken

Pagina: 1
Acties:

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:51
Vanaf woensdag mag ik voor mijn afstudeerstage elke dag met de auto vanuit mijn huis in Hoorn naar Leidschendam. Omdat ik natuurlijk het liefste zo min mogelijk in de file sta ben ik op zoek naar navigatiesoftware die de beste file informatie geeft en ook het beste en snelste alternatieve routes aanbied om de files te ontwijken.

Ik heb zelf wel met veel verschillende software gereden maar nog nooit met een dagelijks vast traject. Er zullen vast wel mede tweakers zijn die ervaringen hebben met elke dag hetzelfde traject rijden dus jullie kunnen mij vast helpen.

Traject:
Grofweg zijn er twee trajecten welke ongeveer even lang zijn om mijn bestemming te bereiken. Dit is via de A7 > A5 > A4 of via de A7 > A5 > A4 > A44 > N448+N447. De tot zover bij mij bekende knelpunten zijn de A7 bij Purmerend en de A4 tussen de afrit Zoeterwoude-Dorp en afrit Leidschendam.

Als er nog tweakers zijn die met dit traject ervaring hebben en hun mening kunnen geven over de beste route dan hoor ik dat graag. ;)

Navigatiesoftware:
Nu dus de vraag welke navigatiesoftware de snelste route kan vinden en het beste de files kan ontwijken. Zelf heb ik al ervaring met de volgende apps.

Google Maps
- Geeft files en langzame stukken wel aan op de kaart maar vaak pas als je stilstaat en niet van te voren. Ook omleidingsroutes worden naar mij idee pas te laat aangedragen. Ook is de file-informatie niet altijd even accuraat.

Waze
- Heb zelf erg goede ervaringen met Waze in de spits. Geeft van te voren al een erg accurate file-informatie en ook over hoeveel minuten vertraging. Verder kun je makkelijk zien of de oorzaak een ongeluk is en of de file toe- of afneemt. Verder kun je zelf ook aangeven als je in de file staat of een flitser en ongeluk ziet om zo de informatie accurater te maken. Ook omleidingsroutes worden aangegeven.

Routeradar
- Hoor ik veel over de laatste tijd. Zelf nog nooit gebruikt maar werkt deze software echt beter dan bovenstaande alternatieven?

Mocht je zelf een ander app/software/systeem gebruiken waar je heel tevreden over bent laat het dan weten. Ik zoek zoveel mogelijk ervaringen met deze systemen in de spits en of ze je echt helpen om files (gedeeltelijk) te ontwijken en zo eerder op je werk aan te komen :)

HD4Life @ Full-HD

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

TomTom Go op je telefoon met HD Traffic. Heeft mij nog niet teleurgesteld :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hooglander1 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:29:
TomTom Go op je telefoon met HD Traffic. Heeft mij nog niet teleurgesteld :)
Same here. Gebruik al jaren naar tevredenheid TomTom met HD Traffic abonnement op mijn iPhone. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik het nooit vergeleken heb met een alternatief (behalve de ingebouwde navi van de verschillende lease auto's die ik gereden heb en daar won de TomTom app het steeds glansrijk).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
De dagelijkse files zullen er elke dag staan (de ene dag wat meer dan de andere maar dat heb je snel zat door), je kan dus morgen ochtend of vanmiddag op http://route.tomtom.com gaan kijken wat de snelste route is op welk moment.

In geval van ongelukken geeft Google Maps dit natuurlijk ook gewoon aan en kan je zelf een keuze maken. Als er om 18:00 file staat kan het zijn dat er net een ongeluk gebeurt is of de normale dagelijkse file. File ivm ongeluk wordt alleen maar langer in het begin terwijl rond 18:00 de avondspits al wat minder wordt

Ik gebruik zelf altijd Google Maps icm de ANWB app voor meer info en maak dan zelf een afweging welke route het makkelijkst is. Bij Waze mis ik het overzicht hoe er gereden wordt, GM is juist weer erg overzichtelijk maar geeft minder textuele uitleg.

