brandstofkosten bij leasen via werkgever

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
Ik zit met een onduidelijkheid omtrent mijn nieuwe werkgever. Deze heeft mij een lease-auto geboden omdat het nodig is voor het werk. Deze wil ik ook graag prive gaan rijden en dat was prima als ik de bijtelling voor de auto betaal, logisch natuurlijk. Ik heb in deze geen enkele inspraak in wat voor auto het wordt, dus ook niet hoeveel bijtelling het gaat worden. Er is mij verteld dat het om een klasse polo of vergelijkbaar zal zijn. Mijn schatting is dat de bijtelling €130 tot €150,- is.

Ik heb het concept contract binnen en wordt er het volgende beschreven:
Door ---- wordt een auto ter beschikking gesteld in de klasse XXX voor woon-werkverkeer. Alleen voor woon- werkverkeer worden de brandstofkosten door Werkgever vergoed. Het is de Werknemer tevens toegestaan om voor privédoeleinden deze auto te gebruiken. Aangezien de auto privé wordt gereden dient de er in Nederland geldende fiscale bijtelling te worden toegepast. Dat brandstofkosten alleen vergoed worden bij woon - werk verkeer.
Wat mij daarin opviel is dat werk-werk verkeer niet wordt genoemd en dat ik bij prive KM's de brandstof zelf moet betalen.

- Mag dit wettelijk, of zou er dan geen bijtelling gebruikt mogen worden, maar gewerkt worden met een vergoeding?

- Is het nog wel aantrekkelijk is om op deze manier lease-prive te rijden? Als ik onderhoud verzekering en kleine afschrijving bij elkaar optel kom ik denk ik nog lang niet aan het te betalen bijtellingsbedrag. (anders zou ik niet meer als 2500 aan een auto geven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik weet niet wat gebruikelijk is, aangezien dit mijn eerste baan met lease-auto is, maar bij ons is het zo dat ik wel zelf de auto kon kiezen en dat ik tot 15000 kilometer privé (in Nederland) mag rijden, buiten de zakelijke kilometers dus. Binnen die marge krijg ik alle benzine vergoedt. Ik betaal dus alleen de bijtelling.

Als je zelf alle privé-kilometers moet betalen heb je a) een flinke kostenpost en b) een flinke administratie te hanteren. Ik weet niet of dat nou wel zo interessant voor mij zou zijn. Tuurlijk, je rijdt wel een nieuwe auto en je hoeft totaal geen zaken omtrent verzekering en zo te regelen, maar ik vind het wel erg beperkend.
Hoe zit het met eigen risico op de verzekering? Bij mij is dat 150 euro, maar dat vind ik prima voor mijn regeling. Op jouw regeling zou ik geen eigen risico accepteren.

Je moet het zo zien, het is een onderdeel van je loon. Als je dus verder rijkelijk betaald wordt of andere secundaire voorwaarden hebt, kun je ermee akkoord gaan.

Alternatief is nog dat je de auto niet privé gaat rijden en zelf een eigen auto erbij neemt. Je betaalt dat geen eigen bijdrage (belasting dus).

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 30-08-2015 22:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bovenop de wettelijke bijtelling mag je werkgever additionele eigen bijdragen rekenen voor privé gebruik. Nu lijkt me alle privé brandstof zelf betalen nogal rigoureus maar ik ken wel voorbeelden van 150€ eigen bijdrage voor privé gebruik per maand of een maximum van 15.000 privé kilometers.

Tel het aantal privé kilometers dat je verwacht te gaan rijden op bij je bijtelling en je hebt direct je afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Room42 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 22:52:
bij ons is het zo dat ik wel zelf de auto kon kiezen en dat ik tot 15000 kilometer privé (in Nederland) mag rijden, buiten de zakelijke kilometers dus. Binnen die marge krijg ik alle benzine vergoedt. Ik betaal dus alleen de bijtelling.
Dit zal ook mijn eerste leaseauto worden. zoals jij de regeling bij jou beschrijft wil ik hem ook zelfs al mag ik zelf niet bepalen wat rij. Ik kom er eerst een halfjaar via een detacheerder waarna de werkgever (als alles nog bevalt van 2 kanten) mij overneemt op exact dezelfde voorwaarde als waar nu het contract op gebaseerd is.

