Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:35

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Goedenacht!

Afgelopen week heeft m'n trouwe 450d de geest gegeven. Maar met meer dan 60.000 clicks, een leeftijd van 7 jaar, en het feit dat ik er niet altijd even netjes mee om ben gegaan (stof, regen, zand etc...) is het geen wonder dat het tijd is voor een vervanger.

Ik gebruik meestal m'n EF-S 17-55 F 2,8 lens en gebruik de camera voornamelijk voor landschapsfotografie en vanzelfsprekend dus met name buitenshuis.

De nieuwe camera wordt dan ook zeker een crop sensor type.
Budget is rond de 800 euro voor enkel de body.

Wat me is opgevallen is dat de prijs van de Canon Eos 7D nu met de opkomst van de 7D mk2 aardig wat gedaald is. Deze camera overweeg ik dan ook zeker als mogelijke kandidaat, maar ik denk dat ik wel vrij snel moet zijn met de aanschaf aangezien de camera op een gegeven moment niet leverbaar meer zal zijn.
Een andere optie is de 70d, die met name op het gebied van video/filmen een duidelijke vooruitgang biedt t.o.v. de 7d. Echter, ik film absoluut niet, dus dit maakt voor mij weinig uit.

De 7d is al wel weer wat jaartjes ouder, maar valt al met al toch in een ander segment dan de 70d, waar met name de nadruk ligt op video en sportfotografie.

Dat er een vervanger moet komen is zeker, maar wat zouden jullie adviseren? Ik "mis" eigenlijk niks op de 450d, zeker de overstap van kitlens naar de 17-55 gaf voor mij al zo'n vooruitgang in met name scherpte dat ik nooit het idee had dat de body een probleem vormde.
Natuurlijk zou het voor die ene foto binnenshuis leuk zijn als er minder ruis zou optreden bij een ISO van 800 of hoger, maar ik denk dat ik voor echte verschillen dan toch naar een full frame camera zou moeten gaan kijken. Iets wat voor mij nu eigenlijk niet zo interessant is.

Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die ook een dergelijke overstap hebben gemaakt en die hun ervaringen zouden willen delen!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Roland_EM25 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 05:30:
Afgelopen week heeft m'n trouwe 450d de geest gegeven.
..............
Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn die ook een dergelijke overstap hebben gemaakt en die hun ervaringen zouden willen delen!
Toen ik voor die keus stond, heb ik bewust voor de 70D gekozen, ik hoefde niet zo nodig aan een zwaardere fullframe.
Het hangt er ook vanaf of je al een bak aan lenzen hebt liggen.

De EOS 7D markII was er toen nog niet en de oudere 7D had mij iets teveel probleempjes.
Het voordeel van de 70D tov de 7D is voor mij het klapscherm waar ik graag gebruik van maak.
Voor werk dichtbij de grond bijna onmisbaar, die keus was dus snel gemaakt.

De 70D is nog steeds een hele fijne camera om mee te werken en de extra knopjes en draaiwiel op de achterkant maken functies veel sneller toegankelijk.
Ik ben er in ieder geval nog helemaal happy mee. ;)

Helaas had ik wel meteen een goed alibi meer en betere lenzen te kopen, de onkosten kunnen dus gaan oplopen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 31-08-2015 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

70D zou denk ik wel mijn voorkeur hebben voornamelijk door de nieuwere sensor. Al is de 70D niet meer de nieuwste Camera maar wel een stuk nieuwer dan de 7D en deelt veel techniek en is qua snelheid maar iets langzamer. Maar de Sensor in de 70D is toch wel weer wat beter. Heeft ook een deel van de AF van de 7D is alleen wat uitgekleed en mist daarom wat opties en AF mogelijkheden welke de 7D wel heeft.Daarbij is de 70D juist de mindere voor sportfotografie, dat voornamelijk door de kleinere RAW buffer.

Maar ook de 7D heeft zijn voordelen. Zelf vind ik de locatie van de knoppen (Joystick voornamelijk) veel prettiger en ondanks zijn wat hogere gewicht als de 70D en zeker de 450D, houd deze camera vind ik zelf erg goed vast en heb ik geen last van het hogere gewicht en vind het juist wel prettig. Maar je zult zelf moeten kijken/voelen of dat ook voor jou geld. Zoals hierboven gezegd wordt is het wat overdreven dat er veel problemen met de 7D zijn. Het zijn er niet minder dan je nu ook de bij 70D ziet met diverse verhalen over AF problemen met F/2.8 lenzen. Daarbij is de 7D veel verkocht en lees je op internet voornamelijk alleen maar de negatieve verhalen. Zelf nooit problemen gehad in de 5 jaar dat ik de 7D heb gebruikt.

Daarbij moet je wel even rekening houden dat je bij de 70D de SD kaartjes die je nu gebruikt kan blijven gebruiken. Bij de 7D zul je Compact Flash kaarten moeten aanschaffen om hem te kunnen gebruiken. Dan wordt het prijs verschil weer wat kleiner.

Als je nu tevreden bent met alles van de 450D is het ook niet een optie om voor de 750D te gaan? Dan bespaar je ruim 200 euro op de 70D en kan je dat geld mogelijk voor andere zaken gebruiken. Deze heeft ook de AF van de 7D alleen ook weer wat uitgekleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:27:
[....]Zoals hierboven gezegd wordt is het wat overdreven dat er veel problemen met de 7D zijn. Het zijn er niet minder dan je nu ook de bij 70D ziet met diverse verhalen over AF problemen met F/2.8 lenzen. Daarbij is de 7D veel verkocht en lees je op internet voornamelijk alleen maar de negatieve verhalen. Zelf nooit problemen gehad in de 5 jaar dat ik de 7D heb gebruikt.

Als je nu tevreden bent met alles van de 450D is het ook niet een optie om voor de 750D te gaan? Dan bespaar je ruim 200 euro op de 70D en kan je dat geld mogelijk voor andere zaken gebruiken. Deze heeft ook de AF van de 7D alleen ook weer wat uitgekleed.
Je vergelijkt nu de oudere en alweer achterhaalde 7D met de 70D, terwijl je dan volgens mij beter naar de updatet 7D-MarkII kunt kijken.
De oude 7D heeft niet veel potten kunnen breken, niet hier op Tweakers, noch in andere fora.
Op de verhoogde burstsnelheid en extra knopjes na heeft de markII niet zoveel extra te bieden boven de 70D.
Voor allround gebruik eigenlijk alleen maar minder.

De 750D is een leuke update tov de 450D, maar ik zou dan wel de gevorderde bedieningsfeatures missen die de 70D vandaag de dag bestaansrecht geeft.

