Toon posts:

4K HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
* AAA Games spelen op 1920 x1080,Very High settings
* Films/series downloaden en kijken op mijn TV (Samsung UE65JU7000). Dit is een 4K tv, dus de pc moet met gemak 4K content kunnen afspelen, ook in de komende jaren.
* Muziek afspelen op (wireless) surround system

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €1200,- maar liever ietsje minder :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
* LG 27MB85R monitor. Deze gebruik ik om op te gamen, browsen, mailen etc. Gedownloade fIlms/series zullen op de JU7000 afgespeeld worden.
* Antec Behuizing P182
* Corsair HX 650WATT
* Logitech Z-5300 5.1 Surround system

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
* Processor die 4K, 60Hz content ondersteunt en topgames soepel draait.
* Videokaart die 4k, 60Hz content ondersteund en topgames soepel draait.
* topkwaliteit geluidskaart voor surround sound

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
* Ik wil sowieso een Intel chip.
* Creative Sound Blaster

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiteindelijk zou ik graag draadloze speakers in het systeem opnemen. De Z-5300 speakerset gebruik ik al meer dan 10 jaar en ben nog steeds erg tevreden over het geluid. Maar ik ben al die bedrading zat, ik wil draadloze speakers aan de muur/plafond hangen. Geen idee wat voor verbinding ik nodig heb of dat er een ander apparaat tussen moet komen.
Als ik een draadloze (bluetooth ofzo?) PC speakerset gebruik, kan ik dan alleen geluid van mijn pc op die speakers afspelen? Of kan ik ook het geluid van mijn tv erop aansluiten?

Ga je overklokken?
Ja. Hoe meer FPS ik in games haal, des te beter!

Wat verwacht je van ons?
Mijn huidige PC is bijna 8 jaar oud. Hij was toentertijd state of the art met een Q6600 processor, P5K-E/WiFi-AP moederbord en GeForce 8800GT videokaart. Sindsdien had ik me niet meer in de hardware ontwikkelingen verdiept, maar begin het nu weer een beetje te begrijpen allemaal ;)

Het afspelen van films/series in 4K, 60Hz formaat moet in ieder geval een peuleschil zijn, ook in de komende jaren met al de ontwikkelingen die op dat gebied plaatsvinden.

Mogelijkheid tot draadloze verbinding met speakerset is ook een must. De speakers moeten zowel het geluid van mijn pc kunnen afspelen als het geluid van mijn TV (als ik daar een uitzending op bekijk ipv een film die op de pc wordt afgespeeld). Geen idee hoe dat allemaal werkt...

Ik vraag me ook af of ik draadloos films van de pc naar de tv kan sturen. Eigenlijk wil ik mijn computerbureau met de pc erop niet naast de tv zetten maar ik ben bang dat het toch kabelwerk wordt als ik 4k, 60Hz content van mijn PC wil afspelen op de tv?

Eigen opzetje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Tray€ 259,95€ 259,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 149,95€ 149,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 352,50€ 352,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14€ 108,-€ 108,-
1Samsung 850 Pro 256GB€ 138,29€ 138,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.008,69

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 12:28 ]

• secondsight
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje.

Ook kan ik alvast vertellen dat een geluids kaart weg gegeooid geld gaat zien al helemaal als je draadloos wilt. De Chips op de moederborden van tegenwoordig zijn goed zat, en het geluids verschil via draadloos is al helemaal te verwaarlozen.
Voor draadloze speakers via logitech heb je gewoon een Bluetooth audio adapter waar je een eind mee kunt komen. http://www.logitech.com/n...luetoothaudioadapter-CTA1

GPU kom je al snel uit bij een GTX 950 die beginnen vanaf iets van 170EU, maar gebruiken redelijk wat stroom.

Ik zou persoonlijk Skylake even aankijken in combi met HDMI 2.0.

Voor draadloos films van pc naar HTPC sturen met een goede router en gewoon je SSD/HDD delen moet je een heel eind kunnen komen

[ Voor 26% gewijzigd door secondsight op 31-08-2015 10:00 ]

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

secondsight schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:55:
GPU kom je al snel uit bij een GTX 950 die beginnen vanaf iets van 170EU, maar gebruiken redelijk wat stroom.
Als je het vergelijkt met andere videokaarten, dan valt het heel erg mee, wat de GTX 950 verbruikt. Wat dat betreft is de GTX 950 een van de zuinigste kaarten op dit moment. reviews: Nvidia GTX 950: gericht op de moba-gamer

[ Voor 5% gewijzigd door Anonymoussaurus op 31-08-2015 10:22 ]

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
4K HTPC hardware verandert momenteel razendsnel, het is wel mogelijk een HTPC te maken die nog jaren 4K aan kan, maar je bent nog nét aangewezen op een losse GPU, minimaal een GTX 950 als je HDMI 2.0 nodig hebt.

Skylake kan hardwarematig de belangrijkste codecs decoderen die voor 4K video's van belang zijn, maar ondersteunt uit zichzelf geen HDMI 2.0. Er zijn wel moederborden met Alpine Ridge controller die wel HDMI 2.0 toevoegt (en daarnaast ook nog USB 3.1 en Thunderbolt 3) maar die vind je alleen op vrij dure premium moederborden, momenteel kosten die meer dan €200 en dan moet je nog rekenen dat er maar 2 Skylake processors te krijgen zijn die relatief duur en overkill zijn voor een HTPC. Als je een €230 Z170 moederbord, €260 Core i5 6600K en DDR4 moet combineren ben je goedkoper uit met een GTX 950 en Haswell Pentium of Celeron.

Binnenkort komen er wel wat goedkopere Skylake processors (een Skylake Pentium zou eigenlijk al moeten volstaan om 4K media af te spelen, desnoods kan een Core i3 ook om wat reserve threads te hebben maar een Core i5 of i7 is absoluut niet nodig voor HTPC die alleen voor media afspelen gebruikt wordt), die zouden voor september zijn. Die Alpine Ridge controller gaat volgens mij echter exclusief blijven voor de duurdere moederborden. Maar omdat de processor zoveel goedkoper kan (Pentium zal €60-70 zijn, dus je bespaart €200) wordt dit wel interessanter dan een losse videokaart. Daarnaast moeten er stilaan ook DP-naar-HDMI 2.0 converters verschijnen (ik hoop dit jaar) waardoor je voldoende hebt aan een Displayport uitgang om je 4K tv aan te sturen. Voorlopig kun je ook een oudere HDMI poort gebruiken, die ondersteunt tot 4K 30Hz, en aangezien de meeste media minder dan 30Hz is, levert dat niet echt problemen.

Ik zou voor een HTPC trouwens ook je voeding vervangen, die is veel te zwaar, met als gevolg dat je die steeds heel laag belast en bij heel lage belasting zijn de meeste voedingen niet zo efficiënt. Een 300W voeding zal met een lichte belasting en hardware zuiniger zijn dan een 650W (hangt ook af van de kwaliteit van de voeding).