Het is nog in een conceptfase en moet een deel van de gegevens tussen de detacheerder en toekomstige werkgever nog doorgegeven worden. Ik wil graag goed voorbereid zijn. er staat ook niets over een max aantal prive KM's wat ook vreemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:19

orf

Is deze bijdrage niet aftrekbaar van de bijtelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
Zelf privebrandstof betalen lijkt mij inderdaad ook niet praktisch.
Overigens is het wel zo, dat een eigen bijdrage (elke eigen bijdrage, dus ook brandstof) wel afgaat van de (bruto) bijtelling. Effectief zal je dus 42 procent (uitgaande dat je in die schijf valt) ervan minder aan (netto)bijtelling hoeven te betalen.

Dit maakt het ook voor je werkgever een draak van een administratie, want die moet dat verrekenen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Wild Chocolate schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:11:
Zelf privebrandstof betalen lijkt mij inderdaad ook niet praktisch.
Overigens is het wel zo, dat een eigen bijdrage (elke eigen bijdrage, dus ook brandstof) wel afgaat van de (bruto) bijtelling. Effectief zal je dus 42 procent (uitgaande dat je in die schijf valt) ervan minder aan (netto)bijtelling hoeven te betalen.

Dit maakt het ook voor je werkgever een draak van een administratie, want die moet dat verrekenen...
even reflecterend, als ik het goed begrijp kun je je netto bijtelling als het ware leegtanken prive en in het extreme dat het je dus geld oplevert. wel rij je dan veel te veel prive KM's, maar dit is voor de reflectie even bijzaak.

Ik begrijp alleen niet wat de 42 procent loonheffing ineens voor invloed heeft op de netto bijtelling. kun je die nog iets verder toelichten?

Zoals je het schetst wordt het idd een administratieve draak }:O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:22
dezejongeman schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:26:
Zoals je het schetst wordt het idd een administratieve draak }:O.
Niet alleen de loonheffing, ook de sinds kort variabele arbeidskorting maakt het een draak om exact uit te rekenen wat een leaseauto kost.
Om het precies uit te rekenen zal je vanuit je brutosalaris naar netto moeten omrekenen (met online rekentools), en dan bruto-met-bijtelling vergelijken met bruto-zonder-bijtelling. Je netto eigen bijdrage gaat weer van je bruto bijtelling af.

Hoe wordt het aantal prive-kilometers bepaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
RemcoDelft schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:35:
[...]
Hoe wordt het aantal prive-kilometers bepaald?
dat is voor mij nog onbekend. Ik kom eerst via een detacheerder in dienst waarna ik wordt overgenomen door de nu noch opdrachtgever. Deze moeten de informatie omtrent de prive KM's nog met elkaar uitwissellen. Hier weet ik morgen meer over, maar de concept versie nu riep bij mij nogal wat vragen op. Ik wil graag goed voorbereid zijn, mocht het prive een hele negatieve regeling worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nou, alleen al administratief valt dit haast niet bij te houden en te controleren. Dat wordt echt een klus voor beide partijen om dat goed te controleren. Jij zult het namelijk ook goed bij moeten houden om hun werk te kunnen controleren.

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 30-08-2015 23:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-04 10:32
Het is al een tijdje geleden dat ik zelf een auto van de zaak had. Maar wat ik in bovenstaande reacties mis is dat (als ik het goed heb) niet elke eigen bijdrage weggestreept mocht worden tegen de bijtelling: alleen bijdrage aan de baas kon in mindering gebracht worden.
Dus als je 150 euro netto fiscale bijtelling hebt, en 150 euro aan je baas betaalt voor vergoeding privekilometers, daalt je fiscale bijtelling naar 0 en kost het je 150 euro. Reken je 150 euro aan de pomp af, betaal je totaal 300.
Je moet dus even goed nagaan hoe dat nu geregeld is.

[ Voor 11% gewijzigd door avdongen op 30-08-2015 23:53 ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 21:12
dezejongeman schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:46:
[...]

dat is voor mij nog onbekend. Ik kom eerst via een detacheerder in dienst waarna ik wordt overgenomen door de nu noch opdrachtgever. Deze moeten de informatie omtrent de prive KM's nog met elkaar uitwissellen. Hier weet ik morgen meer over, maar de concept versie nu riep bij mij nogal wat vragen op. Ik wil graag goed voorbereid zijn, mocht het prive een hele negatieve regeling worden.
Krijg je nu je salaris via de detacheerden en de auto via de opdrachtgever, waarbij de brandstofkosten weer verrekend moeten worden? Evenals de bijtelling? Is dit voor het eerst dat deze constructie gebruikt wordt? Het lijkt er namelijk wie dit bedacht heeft de consequenties niet kan overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
pacificocean schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:54:
[...]
Krijg je nu je salaris via de detacheerden en de auto via de opdrachtgever, waarbij de brandstofkosten weer verrekend moeten worden? Evenals de bijtelling? Is dit voor het eerst dat deze constructie gebruikt wordt? Het lijkt er namelijk wie dit bedacht heeft de consequenties niet kan overzien.
even jouw vragen opgesomd.