Eigenlijk moet je de 80D markIV hebben (want ook de 70D is niet perfect), die eindelijk onboard GPS én WiFi heeft plus een dit keer echt vernieuwende sensor voor ruisarme/ruisvrije opnames bij hoge iso's. :+
Nog even wachten dus. ;)

Ik heb een paar lichtsterke lenzen voor mijn 70D, maar ik ben daar nog geen echte autofocus problemen tegengekomen die mij "help" lieten roepen, misschien kun je iets specifieker zijn over de omstandigheden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
760D is ook nog een optie. Heeft wat features uit de xxD lijn, zoals een schermpje bovenop. De prijs van de 750D bij de BCC lijkt me trouwens niet kloppen...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Tja je kan ook je lens verkopen
En kijken voor anderen merken
Zoals
Nikon ,sony , en enzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Universal Creations schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:23:
760D is ook nog een optie. Heeft wat features uit de xxD lijn, zoals een schermpje bovenop. De prijs van de 750D bij de BCC lijkt me trouwens niet kloppen...
Tja, maar 1tje besteld :) Heb ook een 450D en was net aan het kiezen tussen een lens upgrade (24-70 2.8 + 70-200 2.8) of een body upgrade. Dan maar een body upgrade en weer opnieuw beginnen sparen voor eerst de 24-70. Ik doe meer sport en binnen, met de 1.6 crop is dat toch wel een fijne lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:42:
Tja je kan ook je lens verkopen
En kijken voor anderen merken
Als Roland_EM25 alleen een Canon kitlensje heeft, dan leek het ook mij al een optie eens bij Nikon en/of Sony te checken.
Ik zou zo snel niet weten welke bodies zich dan kandideren voor die prijs, want de meer aantrekkelijke Nikon's tikken ook aardig aan.
Het is ook altijd wat. :+

Ik zing het zelf lekker uit met mijn Canon's, het moet wel heel raar lopen wil ik daar op korte termijn afscheid van gaan nemen.
Maar zeg nooit nooit. :F

Een hele verzameling opdoeken zou mij teveel gedoe worden die veel teveel geld gaat kosten, terwijl de directe noodzaak er niet eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Waarom zou je een 17-55 vervangen voor een 24-70? Dat ding is loeizwaar en optisch niet echt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:11:
Je vergelijkt nu de oudere en alweer achterhaalde 7D met de 70D, terwijl je dan volgens mij beter naar de updatet 7D-MarkII kunt kijken.
De TS geeft de 7D als optie omdat dit binnen zijn budget past. Dan ga je die 2 vergelijken. In vele opzichten is een 7D nog steeds beter dan de 70D als het om foto's gaat en is dan ook nog niet achterhaald. Voor foto's heeft de 70D voornamelijk zijn sensor mee die ietsje beter is en zijn liveview + draaischerm als je veel liveview schiet. Maar in alle andere opzichten is de 7D de betere. Betere AF, beter buffer, sneller, betere bouw, betere ergonomie, nog wat extra knoppen zodat je minder de menu's in moet. Op het moment ook goedkoper dan de 70D.

De 7D2 past niet in het budget van de TS dus heeft niet zoveel zin om die erbij te halen en te vergelijken.
De oude 7D heeft niet veel potten kunnen breken, niet hier op Tweakers, noch in andere fora.
Op de verhoogde burstsnelheid en extra knopjes na heeft de markII niet zoveel extra te bieden boven de 70D.
Voor allround gebruik eigenlijk alleen maar minder.
De 7D heeft juist veel potten kunnen breken. Het was ook niet voor niets 1 van de meest gebruikte camera's op Flickr. De 7D is daar nu nog steeds 2x zo populair als bijvoorbeeld de 70D. Daarbij is Tweakers helemaal geen afspiegeling van de Markt, dat is Flickr ook niet echt maar Flickr wordt wat dat betreft toch een stuk actiever gebruikt en laat toch beter zien hoe populair iets is.

Ik vind de 7D voor Allround fotografie misschien wel beter dan de 70D. Je kunt hem voor de langzame dingen gebruiken en ook voor snellere sportfotografie of de vogels. De 70D doet dat gewoon minder goed en is naar mijn mening daardoor juist minder allround. Zeker als film niet belangrijk is zoals in het geval bij de TS. Als film wel belangrijk is dan is de 70D weer meer allround. Het is aan de TS wat hij verder belangrijk vind. Voor iedereen wat dat betreft ook wisselend wat men allround vind.
De 750D is een leuke update tov de 450D, maar ik zou dan wel de gevorderde bedieningsfeatures missen die de 70D vandaag de dag bestaansrecht geeft.
Tuurlijk, zo heeft iedereen zijn eigen wensen. Ik zou een goede joystick missen voor de gevorderde bedieningsfeatures om snel AF punten te kunnen wisselen zonder eerst een knop in te drukken, een AF Mode quick select en mogelijkheid om AI Servo onder de AF-on knop te hangen. Dat allemaal zonder eerst het menu in te duiken.

Maar zoals al gezegd de TS mist nu niets aan zijn 450D dus dan kan een 750D ook een goede en goedkopere optie zijn.
Eigenlijk moet je de 80D markIV hebben (want ook de 70D is niet perfect), die eindelijk onboard GPS én WiFi heeft plus een dit keer echt vernieuwende sensor voor ruisarme/ruisvrije opnames bij hoge iso's. :+
Nog even wachten dus. ;)
Dan zou ik wachten tot de 80Dx Mark II die zal nog veel beter zijn. En zo blijf je wachten. ;) Alleen Canon kennende zal die 80Dx Mark II geen 839 meer kosten maar eerder rond de 2000 euro tegen die tijd. ;) Dus helaas dat past niet in de TS zijn budget :+
Ik heb een paar lichtsterke lenzen voor mijn 70D, maar ik ben daar nog geen echte autofocus problemen tegengekomen die mij "help" lieten roepen, misschien kun je iets specifieker zijn over de omstandigheden??
Dan zou ik toch eens hier op Tweakers het 70D topic doornemen waar er toch diverse mensen zijn met AF problemen met een F/2.8 lens. Ook DPreview forum staat bijna elke week wel weer een nieuwe topic over AF problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:28:
[...]
De 7D heeft juist veel potten kunnen breken. Het was ook niet voor niets 1 van de meest gebruikte camera's op Flickr. De 7D is daar nu nog steeds 2x zo populair als bijvoorbeeld de 70D. Daarbij is Tweakers helemaal geen afspiegeling van de Markt, dat is Flickr ook niet echt maar Flickr wordt wat dat betreft toch een stuk actiever gebruikt en laat toch beter zien hoe populair iets is.
Sorry er hebben ooit heel veel lelijke eendjes rondgereden, maar toch zou ik hem nooit kopen. 8)7
Wat moet ik er aan hebben dat een kennelijk populaire 7D veel op Flickr voorkomt??
Niets dus. :+

Natuurlijk heb ik die twee camera's eerder goed tegen het licht gehouden en de plussen naast de minnen gezet.
Het is misschien pijnlijk, maar de 7D is al snel tegen bergen kritiek aangelopen en dat werd met de komst van de 70D alleen maar pijnlijker.
Ook de huidige MarkII zou mij met teleurstellende specs niet over die streep hebben kunnen trekken en je hebt gelijk de MarkII is weer een stuk duurder, dat maakt hem in dit vergelijk meteen kansloos.