Als je liever geen dikke pc in de buurt van je tv hebt, zou ik er voor opteren om je HTPC een stuk kleiner te maken, een HDMI kabel lijkt me toch het minimum aan kabels, al de rest kun je draadloos maken. Je zou ook video naar je tv kunnen streamen, maar dan heb je een extra toestel nodig, zoiets als dit http://www.minix.com.hk/Products/NEO-X8-Plus-Android-TV.html (of eventueel de tv zelf als die dat ondersteunt), dat de videobestanden decodeert of getranscodeerd aangeboden krijgt. Ik denk wel dat de meeste Android boxen nog gelimiteerd zijn tot 4K 30Hz (door zwakkere GPU's en geen HDMI 2.0), maar voor die prijs koop je over een paar jaar dan ééntje dat wel 4K 60Hz ondersteunt.

[ Voor 32% gewijzigd door MacPoedel op 31-08-2015 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel,

Dus als ik je goed begrijp, is een Skylake met Z170 moederbord voldoende om te doen wat ik wil? Met andere woorden, als ik de GTX 950 uit mijn lijstje verwijder, ben ik er zo ongeveer?

• secondsight
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06-2023
als je HDMI 2.0 op je moederbord hebt kort gezegt wel.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Man man man, een i5 in een HTPC. Wat een onzin. Pak gewoon een Haswell i3 of zelfs een Pentium dualcore. Is zát, ook voor 4K media. Prop er een dedicated GPU (een GTX950 of dergelijke) met HDMI 2.0 in (als dat nodig is inderdaad), en je bent klaar voor de komende 10 jaar.

Leesvoer.

[ Voor 15% gewijzigd door Esumontere op 01-09-2015 16:56 ]

• MacPoedel
Ja voor 4K volstaat die pc zonder GTX 950. Je moet wel DDR4 gebruiken, dat moederbord heeft geen DDR3 sleuven.

Het is wel enorme overkill voor wat je er mee wilt doen en veel te duur. De Core i5 is veel te snel, daar zijn een Pentium of Core i3 even goed voor, ik zou dus even wachten op de Skylake varianten daarvan, die komen deze maand uit en besparen je meer dan €100.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met: "
* Geautomatiseerd software testen (Selenium WebDriver, Eclipse, IntelliJ etc.)." en of dat heel CPU intensief is, dat moet je zelf weten, maar mijn eigen ervaring met programmeren (o.a. ook Eclipse en IntelliJ) is dat mobiele processors daar ruim voldoende voor zijn en je zeker geen quadcore nodig hebt. Voor zover ik het begrijp wil je niet eens compileren?

16GB RAM is ook grote overkill overigens, 4GB zou eigenlijk al voldoende zijn.

Je bent baas van je eigen budget, maar ik zou ook geen Z170 Deluxe bord van bijna €300 kopen gewoon omdat die HDMI 2.0 heeft. Dan koop ik veel liever een B150 bord met DP (en HDMI 1.4) en wacht ik even op een DP>HDMI converter. Tot dan kun je HDMI 1.4 gebruiken, dat ondersteunt 4K 30Hz en dat is voldoende voor 4K films. Goedkopere socket 1151 (lees: niet Z170) moederborden zullen wel tegelijk met de lower end socket 1151 processors uitkomen, later deze maand dus.

Voor minder dan €400 heb je dan iets dat even goed is voor 4K als wat je hier voor €800 hebt samengesteld, je moet gewoon een paar weken wachten. Als je niet kunt wachten, neem dan een Haswell Pentium (G3240 bv), een GTX 950, 4 of 8GB DDR3 RAM en een H81 of B85 moederbord. Voor een HTPC is dat al redelijk overpowered.

• dromer1967
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 16:04
MacPoedel schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:12:
Als je liever geen dikke pc in de buurt van je tv hebt, zou ik er voor opteren om je HTPC een stuk kleiner te maken, een HDMI kabel lijkt me toch het minimum aan kabels, al de rest kun je draadloos maken. Je zou ook video naar je tv kunnen streamen, maar dan heb je een extra toestel nodig, zoiets als dit http://www.minix.com.hk/Products/NEO-X8-Plus-Android-TV.html (of eventueel de tv zelf als die dat ondersteunt), dat de videobestanden decodeert of getranscodeerd aangeboden krijgt. Ik denk wel dat de meeste Android boxen nog gelimiteerd zijn tot 4K 30Hz (door zwakkere GPU's en geen HDMI 2.0), maar voor die prijs koop je over een paar jaar dan ééntje dat wel 4K 60Hz ondersteunt.
Als je wat betere audio wilt horen moet je wel oppassen met de streaming boxen zoals de NEO. Ze ondersteunen momenteel geen van alle bijvoorbeeld DTS-HD master passthrough.

Maar dit terzijde ;)

Verwijderd

Topicstarter
Lijstje inmiddels aangepast! Tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties, ik steek veel van jullie op.

Ondertussen heb ik m'n wensen iets bijgesteld, haha. Naast de HTPC functionaliteit, wil ik dat m'n systeem ook krachtig genoeg is om de AAA games van het komende jaar op very high settings, 1920x1080 te spelen. Geen gezeik dat ik in drukke scenes ineens vertraging zie optreden!

Ik heb echter geen ongelimiteerd budget, dus een 980 wordt net iets te duur. Als ik één stapje lager wil, kom ik dan op een GTX 970 uit of is de R9 390 toch beter? Vroeggah werd geadviseerd om een NVidia gpu te nemen als je een Intel cpu had en een AMD GPU als je een AMD cpu had. Maakt dat nog iets uit?

Last but not least: Wanneer kan ik een prijsdaling verwachten voor GPU's? Komende twee maanden komen er een paar hele dikke spellen uit zoals COD: Black OPS, Assassin's Creed, Fallout, Just Cause... Mag ik aannemen dat GPU's komende periode in prijs dalen omdat iedereen staat te popelen om deze games te spelen en dus zijn GPU wil upgraden? (net zoals iedereen een nieuwe tv haalt zodra het EK/WK eraan komt.)

En zou de ophef over NVIDIA's Async probleempje op DX12 kunnen zorgen voor prijsdalingen?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 12:42 ]

• MacPoedel
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 00:42:
Lijstje inmiddels aangepast! Tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties, ik steek veel van jullie op.

Ondertussen heb ik m'n wensen iets bijgesteld, haha. Naast de HTPC functionaliteit, wil ik dat m'n systeem ook krachtig genoeg is om de AAA games van het komende jaar op very high settings, 1920x1080 te spelen. Geen gezeik dat ik in drukke scenes ineens vertraging zie optreden!

Ik heb echter geen ongelimiteerd budget, dus een 980 wordt net iets te duur. Als ik één stapje lager wil, kom ik dan op een GTX 970 uit of is de R9 390 toch beter? Vroeggah werd geadviseerd om een NVidia gpu te nemen als je een Intel cpu had en een AMD GPU als je een AMD cpu had. Maakt dat nog iets uit?
Dat is altijd onzin geweest. Snelle AMD GPU's hebben zelfs meer baat bij een snellere processor omdat de DirectX 11 drivers meer processor overhead hebben, en dat is momenteel dus sowieso een Intel processor.