Krijg je nu je salaris via de detacheerden en de auto via de opdrachtgever ja
waarbij de brandstofkosten weer verrekend moeten worden? waarschijnlijk, ja
Evenals de bijtelling? ja
Is dit voor het eerst dat deze constructie gebruikt wordt? geen idee.

Ik kan zelf de consequenties er ook nog niet van inzien.

wat is jullie suggestie om een goede regeling te treffen in deze situatie, dan ik deze voorleggen. [zo nu eerst op bed :O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op zich is dit prima bij te houden hoor. Wat jij ws zult moeten doen is al je zakelijke km's per maand opschrijven, tesamen met je urenregistratie (wordt aan de klant doorbelast) en je begin en eindstand van de maand qua km's op moeten geven. Het verschil is automatisch het aantal prive kilometers.

Wel lullig als ze dat aan de werknemer doorbelasten. 10k of 15k per jaar prive vrij is vrij gangbaar namelijk.
Maar vraag even na hoe dat zit en hoe ze dat doorrekenen. Ik ken namelijk ook zat werkgevers die zeggen max 10k prive per jaar, maar geen registratie afdwingen. Dan is het nattevingerwerk en zolang je niet een excessief aantal kilometers maakt is er dan niks aan de hand.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een béétje werkgever doet daar ook niet moeilijk over omdat 'ie zichzelf daarmee met "bergen" extra en onnodig werk op zadelt.

Ik reed m'n vorige lease auto (benzine) binnen 3,5 jaar naar de "magische" 160.000 Lease contract kilometers waarbij ik her en der in 't land in gezet werd door m'n werkgever en daarmee een slordige 1100 Km/ week zakelijk maakte.

Nu rijd ik een Diesel en ik maak nog maar amper kilometers doordat momenteel m'n opdracht(en) dichter bij huis gesitueerd zijn.

Lijkt me niet dat ik nú de extra bijtelling terug kan gaan vorderen :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-03 21:19

Jeroen V

yadda yadda yadda

Kosten voor privegebruik mogen van de bijtelling worden afgetrokken, dus ook de brandstofkosten als je die zelf moet betalen. Overigens kan bijtelling nooit negatief zijn; als je meer kosten hebt dan de totale bijtelling, dan is de bijtelling 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:26

empy

Rijdt rondjes

Wat ik lees is al volgt:

Werkgever stelt auto beschikbaar voor (woon-)werk verkeer, kosten hiervoor worden door werkgever vergoed.

Jij wilt prive crossen, daarom bijtelling om de prive brandstofkosten te vergoeden.

Maar wat zegt jouw werkgever zelf toen je hier vragen over stelde, ik vind de gegeven informatie namelijk nogal summier hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Sowieso moet je er in het contract komen te staan hoeveel privé km's er gereden mogen worden. Brandstof zijn namelijk niet de enige kosten die je werkgever maakt voor privé km's (heb je bijv. wel pechhulp in het buitenland, onderhoud ed). En wat gebeurt er met pech als je privé rijdt?

Daarnaast zit er een verschil of je de benzine zelf moet betalen of dat dit gewoon achteraf met het tankpas verrekend wordt. Dat zal betekenen dat je dus alle km's moet gaan bijhouden maar dan nog kan er geen duidelijke benzine berekening gemaakt worden. Mogelijk wordt er dan een prijs per km afgesproken. Dit zal rond de 25ct per km zijn. waardoor je met 100km per week privé 100 euro per maand betaald (dit mag dan weer een deel van je BT af, zie onder). Je bent dus straks minsten 200euro per maand privé kwijt + een administratieve rompslomp + geen eigen auto keuze.

Aangezien er expliciet over benzine kosten wordt gesproken lijkt me dat een onmogelijke berekening (Stel je rijdt 150km/uur woon werk en gaat privé lekker 80km/uur crossen. Of je staat woon-werk erg veel in de file en privé niet. Wie betaalt dan welke benzine?)