Ik zou nu bij 'ernstige valschade' (touch wood) nogmaals voor de 70D gaan en het wachten op een "future 80D markIV" was natuurlijk een niet serieus te nemen grapje. :)
Dan kun je blijven wachten.

Het wel jammer dat Canon in niet alleen in deze klasse steeds iets te klein stapjes zet bij nieuwe modellen.
Qua specs worden zij op dit moment links en rechts ingehaald door goedkopere camera's die gelijk of beter presteren.
Zo gaat een losse GPS module alleen al een slordige €250 kosten, daar koop je al een heel leuk cameraatje voor. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:54:
Sorry er hebben ooit heel veel lelijke eendjes rondgereden, maar toch zou ik hem nooit kopen. 8)7
Wat moet ik er aan hebben dat een kennelijk populaire 7D veel op Flickr voorkomt??
Niets dus. :+

Natuurlijk heb ik die twee camera's eerder goed tegen het licht gehouden en de plussen naast de minnen gezet.
Het is misschien pijnlijk, maar de 7D is al snel tegen bergen kritiek aangelopen en dat werd met de komst van de 70D alleen maar pijnlijker.
Ook de huidige MarkII zou mij met teleurstellende specs niet over die streep hebben kunnen trekken en je hebt gelijk de MarkII is weer een stuk duurder, dat maakt hem in dit vergelijk meteen kansloos.

Ik zou nu bij 'ernstige valschade' (touch wood) nogmaals voor de 70D gaan en het wachten op een "future 80D markIV" was natuurlijk een niet serieus te nemen grapje. :)
Dan kun je blijven wachten.

Het wel jammer dat Canon in niet alleen in deze klasse steeds iets te klein stapjes zet bij nieuwe modellen.
Qua specs worden zij op dit moment links en rechts ingehaald door goedkopere camera's die gelijk of beter presteren.
toon volledige bericht
Gelukkig hebben we wel wat aan de opmerking dat de 7D geen potten kan breken en veel kritiek heeft gehad. Daar hebben we dus ook niets aan. Elke Canon krijgt al tijden kritiek na dat deze uitkomt of na jaren nog niet vervangen is. Voor jou was de 7D2 misschien niet wat je verwacht, en is de 7D ook niet een camera die je zou kopen. Dan moet jij ze ook zeker niet kopen. Maar er zijn er ook genoeg die het een prima upgrade vonden of de 7D nog steeds als voorkeur hebben. Dus ja laat lekker iedereen zelf zijn keuze maken. Geef de TS gewoon goede voors en tegens zo dat hij met zijn budget en wensen een prima camera kan uitzoeken. Waar die lekker mee naar buiten kan om foto's te maken.

Die Future 80D opmerking had ik echt niet door met mijn 80Dx antwoord :+
Anoniem: 639074 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 16:54:
Zo gaat een losse GPS module alleen al een slordige €250 kosten, daar koop je al een heel leuk cameraatje voor. :X
Toch maar die 7D2 kopen hoef je die slordige €250 niet los te betalen :+ ;)

Maar laten we maar gewoon ontopic gaan want aan dit geleuter heeft de TS helemaal niets en het helpt hem al helemaal niet in het maken van zijn keuze. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:10

Fiber

Beaches are for storming.

Universal Creations schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:23:
Is zeker wat voor te zeggen: Min of meer hetzelfde formaat body en bediening als de 450D die TS gewend is en de meest recente Canon APS-C sensor.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 18:40:
Gelukkig hebben we wel wat aan de opmerking dat de 7D geen potten kan breken en veel kritiek heeft gehad. Daar hebben we dus ook niets aan.
Ik vat enkel de meest in het oogspringende observaties samen uit de desbetreffende Canon topics hier, die mij eerder mede hebben geholpen een afgewogen keuze te maken bij het kiezen van een nieuwe body, het was zeker niet mijn bedoeling die eindeloze discussies hier nogmaals te gaan herhalen.
Het mag logisch heten dat iedereen vervolgens zelf zijn eigen keuzes gaat maken.

Je moet de kritiek op de 7D nu niet persoonlijk gaan nemen, dat werkt verwarrend. ;)

De TS vroeg hier om vergelijkbare dilemma's, nu wilde het toeval dat ik mij eerder in exact dezelfde omstandigheid tot een 70D had bekeerd.
Als jij je daar aan stoort dan is dat jammer, maar dat was niet de hoofdvraag.
Toch maar die 7D2 kopen hoef je die slordige €250 niet los te betalen :+ ;)
Nee, dan ga ik bij voorkeur op zoek naar iets beters. ;)
Waarom een camera kopen die niet voldoet aan je meest basale wensen??
Voor mijzelf ben ik daar wel uit.
Maar laten we maar gewoon ontopic gaan want aan dit geleuter heeft de TS helemaal niets en het helpt hem al helemaal niet in het maken van zijn keuze. |:(
Het is niet aan jou om te bepalen wat de TS aan feedback heeft, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, met alle zegeningen én beperkingen die daarbij horen.
Als jij het "geleuter" vindt en dat mag, dan moet je vooral niet zelf beginnen met schofferend "leuteren" en vervolgens de ander een reply te onthouden. :+

De 70D bezit genoeg kwaliteit en features om zelfs een "gevorderde" amateur als ik een paar jaar zoet te houden, de 7D en de 7D-mkII hebben dat voor mij helaas niet.
Na een slordige veertig jaar fotograferen begin ik het namelijk wel handig te vinden om met een klapbaar display dicht bij de grond te kunnen komen voor het gewenste standpunt. 8)
Luxe of noodzaak, dat moet de TS maar zelf bepalen.