Besef ook dat als je een videokaart gebruikt, je de videouitgangen moet gebruiken van de videokaart en niet van het moederbord. Je hebt er dus niets meer aan dat je moederbord HDMI 2.0 heeft, selecteer dus beter een goedkoper bord. Hardwarematige videodecoding werkt dan overigens ook niet meer op de processor, alleen op de videokaart en op dat punt verlies je dan aan efficiëntie (met een GTX 970 of R9 390 gaan meer codecs softwarematig gedecodeerd moeten worden dan met een GTX 950 of Intel iGPU). De CPU en videokaart zijn in elk geval wel zeker snel genoeg om elke 4K video af te spelen. Dit is alleen geen HTPC meer, daar verbruikt die veel te veel voor en is die veel te duur voor, de nadruk ligt veel meer op het game gedeelte.
Last but not least: Wanneer kan ik een prijsdaling verwachten voor GPU's? Komende twee maanden komen er een paar hele dikke spellen uit zoals COD: Black OPS, Assassin's Creed, Fallout, Just Cause... Mag ik aannemen dat GPU's komende periode in prijs dalen omdat iedereen staat te popelen om deze games te spelen en dus zijn GPU wil upgraden? (net zoals iedereen een nieuwe tv haalt zodra het EK/WK eraan komt.)

En zou de ophef over NVIDIA's Async probleempje op DX12 kunnen zorgen voor prijsdalingen?
De R9 390 heeft geen HDMI 2.0, dus die haalt zonder omzetter geen 4K 60Hz op je tv. Ik verwacht wel voor het einde van dit jaar DP>HDMI 2.0 omzetters. Als je af en toe toch wilt gamen op 4K (bv een wat oudere game) is de R9 390 wel beter geschikt (mits omzetter) dus ik zou die nemen, maar wil je zekerheid ivm HDMI 2.0 dan moet je een Nvidia van de 900 reeks hebben.

Ik verwacht momenteel geen prijsdalingen van GPU's, alle high end modellen zijn nog niet zo lang op de markt. Nieuwe games doen prijzen niet dalen, nieuwe hardware wel. Zal nog wel een half jaar of meer duren voor er opnieuw beweging is. Dat Nvidia Async probleem gaat ook de prijs niet veranderen, Nvidia heeft de prijs van de GTX 970 ook niet veranderd na het GTX 970 3.5GB+500MB VRAM debacle. Momenteel is dit nog geen probleem voor Nvidia videokaarten, maar er komen op het einde van dit jaar en zeker volgend jaar toch wat games uit die DX12 of Vulcan benutten, dus ik zou eigenlijk geen Maxwell videokaart meer nieuw kopen. De doorverkoopwaarde van die kaarten gaat volgens mij volgend jaar snel wegzakken.

En trouwens, de niet overklokbare varianten van Skylake zijn uit, dus je moet geen 6600K en Z170 meer nemen als je niet gaat overklokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 256,90€ 256,90
1Asus B150 PRO GAMING D3€ 114,90€ 114,90
1Sapphire NITRO R9 390 8G D5€ 347,50€ 347,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 109,51€ 109,51
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,76

Dit lijstje is even snel als wat je zelf hiervoor geselecteerd had, sommige van je componenten zijn wat te high-end voor wat je ermee wilt doen zonder noemenswaardig meer te doen of sneller te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 04-09-2015 14:07 ]

Verwijderd

Ik zou ook voor bovenstaand lijstje gaan van MacPoedel. Zelf wachtte ik nog op die normale i5 6600 (ik wil toch niet overclocken) maar ik wist niet dat die al leverbaar was. :)

Kan ook nog met deze videokaart pricewatch: MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G als je niet te heftige spellen wilt spelen. Wel HDMI 2.0 en stil en 3 maal displayport.

En evenuteel met nog net iets goedkopere onderdelen:
pricewatch: ASRock B150M Pro4S
pricewatch: Crucial CT4K4G4DFS8213

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Waarom niet 1 game pc maken(met een i5 4460/290). En een simpele htpc met stream inhome streaming. Dan kan je prima met hdmi 1.4 uit de voeten(gamen op 4k is zoiezo nog een nogo). En 1080p@60hz kan op hdmi 1.4. Want ik weet niet waar je je pc/htpc wil gaan plaatsen. Maar ik had aardig problemen met de cooling van mijn r9 290 in een cabine. Uiteraard hoeft hij niet in de cabine.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, Mac!
MacPoedel schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:01:

Besef ook dat als je een videokaart gebruikt, je de videouitgangen moet gebruiken van de videokaart en niet van het moederbord. Je hebt er dus niets meer aan dat je moederbord HDMI 2.0 heeft, selecteer dus beter een goedkoper bord. Hardwarematige videodecoding werkt dan overigens ook niet meer op de processor, alleen op de videokaart en op dat punt verlies je dan aan efficiëntie (met een GTX 970 of R9 390 gaan meer codecs softwarematig gedecodeerd moeten worden dan met een GTX 950 of Intel iGPU). De CPU en videokaart zijn in elk geval wel zeker snel genoeg om elke 4K video af te spelen. Dit is alleen geen HTPC meer, daar verbruikt die veel te veel voor en is die veel te duur voor, de nadruk ligt veel meer op het game gedeelte.
Hmm, dus ik kan niet willekeurig switchen tussen de video-uitgangen van de videokaart en het moederbord? Bijvoorbeeld als ik spellen speel, gebruik ik de uitgang van de videokaart maar als ik films kijk, gebruik ik de uitgang van het moederbord?
Als ik niet willekeurig kan switchen, dan zal ik toch voor de videokaart kiezen... Is het verlies aan efficiëntie door meer softwarematige decodering groot, of is het verwaarloosbaar?
De R9 390 heeft geen HDMI 2.0, dus die haalt zonder omzetter geen 4K 60Hz op je tv. Ik verwacht wel voor het einde van dit jaar DP>HDMI 2.0 omzetters. Als je af en toe toch wilt gamen op 4K (bv een wat oudere game) is de R9 390 wel beter geschikt (mits omzetter) dus ik zou die nemen, maar wil je zekerheid ivm HDMI 2.0 dan moet je een Nvidia van de 900 reeks hebben.
Voor de duidelijkheid, 4k content bekijk ik op m'n TV (afgespeeld op de PC). Maar games zal ik voornamelijk op mijn MB85R monitor spelen, die kan max 2560x1440 aan.

