PC upgrade de moeite nog?

Pagina: 1
Acties:

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:15
Mijn huidige systeem is zwaar verouderd.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,4GHz
Zalman CNPS-9500
Asus P5W DH Deluxe
Corsair 4GB TWIN2X2048-5400C4
2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Tagan 530Watt
Sapphire Radeon HD5750
Windows 7 64-bits Ultimate

Momenteel gebruik ik mijn systeem hoofdzakelijk voor fotobewerking, surfen en heb het spelen van Counter-strike 1.6 weer opgepakt.

Ik zat al langere tijd te denken aan een SSD schijf (Samsung 850 Pro) puur om het allemaal wat sneller aan te laten voelen.

Daarnaast heb ik met dit systeem zelfs in CS 1.6 soms fps drops. 8)7
Zal extra geheugen hierbij helpen, of moet ik sowieso ook investeren in een nieuwe GPU/CPU? Mbt video/foto bewerking lijkt me extra geheugen geen slechte investering. Het geheugen wat ik er nu in heb zitten is dual-channel (2 bankjes van 2GB). Moet ik hier nog rekening mee houden met uitbreiden naar 8BG? Dus de samenstelling bedoel ik dan.

Uitgaan van een CPU, voldoet mijn MB nog wel of is deze dusdanig verouderd dat de nieuwere CPU's hier niet meer mee overweg kunnen?

Of moet ik hier helemaal niet over na willen denken en is het niet meer de moeite om te investeren in dit systeem?

PSN: Mondaatje

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:53

D4NG3R

kiwi

:)

Waarschijnlijk is een schone installatie van je OS al afdoende, dit systeem is krachtig genoeg om 1.6 boven de 1000FPS te trekken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Monda
D4NG3R schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:58:
Waarschijnlijk is een schone installatie van je OS al afdoende, dit systeem is krachtig genoeg om 1.6 boven de 1000FPS te trekken.
Ja zat ik ook wel aan te denken. 100 fps red ik ook wel hoor. Maar om een voorbeeld te noemen:
Drukke server met veel mannetjes in beeld, dan heb ik wel drops. Helemaal icm een smoke in beeld. Klinkt beetje stom zo maar ik irriteer me hier wel aan. Vraag me dus af of geheugen hier wat in kan verbeteren, sowieso omdat het me ook wat oplevert op andere gebieden.

[ Voor 10% gewijzigd door Monda op 31-08-2015 10:07 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:11

P_Tingen

omdat het KAN

Een SSD gaat je sowieso lucht opleveren en is een redelijk veilige investering. Mocht het niet baten dan neem je die mee naar een evt nieuw systeem. Qua geheugen weet ik niet of extra bijplaatsen je probleem gaat oplossen. 4GB is op zich best netjes. Je zou het kunnen proberen door geheugen aan te schaffen dat evt ook in een nieuw systeem kan, dan is dat ook een veilige gok.

Ik verwacht echter dat je met een SSD ook een heel eind komt. Mocht je geheugen dan niet toereikend zijn dan wordt er in ieder geval héél snel geswapt naar disk. Je fotobewerking sneller maken gaat denk ik het beste met een nieuwe processor, maar ook dit zou ik eerst even aankijken met een upgrade.

Daarnaast: probeer eens een upgrade naar W10. Die is toch net iets lichtvoetiger dan Win7. Scheelt niet alles, maar alle beetjes helpen. Je systeem zit wel een beetje op het randje of het wel of niet verstandig is. Hangt van budget en gebruik af.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Monda
P_Tingen schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:27:
Een SSD gaat je sowieso lucht opleveren en is een redelijk veilige investering. Mocht het niet baten dan neem je die mee naar een evt nieuw systeem. Qua geheugen weet ik niet of extra bijplaatsen je probleem gaat oplossen. 4GB is op zich best netjes. Je zou het kunnen proberen door geheugen aan te schaffen dat evt ook in een nieuw systeem kan, dan is dat ook een veilige gok.

Ik verwacht echter dat je met een SSD ook een heel eind komt. Mocht je geheugen dan niet toereikend zijn dan wordt er in ieder geval héél snel geswapt naar disk. Je fotobewerking sneller maken gaat denk ik het beste met een nieuwe processor, maar ook dit zou ik eerst even aankijken met een upgrade.

Daarnaast: probeer eens een upgrade naar W10. Die is toch net iets lichtvoetiger dan Win7. Scheelt niet alles, maar alle beetjes helpen. Je systeem zit wel een beetje op het randje of het wel of niet verstandig is. Hangt van budget en gebruik af.
Thnx!
Ik denk idd dat SSD überhaupt wel een goede investering is. Net wat je zegt ook met het oog op een mogelijk nieuw systeem.

Ik heb net even gezocht maar vraag me af of het handig is om geheugen aan te schaffen wat zowel in het huidige als nieuwe systeem zn werk kan doen. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar is het MB niet te beperkt inmiddels en kom daardoor niet verder dan DDR2 geheugen 800Mhz? Of zegt dit niet veel?

Geheugen als deze is dan toch echt de max?:
pricewatch: Mushkin DDR2 PC2-6400 5-5-5-18 Silverline

Wat ik nu heb is: Corsair XMS2 TWIN2X2048-5400C4 2GB 2X1GB PC2-5400 DDR2-667 CL 4-4-4-12

Als ik het goed begrepen heb kan ik het beste 2 bankjes van 4GB kopen in dualchannel laten werken. Dat zou dan betekenen dat ik het huidige geheugen er uit zou moeten halen en beter niet kan combineren met nieuw geheugen. Klopt dat?