De doelgroep voor de 7D's ligt vooral bij de sportfotografie en hoewel ik mij daar ook af en toe aan bezondig, trekt de hogere burstrate mij niet over die streep omdat de 70D al meer dan genoeg levert en de extra features van die laatste het plaatje afmaken.
Features die de 7D helaas moet missen.
Voor mij dan. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 01-09-2015 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:30:
Ik vat enkel de meest in het oogspringende observaties samen uit de desbetreffende Canon topics hier, die mij eerder mede hebben geholpen een afgewogen keuze te maken bij het kiezen van een nieuwe body, het was zeker niet mijn bedoeling die eindeloze discussies hier nogmaals te gaan herhalen.
Het mag logisch heten dat iedereen vervolgens zelf zijn eigen keuzes gaat maken.

Je moet de kritiek op de 7D nu niet persoonlijk gaan nemen, dat werkt verwarrend. ;)
Dat doe ik ook niet probeer alleen te relativeren. Je vat nu wel heel weinig samen met je hele globale opmerkingen/oberservaties. Klein beetje specifieker mag dan ook wel als je de eigenschappen van een camera neerzet. Opmerkingen als te veel problemen en kan geen potten breken hebben we niet zoveel aan. Had je met de specifieke problemen gekomen als best wat last van banding in schaduwen bij de 7D had ik daar ook helemaal geen problemen mee. Dat is gewoon waar.

Mij maakt het echt niets uit wat de TS kiest ik heb geen aandelen in Canon zijn 7D of welke andere camera. Als de TS uiteindelijk maar de juist keus maakt en daar uiteindelijk wat aan heeft en tevreden mee is, dan ben ik ook tevreden.

Alleen lijk jij niet tegen mijn reacties te kunnen en vang jij het na mijn eerste reactie al persoonlijk. Kan jij alleen maar de 70D promoten en sneers maken naar andere camera's.
De TS vroeg hier om vergelijkbare dilemma's, nu wilde het toeval dat ik mij eerder in exact dezelfde omstandigheid tot een 70D had bekeerd.
Daarom geef ik ook mijn ideeën daarover en ook nog een nieuwe optie die er sinds kort is bij gekomen. Die optie kan de TS ook nog wat geld besparen. Want ik heb in het verleden eenzelfde keus gemaakt alleen dan weg komend van een 350D.
Nee, dan ga ik bij voorkeur op zoek naar iets beters. ;)
Waarom een camera kopen die niet voldoet aan je meest basale wensen??
Voor mijzelf ben ik daar wel uit.
Zoals wij nu al meer keer gezegd helemaal prima. Jou keus, zolang jij tevreden bent is dat allemaal prima, heb ik helemaal niets tegen. Waarom een camera kopen die niet voldoet aan je meest basale wensen?? Inderdaad daarom moet iedereen ook een camera kopen die voldoet aan zijn meest basale wensen. Niet aan de basale wensen van iemand anders ;) Dan kan het nog wel eens tegenvallen.
De 70D bezit genoeg kwaliteit en features om zelfs een "gevorderde" amateur als ik een paar jaar zoet te houden, de 7D en de 7D-mkII hebben dat voor mij helaas niet.
Na een slordige veertig jaar fotograferen begin ik het namelijk wel handig te vinden om met een klapbaar display dicht bij de grond te kunnen komen voor het gewenste standpunt. 8)
Luxe of noodzaak, dat moet de TS maar zelf bepalen.
Tuurlijk dat doet de 70D ook zeker maar ook hier weer dat wisselt per persoon wat men wenst in zijn of haar camera. Genoeg die het net niet voldoende vinden of juist overkill vinden en voor een 100D gaan omdat ze geen draaibaar scherm nodig hebben of Wifi of een 7D omdat deze juist geen draaibaar scherm heeft of verzin nog iets randoms en het meer nice to have opties zijn of specifieke opties die niet aanwezig moeten zijn.
De doelgroep voor de 7D's ligt vooral bij de sportfotografie en hoewel ik mij daar ook af en toe aan bezondig, trekt de hogere burstrate mij niet over die streep omdat de 70D al meer dan genoeg levert en de extra features van die laatste het plaatje afmaken.
Features die de 7D helaas moet missen.
Voor mij dan. ;)
Dat is ook helemaal waar. Maar hoeft niet de standaard te zijn. Als iemand voor zijn allround of een bepaald specifiek gebruik een bepaalde wens heeft die alleen de 7D bied dan is dat misschien toch de betere optie of juist de goedkopere optie kiest omdat die ook aan alle wensen voldoet. Het valt nu allemaal wat in herhaling en weten inmiddels wel dat jou voorkeur naar de 70D uitgaat en in mijn eerste reactie ging mijn voorkeur daar ook al naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 12:34:
Alleen lijk jij niet tegen mijn reacties te kunnen en vang jij het na mijn eerste reactie al persoonlijk. Kan jij alleen maar de 70D promoten en sneers maken naar andere camera's.
Nee dat is niet correct, waarom zou ik een rationele keuze voor andere camera's niet respecteren??
Dat zou ik niet erg logisch vinden.

Ook mijn huidige 70D is totaal niet heilig, ik kan er intussen wel wat nuttige wensen bij verzinnen, Roland noemde echter de 7D en de 70D als haalbaar budget en daar beperk ik mij dan maar toe.
Deze bodies zitten in eenzelfde prijsrange zoals je zelf al terecht opmerkte, ik kan mij goed voorstellen dat iemand daar zijn logische keuze door laat begrenzen.

Ik heb/had op zich niets tegen de 7D's, alleen vind ik ze niet onderscheidend genoeg om een rationele aankoop (gebaseerd op mijn eigen wensen) te kunnen rechtvaardigen.
Van mij mag de wannahave body die aan al mijn wensen zou voldoen ook €2000+ kosten, die body is er echter (nog) niet en het valt ook buiten de scope van de TS.
Ook in dit geval kunnen het gewoon kleine dingen zijn die je uiteindelijke aankoop bepalen en de 'duurdere' camera hoeft niet per se de betere voor je te zijn. ;)

Ik begrijp ook wel dat fullframe 'je van het' is en de toekomst heeft, maar ik ben er nog niet aan toe om de helft van mijn lenzen te dumpen.
Het is de wet van de remmende voorsprong, 'voorlopig' heb ik aan de genoemde 70D mijn beste camera dusver te pakken.
Zo lang het duurt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:35

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Topicstarter
Allereerst hartelijk dank voor alle reacties tot dusver!
Duidelijk is dat er een grote diversiteit is aan meningen en ervaringen ;)

De EF-S 17-55 F2,8 is zeker geen kitlens, en heeft momenteel nog een nieuwwaarde van rond de 650 euro. Naast deze lens heb ik ook nog een EF-S 10-22 welke ik uiteraard beide zou kunnen verkopen om vervolgens een nieuw systeem aan te schaffen, maar ik ben tot op heden tevreden met Canon en ik zou voor mezelf geen noodzaak om over te stappen.