De GTX 980 heeft dus een streepje voor op de R9 930 vanwege HDMI 2.0 maar R9 390 met een omzetter speelt net zo goed 4K 60Hz af, toch? Kwa game prestaties schijnt de R9 930 sowieso al iets beter te scoren dan de GTX 980, en hij zal beter presteren op DX12, dus de videokaart lijkt me een duidelijke keuze. Of zie ik nog iets over het hoofd?
En trouwens, de niet overklokbare varianten van Skylake zijn uit, dus je moet geen 6600K en Z170 meer nemen als je niet gaat overklokken.
Aangezien ik nu ook met de pc wil gamen, ga ik wel overklokken. Zie aangepaste lijstje in m'n OP (sorry, ik zit altijd op Engelstalige forums. Doe niet mee aan die NL woorden zoals "draadje" enzo. En het is wij-fij, geen wie-fie, don't get me started >:) ).
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 256,90€ 256,90
1Asus B150 PRO GAMING D3€ 114,90€ 114,90
1Sapphire NITRO R9 390 8G D5€ 347,50€ 347,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 109,51€ 109,51
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 911,76

Dit lijstje is even snel als wat je zelf hiervoor geselecteerd had, sommige van je componenten zijn wat te high-end voor wat je ermee wilt doen zonder noemenswaardig meer te doen of sneller te zijn.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:03:

Aangezien ik nu ook met de pc wil gamen, ga ik wel overklokken. Zie aangepaste lijstje in m'n OP (sorry, ik zit altijd op Engelstalige forums. Doe niet mee aan die NL woorden zoals "draadje" enzo. En het is wij-fij, geen wie-fie, don't get me started >:) ).

[...]
De conclusie 'ik wil gamen, dus ik ga overclocken' is onzin. Je kunt prima gamen zonder over te clocken. Sterker nog, overclocken zorgt voor verwaarloosbare verschillen in fps (uitzonderingen daar gelaten). Dat terwijl het gebruikstermijn van je processor wel afneemt...

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:02:
Waarom niet 1 game pc maken(met een i5 4460/290). En een simpele htpc met stream inhome streaming. Dan kan je prima met hdmi 1.4 uit de voeten(gamen op 4k is zoiezo nog een nogo). En 1080p@60hz kan op hdmi 1.4. Want ik weet niet waar je je pc/htpc wil gaan plaatsen. Maar ik had aardig problemen met de cooling van mijn r9 290 in een cabine. Uiteraard hoeft hij niet in de cabine.
Hmm, wat is precies het voordeel van hetgeen jij voorstelt?

De mogelijkheid tot gamen op 4K hoef ik niet, maar films kijken op 4K wél. Dus HDMI 2.0 zou mooi zijn maar met een DP>HDMI 2.0 omzetter is dat ook opgelost. Dus HDMI 2.0 lijkt eigenlijk helemaal geen vereiste te zijn voor mijn wensen (tenzij zo'n omzetter fucking duur is?)

Stel je die tweedeling van één HTCP en één game pc alleen voor vanwege de genoemde cooling problemen waar jij tegenaan liep?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Esumontere schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:10:
[...]

De conclusie 'ik wil gamen, dus ik ga overclocken' is onzin. Je kunt prima gamen zonder over te clocken. Sterker nog, overclocken zorgt voor verwaarloosbare verschillen in fps (uitzonderingen daar gelaten). Dat terwijl het gebruikstermijn van je processor wel afneemt...
Sorry, zo simpel was mijn beredenering niet. Ik baseer m'n besluit om over te klokken hierop: http://www.eurogamer.net/...lake-core-i5-6600k-review

Volgens die tests geeft een overgeklokte 6600K best wat FPS voordeel: Zo'n 10 FPS bij The Witcher 3, Assassin's Creed en GTA 5. Bij FarCry 4 zelfs 25 FPS. Wel met een andere videokaart dan welke ik op het oog heb, maar toch...

En hoeveel zou ik van de gebruikstermijn afhalen door hem over te klokken? Denk je dat m'n 6600K binnen 5 jaar kaput is?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 15:27 ]

• loki504
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:17:
[...]

Hmm, wat is precies het voordeel van hetgeen jij voorstelt?

De mogelijkheid tot gamen op 4K hoef ik niet, maar films kijken op 4K wél. Dus HDMI 2.0 zou mooi zijn maar met een DP>HDMI 2.0 omzetter is dat ook opgelost. Dus HDMI2.0 lijkt eigenlijk geen issue te zijn voor mijn wensen (tenzij zo'n omzetter fucking duur is?)

Stel je die tweedeling van één HTCP en één game pc alleen voor vanwege de genoemde cooling problemen waar jij tegenaan liep?
films op 4k kan ook met de goedkope hdmi 1.4. films zijn eigenlijk altijd 24hz.
en hdmi 1.4 kan ook prima 1080p op 60hz.

waardoor je bv al af kan met een veel simpeler systeem. waardoor je makkelijk een fanless systeem kan bouwen. en de herrie lekker buiten de deur kan houden. je kan geloof ik zelfs al een intel nuc mrt 4k ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:34:
[...]

films op 4k kan ook met de goedkope hdmi 1.4. films zijn eigenlijk altijd 24hz.
en hdmi 1.4 kan ook prima 1080p op 60hz.

waardoor je bv al af kan met een veel simpeler systeem. waardoor je makkelijk een fanless systeem kan bouwen. en de herrie lekker buiten de deur kan houden. je kan geloof ik zelfs al een intel nuc mrt 4k ondersteuning.
Voor de duidelijkheid, ik wil 4K films op 60 Hz kunnen kijken. Maar dat kan ook met het simpleere systeem dat jij suggereert, want volgens mij is het hele probleem simpel opgelost met zo'n DP>HDMI omzetter.

Fans en geluid... Mijn huidige setup van 8 jaar oud is vrij stil, hoor. Neem aan dat de nieuwe setup niet veel meer lawaai zal maken, toch? Ik hou gewoon dezelfde kast en eventueel koop ik nieuwe fans (maar die van 8 jaar terug heb ik toentertijd ook op stilte uitgezocht). Tijdens het kijken van films gaat het geluid van de film sowieso domineren, en met games ook. Enige moment waarop geluid een rol speelt, is als ik over het web surf.

Jongens, klopt de volgende conclusie?

De wensen die ik aan het HTCP aspect van de setup stel, worden allemaal afgedekt door de wensen die ik aan het game aspect van de setup stel.
  • Ik wil een high end videokaart voor games en zo'n kaart kan sowieso 4K content afspelen op 60 HZ. Sommigen high end kaarten kunnen dat van zichzelf omdat ze HDMI 2.0 hebben, maar anderen kunnen het met hulp van een DP>HDMI omzetter ook.
  • Ik wil een high end processor voor games (6600K) en zo'n processor is ook krachtig genoeg om 4K content af te spelen op 60 HZ.
Dus ik hoef verder niet speciaal rekening te houden met het afspelen van films op 4K, 60Hz. Ik kan me gewoon focussen op het samstellen van een top systeem voor AAA games op very high settings, 60FPS. Die hele 4K, 60 Hz wens voor films is toch gewoon afgedekt, eventueel met hulp van een DP>HDMI omzetter?

Verwijderd

Ja dat klopt, de gamewensen met bijbehorende videokaart dekken je HTPC wensen af.

Maar je moet dus alles over je videokaart doen. Niet over je mobo.

En waarom displaypoort maar HDMI 2.0? Zit er op je 4k TV geen displayport-aansluiting?