Verwijderd

Gewoon afblijven, nu nog ddr2 gaan upgraden is geen goed plan, bovendien gaat het waarschijnlijk helemaal niets schelen. Dat gaat zeker niet helpen tegen de fps drops in ieder geval.
Gewoon niets meer aan die pc doen, en over een ander gaan nadenken. Hier kan je niets meer mee.
Ssd is misschien nog wel een idee, omdat je het kan meenemen naar een nieuwe pc inderdaad.
Voor de rest niets aan doen. Ddr2 kost bakken met geld, en de rest upgraden ook. En zelfs dan, gaat het niet veel zin hebben. Het is te verouderd.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Het geheugen was een semi-wild idee, maar zoals Xeonfan zegt misschien niet een heel goed idee. Ik had niet zo snel stilgestaan bij ddr2 geheugen. Als je gewoon ddr3 geheugen erin zou kunnen stoppen, zou de snelheid geen probleem zijn. Sneller geheugen mag wel in een langzamer mb.

Via v&a zou je wat op kunnen snorren, maar ik vermoed dat het je niet veel gaat helpen. Het is de moeite waarschijnlijk niet waard. Zoals gezegd is 4GB best netjes en is een ssd waarschijnlijk je beste optie.

W10 kun je overigens gratis proberen....

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 31-08-2015 15:13 ]

• Monda
Oké top! Is helemaal duidelijk nu. Ik ga voor de Samsung 850 pro en laat verdere upgrades lekker zitten.
Over een tijd een nieuw MD scoren en rustig verder sparen/uitbouwen.
Bedankt!

Ps. Laatste vraag. Is het, de moeite om te kiezen voor de 850 pro ipv de 850 Evo? Ik las dat je over de Pro 10 jaar garantie krijgt en over de Evo 5. Zal ik verschil merken qua snelheid? Of is dit afhankelijk van meerdere componenten?

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-02 12:04
Monda schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:08:
Oké top! Is helemaal duidelijk nu. Ik ga voor de Samsung 850 pro en laat verdere upgrades lekker zitten.
Over een tijd een nieuw MD scoren en rustig verder sparen/uitbouwen.
Bedankt!

Ps. Laatste vraag. Is het, de moeite om te kiezen voor de 850 pro ipv de 850 Evo? Ik las dat je over de Pro 10 jaar garantie krijgt en over de Evo 5. Zal ik verschil merken qua snelheid? Of is dit afhankelijk van meerdere componenten?
Denk dat alleen de upgrade naar SSD al voor een heel andere ervaring zorgt.. Dat de Pro iets sneller is zal je daarom niet merken omdat je eigenlijk nog niet de EVO hebt kunnen testen. Kwa kleine bestandjes zal de Pro wat sneller zijn, maar de EVO is daarvoor al snel genoeg. Maar als je budget het toelaat, waarom niet gelijk voor de Pro gaan? Zolang je mobo maar een SATA-600 aansluiting heeft :) En anders bespaar je wat geld..

ik ben na 3-4 jaar nog steeds tevreden met mijn Samsung 830 256GB SSD. Nog nooit problemen mee gehad tot nu toe ook. En dat toen wanneer de SSD's net een beetje inkwamen en veel andere fabrikanten minder betrouwbare SSD's leverden (OCZ Overdrive), of tenminste, dat gevoel had ik toen voornamelijk vanwege de vele berichten die ik las over snel falende SSD's.

Of ik ben gewoon Samsung SSD fan O+ Tot nu toe leven alle SSD's nog die ik heb geinstalleerd in andere PC's/Laptops en dat zijn er ondertussen 4-5? 830-840 series.

Edit: Als ik zo snel even kijk naar je mobo specs denk ik niet dat je een SATA-600 aansluiting hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door Mebus op 31-08-2015 22:27 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:30
Qua snelheid maakt het geen drol uit welke SSD je pakt :)
De snelheidswinst van een SSD ten opzichte van een harde schijf zit hem met name in het aantal IOPS. Dit is bij een SSD veel, heul veul hoger dan bij een harde schijf. Of je lees- en of schrijfsnelheid 400, 500 of 600MB/s is gaat jou in 99,99% van de gevallen niets uitmaken. Ik zou daarom gaan voor de goedkoopste SSD van een degelijk merk, Samsung of Crucial. Kingston zou ik links laten liggen, mindere kwaliteit. De pricewatch: Crucial BX100 250GB is een erge mooie SSD, scheelt toch weer twee tientjes ten opzichte van de pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB. Bovendien is Crucial een betrouwbaarder merk dan Samsung, de firmware op onder andere de 840EVO en volgens mij ook de 840PRO zorgde voor lagere snelheden na een paar maand. Bovendien gaat het MLC-geheugen van de Crucial waarschijnlijk langer mee dan het TLC-geheugen van de Samsung.
No-brainer dus, kopen die BX100 :)

Verwijderd

Je gaat het verschil nooit merken.
Je kan beter gewoon een goedkopere ssd pakken.
Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial BX100 250GB
Of kleiner natuurlijk, dit is gewoon een goede (betrouwbare) ssd.
Een snellere ssd ga je gewoon niet merken.
Mebus schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:19:
[...]

Denk dat alleen de upgrade naar SSD al voor een heel andere ervaring zorgt.. Dat de Pro iets sneller is zal je daarom niet merken omdat je eigenlijk nog niet de EVO hebt kunnen testen. Kwa kleine bestandjes zal de Pro wat sneller zijn, maar de EVO is daarvoor al snel genoeg. Maar als je budget het toelaat, waarom niet gelijk voor de Pro gaan? Zolang je mobo maar een SATA-600 aansluiting heeft :) En anders bespaar je wat geld..

ik ben na 3-4 jaar nog steeds tevreden met mijn Samsung 830 256GB SSD. Nog nooit problemen mee gehad tot nu toe ook. En dat toen wanneer de SSD's net een beetje inkwamen en veel andere fabrikanten minder betrouwbare SSD's leverden (OCZ Overdrive), of tenminste, dat gevoel had ik toen voornamelijk vanwege de vele berichten die ik las over snel falende SSD's.

