Windows 10 clone stuit op winload.exe foutmelding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:32

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het leek zo'n simpel proces... schoonvader heeft een nieuwe 256Gb SSD om de 128Gb versie mee te vervangen. Even gezocht wat nu de beste tools zijn om een volledige clone voor elkaar te krijgen en aan de slag.

Nieuwe schijf er aan, clone draaien, ziet er veelbelovend uit! Tot de eerste keer starten van de nieuwe schijf. Vrij direct na het starten knalt 'ie in foutmelding 0xc000000e, winload.exe gaat ergens niet helemaal lekker.

Gelukkig een rescue medium aangemaakt op USB, waarmee hopelijk alles te herstellen valt. Instructie is eigenlijk gewoon de boot record even opnieuw opbouwen. Helaas eindigt dat proces bij het aanmaken van de 'BCD Store'. Dat zit achter een gui, dus precies zien wat er aan de hand is kun je niet.

Handmatig dan. Volgens instructies met het bootrec commando krijg ik uiteindelijk bij de laatste stap (bootrec /rebuildbcd) de melding "The resource loader cache doesn't have loaded MUI entry". En daar loop ik nu op vast. MUI staat voor Multilingual User Interface, maar zoek acties die kant op leveren vooral berichten over Vista op.

Ook al zou W10 volgens berichten gekoppeld zijn aan je hardware (waardoor je dus niets aan kunt passen), toch lees ik nog nergens dat het mensen niet gelukt zou zijn door W10 zelf.

Moet ik me druk gaan maken om deze meldingen, of me wellicht richten op een andere manier van clonen? Mijn persoonlijke voorkeur is een schone installatie, maar er staat zoveel op die schijf, daar wil ik nog maar even niet aan denken ;)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan lijkt het me dat je een verkeerde clone gemaakt hebt.

Misschien handig te vermelden om welk programma het gaat en welke instellingen je hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Goed punt.

Twee pogingen gedaan:
1. Macrium Reflect - Geen bijzondere instellingen, simpelweg op de bronschijf de partities aangevinkt, doelschijf opgegeven en gaan. Die tool is bedoeld voor clonen van schijven, dus leek me een prima keuze.
2. Samsung tool - Zat bij de nieuwe 850 EVO. Die vond de juiste bron- en doelschijf zelf en heeft daarna de twee partities (boot van 100Mb en data van 91Gb) overgezet. De herstelpartitie van Windows wordt automatisch achterwege gelaten.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen medium waar je de boot mee kan repareren? Windows DVD of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Gelukkig een rescue medium aangemaakt op USB, waarmee hopelijk alles te herstellen valt. Instructie is eigenlijk gewoon de boot record even opnieuw opbouwen. Helaas eindigt dat proces bij het aanmaken van de 'BCD Store'. Dat zit achter een gui, dus precies zien wat er aan de hand is kun je niet.
Ehmmm ja, dat medium heb ik, maar voert weinig uit.

Windows 7 DVD (wat het OS van origine was) kan ook naar rescue mode, boot sector herstellen, maar doet dat ook niet juist. De foutmelding blijft hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.easeus.com/disk-copy/index.htm

freeware en werkt uitstekend met 10, clone versie gebruiken en ssd optimalisatie 😉👍

tip: selecteer wel alle partities op je ssd (staat standaard wel aan geloof ik)

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 31-08-2015 21:01 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Gaan we die ook nog eens proberen :)

Er staan op het origineel drie partities:
1. Boot (100Mb)
2. Data (91Gb)
3. Recovery (450Mb)
DIe laatste kun je altijd opnieuw opbouwen natuurlijk, de Samsung tool neemt 'm standaard ook niet mee, maar voor de volledigheid kan het vast geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bij mijn laatste clone heb ik windows.old laten verwijderen, scheelde 11,2 Gb, en das best een hoop.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25
Koppel je na het clonen en voor de eerste maal opstarten van de nieuwe SSD de oude wel eerst af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Yes de originele schijf was helemaal afgekoppeld, die kon niet meer in de weg zitten. En de nieuwe schijf op dezelfde poort als de oude zat. Het systeem zo min mogelijk in de war maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Soms is het moeilijk om precies de vinger op de zere plek te leggen. Soms zitten grote dingen in de weg, soms kleine zaken waar je echt niet aan denkt.

Het meest simpele, blijf bij je oude SSD van 128 GB, en hang de 256 ernaast.

Ergens kan ik me voorstellen dat je alles op die 256 wil (wat gebeurd er dan met de 128 GB? ) maar dan lijkt mij de logische weg: clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nieuwe poging gedaan met EaseUS... meteen werken. Verder precies hetzelfde gedaan, dus alleen de software maakt dus nogal een verschil :) Dank voor de tips, iedereen kan weer rustig slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
In het algemeen kan ik hierover zeggen dat Clone programma's op een verschillende manier kunnen werken. Sommige werken op bestandsniveau, andere klonen alleen het voor de hand liggende, en er zijn programma's die een exacte kloon op hex-niveau kunnen maken.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Pagina: 1