• loki504
oke wist niet dat je films ook op 60hz wou kijken. dan moet je inderdaad al naar een redelijke high end gpu kijken nvidia is momenteel de enige die hdmi 2.0 aanbied. en heb nog geen dp>hdmi 2.0 converter gevonden.

Verwijderd

HDMI 2.0 begint bij de videokaarten vanaf 170-180 euro, GTX 950, o.a. de MSI die ik al aanhaalde (lekker stil).

Okay, op je tv zitten dus alleen 4 HDMI aansluitingen. Zojuist had ik dat even opgezocht op de Samsung site. Maarre, weet je zeker dat dat wel HDMI 2.0 aansluitingen zijn? Want dat staat er niet bij en ik hoorde dat veel 4k televisies vreemd genoeg zelf geen HDMI 2.0 aan boord hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:02:
Ja dat klopt, de gamewensen met bijbehorende videokaart dekken je HTPC wensen af.

Maar je moet dus alles over je videokaart doen. Niet over je mobo.

En waarom displaypoort maar HDMI 2.0? Zit er op je 4k TV geen displayport-aansluiting?
Displaypoort naar HDMI 2.0 omzetter is nodig als ik de R9 390 kies, want die heeft geen HDMI 2.0 support. GTX 970 heeft wel HDMI 2.0 support maar dat boeit niet, met een omzettertje doet die R9 het net zo goed, als ik het juist heb begrepen (overigens geen probleem als omzetters nu nog niet beschikbaar zijn. Ik heb m'n tv nog niet eens, wacht waarschijnlijk zelfs tot de btw actie van Mediamarkt, eind januari)
Ook hier is dus alleen het game aspect een bepalende factor voor mijn keuze, beide kaarten kunnen 4K 60Hz ondersteuneen, al dan niet met omzetter.
En wat betreft dat game aspect, ik heb nog niet superveel onderzoek gedaan maar de R9 390 schijnt wat beter te zijn dan de GTX970. Is ook nog een stukje goedkoper, en zal waarschijnlijk beter presteren op DX12 games. Dus dit lijkt me de aangewezen kaart voor mijn nieuwe setup.

Tja, dat zei MacPoedel ook, alles moet over de videokaart ipv het moederbord. Maar zoals ik ook aan hem vroeg, is dat zo? Kan ik niet tussen beiden switchen? Als ik de videokaart op m'n moederbord aansluit, kan ik dan alleen nog de HDMI uitgang van de videokaart gebruiken, is die van het moederbord dan ontoegankelijk???

Als dat het geval is, moet ik idd alles via de videokaart doen. MacPoedel zegt dat dat wel een verlies in efficiëntie zal betekenen vergeleken met hardwarematige decodering door de CPU... Maar hoe groot is dat verlies?

Wat betreft de televisie, de JU7000 heeft HDMI 2.0 aansluitingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 17:01 ]

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:11
secondsight schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:55:
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje.

Ook kan ik alvast vertellen dat een geluids kaart weg gegeooid geld gaat zien al helemaal als je draadloos wilt. De Chips op de moederborden van tegenwoordig zijn goed zat, en het geluids verschil via draadloos is al helemaal te verwaarlozen.
Voor draadloze speakers via logitech heb je gewoon een Bluetooth audio adapter waar je een eind mee kunt komen. http://www.logitech.com/n...luetoothaudioadapter-CTA1

Ik zou persoonlijk Skylake even aankijken in combi met HDMI 2.0.

Voor draadloos films van pc naar HTPC sturen met een goede router en gewoon je SSD/HDD delen moet je een heel eind kunnen komen
Keep on dreaming :X ........... de geluids-chip op een mobo is compleet sh*t.

Een goede geluids-kaart is een must voor een beetje acceptabel geluid.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, wat is goed? Een jaar of 12 geleden heb ik een Soundblaster Audigy 2 kaart gekocht, gecombineerd met een Logitech Z-5300 5.1 Surround system. Die kaart gebruik ik nu nog in m'n huidge pc en die speakerset ook.

Om eerlijk te zijn, vind ik zowel mijn muziek als films ruim voldoende klinken met deze kaart en speakers...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 17:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 16:57:
[...]
Tja, dat zei MacPoedel ook, alles moet over de videokaart ipv het moederbord. Maar zoals ik ook aan hem vroeg, is dat zo? Kan ik niet tussen beiden switchen? Als ik de videokaart op m'n moederbord aansluit, kan ik dan alleen nog de HDMI uitgang van de videokaart gebruiken, is die van het moederbord dan ontoegankelijk???
Waarom zou je dat uberhaupt willen? Die is van mindere kwaliteit en dan moet je in je BIOS gaan lopen klooien om de betere Nvidia videkaart uit te zetten, ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Zie het vetgedrukte stukje, slingeraap.
MacPoedel schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 14:01:
Besef ook dat als je een videokaart gebruikt, je de videouitgangen moet gebruiken van de videokaart en niet van het moederbord. Je hebt er dus niets meer aan dat je moederbord HDMI 2.0 heeft, selecteer dus beter een goedkoper bord. Hardwarematige videodecoding werkt dan overigens ook niet meer op de processor, alleen op de videokaart en op dat punt verlies je dan aan efficiëntie (met een GTX 970 of R9 390 gaan meer codecs softwarematig gedecodeerd moeten worden dan met een GTX 950 of Intel iGPU). De CPU en videokaart zijn in elk geval wel zeker snel genoeg om elke 4K video af te spelen.
Als ik MacPoedel goed begrijp, treedt er een verlies aan efficiëntie op als je een grafische kaart gebruikt die uit zichzelf geen HDMI 2.0 ondersteunt (ongeacht de DP>HDMI2.0 omzetter, neem ik aan...). Ik ben benieuwd hoeveel dat verlies inhoudt, maar denk (en hoop) dat het verwaarloosbaar zal zijn.

Als dat verlies aan efficiëntie wel significant is, kan het misschien een rol spelen in mijn keuze van een videokaart. Maar waarschijnlijk niet, want als ik per se een videokaart met HDMI 2.0 support moet kopen om dat verlies aan efficiëntie te voorkomen, kom ik uit op de GTX 970 ipv de R9 390. Maar die laatste is een stukje goedkoper, schijnt bij huidige games beter te presteren en zal waarschijnlijk ook bij toekomstige games beter presteren (vanwege de Nvidia problemen met DX12). Dus denk dat ik sowieso voor de R9 ga, ook al zou daar dat verlies van efficiëntie optreden bij het kijken van 4K films.

Verwijderd

Daarom haal ik ook die goedkopere 950 2 maal aan. Maar die voldoet dus niet voor je game-eisen.

Maar hoe je het ook went of keert, als je een videokaart koopt kan en zal je alleen die aansluitingen aansluiten en niet meer die van je moederbord. Poedel heeft dus gelijk dat je in het geval van een externe videokaart dus net zo goed een moederbord van 100 euro kan kopen (of van 67 euro) als die van 300 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zou me best veel geld besparen! Maar dan vraag ik me toch af waar duurdere moederborden het verschil maken... De Asus Z170-DELUXE is vast niet €175,- duurder dan de Asus B150 PRO GAMING D3 alleen maar omdat hij HDMI 2.0 ondersteund. Er moet toch wel een voordeel aan zitten, snellere communicatie tussen onderdelen whatever?