Of ik ben gewoon Samsung SSD fan O+ Tot nu toe leven alle SSD's nog die ik heb geinstalleerd in andere PC's/Laptops en dat zijn er ondertussen 4-5? 830-840 series.
Die paar procent verschil ga je niet merken, dat merkt niemand. Al ben je nog zo'n hardcore gebruiker.
Samsung is niet de enige met betrouwbare ssd's. Ocz is eigenlijk de enige geweest met echt slechte, onbetrouwbare ssd's. En dat is tegenwoordig ook niet meer zo.
Er zijn ook grote problemen geweest met de samsung ssd's. Die werden spontaan veel langzamer. Dus dat samsung helemaal perfect is, is ook niet zo.
Er zit zeker weten geen sata 3 aansluiting op dit moederbord, dat is ook niet zo belangrijk.
Het gaat om de tijd dat een schijf moet zoeken, dit duurt op een traditionele schijf heel lang, bij een ssd is die tijd bijna 0. Op wat voor aansluiting dan ook. Daar gaat het om, niet om 300 of 500mb read and write. Je gaat het verschil nooit merken.
eiPionezero schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:24:
Qua snelheid maakt het geen drol uit welke SSD je pakt :)
De snelheidswinst van een SSD ten opzichte van een harde schijf zit hem met name in het aantal IOPS. Dit is bij een SSD veel, heul veul hoger dan bij een harde schijf. Of je lees- en of schrijfsnelheid 400, 500 of 600MB/s is gaat jou in 99,99% van de gevallen niets uitmaken. Ik zou daarom gaan voor de goedkoopste SSD van een degelijk merk, Samsung of Crucial. Kingston zou ik links laten liggen, mindere kwaliteit. De pricewatch: Crucial BX100 250GB is een erge mooie SSD, scheelt toch weer twee tientjes ten opzichte van de pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB. Bovendien is Crucial een betrouwbaarder merk dan Samsung, de firmware op onder andere de 840EVO en volgens mij ook de 840PRO zorgde voor lagere snelheden na een paar maand. Bovendien gaat het MLC-geheugen van de Crucial waarschijnlijk langer mee dan het TLC-geheugen van de Samsung.
No-brainer dus, kopen die BX100 :)
Aah.. Je was net iets eerder :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2015 22:31 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 14:46

Zenix

BOE!

Goedkoopste ssd nemen zoals de bx100. Het moederbord is hier toch de beperkende factor met SATA2. De 850 pro is sowieso te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 31-08-2015 22:32 ]

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:27:
[...]

Aah.. Je was net iets eerder :P
Yup :p

Hier een overzichtje van de vier beste SSD's van 250GB: http://tweakers.net/price...;430362;398666/categorie/
De meerprijs van de Samsung 850PRO tov de 850EVO zit hem in het betere (en duurdere) MLC-geheugen. Hierdoor kan Samsung langer garantie geven op de PRO dan op de EVO. Zoals te zien is hebben beide Crucials ook MLC, bovendien zijn zowel de BX100 als de MX200 goedkoper dan de 850EVO en de 850PRO. Een reden op voor de MX200 te gaan in plaats van de BX100, is de stroomverliesbescherming van de MX200. In het geval dat je je pc verkeerd afsluit of wanneer de stroom uitvalt zorgt deze bescherming ervoor dat je data veilig weggeschreven kan worden en geen bestanden corrupt raken.

Zelf heb ik overigens de pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB in mijn laptop zitten, draait al anderhalf jaar razendsnel zonder problemen ondanks mijn best wel intensieve gebruik :)

• Monda
Oké bedankt mannen ik ben weer een stuk wijzer geworden! Nog een aantal puntjes:

- mijn mb beschikt niet over een sata 3 aansluiting, maar sata 2. Dit maakt qua aansluiten niet uit toch? Is alleen in theorie wat trager, maar merk je in de praktijk weinig van lees ik van jullie.

- Zitten er wezenlijke verschillen tussen de 850 Evo en de mx200, behalve de stroomverliesbescherming op de mx200? Ik zie bij de Samsung ssd's drive cache 512 staan en bij die van Crucial niet? En qua garantie? Moet ik huiverig zijn mbt de levensduur?

- Is het ivm de afmetingen, noodzakelijk om een onderdeel (weet de naam niet) te kopen waar je de ssd in monteert, zodat deze in de kast past?

- Laatste vraag nu echt 😉: beschikt Crucial ook over simpele software waarmee de huidige Windows gekloond kan worden naar de ssd? Ik kan namelijk momenteel geen clean install doen ivm fotobewerkingsproject.

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-02 12:04

BABYMETAL LoL - Twitch

Verwijderd

Monda schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 00:45:
Oké bedankt mannen ik ben weer een stuk wijzer geworden! Nog een aantal puntjes:

- mijn mb beschikt niet over een sata 3 aansluiting, maar sata 2. Dit maakt qua aansluiten niet uit toch? Is alleen in theorie wat trager, maar merk je in de praktijk weinig van lees ik van jullie.

- Zitten er wezenlijke verschillen tussen de 850 Evo en de mx200, behalve de stroomverliesbescherming op de mx200? Ik zie bij de Samsung ssd's drive cache 512 staan en bij die van Crucial niet? En qua garantie? Moet ik huiverig zijn mbt de levensduur?

- Is het ivm de afmetingen, noodzakelijk om een onderdeel (weet de naam niet) te kopen waar je de ssd in monteert, zodat deze in de kast past?

- Laatste vraag nu echt 😉: beschikt Crucial ook over simpele software waarmee de huidige Windows gekloond kan worden naar de ssd? Ik kan namelijk momenteel geen clean install doen ivm fotobewerkingsproject.
Klopt.

De crucial is iets beter beveiligd tegen stroomuitval, en is iets langzamer. Voor de rest niet zo op letten. De specs zijn allemaal niet zo gek belangrijk op een ssd. Je hoeft je niet druk te maken om de levensduur van een crucial. Zeker weten niet. Anders zouden wij hem hier ook zeker niet aanraden.