TomTom Go + HD traffic zou ik niet aanschaffen als je iedere dag de zelfde route rijdt.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:16

vhal

ಠ_ಠ

Stuurt TT HD Traffic je niet over allerlei B-wegen om vervolgens 2 uur langer onderweg te zijn? Ik hoor inderdaad goede verhalen maar bij mij speelt 'ik weet het toch beter..' helaas mee :P

Overigens ben ik wel tevreden met GM op mijn GSM

Strava

• EAI
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 12:50

EAI

Ik zou gewoon Waze gebruiken. Werkt gewoon perfect en heeft mij nog nooit teleurgesteld.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

vhal schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:44:
Stuurt TT HD Traffic je niet over allerlei B-wegen om vervolgens 2 uur langer onderweg te zijn? Ik hoor inderdaad goede verhalen maar bij mij speelt 'ik weet het toch beter..' helaas mee :P

Nee, hij geeft alleen een alternatieve route als die ook daadwerkelijk sneller is dan de huidige route incl. vertraging. Daarbij geeft hij aan hoeveel minuten tijdswinst je boekt door het alternatief te nemen. Waarbij je kan kiezen of je dat wel of niet wil doen.

En je kan dus altijd voor de "ik weet het beter" optie gaan en de alternatieve suggestie negeren. Dat doe ik zelf ook regelmatig, bijvoorbeeld als de file die TomTom wil ontwijken pas aan het eind van mijn route zit en ik uit ervaring weet dat die meestal al is opgelost voor ik daar ben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Veel km maken door heel nederland en je kent alle bottlenekken en je leert erop in te spelen. Enige navigatie die,me beetje helpt is ovi maps. Kun je heel snel waypoints invoegen.

• Davidshadow13
Ik heb de TomTom Go app in ieder geval gedownload die ga ik woensdag eens uitproberen want je kan 75 Km gratis per maand.

Bij dat jaarabonnement voor 19.99 krijg je Live Traffic erbij neem ik aan die je betaald voor de TomTom Go app.

HD4Life @ Full-HD

• GrooV
Waarom volgde je mijn tip niet op en dan wist je ook hoe laat je morgen moest vertrekken? Blind staren op je navigatie lijkt me niet erg slim op je eerste stage dag. Met die 75km gratis haal je niet eens de heen reis. Verkeer is niet zo ingewikkeld in Nederland en al helemaal niet als je iedere dag de zelfde route rijdt

Overigens is volgens mij de snelste route A7 -> A8 -> A10 -> A4 en zal je er 1:10 / 1:30 gemiddeld over doen.

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 01-09-2015 09:19 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Davidshadow13 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:11:
Ik heb de TomTom Go app in ieder geval gedownload die ga ik woensdag eens uitproberen want je kan 75 Km gratis per maand.

Bij dat jaarabonnement voor 19.99 krijg je Live Traffic erbij neem ik aan die je betaald voor de TomTom Go app.
Ja, dan krijg je alles erbij. Ook flitsinformatie (al vind ik die voor mobiele flitsers niet heel geweldig)

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat dacht ik ook een aantal keer en die keren dat ik TomTom negeerde heb ik gruwelijk vastgestaan in een enorme file. Kleinere files die ook vervelend zijn liet hij mij altijd wel meenemen omdat omrijden niet sneller zou zijn.

Ik heb afgeleerd om beter te weten dan TomTom.

offtopic:
Sorry, dubbelpostje

• Davidshadow13
GrooV schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:19:
Waarom volgde je mijn tip niet op en dan wist je ook hoe laat je morgen moest vertrekken? Blind staren op je navigatie lijkt me niet erg slim op je eerste stage dag. Met die 75km gratis haal je niet eens de heen reis. Verkeer is niet zo ingewikkeld in Nederland en al helemaal niet als je iedere dag de zelfde route rijdt

Overigens is volgens mij de snelste route A7 -> A8 -> A10 -> A4 en zal je er 1:10 / 1:30 gemiddeld over doen.
Ik was ook van plan om ruim op tijd te vertrekken hoor morgenochtend zodat ik er sowieso 2 uur voor heb. ;) Via Google Maps kan je tegenwoordig ook de trends in het verkeer op elk willekeurig moment zien dus heb deze voor een woensdagochtend al bekeken.

Verder wil ik vooral een navigatie app gebruiken voor de incidentele gebeurtenissen en files, welke naar mijn idee juist erg veel voorkomen. Ik heb ook een tijdje bijna dagelijks naar Amsterdam gereden voor mijn opleiding en elke week was er wel een ongeluk op de A7 in de bocht bij Purmerend bijvoorbeeld. Als je zulke informatie krijgt kan je daar tenminste op inspelen.

Verder neem ik juist de A5 omdat ik dat een verademing vindt. Bijna geen opritten/afslagen en je hebt geen last van al het weefverkeer op de A10 richting zuid-as of naar Schiphol, pas na de hectiek kom je op de A4 terecht, ideaal en verder staat er eigenlijk ook bijna nooit file op de A5.