Denk je echt dat als ik over een paar maanden Deus Ex: Mankind Divided ga spelen, dat het spel net zo goed draait met de Asus B150 PRO GAMING D3 in m'n PC, als wanneer ik de Asus Z170-DELUXE in m'n PC zou hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 21:04 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alle reviews over moederborden laten zien dat onderling performance verschil vrijwel nihil is. Elke euro kan betet richting CPU, SSD, GPU of RAM. En als dat gemaximaliseerd is lekker in je zak steken :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niks van. Als ik bij Pricewatch naar moederborden ga en filter op Socket 1151 en Verbinding (wlan), dan blijven er maar 9 resultaten over.

Wlan is toch vereist om draadloos internet op je PC te hebben? Het kan toch niet zo zijn dat er van de 126 moederborden maar 9 zijn die draadloos internet mogelijk maken en dat de andere 117 allemaal per se een kabel nodig hebben voor internet?!?!

• Atomnized
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-11 20:52
Je hebt ook nog zoiets als een Wi-Fi kaartje, die je op je moederbord kan aansluiten. De voorkeur is echter altijd bekabeld internet omdat dat stabieler is.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:25

Trygve

Redacteur
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:29:
Tja, wat is goed? Een jaar of 12 geleden heb ik een Soundblaster Audigy 2 kaart gekocht, gecombineerd met een Logitech Z-5300 5.1 Surround system. Die kaart gebruik ik nu nog in m'n huidge pc en die speakerset ook.

Om eerlijk te zijn, vind ik zowel mijn muziek als films ruim voldoende klinken met deze kaart en speakers...
Jep, die kaart kun je prima blijven gebruiken: http://forums.creative.com/showthread.php?t=723431

Verwijderd

Topicstarter
@ R100: Da's fijn! Vraag me eigenlijk af of die Audigy 2 nog steeds beter is dan onboard sound van tegenwoordig?

@ Remco: Ja, tuurlijk kan ik een netwerkkaart erin doen. Maar ben gewoon verbaasd over het lage aantal moederborden die van zichzelf WLAN hebben. Dacht dat dat in deze tijd juist op vrijwel ieder kaartje zou zitten ipv dat het maar op 9 van de 126 kaarten zit, ik vind dat best raar...

Afijn, bekabeld internet is wel beter maar ik moet even kijken of dat ook praktisch zal zijn, aangezien ik de indeling van mijn woonkamer wil veranderen. Maar sowieso voelt het gewoon raar als ik geen WLAN heb, ik ben ook gewend om bijvoorbeeld m'n printer draadloos met m'n pc te verbinden en vraag me af of ik in de toekomst ook andere apparaatjes draadloos wil verbinden. M'n nieuwe tv en alles wat daarbij komt kijken, van die apparaten die alle onderdelen in je huis met elkaar verbinden en weetikveelwat ze tegenwoordig allemaal bedacht hebben...

Dus denk dat ik er sowieso wel een netwerkkaart bij ga halen dan. Want van die 9 chipsets met WLAN zijn er een paar redelijk goedkoop, maar die hebben mini ATX formaat. En degenen die wel ATX formaat hebben zijn fucking duur...

Vraag me nu alleen af wat dan het beste is voor een netwerkkaart. Bijvoorbeeld eentje die je op USB aansluit of eentje die je op PIC-E aansluit?

Bleggggh, wat komt er veel kijken bij het samenstellen van een nieuwe PC, zeg!!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:49
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 13:50:
@ R100: Da's fijn! Vraag me eigenlijk af of die Audigy 2 nog steeds beter is dan onboard sound van tegenwoordig?
Dit liep ik me van de week ook nog af te vragen - heb hier nog een Sound Blaster 5.1 Digital liggen die het altijd prima deed... Nadeel is wel dat die nog PCI nodig heeft, dus de keus qua moederboard ietwat beperkt.
@ Remco: Ja, tuurlijk kan ik een netwerkkaart erin doen. Maar ben gewoon verbaasd over het lage aantal moederborden die van zichzelf WLAN hebben. Dacht dat dat in deze tijd juist op vrijwel ieder kaartje zou zitten ipv dat het maar op 9 van de 126 kaarten zit, ik vind dat best raar...
Houd er rekening mee dat de boards die het hebben het vaak ook nog via een losse chip doen, en dan vaak dus in plaats van M2 aansluiting komen, ook nog eens. Waarmee je dus geen M2 SSD opslag meer kan inbouwen - zonde, wat mij betreft, aangezien dat toch de compactste/netste/kabelloze opslag-oplossing is. Het is kennelijk gewoon niet in de standaard voor 100-serie mobo's opgenomen, nog...
Maar sowieso voelt het gewoon raar als ik geen WLAN heb, ik ben ook gewend om bijvoorbeeld m'n printer draadloos met m'n pc te verbinden en vraag me af of ik in de toekomst ook andere apparaatjes draadloos wil verbinden. M'n nieuwe tv en alles wat daarbij komt kijken, van die apparaten die alle onderdelen in je huis met elkaar verbinden en weetikveelwat ze tegenwoordig allemaal bedacht hebben...
Waarschijnlijk een open deur, maar: gelukkig kan je met een wired connectie ook met WiFi devices verbinden, gezien verbinding sowieso via router loopt :) Als 1 van de 2 clients met kabel aangesloten is zal communicatie alleen maar vlotter/stabieler lopen, omdat ze dan niet "vechten" om verbinding met router.
Vraag me nu alleen af wat dan het beste is voor een netwerkkaart. Bijvoorbeeld eentje die je op USB aansluit of eentje die je op PIC-E aansluit?
PCI-E heeft in principe hogere doorvoersnelheid, maar dat speelt alleen als je WiFi sneller draait dan de doorvoersnelheid van USB... Meeste USB-adaptors hebben geloof ik USB2, dus max 480 mbps. Dat zou je pas merken op WiFi AC - max 1 Gbps. En als je er dan dus eentje met USB3 koopt maakt dat ook al niet meer uit, lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reactie Twam!

Volgende potentiële probleem: De PCI-e 3.0 x16 slots op het moederbord. Ik heb me er een beetje in verdiept maar kom er nog niet helemaal uit.

Bij de R9 390 en de meeste alternatieven daarvoor, staat duidelijk: PCI-e 3.0 x16 Card Interface.

Nou hebben de meeste moederborden wel PCI-e 3.0 x16 slots maar de wezenlijke configuratie is vaak zoiets:
• Dual x8 / x8

Als ik het goed begrijp, is hier sprake van sleuven met x16 aansluiting, maar geen van die sleuven heeft letterlijk 16 lanes erop zitten, ze hebben maar 8 lanes erop zitten.. Ik heb gelezen dat de videokaarten hierop toch gewoon functioneren, dat ze alleen die x16 aansluiting nodig hebben.