Wat voor kast heb je? Soms zit er al een 2.5 inch houder in, maar ik zou me er niet te druk om maken, ik zet mijn ssd's vaak met 2 schroeven vast in de drivecage. Maakt niets uit, er zijn geen bewegende delen, en een ssd is erg licht. Je zou hem zelfs makkelijk los in de kast kunnen leggen. Dubbelzijdig tape werkt ook perfect.
Maar zoals ik zeg, het handigste is om hem gewoon aan 1 kant van de drivecage vast te schroeven.

Ik weet eigenlijk niet of er specifieke cloning software bij de crucial zit. Maar dit is meestal toch geen goed idee. Dat werkt niet optimaal. Raad echt een schone installatie aan. Maak even een backup van het project, of wacht even tot het af is. Het is echt veel beter om vers te installeren. Daarbij, zou ik ook even in de bios kijken, of je harde schijf in AHCI staat. Zo niet, moet je hem daarop zetten. Dan werkt je schijf veel sneller, alleen werkt je windows niet meer. Dit is op te lossen met een registerhack, maar als je vers installeert hoeft dat niet.

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 00:45:

- Je hoeft je geen zorgen te maken over levensduur van SSD. Ik heb hier SSD van uit 2009 bijvoorbeeld, doet het nog perfect.

- SATA2 vs SATA3 merk je weinig va. Gaat er vooral om dat bij SSD de toegangstijden en de 4K snelheden veel hoger zijn dan met een HDD. Zelfs met SATA1 merk je al een groot verschil. Dat heb ik zelf ook ervaren dor een SSD te plaatsen in een laptop uit 2007 met SATA1.

- Ja de BX100/MX200/MX100 hebben MLC NAND en de EVO heeft TLC NAND. MLC NAND heeft een langere levensduur, daarom zou ik altijd een SSD kopen met MLC NAND.

- Nee, je kan de SSD gewoon ergens leggen in je kast of zelfs vastplekken met dubbelzijdig tape, er zijn geen bewegende onderdelen bij een SSD en maakt niet uit hoe die ligt, leg hem bijvoorbeeld onderin je kast. Als je toch vast wilt zetten heb je een bracket nodig van 2.5" naar 3.5" oftewel SSD adapter.

- Ja Crucial leeft Acronis Imaging software mee bij zijn populaire SSD's waarmee je bestanden kan overzetten. Met het gratis programma Macrium reflect kan dat ook, dus hier hoef je geen rekening mee te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 01-09-2015 12:07 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:07
Duurt je project lang? Anders zou ik het even afmaken en toch lekker een clean install doen...

• Monda
Vandread schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:05:
Duurt je project lang? Anders zou ik het even afmaken en toch lekker een clean install doen...
Bedankt Mebus en Xeonfan en Zenix! Hier kan ik wat mee!

@Vandread: het liefst doe ik idd een clean install, echter is mijn vrouw al een aantal maanden bezig met een foto boek. Ze zou het heel erg vinden als dit verloren gaat en aangezien ik niet zo goed weet hoe ik dit goed kan back-uppen, ben ik wat huiverig om een clean install te doen.

Het foto project verwijst namelijk naar de foto's die op een bepaalde locatie staan. Ben bang dat als ik hier iets in verander, dat de verwijzing in het project niet meer overeenkomt ofzo. Daarnaast kan het nog een paar weken duren voor t is afgerond, dus ze moet gewoon verder kunnen werken.

Verwijderd

Hoe veel haast heb je met de ssd? Ik zou even wachten tot het af is, dan gewoon opnieuw windows installeren. Lang verhaal, dus ga er niet heel diep op in, maar windows stelt bepaalde dingen anders in, bij instalatie op een ssd. Ook Ahci is belangrijk, wat ik eerder al zei. Je kan dat soort dingen ook wel handmatig doen met registerveranderingen enz enz, maar echt optimaal is het zeker niet.

• Monda
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:09:
Hoe veel haast heb je met de ssd? Ik zou even wachten tot het af is, dan gewoon opnieuw windows installeren. Lang verhaal, dus ga er niet heel diep op in, maar windows stelt bepaalde dingen anders in, bij instalatie op een ssd. Ook Ahci is belangrijk, wat ik eerder al zei. Je kan dat soort dingen ook wel handmatig doen met registerveranderingen enz enz, maar echt optimaal is het zeker niet.
Ik snap wat je bedoelt.
Naja haast niet echt, maar heb vrijdag een LAN party en had t idee daarvoor te plaatsen.

Het is ook meer dat ik mijn zinnen er op heb gezet en dan wil je het ook graag toepassen. Het fotoboek kan nog wel een tijdje duren.
Dus als er een goede en veilige back-up methode is (geen windows clone maar voor oa fotoboek) hiervoor dan ga ik voor een clean install.
Zo niet dan moet ik nog maar een paar weken/maanden geduld hebben ben ik bang... :-(

Verwijderd

Ik doe niet veel met foto's, maar zet hier even het programma neer, dan kunnen mensen je beter helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2015 13:28 ]

• Monda
Ja true.
Het gaat om Albelli fotoboek.
Ik ben eigenlijk heel onervaren mbt het maken van backups. Weinig clean installs gedaan laatste jaren. Voorheen brandde ik alles op CD.

Zal ook alvast kijken in de bios of ik Ahci kan vinden, waar Xeonfan het over had. Zal zoals je zei nog niet aan komen.

Even wat anders: Waar gebruiken jullie de specifiek SSD voor? Enkel Windows of ook vaak gebruikte programma's? Ik las dat het niet super goed is om deze schijf veel te laten wegschrijven (al helemaal niet defragmenteren).

Ik had zelf t idee om Windows 7 er op te zetten (vooralsnog niet erg overtuigd van win10) + wat veel gebruikte programma's zoals Steam, fotobewerking etc. Ik zag al wel dat je windows ook kunt optimaliseren voor een SSD, dus daar zal ik ook vast naar zoeken.

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:44:
Ja true.
Het gaat om Albelli fotoboek.
Ik ben eigenlijk heel onervaren mbt het maken van backups. Weinig clean installs gedaan laatste jaren. Voorheen brandde ik alles op CD.

