Zyxel nas540 mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chaser
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Hallo,

Ik heb een nas540 van zyxel.
Er zouden 4x6tb schijven in kunnen.

Nu een nas van netgear die heb ik langzaam over drie jaar uitgebreid van 2 naar vier schijven met hun raid x techniek.

Hoewel ik Google en forums heb doorzoek vind ik niet meteen terug of dit op een of andere manier ook mogelijk Is met deze nas.

Verder vroeg ik me af of hij ook al 8tb schijven aan kan.

Aangezien deze vreemd genoeg goedkoper zijn dan sommige 6tb disks .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee, deze nas ondersteund geen X-Raid. Dat is Netgear specifiek. Dus als je één (raid5) volume hebt en je wilt uitbreiden moet je alle disks vervangen.
Waarschijnlijk wel. Ik weet dat hij het doet als single volume in een NSA320. Niet dat dat heel veel zegt, de 320 heeft een andere soc en een andere kernel als de 540. Ik heb ooit gelezen dat een bepaalde 4 schijfs Netgear geen volume groter dan 16TB aankan, maar de oorzaak is me niet geheel duidelijk. De 540 kan duidelijk minstens tot 24TB, en als er een grens is verwacht ik die op 32TiB of groter. Met 4 8TB schijven blijf je daar ruim onder.

• The Chaser
Dank je, dus als ik drie 8tb disk heb. En volgend jaar wil ik er een vierde bij moet ik data back-uppen, vierde erbij, formateren, nieuwe raid 5 met vier disks.

Mss beter alle heisa besparen en meteen 8*4 komen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Hangt er vanaf hoe snel je die nieuwe schijf denkt nodig te hebben. Over het algemeen is het niet verstandig om te investeren in in technologie voor future use. Als je het geld voor die 4e 8TB schijf op de bank laat staan, koop je daar over 3 jaar misschien wel een 40TB schijf voor, waarmee je in 1 keer je hele array vervangt, en nog 3*8TB overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chaser
Ik zou dan voor een 2*6TB RAID 1 gaan.
En eventueel later indien nodig 2*XXTB RAID0 er bij.

Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasarica
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 09:51

Aangezien deze vreemd genoeg goedkoper zijn dan sommige 6tb disks .
Onderstaande is weliswaar een antwoord (Zyxel Support) op mijn vraag aangaande de NSA325v2 maar toch....;
Bedankt voor uw email.

De NSA serie krijgt geen 8TB ondersteuning, voor ondersteunde schijven verwijs ik u naar: http://www.zyxel.com/Prod...508112312&idx=9&c=gb&l=en

Met vriendelijke groet,

Nick

Niet gehinderd door enige kennis van zaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Er is nogal een verschil tussen 'niet ondersteund' en 'werkt niet'. ZyXEL heeft het standpunt ingenomen dat de 8TB schijven expliciet in de markt zijn gezet voor archivering, en verder nergens geschikt voor zijn. (Wat waarschijnlijk waar is. Door de gebruikte techniek schrijven ze traag). En de NSA serie zijn voor 'opslag, backup en multimedia', en dus worden die schijven niet ondersteund.
Ondertussen werken ze wel gewoon. Sata is sata.

Nu deze thread weer heropend is, wil ik ook even een eerdere opmerking van mijzelf aanpassen/herroepen:
De 540 kan duidelijk minstens tot 24TB
Met ingang van firmware 5.10 ondersteund the 540 geen volumes groter dan 16TiB meer. Je kunt wel de overgebleven ruimte aan een ander volume toewijzen.

Achtergrond hiervan: Firmware 5.00 tot 5.04 gebruikte een niet-standaard 64KiB memory page formaat. Omdat dat de NAS op andere gebieden nogal beperkte, is bij firmware 5.10 een 4KiB memory page formaat ingevoerd. Omdat een ext3 filesysteem 2^32 blokken kan hebben, en een blok niet groter mag zijn dan een memory page, is de NAS dus nu gelimiteerd op 16TiB per volume.
(En ja, het gebruikte filesysteem is ext4, wat deze beperking theoretisch niet heeft. Helaas is de ext4 implementatie in de kernel (3.2.54) nog niet compleet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:33
Ik had de afgelopen week een probleem mijn mijn NAS540, deze wou geen films meer broadcasten naar mijn tv en overige apparaten. Vanwege deze storing heb ik daarom een supportticket aangemaakt bij Zyxel. Binnen 24 uur (ticket is aangemaakt op zondag) werd er een oplossing aangedragen via email. deze heb ik uitgevoerd en ik kan nu weer films kijken op mijn tv.
Pagina: 1