Ik zit met een onduidelijkheid omtrent mijn nieuwe werkgever. Deze heeft mij een lease-auto geboden omdat het nodig is voor het werk. Deze wil ik ook graag prive gaan rijden en dat was prima als ik de bijtelling voor de auto betaal, logisch natuurlijk. Ik heb in deze geen enkele inspraak in wat voor auto het wordt, dus ook niet hoeveel bijtelling het gaat worden. Er is mij verteld dat het om een klasse polo of vergelijkbaar zal zijn. Mijn schatting is dat de bijtelling €130 tot €150,- is.
Ik heb het concept contract binnen en wordt er het volgende beschreven:
- Mag dit wettelijk, of zou er dan geen bijtelling gebruikt mogen worden, maar gewerkt worden met een vergoeding?
- Is het nog wel aantrekkelijk is om op deze manier lease-prive te rijden? Als ik onderhoud verzekering en kleine afschrijving bij elkaar optel kom ik denk ik nog lang niet aan het te betalen bijtellingsbedrag. (anders zou ik niet meer als 2500 aan een auto geven).
Ik heb het concept contract binnen en wordt er het volgende beschreven:
Wat mij daarin opviel is dat werk-werk verkeer niet wordt genoemd en dat ik bij prive KM's de brandstof zelf moet betalen.Door ---- wordt een auto ter beschikking gesteld in de klasse XXX voor woon-werkverkeer. Alleen voor woon- werkverkeer worden de brandstofkosten door Werkgever vergoed. Het is de Werknemer tevens toegestaan om voor privédoeleinden deze auto te gebruiken. Aangezien de auto privé wordt gereden dient de er in Nederland geldende fiscale bijtelling te worden toegepast. Dat brandstofkosten alleen vergoed worden bij woon - werk verkeer.
- Mag dit wettelijk, of zou er dan geen bijtelling gebruikt mogen worden, maar gewerkt worden met een vergoeding?
- Is het nog wel aantrekkelijk is om op deze manier lease-prive te rijden? Als ik onderhoud verzekering en kleine afschrijving bij elkaar optel kom ik denk ik nog lang niet aan het te betalen bijtellingsbedrag. (anders zou ik niet meer als 2500 aan een auto geven).