Zal ook alvast kijken in de bios of ik Ahci kan vinden, waar Xeonfan het over had. Zal zoals je zei nog niet aan komen.

Even wat anders: Waar gebruiken jullie de specifiek SSD voor? Enkel Windows of ook vaak gebruikte programma's? Ik las dat het niet super goed is om deze schijf veel te laten wegschrijven (al helemaal niet defragmenteren).

Ik had zelf t idee om Windows 7 er op te zetten (vooralsnog niet erg overtuigd van win10) + wat veel gebruikte programma's zoals Steam, fotobewerking etc. Ik zag al wel dat je windows ook kunt optimaliseren voor een SSD, dus daar zal ik ook vast naar zoeken.
Je kan je SSD overal voor gebruiken wat jij maar wilt, Windows en programma's sowieso doen voor de meeste winst. Wil je ermee downloaden? Kan ook! Je hoeft met Windows 7 8 of 10 geen zorgen te maken met defragmenteren van SSD, ze herkennen dat het een SSD is en proberen hem wekelijks te optimaliseren door middel van TRIM, wat de SSD variant is van defragmenteren om het simpel uit te leggen.

Optimaliseren hoeft verder niet echt. Toen SSD's nieuw waren maakte mensen zich zorgen over de levensduur en waren mensen er erg voorzichtig mee, maar vandaag de dag is gebleken dat die zorgen niet nodig waren, aangezien de meesten SSD's zoals de X25-M G2 80GB vandaag de dag nog steeds goed werken met intensief gebruik.

Zelf gebruik ik mijn SSD voor Windows, games, programma's en virtuele machines. In mijn server zit ook een SSD en die doet nog een stuk meer. Het enige waar ik de SSD niet voor gebruik is het opslaan van films enz.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 01-09-2015 14:21 ]

• Monda
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:13:
[...]

Klopt.

De crucial is iets beter beveiligd tegen stroomuitval, en is iets langzamer. Voor de rest niet zo op letten. De specs zijn allemaal niet zo gek belangrijk op een ssd. Je hoeft je niet druk te maken om de levensduur van een crucial. Zeker weten niet. Anders zouden wij hem hier ook zeker niet aanraden.

Wat voor kast heb je? Soms zit er al een 2.5 inch houder in, maar ik zou me er niet te druk om maken, ik zet mijn ssd's vaak met 2 schroeven vast in de drivecage. Maakt niets uit, er zijn geen bewegende delen, en een ssd is erg licht. Je zou hem zelfs makkelijk los in de kast kunnen leggen. Dubbelzijdig tape werkt ook perfect.
Maar zoals ik zeg, het handigste is om hem gewoon aan 1 kant van de drivecage vast te schroeven.

Ik weet eigenlijk niet of er specifieke cloning software bij de crucial zit. Maar dit is meestal toch geen goed idee. Dat werkt niet optimaal. Raad echt een schone installatie aan. Maak even een backup van het project, of wacht even tot het af is. Het is echt veel beter om vers te installeren. Daarbij, zou ik ook even in de bios kijken, of je harde schijf in AHCI staat. Zo niet, moet je hem daarop zetten. Dan werkt je schijf veel sneller, alleen werkt je windows niet meer. Dit is op te lossen met een registerhack, maar als je vers installeert hoeft dat niet.
Om nog antwoord te geven: Ik heb de Cooler Master Mystique 631 als kast, maar aangezien er genoeg mogelijkheden zijn om te " monteren" , komt dat vast goed.

• Monda
@Zenix Oke helder verhaal! Ik kwam allerlei artikelen tegen, maar zijn al verouderd waarschijnlijk.

• Monda
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:13:
[...]

Klopt.

Nog even terugkomend op AHCI. Ik heb nu 2 HDD's. Wanneer ik de SSD er in heb zitten en AHCI aangezet heb, moet ik dan perse beiden hdd's formatteren, of is het voldoende om enkel de (in mijn geval C) schijf met windows te formatteren? Dan zou ik namelijk mijn D schijf kunnen gebruiken als backup.

Edit: ik kan AHCI niet vinden in de bios, of is deze optie pas zichtbaar na het plaatsen van de ssd?

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:50:
[...]

Nog even terugkomend op AHCI. Ik heb nu 2 HDD's. Wanneer ik de SSD er in heb zitten en AHCI aangezet heb, moet ik dan perse beiden hdd's formatteren, of is het voldoende om enkel de (in mijn geval C) schijf met windows te formatteren? Dan zou ik namelijk mijn D schijf kunnen gebruiken als backup.

Edit: ik kan AHCI niet vinden in de bios, of is deze optie pas zichtbaar na het plaatsen van de ssd?
Het is sowieso voldoende om alleen de HDD/SSD te formatteren waar je Windows op hebt.
Volgens de handleiding van je moederbord https://www.asus.com/nl/M...H_Deluxe/HelpDesk_Manual/ zie bladzijde 4-15 van de de Engelse manual. Moet je naar IDE Configuration en bij de Configure SATA as de optie veranderen naar ACHI. Tevens is AHCI niet alleen beschikbaar bij SSD's maar ondersteunen je HDD's het ook.

Daarnaast is het belangrijk dat je SSD en HDD's aansluit op de SATA aansluitingen van de Intel chipset voor de beste performance. In dit geval zijn datt:
Serial ATA connectors (7-pin SATA1 [red], SATA3 [black], SATA4 [black] zie pagina 2-33 van de handleiding, zitten direct onder de IDE aansluiting. De twee onderste ( oranje ) moet je niet gebruiken voor je SSD's of HDDs, maar kan je wel gebruiken voor je DVD speler ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 01-09-2015 17:51 ]

• Monda
Zenix schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 17:50:
[...]