Maar dan vraag ik me af: zou de videokaart nog béter functioneren als de sleuf ook daadwerkelijk 16 lanes erop heeft?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:39:
Ik snap er niks van. Als ik bij Pricewatch naar moederborden ga en filter op Socket 1151 en Verbinding (wlan), dan blijven er maar 9 resultaten over.

Wlan is toch vereist om draadloos internet op je PC te hebben? Het kan toch niet zo zijn dat er van de 126 moederborden maar 9 zijn die draadloos internet mogelijk maken en dat de andere 117 allemaal per se een kabel nodig hebben voor internet?!?!
Omdat je een desktop meestal gewoon neerzet, en er daarna niet meer aankomt. Dan is een kabel trekken gewoon velen malen sneller, stabieler en betrouwbaarder.

-Edit
Over je x16 of x8 vraag.

Zolang je maar één videokaart gaat gebruiken, maakt het weinig uit. De volle 16 lanes worden dan aan één fysieke poort gekoppeld. Als je meerder sloten gaat gebruiken, dan verdeelt het moederbord de 16 lanes over twee fysieke poorten, waarbij elke poort dus 8 lanes overhoud. Dit maakt zelfs voor de allersnelste kaarten misschien 5% verlies uit...

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroenneman op 06-09-2015 12:11 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:09:
Over je x16 of x8 vraag.

Zolang je maar één videokaart gaat gebruiken, maakt het weinig uit. De volle 16 lanes worden dan aan één fysieke poort gekoppeld. Als je meerder sloten gaat gebruiken, dan verdeelt het moederbord de 16 lanes over twee fysieke poorten, waarbij elke poort dus 8 lanes overhoud. Dit maakt zelfs voor de allersnelste kaarten misschien 5% verlies uit...
Als er bij de configuratie staat:

• Dual x8 / x8

Dan betekent dit toch dat er twee slots zijn, die per stuk maar 8 lanes hebben? Dus als ik één videokaart gebruik, moet ik die aan één van beide slots koppelen, ik kna hem niet aan beide slots koppelen. En aangezien één slot maar 8 lanes heeft, kan mijn videokaart ook maar 8 lanes gebruiken.

Volgens mij klopt het vetgedrukte zinnetje uit jouw bericht dus niet. Ik kan bij deze configuratie nooit 16 lanes gebruiken voor mijn videokaart. Dat zou wel kunnen bij de volgende configuratie:

• Dual x16 / x8

Want hier is er tenminste één slot die daadwerkelijk 16 lanes erop heeft.

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

ben ik de enige die nog geen cpu cooler heeft gezien. bij skylake word geen cooler mee geleverd !!!!!!!

its the Guus

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt, deguus. Ik weet dat dit nodig is, helemaal als ik ga overklokken. Maar tot nu toe ben ik nog even gefocust op alle andere onderdelen en bijkomde vraagstukken. De zoektocht naar de juiste cpu koeler (en de koeling voor het systeem an sich) ga ik zeekr nog mee aan de slag!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:13

Tribits

Onkruid vergaat niet

RoaDHouse schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 17:08:
[...]

Jammer dan weer dat een stelling waarvoor, zeker als het gaat om een HTPC, best wat voor te zeggen valt wordt gebracht met zo'n weinig subtiele opmerking zonder verdere onderbouwing. Voor wie er graag wat meer over wil weten hier wat meer leesvoer: OCN's Most Recommended Audio Products of Differences between On Board and a Sound Card. Misschien niet zo relevant voor TS aangezien die al een geluidskaart heeft en daar mee tevreden is, maar het biedt wel wat meer inzicht in de plaats die geluidskaarten op dit moment innemen in de wereld van desktop PC's. Aan de andere kant heb ik dan wel weer het idee dat ze bij OCN wel een erg sterke voorkeur hebben voor geluidskaarten. Volgens mij is de algemene opvatting dat voor een gemiddeld systeem voor gaming of algemeen gebruik de onboard audio chip ook wel voldoet.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Bij pci e 3.0 met 8 lanes heb je nog steeds 99% van de snelheid die je hebt bij 16 lanes. Het is dus niet zo spannend allemaal, dat verschil. Zelfs bij pci e 3.0 met 4 lanes heb je nog 95% van de snelheid bij 16 lanes (op basis van full HD en gemeten met een gtx 980)

http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/21.html

En wat betreft de geluidschip: je moet een hele goede en dus dure geluidsinstallatie hebben wil je verschil kunnen horen tussen de kwaliteit van de geluidschip van je moederbord en een dedicated geluidskaart. En met duur bedoel ik dan een installatie die een veelvoud kost van je hele computer. De meesten van ons zullen dus gewoon geen verschil horen. En mocht je al zo'n dure installatie hebben dan kun je die beter digitaal op die installatie aansluiten waarbij je dus de geluidschip/dedicated geluidskaart geheel omzeilt.

[ Voor 50% gewijzigd door Philpend op 06-09-2015 15:12 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 12:59:
[...]

Als er bij de configuratie staat:

• Dual x8 / x8

Dan betekent dit toch dat er twee slots zijn, die per stuk maar 8 lanes hebben? Dus als ik één videokaart gebruik, moet ik die aan één van beide slots koppelen, ik kna hem niet aan beide slots koppelen. En aangezien één slot maar 8 lanes heeft, kan mijn videokaart ook maar 8 lanes gebruiken.

Volgens mij klopt het vetgedrukte zinnetje uit jouw bericht dus niet. Ik kan bij deze configuratie nooit 16 lanes gebruiken voor mijn videokaart. Dat zou wel kunnen bij de volgende configuratie:

• Dual x16 / x8

Want hier is er tenminste één slot die daadwerkelijk 16 lanes erop heeft.
Kun je hier even een linkje droppen waar je dit leest?
Ik kan meniet voorstellen dat een Z710 maar op x8 draait, terwijl er maar een slot in gebruik is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Topicstarter
Philpend schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:05:
Bij pci e 3.0 met 8 lanes heb je nog steeds 99% van de snelheid die je hebt bij 16 lanes. Het is dus niet zo spannend allemaal, dat verschil. Zelfs bij pci e 3.0 met 4 lanes heb je nog 95% van de snelheid bij 16 lanes (op basis van full HD en gemeten met een gtx 980)

http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/21.html
Mee eens, ik zie her en der op het internet bevestigingen dat de beste videokaarten prima draaien op een 3.0 slot met 8 lanes. De snelheid van de videokaart is lang niet hoog genoeg om die van het slot te overtreffen:

Zie hier
PCIe 2.0 x16 = 8,000 MB/s = 64,000,000,000 bits
PCIe 3.0 x16 = 16,000 MB/s = 128,000,000,000 bits

GTX 980 Memory Clock = 7,000 Mb/s = 7,000,000,000 bits

As you can see, PCIe 2.0 x16 can EASILY handle the mere 7 billion bits with its 64 billion bit threshold.
Zit wel goed, dus. Vraag me alleen af of dit in de komende jaren ook nog zal gelden? Als ik over 2 jaar besluit een nieuwe high-end videokaart te halen, hoop ik dat een PCIe 3.0 slot met x8 nog steeds ruim voldoende is voor de kaarten van dat moment.