De tip om voor de 760D te gaan vind ik een goeie, in deze camera heb ik me nog niet verdiept, en zal dat vanavond zeker is gaan doen.

De discussie 7D vs 70D is een lastige, zo blijkt. Zoals in de startpost vermeld doe ik niks met video, en het zijn naar wat ik nu gezien heb juist de plus punten wat betreft video opname die in elke review naar voren komen. Het draaibare scherm heb ik in de praktijk nog niet gebruikt, ik had het nu ook niet op de 450d en het was geen gemis, maar wellicht denk ik hier na een test anders over!

De 7D krijgt inderdaad ook zeer wisselende reviews. Met name dat er voor het aanschafbedrag eigenlijk wel wat meer "kwaliteit" (zeer breed begrip) van de foto's verwacht mag worden. Ik heb hierbij tot nu toe wel meegenomen dat deze reviews ook zijn gebaseerd op de introductieprijs die destijds voor de body los rond de 1300 euro was en nu dus bijna gehalveerd is. Hierdoor dacht ik wel een goede koop te doen, maar het is inderdaad zoals gezegd, wel een camera van inmiddels 5 jaar oud.

Plan voor nu is om te kijken of ik in ieder geval de 7D en indien mogelijk 70D een weekendje te huren om zo te kijken hoe ik ze in combinatie met m'n lenzen vindt werken. En ik ga me dus verder verdiepen in de 760D.

Uiteraard zijn verdere reacties/tips/aanbevelingen meer dan welkom!

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Roland_EM25 schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:46:
De EF-S 17-55 F2,8 is zeker geen kitlens, en heeft momenteel nog een nieuwwaarde van rond de 650 euro. Naast deze lens heb ik ook nog een EF-S 10-22 welke ik uiteraard beide zou kunnen verkopen om vervolgens een nieuw systeem aan te schaffen, maar ik ben tot op heden tevreden met Canon en ik zou voor mezelf geen noodzaak om over te stappen.
Uitstekende lenzen die je er liever in wilt houden, dat lijkt mij logisch.
Plan voor nu is om te kijken of ik in ieder geval de 7D en indien mogelijk 70D een weekendje te huren om zo te kijken hoe ik ze in combinatie met m'n lenzen vindt werken. En ik ga me dus verder verdiepen in de 760D.
Sounds like a good idea. ;)

Informatieve review hier, lees ook even over enkele "alternatieven".
Canon EOS 760D Review - Eén camera in twee smaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toen ik voor dezelfde keuze stond ging ik voor de 70D, enerzijds omdat ik filmen wel interessant vond maar ook omdat hij gewoon het beste gepositioneerd was wat mij betreft.

Qua functies en techniek is hij heel wat moderner dan de 7D, dus die was wat mij betreft geen optie meer. De 7DII was al een stuk moderner maar ontloopt de 70D niet zo veel, dus vond ik features zoals het draaibare scherm zwaarder wegen. Vanuit aparte hoeken toch schieten blijkt wel handig, op statief is het ideaal en het is ook nog eens touchscreen. Het beschikbare Q-menu is gewoonweg fantastisch. Daarin merk je dat camera's tegenwoordig qua beeldkwaliteit (sensor) nog moeilijk groeien maar qua features des te harder.

Daarnaast is de 7DII gewoon anderhalf keer zo duur als de 70D en voor mij is hij die meerprijs gewoonweg niet waard, dat geld kon ik mooi steken in dingen als een 10-18 en een tas. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 09-09-2015 13:37 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Getwijfeld tussen een nieuw topic en reageren in deze, vanwege grote overlap hiervoor gekozen.

Zit met eigenlijk eenzelfde vraag. Heb al een jaar of 8 de 450d waarmee ik mezelf min of meer heb leren fotograferen. Die begint nu af en toe kuren te vertonen en in verband met een beoogde zomervakantie buiten Europa overweeg ik vervanging. Ik wil gewoon niet dat op een ongetwijfeld prachtige reis mijn body er definitief mee ophoudt.

Zeker met de MediaMarkt actie die voor de deur staat en de Cashback van Canon kan dat nu erg interessant zijn. Dus heb ik mezelf ook enige tijdsdruk opgelegd :-).

Ik twijfel voornamelijk tussen de 70d en de 760d. En in algemene zin probeer ik te begrijpen wat ik er nu echt beter van ga worden. Bedoel heeft het aantal extra megapixels echt toegevoegde waarde? Ik geloof meer in betere autofocus systeem. Maar toch daarover een vraag: hoe merk ik dat of nut ik dat uit?

Afgelopen jaar heb ik de Canon F2.8 17-55 IS USM gekocht ter vervanging voor de standaardlens die de geest had gegeven. Ik heb verder een 55-250 IS (eerste generatie). Als die ermee stopt dan kijk ik naar een lens van Canon de EF 70-200. (Ik moet nog uitzoeken of dat de 2.8, 4 en IS of niet IS variant wordt).

Dan de verschillen. De 70D body lijkt me degelijker, ook het schermpje bovenop ziet er gewoon wat fijner uit. Burst rate vind ik minder relevant. De 70D heeft zo begrijp ik tevens een net wat grotere sensor, effect daarvan ken ik niet. Is gevolg daarvan minder ruisgevoelig en of betere lichtgevoeligheid? Laat ik vooral de sterkere accu ook niet vergeten.
De 760D heeft wat meer megapixels, is (significant?) lichter en heeft een nieuwere beeldprocessor.

Dan waar ik de camera voor wil gebruiken. Dat is vooral buiten Europa op vakantie in verschillende omstandigheden. In de woestijn bij 50+ graden maar ook deze zomer weer op hoogte. Ik verwacht één of meerdere trails te lopen waarbij we over de 5000, wellicht 6000 meter zullen gaan. Daar ben ik ook enige tijd zonder stroom. (Stiekem nog een beetje meer uit de bocht -> ik mis soms wat groothoek met de 17-55. Zouden jullie adviseren om voor landschapsfotografie, zeg in Zuid Amerika, daar nog een lens bij te halen?)

Het gewicht is daarbij dus echt belangrijk maar de accuduur en degelijkheid en weerbescherming ook. Ik neig daarmee, dat blijkt wellicht al uit mijn opsomming, stiekem een beetje naar de 70D. Wat me echter tegenstaat zijn de 'focus' problemen. Ik heb daar wat naar gezocht maar wordt daar niet wijs uit... Krijg ik daar last van?