Het is sowieso voldoende om alleen de HDD/SSD te formatteren waar je Windows op hebt.
Volgens de handleiding van je moederbord https://www.asus.com/nl/M...H_Deluxe/HelpDesk_Manual/ zie bladzijde 4-15 van de de Engelse manual. Moet je naar IDE Configuration en bij de Configure SATA as de optie veranderen naar ACHI. Tevens is AHCI niet alleen beschikbaar bij SSD's maar ondersteunen je HDD's het ook.

Daarnaast is het belangrijk dat je SSD en HDD's aansluit op de SATA aansluitingen van de Intel chipset voor de beste performance. In dit geval zijn datt:
Serial ATA connectors (7-pin SATA1 [red], SATA3 [black], SATA4 [black] zie pagina 2-33 van de handleiding, zitten direct onder de IDE aansluiting. De twee onderste ( oranje ) moet je niet gebruiken voor je SSD's of HDDs, maar kan je wel gebruiken voor je DVD speler ofzo.
Thnx voor de uitgebreide uitleg!
Dit gedeelte is zeker duidelijk geworden voor mij. Ik ga er morgen mee aan de slag. Nu nog even een goede backup maken op de 3e hdd.

Ik vroeg me nog wel 1 ding af: Je zei dat mn hdd's ook overweg kunnen met AHCI. als ik dit instel voor clean install, heeft dit dan verder geen gevolgen voor de data op de backup schijf, maar dus enkel de schijf waar Windows op geïnstalleerd is?

• Monda
Misschien iemand anders die deze vraag kan beantwoorden? Sorry voor mijn ongeduldige houding, maar mn ssd is binnen, dus zou graag aan de slag willen! 😆😃

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:59:
[...]

Thnx voor de uitgebreide uitleg!
Dit gedeelte is zeker duidelijk geworden voor mij. Ik ga er morgen mee aan de slag. Nu nog even een goede backup maken op de 3e hdd.

Ik vroeg me nog wel 1 ding af: Je zei dat mn hdd's ook overweg kunnen met AHCI. als ik dit instel voor clean install, heeft dit dan verder geen gevolgen voor de data op de backup schijf, maar dus enkel de schijf waar Windows op geïnstalleerd is?
Geen gevolgen voor je data.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Zonder hier een religieuze oorlog uit te willen lokken is de makkelijkste route om gewoon een kloon te maken van je huidige windows-schijf naar de ssd. Dan de hdd vervangen door de ssd en gaan met die banaan.

Persoonlijk vind ik het gedoe van een clean install niet opwegen tegen de vermeende performancewinst. Ik doe dan ook alleen een clean install als het écht niet anders kan. Op deze manier heb ik dus al een stuk of wat hdd's vervangen door ssd's en in alle gevallen werkte het zonder verdere aanpassingen als een tierelier. Windows ziet zelf wel dat er ineens een ssd zit en zal het defragmenteren uitschakelen. Performancewinst door herinstallatie kan best, maar dan heb je het volgens mij wel over een flink vern**kt systeem. Als het allemaal redelijk goed werkt, ga je er niet veel van merken.

De reden voor het demonteren van de oude hdd is dat dat gelijk je backup is. Mocht er iets niet in orde zijn met je ssd, dan kun je zonder problemen je oude hdd weer terugzetten. Werkt het allemaal wel naar behoren dan zet je na een tijdje die hdd terug en je formatteert hem.

En win-10 kan ik van harte aanbevelen, héérlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door P_Tingen op 02-09-2015 13:35 ]

• Monda
P_Tingen schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:34:
Zonder hier een religieuze oorlog uit te willen lokken is de makkelijkste route om gewoon een kloon te maken van je huidige windows-schijf naar de ssd. Dan de hdd vervangen door de ssd en gaan met die banaan.

Persoonlijk vind ik het gedoe van een clean install niet opwegen tegen de vermeende performancewinst. Ik doe dan ook alleen een clean install als het écht niet anders kan. Op deze manier heb ik dus al een stuk of wat hdd's vervangen door ssd's en in alle gevallen werkte het zonder verdere aanpassingen als een tierelier. Windows ziet zelf wel dat er ineens een ssd zit en zal het defragmenteren uitschakelen. Performancewinst door herinstallatie kan best, maar dan heb je het volgens mij wel over een flink vern**kt systeem. Als het allemaal redelijk goed werkt, ga je er niet veel van merken.

De reden voor het demonteren van de oude hdd is dat dat gelijk je backup is. Mocht er iets niet in orde zijn met je ssd, dan kun je zonder problemen je oude hdd weer terugzetten. Werkt het allemaal wel naar behoren dan zet je na een tijdje die hdd terug en je formatteert hem.

En win-10 kan ik van harte aanbevelen, héérlijk!
Haha oei, je bevindt je op glad ijs! 😉
Ik snap je punt zeker wel. Zou daar waarschijnlijk ook voor gegaan zijn normaal gesproken. Echter was ik al een aantal keren tegen fouten in het OS gelopen en al een keer gerepareerd etc. Dus toen men hier adviseerde om een clean install te doen dacht ik, 2 vliegen in 1 klap zeg maar. Daarnaast weet ik dan ook dat ik het maximale uit mn ssd kan halen, oa Ahci (ondanks verouderd systeem).

Ik twijfel nog sterk over Windows 10. Krijg het gevoel dat Microsoft binnen dit nieuwe OS vooral geïnteresseerd is in onze "privacy" en de "controle" overneemt van ons gebruikers. Zal in Windows 7 ook zo zijn, maar lijkt nu echt centraal te staan. Zo vind ik het apart dat je geen updates kan weigeren en het niet prettig dat ik verplicht wordt deze te installeren. Een id gekoppeld aan de hardware? Misschien is dit al weer achterhaald, maar vooralsnog ben ik terughoudend...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Heb je nu eigenlijk een BX100 gekocht? Want daar zit Acronis True Image HD niet bij, moet je nog zelf ergens kloon software vandaan halen (bv deze http://www.macrium.com/reflectfree.aspx). Bij de MX100 en MX200 zit Acronis er wel bij.
P_Tingen schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:34:

Persoonlijk vind ik het gedoe van een clean install niet opwegen tegen de vermeende performancewinst.
Een clean install is nodig als de SATA poorten nog op IDE staan en niet AHCI. Eenmaal een Windows installatie gebeurd is op een schijf die op één van beide staat, zal opstarten niet meer lukken als je die instelling verandert in het BIOS (kan opgelost worden door wat in het BIOS te veranderen, maar dat overstijgt volgens mij de kunde van de TS). Een SSD op IDE laten werken is sterk af te raden. Als de SATA poorten al op AHCI staan, zie ik ook niet echt problemen met een installatiekloon, het is niet 100% optimaal maar nog steeds stuk beter dan HDD.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:26
Ik cloon voor een systeem dat al langere tijd draait (lees : Veel programma's geinstalleerd ed. vaak office zonder beschikbare installatiedisk) eigenlijk gewoon altijd de HDD naar de SSD. Piece of cake en nooit problemen.

Grappige is dat ik een aantal keer een W7 moest clonen waarin wat files corrupted waren. Had geen makkelijke mogelijkheid tot herstel dus bedacht dat wanneer W10 geinstalleerd werd deze files misschien vervangen dan wel aangevuld zouden worden.. Goed gedacht :) Alle problemen foetsie en draait nog steeds als een trein. Das dan weer wel handig :)

Voor het clonen gebruik ik trouwens gratis programmatje "MiniTool Partition Wizard Free". Werkt ook prima en is makkelijk in gebruik.

• Monda
Oh nee hè....

Ik ook met mn clean install...

Heb Windows 7 dmv usb (booten met usb) op de ssd gezet. Alles heerlijk snel! Maarrrr... Even wat programma's geïnstalleerd ed. Opnieuw opstarten en er wordt gevraagd om een proper boot device... In de bios staat de ssd dan als 1e boot device. Doe ik iets fout? Heb Windows al 3x opnieuw geïnstalleerd! Help! 😢

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:05:
Oh nee hè....

Ik ook met mn clean install...

Heb Windows 7 dmv usb (booten met usb) op de ssd gezet. Alles heerlijk snel! Maarrrr... Even wat programma's geïnstalleerd ed. Opnieuw opstarten en er wordt gevraagd om een proper boot device... In de bios staat de ssd dan als 1e boot device. Doe ik iets fout? Heb Windows al 3x opnieuw geïnstalleerd! Help! 😢
Bij harddisk boot device priority moet je SSD op eerste zetten en bij hard disk drivers ook. Kan misschien dat Windows een boot partitie op de oude hardeschijven heeft gezet tijdens de installatie, omdat daar eerst Windows op stond, dan moet je kijken wat er gebeurd als je één van de HDD's kiest als boot device. Als je dat wilt fixen kan je tijdens installatie gewoon even HDD's loskoppelen dan weet je zeker dat SSD ook bootpartitie heeft.

Over het clean install gedeelte, voor ACHI is het zeker wel waard :P Maar ik ga komende tijd ook naar grotere SSD's overstappen met Windows 10 en doe ik gewoon Macrium Reflect en eventueel later een refresh van Windows 10, hetzelfde resultaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 02-09-2015 20:49 ]

• Monda
Zenix schreef op woensdag 02 september 2015 @ 20:42:
[...]

Bij harddisk boot device priority moet je SSD op eerste zetten en bij hard disk drivers ook. Kan misschien dat Windows een boot partitie op de oude hardeschijven heeft gezet tijdens de installatie, omdat daar eerst Windows op stond, dan moet je kijken wat er gebeurd als je één van de HDD's kiest als boot device. Als je dat wilt fixen kan je tijdens installatie gewoon even HDD's loskoppelen dan weet je zeker dat SSD ook bootpartitie heeft.

Over het clean install gedeelte, voor ACHI is het zeker wel waard :P Maar ik ga komende tijd ook naar grotere SSD's overstappen met Windows 10 en doe ik gewoon Macrium Reflect en eventueel later een refresh van Windows 10, hetzelfde resultaat.
Als ik op zowel priority, als hd divers, de ssd selecteer, krijg ik nog steeds dezelfde melding...
Ik heb ook geprobeerd om de oude hdd te selecteren en dan boot ie idd wel. Kan ik dit alleen fixen door voor de installatie de hdd's los te koppelen en dan Windows opnieuw installeren op de ssd?

Op 1 van de 2 hdd's staat trouwens de backup. Komt die dan niet in gevaar als ik die na de installatie van Windows weer koppel en in Windows wil benaderen? (melding schijf moet eerst geformatteerd worden oid).

[ Voor 8% gewijzigd door Monda op 02-09-2015 22:58 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op woensdag 02 september 2015 @ 22:54:
[...]

Als ik op zowel priority, als hd divers, de ssd selecteer, krijg ik nog steeds dezelfde melding...
Ik heb ook geprobeerd om de oude hdd te selecteren en dan boot ie idd wel. Kan ik dit alleen fixen door voor de installatie de hdd's los te koppelen en dan Windows opnieuw installeren op de ssd?

Op 1 van de 2 hdd's staat trouwens de backup. Komt die dan niet in gevaar als ik die na de installatie van Windows weer koppel en in Windows wil benaderen? (melding schijf moet eerst geformatteerd worden oid).
Nee, je moet hooguit online zetten bij disk management als je hem weer gekoppeld hebt. Loskoppelen is de makkelijkste manier.

• Monda
Zenix schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:06:
[...]

Nee, je moet hooguit online zetten bij disk management als je hem weer gekoppeld hebt. Loskoppelen is de makkelijkste manier.
Vooralsnog lukt t niet.
Tijdens het scherm: "Waar wilt u Windows installeren?" kan ik partities aanmaken etc. Daar ontkoppel in de schijven en selecteer mn ssd om Windows te installeren.
Ik krijg dan de melding : Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden.
Of moet ik pas tijdens het installatieproces ontkoppelen?
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/oh7f2d.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Monda op 02-09-2015 23:26 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:21:
[...]