Als ik jou was zou ik deze deal niet zo maar accepteren
avdongen schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:50:
Het is al een tijdje geleden dat ik zelf een auto van de zaak had. Maar wat ik in bovenstaande reacties mis is dat (als ik het goed heb) niet elke eigen bijdrage weggestreept mocht worden tegen de bijtelling: alleen bijdrage aan de baas kon in mindering gebracht worden.
Dus als je 150 euro netto fiscale bijtelling hebt, en 150 euro aan je baas betaalt voor vergoeding privekilometers, daalt je fiscale bijtelling naar 0 en kost het je 150 euro. Reken je 150 euro aan de pomp af, betaal je totaal 300.
Je moet dus even goed nagaan hoe dat nu geregeld is.
Dat klopt niet, je haalt bruto en netto door elkaar. je EB wordt bruto van je bijtelling afgehaald waardoor je netto minder hoef te betalen maar je moet je EB nog steeds betalen. Voor een bijtelling van 150 euro moet je minstens 350+ eigen bijdrage hebben om deze op 0 te krijgen (afhankelijk van je inkomen) Echter moet je de 350 euro nog steeds gewoon betalen. Reken dat zelf hier maar na: http://www.berekenbijtelling.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

avdongen schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:50:
Nee, als in de lease overeenkomst (of arbeidscontract) staat dat deze brandstofkosten voor het privé-gebruik van de lease-auto is, zijn deze gewoon aftrekbaar van de bijtelling.

Ik kreeg bij mijn vorige werkgever geen tankpas voor het buitenland en moest dus zelf tanken in het buitenland. Die bonnetjes kon wél ik inleveren bij de adminsitratie en werden verrekend met mijn bijtelling.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:38:
[...]

Ik kreeg bij mijn vorige werkgever geen tankpas voor het buitenland en moest dus zelf tanken in het buitenland. Die bonnetjes kon wél ik inleveren bij de adminsitratie en werden verrekend met mijn bijtelling.
Dit is iets waar ik nooit bij stilgestaan heb (omdat ik het niet wist). Dus als je zelf de buitenlandliters betaalt, kun je dat aftrekken van de belasting (bijtelling)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is aftrekbaar, maar het loopt via de administratie van je werkgever. Die moet het verrekenen met de ingehouden bijtelling.

Van de site van leaseplan:
Is het van belang waarvoor de eigen bijdrage wordt betaald?

Ja, dat is van belang. Alleen een vergoeding voor privégebruik mag in mindering worden gebracht op de bijtelling. De kwalificatie van een eigen bijdrage is feitelijk afhankelijk van de omschrijving in de auto- of leaseregeling. Als werkgever en werknemer schriftelijk overeenkomen dat de werknemer periodiek een algemene, niet nader gespecificeerde bijdrage voor privégebruik moet betalen, dan kan deze bijdrage volledig in mindering worden gebracht op de bijtelling.

Met andere woorden, bijdragen voor parkeerkosten, accessoires, een hoger leasebedrag voor een auto uit een duurdere klasse, de afkoopsom van het leasebedrag bij het einde van de dienstbetrekking en een vast bedrag per gereden privékilometer, kunnen in mindering worden gebracht wanneer is beschreven dat deze kosten als eigen bijdrage voor privégebruik worden aangemerkt.

Tot slot, kosten die werknemers aan anderen dan aan de werkgever betalen, zijn bijvoorbeeld brandstofkosten, tolgelden, huur of huurwaarde van de garage of onderhoudskosten tijdens vakanties. Dergelijke betalingen aan derden komen slechts op de bijtelling in mindering wanneer de betalingen zijn gedaan ten behoeve van de werkgever en bij overeenkomst is voorzien dat die betaling wordt aangemerkt als eigen bijdrage voor privégebruik.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-04 21:12
Als reactie op de bovenste 7 reacties of zo. De werkgever stelt helemaal geen lease auto ter beschikking aan TS. Dat doet de opdrachtgever. Zie de quote hieronder. Vandaar ook dat het zo'n draak van een administratief proces gaat worden.
dezejongeman schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 00:03:
[...]

even jouw vragen opgesomd.

Krijg je nu je salaris via de detacheerden en de auto via de opdrachtgever ja
waarbij de brandstofkosten weer verrekend moeten worden? waarschijnlijk, ja
Evenals de bijtelling? ja
Is dit voor het eerst dat deze constructie gebruikt wordt? geen idee.

Ik kan zelf de consequenties er ook nog niet van inzien.

wat is jullie suggestie om een goede regeling te treffen in deze situatie, dan ik deze voorleggen. [zo nu eerst op bed :O ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Uiteindelijk is het geen probleem geworden. De werkgever heeft het in het concept onduidelijk op papier gezet. Dit is recht getrokken. Ik zal de bijtelling betalen + een eigen bijdrage van €50.- bruto. Het aantal prive km's is 15k per jaar op basis va natte vinger werk. Prima dus, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Maar let wel, die eigen bijdrage gaat dus van de bruto bijtelling af.

Pagina: 1