Samenvattend ben ik benieuwd naar de keuze die de topicstarter uiteindelijk heeft gemaakt én zou ik graag advies krijgen over al bovenstaand en het focusissue in bijzonder. Ook met oog op lenzen die ik in toekomst verwacht te kopen. Deze camera zou idealiter ook weer 8-10 jaar moeten meegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoR op 26-01-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RemcoR schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:59:
Ik twijfel voornamelijk tussen de 70d en de 760d. En in algemene zin probeer ik te begrijpen wat ik er nu echt beter van ga worden. Bedoel heeft het aantal extra megapixels echt toegevoegde waarde?
Dat is een klein verschil wat niet echt relevant is.
Ik geloof meer in betere autofocus systeem. Maar toch daarover een vraag: hoe merk ik dat of nut ik dat uit?
Schiet je veel snelle sport of wildlife (vogels in vlucht)? Zo nee, dan zul je er weinig tot niets van merken.
De 70D body lijkt me degelijker, ook het schermpje bovenop ziet er gewoon wat fijner uit.
Op het schermpje van de 760D staan gewoon de belangrijkste zaken: sluitertijd, iso, diafragma, belichtingscompensatie, vrije ruimte van je geheugenkaartje, accu-niveau.
Burst rate vind ik minder relevant. De 70D heeft zo begrijp ik tevens een net wat grotere sensor
Even grote sensor, beiden cropfactor van 1,6.
Laat ik vooral de sterkere accu ook niet vergeten.
Gewoon een paar extra namaak accu's meenemen...
ik mis soms wat groothoek met de 17-55. Zouden jullie adviseren om voor landschapsfotografie, zeg in Zuid Amerika, daar nog een lens bij te halen?)
Maak pano's, heb je nog meer resolutie ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Er zijn nog wat meer verschillen: De viewfinder van de 70D is veel beter (groter, lichtsterker), hij is weather sealed waardoor hij ook tegen een flinke bui kan. Ook heb je een veel grotere batterij en is de autofocus veel sneller. Verder gaat de sluiter langer mee en kan hij hogere snelheden aan (1/8000s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Balance schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:11:
hij is weather sealed waardoor hij ook tegen een flinke bui kan.
Een paar rubbertjes extra in het beste geval. En dan moet je ook nog weathersealed lenzen hebben, die hij niet heeft.
is de autofocus veel sneller.
"veel" is een redelijk nietszeggende term. De AF van de 70D kan onder bepaalde omstandigheden beter zijn, maar of je daar in de praktijk veel van merkt... Daarnaast zijn er dus redelijk wat AF problemen met f/2.8 (en lichtsterkere) lenzen op de 70D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:20:
[...]

Een paar rubbertjes extra in het beste geval. En dan moet je ook nog weathersealed lenzen hebben, die hij niet heeft.

[...]

"veel" is een redelijk nietszeggende term. De AF van de 70D kan onder bepaalde omstandigheden beter zijn, maar of je daar in de praktijk veel van merkt... Daarnaast zijn er dus redelijk wat AF problemen met f/2.8 (en lichtsterkere) lenzen op de 70D.
Waarin verschillen de AF-systemen van de 70D en 760D dan? Ik dacht dat die hetzelfde waren?

Anyway, gedetailleerde verschillen zijn hier te vinden: http://snapsort.com/compa...s-Canon-EOS-760D/detailed. Denk dat je e.e.a. met 1/4000ste ook nog wel redt met f/2.8 in de zomer buiten, verschil tussen 20MP en 24MP is nou ook weer niet zo denderend.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:20:
Lenzen is zeker een punt. Toch is elke bescherming tegen vocht mooi meegenomen.
Van die AF problemen wist ik niet veel af. De 70D heeft natuurlijk wel Dual-Pixel AF, voor snelle focus in liveview en met video, wat een flink voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:25:Schiet je veel snelle sport of wildlife (vogels in vlucht)? Zo nee, dan zul je er weinig tot niets van merken.
Niet heel veel. Maar zo af en toe bezoek ik een voetbaltraining. Ik denk dat ik daar dan van zou kunnen profiteren. Ander voorbeeld is Galapagos, ik had daar echt last van veel te trage focus en daardoor onscherpte. Dit is dus een plusje voor de 70D.

Verwacht niet snel daar terug te komen maar ook op deze geplande zomervakantie een gebied waar roofvogels veel voorkomen. En wellicht volgend jaar of een van de komende jaren weer richting Afrika.

Rest van opmerkingen check! Met betrekking tot panorama. Geregeld geprobeerd maar krijg ik niet lekker voor elkaar. Zijstapje, maar wat is beste software om dat aan elkaar te plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
tobiasvs schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 12:48:
Waarin verschillen de AF-systemen van de 70D en 760D dan? Ik dacht dat die hetzelfde waren?
Ik dacht dat de AF-tracking met de 70D is beter was, maar goed, daar heb ik zo even geen bron voor.
Anyway, gedetailleerde verschillen zijn hier te vinden: http://snapsort.com/compa...s-Canon-EOS-760D/detailed.
Snapsort en nog 10 van dat soort sites zitten er vaak naast, trekken verkeerde conclusies, etc.
RemcoR schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:00:
Niet heel veel. Maar zo af en toe bezoek ik een voetbaltraining. Ik denk dat ik daar dan van zou kunnen profiteren. Ander voorbeeld is Galapagos, ik had daar echt last van veel te trage focus en daardoor onscherpte. Dit is dus een plusje voor de 70D.
De 760D heeft een heel sterk verbeterd focus systeem t.o.v. de 450D, de 70D doet daar bijna niets bovenop.
Rest van opmerkingen check! Met betrekking tot panorama. Geregeld geprobeerd maar krijg ik niet lekker voor elkaar. Zijstapje, maar wat is beste software om dat aan elkaar te plakken?
Zorg ervoor dat je de belichting constant houdt en als je ze uit de hand maakt: probeer niet te snel de shots achter elkaar te maken. Stitchen kan prima met Lightroom 6.

[ Voor 43% gewijzigd door Universal Creations op 26-01-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
Universal Creations schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:03:De 760D heeft een heel sterk verbeterd focus systeem t.o.v. de 450D, de 70D doet daar bijna niets bovenop.
Helder. Dank!

Dan blijft dus eigenlijk over de viewfinder van de 70D wat wel echt een verbetering schijnt te zijn. Versus het risico op lenzen die misschien niet lekker werken op de 70D. En gewicht: 450D is 475 gram. 760D 565 gram en de 70D is zelfs 755 gram. Dat is ook echt wel een nadeel. Tegenover licht betere weersbescherming.