Vooralsnog lukt t niet.
Tijdens het scherm: "Waar wilt u Windows installeren?" kan ik partities aanmaken etc. Daar ontkoppel in de schijven en selecteer mn ssd om Windows te installeren.
Ik krijg dan de melding : Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden.
Je kan ze gewoon loskoppelen voordat je computer aandoet, dat is sowieso wat handiger. Waarschijnlijk staat er al partitie op de ssd die alle ruimte ineemt, waardoor de extra partitie niet gemaakt kan worden, dus de huidige partitie verwijderen van ssd en dan in vrije ruimte installeren.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hou er ook rekening mee dat je een stokoud besturingssysteem instaleerd. Op zich helemaal niet erg, maar er zullen wel een paar honderd updates binnengehaald moeten worden. Sommige zijn voor security, maar er zijn ook veel fout-oplossende updates.

Heb dus geduld. Alle schijven los behalve de SSD, windows erop (alle bestaande partities verwijderen), dan update draaien. Dat gaat uren en nog eens uren duren. Na de eerste update ronde nogmaals updaten. Je zal zien dat er weer meer updates gevonden worden. Dan de drivers nagaan, en nog eens updaten.
Pas dan kan je de andere schijf aansluiten, en zien of het werkt.

• Monda
Zenix schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:24:
[...]

Je kan ze gewoon loskoppelen voordat je computer aandoet, dat is sowieso wat handiger. Waarschijnlijk staat er al partitie op de ssd die alle ruimte ineemt, waardoor de extra partitie niet gemaakt kan worden, dus de huidige partitie verwijderen van ssd en dan in vrije ruimte installeren.
Reepje schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:33:
Hou er ook rekening mee dat je een stokoud besturingssysteem instaleerd. Op zich helemaal niet erg, maar er zullen wel een paar honderd updates binnengehaald moeten worden. Sommige zijn voor security, maar er zijn ook veel fout-oplossende updates.

Heb dus geduld. Alle schijven los behalve de SSD, windows erop (alle bestaande partities verwijderen), dan update draaien. Dat gaat uren en nog eens uren duren. Na de eerste update ronde nogmaals updaten. Je zal zien dat er weer meer updates gevonden worden. Dan de drivers nagaan, en nog eens updaten.
Pas dan kan je de andere schijf aansluiten, en zien of het werkt.
Oké en na al die moeite bestaat de kans nog steeds dat Windows niet boot vanaf ssd?
Bedankt voor jullie hulp Zenix en Reepje! Ik ben nu bezig met het installeren van de updates.

[ Voor 3% gewijzigd door Monda op 02-09-2015 23:51 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als het een goede windows is, de computer verder nergens kapot is en de ssd in de juiste sata poort zit, zou het in principe moeten werken.
Waarom ga je niet gelijk naar win10? Lijkt me wel wat makkelijker.

In ieder geval staat de systeempartitie op je harde schijf zie ik nu, dat is al fout. Haal die eraf (100 MB op schijf 1, de SSD is schijf 0). Plus niet aankoppelen als je gaat instaleren op een ssd.

• Monda
Reepje schreef op woensdag 02 september 2015 @ 23:52:
Als het een goede windows is, de computer verder nergens kapot is en de ssd in de juiste sata poort zit, zou het in principe moeten werken.
Waarom ga je niet gelijk naar win10? Lijkt me wel wat makkelijker.

In ieder geval staat de systeempartitie op je harde schijf zie ik nu, dat is al fout. Haal die eraf (100 MB op schijf 1, de SSD is schijf 0). Plus niet aankoppelen als je gaat instaleren op een ssd.
Het is gelukt hoor! Enorm bedankt allen! Zonder hulp hier had ik al lang in paniek geraakt.

Ik had in dit topic al beetje toegelicht waarom ik niet zo happig ben op win 10. Maar lees meer mensen die zich dit afvragen, dus overweeg wel om over te gaan.

Als dat oké is, zou ik graag nog de presentaties van de ssd willen nalopen. Zal morgen even posten. Voor nu, nogmaals bedankt!

• Monda
Alles is lekker vlot! Ben erg blij met mn ssd. Heb even de snelheden gecheckt deze zijn snel zat natuurlijk, maar zag dat ze niet heel dicht bij de max komen en ook vergeleken met anderen op tweakers.
Ligt dit hoofdzakelijk aan sata2, maakt dit zo'n verschil? Rapidmode staat overigens uit.
Hebben jullie die mode aanstaan. Wist niet of dat handig was icm (maar) 4GB.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/xbmxwn.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Monda op 04-09-2015 00:29 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Monda schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:20:
Alles is lekker vlot! Ben erg blij met mn ssd. Heb even de snelheden gecheckt deze zijn snel zat natuurlijk, maar zag dat ze niet heel dicht bij de max komen en ook vergeleken met anderen op tweakers.
Ligt dit hoofdzakelijk aan sata2, maakt dit zo'n verschil? Rapidmode staat overigens uit.
Hebben jullie die mode aanstaan. Wist niet of dat handig was icm (maar) 4GB.

[afbeelding]
Graag gedaan! Zijn prima resultaten voor sata2. Ik zou rapid uitlaten, merk je weinig van in de praktijk. Had je verwacht dat het zo'n verschil zou maken?

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 04-09-2015 00:32 ]

• Monda
Zenix schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:30:
[...]

Graag gedaan! Zijn prima resultaten voor sata2. Ik zou rapid uitlaten, merk je weinig van in de praktijk. Had je verwacht dat het zo'n verschil zou maken?
Eigenlijk naar aanleiding van een mede tweaker die zn snelheden gepost had. Zie onderstaand screenshot.
Vroeg me meer af of de invloed van bepaalde zaken dusdanig waren dat er zo'n verschil tussen onze scores zat. Dus sata2 vs sata3 en wellicht Rapid uit/aan. En idd of mijn score prima is in mijn situatie. :)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ildbiw.jpg

Pagina: 1