In dit geval is de route via zowel de A4 als de A44 standaard even lang, het scheelt een paar honderd meter en een paar minuten. Dan vindt ik het wel zo fijn als mijn navigatie app aangeeft dat als er een ongeluk is gebeurd op de A4 ik beter via de A44 kan of visa versa. Dat kan je toch behoorlijk wat ergernissen besparen.

Maar goed ik ga op de heenweg TomTom Go gebruiken en op de terugweg Waze en dan zien we wel welke het beste bevalt. ;)

HD4Life @ Full-HD

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hooglander1 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:21:
[...]

Dat dacht ik ook een aantal keer en die keren dat ik TomTom negeerde heb ik gruwelijk vastgestaan in een enorme file. Kleinere files die ook vervelend zijn liet hij mij altijd wel meenemen omdat omrijden niet sneller zou zijn.

Ik heb afgeleerd om beter te weten dan TomTom.

offtopic:
Sorry, dubbelpostje
Toch kan het geen kwaad om zelf na te blijven denken. Ik rij bijna dagelijks Den Bosch <-> Rijswijk en met name op de terugweg staat er op het moment dat ik vertrek eigenlijk bijna elke dag wel file op de A2. Waarop TomTom me dus regelmatig over Rotterdam stuurt, in plaats van via Utrecht. Maar die route via Rotterdam is iets langer, meer knooppunten en file-risico's en de file op de A2 is meestal opgelost als ik een half uur later daar ben.

• d8nser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:10
Zelf rijd ik dagelijks de route Utrecht - Nijmegen vv. Op mijn telefoon draaien dan standaard Waze + Flitsmeister. Ben hier erg tevreden over. Verkeersproblemen worden goed gesignaleerd en ook de voorgestelde omleiding is altijd goed te doen.

• GrooV
Overigens ligt het ook erg aan je route. Als je bijvoorbeeld Utrecht <-> Den Bosch moet doen heb je al erg weinig andere routes aangezien de A27 zelf een drama is (a2 ook overigens)
Davidshadow13 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:54:
[...]

Ik was ook van plan om ruim op tijd te vertrekken hoor morgenochtend zodat ik er sowieso 2 uur voor heb. ;) Via Google Maps kan je tegenwoordig ook de trends in het verkeer op elk willekeurig moment zien dus heb deze voor een woensdagochtend al bekeken.

Verder wil ik vooral een navigatie app gebruiken voor de incidentele gebeurtenissen en files, welke naar mijn idee juist erg veel voorkomen. Ik heb ook een tijdje bijna dagelijks naar Amsterdam gereden voor mijn opleiding en elke week was er wel een ongeluk op de A7 in de bocht bij Purmerend bijvoorbeeld. Als je zulke informatie krijgt kan je daar tenminste op inspelen.

Verder neem ik juist de A5 omdat ik dat een verademing vindt. Bijna geen opritten/afslagen en je hebt geen last van al het weefverkeer op de A10 richting zuid-as of naar Schiphol, pas na de hectiek kom je op de A4 terecht, ideaal en verder staat er eigenlijk ook bijna nooit file op de A5.

In dit geval is de route via zowel de A4 als de A44 standaard even lang, het scheelt een paar honderd meter en een paar minuten. Dan vindt ik het wel zo fijn als mijn navigatie app aangeeft dat als er een ongeluk is gebeurd op de A4 ik beter via de A44 kan of visa versa. Dat kan je toch behoorlijk wat ergernissen besparen.

Maar goed ik ga op de heenweg TomTom Go gebruiken en op de terugweg Waze en dan zien we wel welke het beste bevalt. ;)
Ja dan wijk je dus al af van de navigatie ;)

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 13:23

DancePlaza

ninja

waze voor mij, heb al bijzondere routes gereden door belgie, werkt ideaal voor mij. Gebruik hem regelmatig voor de route Amsterdam - Brussel

Van het kastje naar de muur lopen...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik cross met enige regelmaat naar verschillende plekken in het land op willekeurige tijdstippen, waardoor varen op ervaring niet bepaald de meest succesvolle formule is om ergens op tijd te zijn.

Mijn aanbeveling? Waze!

De aankomsttijd is vrijwel altijd spot-on, tenzij je de pech hebt dat er op de weg voor je iets gebeurd en er geen alternatief beschikbaar is (maar daar redt geen enkel programma je meer uit). Het enige wat Waze bij mij niet waar weet te maken, is het aanleren van favoriete routes. Ik rij inmiddels al 3 jaar dezelfde route door Den Haag naar m'n werk. Dat is niet de kortste of direct snelste route, maar wel de meest prettige (en het tijdsverschil met de snelste route is maar 1 of 2 minuten), maar dat wil hij maar niet leren.