Kosten ongeveer hetzelfde. Vind het een moeilijke keuze.

En panorama ga ik weer lekker mee knutselen. Heb flink wat foto's liggen nog waarmee het niet is gelukt terwijl genomen van statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
Ik zou zeggen, ga eens kijken in een winkel of bij iemand die een 70D of 760D heeft :) Zelf ben ik van een 350D -> 700D -> 7D2 gegaan. Die eerste twee hebben beiden een "kleine" viewfinder, de 7D2 heeft net als de 70D een "grote" viewfinder. Voor mij persoonlijk is dat die 60 euro extra al wel waard :)

Qua AF-problemen, jouw lenzen staan niet op de lijst dus daar ga je als het goed is geen last van hebben :)

Voor de rest van de specs zitten er niet zo heel veel verschillen tussen. Ik weet niet of je veel met video doet, maar voor de 760D is (nog?) geen Magic Lantern, voor de 70D wel.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoR
Paul schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:48:
Ik zou zeggen, ga eens kijken in een winkel of bij iemand die een 70D of 760D heeft :) Zelf ben ik van een 350D -> 700D -> 7D2 gegaan. Die eerste twee hebben beiden een "kleine" viewfinder, de 7D2 heeft net als de 70D een "grote" viewfinder. Voor mij persoonlijk is dat die 60 euro extra al wel waard :)

Qua AF-problemen, jouw lenzen staan niet op de lijst dus daar ga je als het goed is geen last van hebben :)

Voor de rest van de specs zitten er niet zo heel veel verschillen tussen. Ik weet niet of je veel met video doet, maar voor de 760D is (nog?) geen Magic Lantern, voor de 70D wel.
Veel video doe ik niet. Ik maak soms hele korte opnames met een AA batterij slurpende compactcamera. Het verschil ik gewicht zou ik waarschijnlijk dus wel kunnen compenseren door dat ding achterwege te laten.

Viewfinder is echt iets wat je moet ervaren denk ik. Dank in ieder geval voor de reacties. Volgens mij is de conclusie dat het elkaar gewoon bijzonder weinig ontloopt. Focusproblemen met 70D zowel met lenzen die ik nu heb als degene die ik beoog als vervanger niet van toepassing. Prijsverschil is er amper. Met de BTW actie én cashback beiden onder de 600 euro.

Nog maar even over slapen. (En nog even over nadenken hoe groot de kans is dat mijn body het écht begeeft tijdens de komende vakantie. In veel relatief extreme omstandigheden geweest >8 jaar oud maar wel echt zorgvuldig mee omgesprongen en +- 16000 kliks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De 760D heeft hetzelfde AF systeem als de 40D/50D/60D. Dit is in mijn ervaring een prima AF systeem, en alle AF punten zijn goed bruikbaar en ook betrouwbaar. De 9 punten zijn alleen een beetje wijd verspreid naar mijn idee om echt goed een onderwerp te kunnen tracken.

De voorgangers van de 750D/760D (550D t/m 700D, 100D en ik geloof ook de 1200D) hebben ook een 9 punts AF systeem, maar daarvan is in mijn ervaring eigenlijk alleen het middelste punt echt betrouwbaar.

De 70D heeft hetzelfde AF systeem als de 7D, maar dan hebben ze wat functionaliteit eruit gesloopt (zone AF, meen ik). Ik heb geen directe ervaring hiermee, maar als je de verhalen mag geloven had het systeem op de 7D wat last van onbetrouwbare focus tijdens bursten. Op de 70D wordt aangegeven dat f2.8 lenzen en lichtsterker (daar valt de 17-55/2.8 dus ook onder) in combinatie met het middelste punt onbetrouwbare AF kunnen geven.

Het verschil in megapixels zou ik niet als relevant beschouwen, maar ik heb verder ook weinig gehoord over die 24MP sensor.

Ik denk dat het grootste verschil tussen de 70D en de 760D qua bediening, buiten wellicht de viewfinder, is denk ik dat de 70D wat meer knopjes heeft om sneller verschillende AF en andere settings in te kunnen stellen. Lijkt niet boeiend, maar kan fijn zijn in gebruik.

Daarnaast heeft de 70D ook veel meer AF pixels om tijdens liveview (bv. tijdens filmen) sneller te kunnen focusen.

Voor wijdere beelden kun je panorama's maken, maar je kan ook eens kijken naar de 10-18 IS STM lens. Is niet duur en optisch best in orde. Panorama's zijn ook mooi om te maken (meer detail), maar niet alle scenes zijn geschikt voor een panorama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-05 16:12
Ik heb een 70D en een 17-55 2.8 lens. Ik gebruik bijna altijd het middelste focus punt (handmatig geselecteerd) en dat geeft nauwelijks problemen. De lens gebruik ik vooral binnen. Ik had wel AF Micro aanpassingen nodig om de focus op het juiste punt te krijgen.

Probleem lijkt toch vooral te zijn met schuine lijnen oid?

Voordeel van de 70D is ook de (in ontwikkeling zijnde) ondersteuning voor Magic Lantern :) Bied ook leuke opties.

[ Voor 15% gewijzigd door Tadango op 27-01-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik kan je de 70D aanraden. De 70D heeft niet dezelfde AF als de 7D. Wel evenveel AF punten, maar dual pixel focus (http://www.imaging-resour...f-the-canon-70d-explained) hier een uitleg wat dat is.
Ik heb geen problemen met onzuiverheid met de focus op mijn 1.8 lens en ook niet op mijn 2.8.
Graag wat beter info geven Henkie.
Paul

[ Voor 0% gewijzigd door paulmedusa op 27-01-2016 12:05 . Reden: tekstcorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
henkie196 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:26:
De 760D heeft hetzelfde AF systeem als de 40D/50D/60D. Dit is in mijn ervaring een prima AF systeem, en alle AF punten zijn goed bruikbaar en ook betrouwbaar. De 9 punten zijn alleen een beetje wijd verspreid naar mijn idee om echt goed een onderwerp te kunnen tracken.

De voorgangers van de 750D/760D (550D t/m 700D, 100D en ik geloof ook de 1200D) hebben ook een 9 punts AF systeem, maar daarvan is in mijn ervaring eigenlijk alleen het middelste punt echt betrouwbaar.
De 760D heeft 19 AF punten en wijkt dus af van de camera's die je noemde. 9 Punten zijn cross-af-punten.
paulmedusa schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:04:
Ik kan je de 70D aanraden. De 70D heeft niet dezelfde AF als de 7D. Wel evenveel AF punten, maar dual pixel focus (http://www.imaging-resour...f-the-canon-70d-explained) hier een uitleg wat dat is.
Dat is alleen met video/liveview. Met foto's (spiegel omlaag) worden de AF sensoren onder in de body gebruikt en niet de AF-punten op de beeldsensor.

[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 27-01-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Idd. alleen met video en liveview, maar als je landschappen fotografeert zoals ik, dan doe je veel met liveview. Ik vind dat geweldig om met statische onderwerpen op die manier te werken. En de 760D/750D hebben dat evenals de 7D niet. (Dual Pixel, wel de 7D2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
paulmedusa schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:22:
Idd. alleen met video en liveview, maar als je landschappen fotografeert zoals ik, dan doe je veel met liveview.
Ja, maar dan gebruik je juist heel vaak manueel focus, omdat je de focus dan veel preciezer kunt neerleggen (meer gebruik kunt maken van hyperfocaal focussen). Fasedetectie is dan helemaal niet handig en is contrastdetectie veel nauwkeuriger als je al AF wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:13:
De 760D heeft 19 AF punten en wijkt dus af van de camera's die je noemde. 9 Punten zijn cross-af-punten.
Je hebt gelijk was even in de war. De 650D en 700D hadden dezelfde AF unit als de 40D/50D/60D.

De 760D AF is dan inderdaad hetzelfde als de 70D/7D, maar dan met nog een paar features eruit gesloopt.

/edit
Universal Creations schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:28:
Ja, maar dan gebruik je juist heel vaak manueel focus, omdat je de focus dan veel preciezer kunt neerleggen (meer gebruik kunt maken van hyperfocaal focussen). Fasedetectie is dan helemaal niet handig en is contrastdetectie veel nauwkeuriger als je al AF wil gebruiken.
Ik zou voor landschappen toch nooit MF gebruiken, want mijn lenzen zijn daar gewoon niet voor geschikt.

In liveview gebruiken de meeste camera's tegenwoordig stiekem wel fase detectie voor de initiële focus, en eventuele finetuning wordt daarna pas gedaan met contrast AF. Contrast AF is in theorie nauwkeuriger, maar op mijn (toegegeven al wat oudere) camera focust hij toch regelmatig zeer nauwkeurig (en zeer langzaam) op het verkeerde. Ik neem aan dat dat beter is in nieuwere camera's, maar om even aan te geven dat theorie en praktijk niet altijd overeenkomen.

[ Voor 53% gewijzigd door henkie196 op 27-01-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Paul schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:48:
Dat is een andere lijst dan het lichtsterkverhaal waar UC het over heeft. Dit betreft de hierboven genoemde Dual Pixel AF, niet het stertype centrale punt waarvan klachten zijn gemeld. Dan praat je over lenzen van f/2.8 en wijder, want dat is wanneer dat punt als ster gaat fungeren.
henkie196 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:26:
Op de 70D wordt aangegeven dat f2.8 lenzen en lichtsterker (daar valt de 17-55/2.8 dus ook onder) in combinatie met het middelste punt onbetrouwbare AF kunnen geven.
Wat henkie zegt dus. Er zijn mensen die problemen hebben ervaren dat bij het centrale punt de focus niet goed gaat en bij andere punten wel. Het is echter bij heel veel gebruikers niet het geval dus het is moeilijk om daar wat over te roepen. Zelf heb ik het nog niet ervaren. Slechts één lens gaf problemen maar daar was de lens gewoon niet goed.
Universal Creations schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:13:
Waarbij de 70D dan wel 19 cross-AF-punten heeft. Wellicht speelt dat nog mee voor de keuze.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:37:
Waarbij de 70D dan wel 19 cross-AF-punten heeft. Wellicht speelt dat nog mee voor de keuze.
Ik dacht dat de 750D/760D/70D/7D allemaal hetzelfde 19 cross punten AF systeem hadden. Alleen wat minder features voor de 70D en dan nog wat minder features voor de 750D/760D, want redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:37:
[...]

De 760D heeft ook gewoon 19 cross-AF-punten met een F/2.8 AF-punt in het midden. Het zijn voornamelijk verschillen in software/firmware naar mijn weten. De 7D heeft de meeste mogelijkheden de 70D net wat minder en de 750D/760D nog net wat minder mogelijkheden.
AF-systeem/punten 19 cross-type AF-punten (f/2.8 in het midden)

Zie: http://www.canon.nl/for_h..._760d/specifications.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
henkie196 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 07:44:
[...]

Ik dacht dat de 750D/760D/70D/7D allemaal hetzelfde 19 cross punten AF systeem hadden. Alleen wat minder features voor de 70D en dan nog wat minder features voor de 750D/760D, want redenen.
Mijn fout. Verkeerde specs gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik baseerde het inderdaad op de post van UC. :)

Die features ken ik dan weer niet uit mijn hoofd, maar het is wel grappig hoe ze feitelijk gewoon softwarematig zaken uitschakelen om verschillende productniveaus te kunnen bedenken.

Edit:
Even gezocht, de verschillen zijn klein.

7D en 70D hebben exact dezelfde features, de verschillen zitten in de CPU-verwerking voor de focus en de joystick van de 7D.

Van de 760 is het wat lastiger te vinden, ik zoek nog even verder.

[ Voor 34% gewijzigd door Gonadan op 28-01-2016 09:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gonadan schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:23:
Edit:
Even gezocht, de verschillen zijn klein.

7D en 70D hebben exact dezelfde features, de verschillen zitten in de CPU-verwerking voor de focus en de joystick van de 7D.
De 70D heeft minder features als de 7D. Ik dacht dat de 760D nog minder had maar dat lijkt gelijk te zijn aan wat de 70D heeft. Heb de mogelijkheden van alle 3 even opgezocht in de manuals.

7D heeft:
  • Single AF point selection
  • Zone AF selection
  • All 19 AF point Active (In Ai servo kan je 1 punt kiezen om mee te beginnen)
  • + Spot AF met kleinere AF punten
  • + AF point expansion als het geselecteerde punt geen AF kan krijgen gebruikt ie 1 van de omliggende punten
70D en 760D hebben:
  • Single AF point selection
  • Zone AF selection
  • All 19 AF point Active (In Ai servo kan je 1 punt kiezen om mee te beginnen)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 670812 op 28-01-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Lekkere bronnen had ik dan weer. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja soms zijn sommige zaken erg lastig te vinden. Vaak vind ik de handleiding even lezen (zeker bij Canon) wel handig, staan veel handigheidjes in welke niet altijd even makkelijk te vinden zijn. Want die 2 extra opties op de 7D staan standaard niet aan en moet je in een Custom Functions menu (C.Fn III-6) aanzetten.
Pagina: 1