Maar één tip kan ik je al wel geven, als A4 en A44 niks uitmaken qua lengte, pak dan de A4. De A44 staat 's ochtends ter hoogte van Wassenaar (tot aan Den Haag) bijna altijd vast, terwijl de A4 sinds die klaar is, eigenlijk altijd wel doorrijdt. En is er op de A4 iets gebeurd, staat de A44 ook vast door verkeer dat een alternatief zoekt ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09

Ik gebruik ook TomTom HD traffic.
Af en toe gebeuren daar voornamelijk als je ik in duitsland rijd rare dingen mee.
Asl voorbeeld, vorige week reed ik tussen Koln en Oberhausen. Veel regen slecht weer, langzaam rijdend verkeer. Eerst perecte info , 15 min vertraging etc. Opeens springt dat ding op 120 minuten en wilt me over allemaal b-wegen sturen. 7km voor mijn knooppunt waar ik de file uit zou rijden. 10 minuten later reed ik op een file vrij weg dus weer blij dat ik niet geluisterd had. Dit gebeurd hier met grote regelmaat en dan voornamelijk in duitsland. Ik negeer de omleidingen dan ook vaak want anders ben ik vaker later thuis

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43
Tomtom Go (android) voor mij, stelt me nooit teleur in mijn dagelijkse keuzes tussen A2/A9 of A10 en A4 of A44. Ik ben stiekem ook wel benieuwd hoe Waze het tegenwoordig doet!

Als ik Tomtom besluit te negeren heb ik eigenlijk áltijd spijt.

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 01-09-2015 20:34 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• GrooV
Laat je even weten hoe het is gegaan? :)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

thefox154 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 16:09:
[...]

Ik gebruik ook TomTom HD traffic.
Af en toe gebeuren daar voornamelijk als je ik in duitsland rijd rare dingen mee.
Asl voorbeeld, vorige week reed ik tussen Koln en Oberhausen. Veel regen slecht weer, langzaam rijdend verkeer. Eerst perecte info , 15 min vertraging etc. Opeens springt dat ding op 120 minuten en wilt me over allemaal b-wegen sturen. 7km voor mijn knooppunt waar ik de file uit zou rijden. 10 minuten later reed ik op een file vrij weg dus weer blij dat ik niet geluisterd had. Dit gebeurd hier met grote regelmaat en dan voornamelijk in duitsland. Ik negeer de omleidingen dan ook vaak want anders ben ik vaker later thuis
Damn, ik had iets soortgelijks onlangs, ook in Duitsland. Van Köln naar Aachen, een weg die ik al vaak heb gereden...maarja wij kwamen in het midden van de nacht terug van vakantie en die weg zijn ze aan het verbreden naar 3 baans waardoor sommige stukken geheel anders uitzien. Opeens werden we eraf gedirigeerd, aankomsttijd met 90 minuten omhoog, terwijl er helemaal niks aan de hand was....? Heel rare gewaarwording en wij dachten opeens dat we verkeerd zaten.

Normaal heb ik de TomTom app hoog zitten maar dit was echt een forse misser.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Davidshadow13
GrooV schreef op woensdag 02 september 2015 @ 15:50:
Laat je even weten hoe het is gegaan? :)
Het is mij alleszins meegevallen. Op de heenweg met TomTom Go en 70 minuten overgedaan en op de terugweg met Waze 75 minuten.

De file voorspelling van TomTom was echt uitstekend, gaf keurig de vertraging aan in minuten en ook over hoeveel honderd meter de file ophield en dat klopte ook. Dit alles ook in één overzichtelijk geheel. Waze was ik minder enthousiast over, toch een stuk minder overzichtelijk veels te druk, geen rijstrookvoorspelling en te weinig of te korte gesproken informatie.

Ga morgen op de heen- en terugweg rijden met Google Maps maar ga waarschijnlijk wel een jaar Tom Tom Go met HD Traffic kopen voor 19,99 want dat werkt echt superfijn. ;)

HD4Life @ Full-HD

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-11 23:00

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik had laatst op de A67 dat google maps mij toch mooi parallel aan de A67 stuurt, want die A67 was dicht en stond een file van 12 km.

Werkte eigenlijk best prima.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Dit jaar beschikbaar gekomen voor iOS, Here Maps. Zeer fijne ervaring mee, files worden goed getoond.

NRG

Pagina: 1