@ Jeroenneman:
Iets specifieker graag. Voor welke stelling wil je een linkje? En waarom begin je over een Z710, dat is toch een laptop? Ik zie de connectie niet...

• Philpend
Hij heeft het vermoedelijk over het z170 moederbord. Ga er maar vanuit dat die met 1 videokaart gewoon op 16 lanes werkt. Ga je meerdere videokaarten gebruiken en nog een andere insteekkaart dan is het wel raadzaam om op de site van de fabrikant op te zoeken hoe het bord daar precies mee omgaat, dat zitten flink verschillen in.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:48:

@ Jeroenneman:
Iets specifieker graag. Voor welke stelling wil je een linkje? En waarom begin je over een Z710, dat is toch een laptop? Ik zie de connectie niet...
Jij begint over moederborden die alleen x8 PCI-E sloten hebben. Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt.

Z710 moest Z170 zijn (de chipset van de socket 1151 moederborden, die jij nodig hebt, aangezien je een Skylake processor wilt gaan halen)

http://images.anandtech.com/doci/9485/Z170%20Platform.jpg

Zie ook deze afbeelding.

Het is

1x 16 lanes

OF

2x 8 lanes

OF

1x 8 lanes + 2x 4 lanes

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

quote: Soterius
PCIe 2.0 x16 = 8,000 MB/s = 64,000,000,000 bits
PCIe 3.0 x16 = 16,000 MB/s = 128,000,000,000 bits

GTX 980 Memory Clock = 7,000 Mb/s = 7,000,000,000 bits

As you can see, PCIe 2.0 x16 can EASILY handle the mere 7 billion bits with its 64 billion bit threshold.
Dit is inderdaad het beste voorbeeld dat je voorlopig echt niet druk hoeft te maken over PCIe 3.0. Op dit moment heeft die gewoon een maximale doorvoersnelheid die vér boven het benodigde ligt. Zelfs PCIe 2.0 kan alle kaarten van dit moment prima aan met alleen maar x8. Sterker zelfs PCIe 1.0 16x kan nog prima met de huidige moderne kaarten overweg. Dus hiermee bezig zijn is echt een non-issue.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-09-2015 15:59 ]

youtube.com/@hisrep

• loki504
[...]

ligt er helemaal aan. geluid uit je tv is hoe dan ook slecht. ook met een 200 euro geluidskaart.

en gebruik je boxen dan gebruik je 9/10 ook een av receiver. en dan stuur je onbewerkt digitaal geluid naar je receiver en laat je hem het werk doen. en dan met lipsync los je de vertraging op.

dan kan je prima met een crap onboard mobo gebruiken.

en niet alle geluid chips zijn crap. koop een 500 euro mobo en de geluidchip is prima hoor.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-11 22:49

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

[...]

Wat een onzin schrijf je hier zeg, blijkbaar heb jij er niet veel van begrepen :')
Het hangt compleet af van hoe jij jouw luidsprekers aansluit. Zodra je gebruik gaat maken van SPDIF/HDMI dan doet het er allemaal al niet meer toe omdat het dan gewoon digitaal -> digitaal is.

Verder komt daar nog is bij dat als jij speakers via BT/draadloos aan gaat sluiten daar al zo veel compressie over heen gaat je het verschil tussen de goedkoopste/duurste geluidschips niet eens gaat merken omdat deze speakers toch hun eigen versterker hebben en het signaal rechtstreeks digitaal vanaf de bron wordt geëncodeerd en ook hier de geluidskaart dus eigenlijk er gewoon niet toe doet.

Dan blijft er nog het scenario over dat TS zijn logitech speakers rechtstreeks aan sluit, ook daar geld de 1150 is ondertussen zo goed, dat hij beter is dan een Audigy 2 en dat vind TS al meer dan voldoende :+

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Topicstarter
@ Jeroenneman:

Je beantwoordt zelf de vraag al! Volgens die afbeelding hebben sommige borden alleen 2x8 lanes, dat zijn dus 2 slots met elk 8 lanes. Zo'n moederbord bezit dus géén slot met 16 lanes maar alléén slots met 8 lanes!

Misschien verwar je het aantal lanes met de soort aansluiting? Die 2 slots met elk 8 lanes hebben namelijk wel allebei een x16 aansluiting.

Zie ook hier: http://tweakers.net/price...;461149;461126/categorie/

Dit zijn vier Z170 moederborden. Bij het veld "Card Interface (moederbord)" zie je dat al deze moederborden beschikken over PCIe slots met x16 aansluitingen.
Als je kijkt bij het veld "Bijzonderheden", zie je de configuratie van deze slots. De eerste twee moederborden hebben 2 slots met ieder 8 lanes. De laatste twee moederborden hebben 2 slots, waarvan één 16 lanes heeft en de ander maar 4 lanes.

EDIT: de beschrijving klopt sowieso niet helemaal in de Pricewatch. want bij " Bijzonderheden" hebben ze het over 5 slots terwijl er bij "Card Interface (moederbord)" staat dat er 3 x16 slots zijn. Whatever... die eerte twee karten hebben in ieder geval geen één slot die ook 16 lanes bezit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 17:26 ]

Verwijderd

Uit je openingspost:

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
* Processor die 4K, 60Hz content ondersteunt en topgames soepel draait.
* Videokaart die 4k, 60Hz content ondersteund en topgames soepel draait.
* topkwaliteit geluidskaart voor surround sound

Voor al die dingen wil je toch sowieso bekabeld hebben? Dus waarom dat "gejammer" over het ontbreken van wifi op de meeste mobo's? ;)

Daarnaast kan je altijd nog zoiets bestellen als je echt geen kabeltje wilt gebruiken: http://www.bol.com/nl/p/z...adaptor/1003004012513939/
Maar waarom? :)

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:25:
@ Jeroenneman:

Je beantwoordt zelf de vraag al! Volgens die afbeelding hebben sommige borden alleen 2x8 lanes, dat zijn dus 2 slots met elk 8 lanes. Zo'n moederbord bezit dus géén slot met 16 lanes maar alléén slots met 8 lanes!

Misschien verwar je het aantal lanes met de soort aansluiting? Die 2 slots met elk 8 lanes hebben namelijk wel allebei een x16 aansluiting.

Zie ook hier: http://tweakers.net/price...;461149;461126/categorie/

Dit zijn vier Z170 moederborden. Bij het veld "Card Interface (moederbord)" zie je dat al deze moederborden beschikken over PCIe slots met x16 aansluitingen.
Als je kijkt bij het veld "Bijzonderheden", zie je de configuratie van deze slots. De eerste twee moederborden hebben 2 slots met ieder 8 lanes... De laatste twee moederborden hebben 2 slots, waarvan één 16 lanes heeft en de ander maar 4 lanes.
Wat je niet moet vergeten is dat als jij het 2e slot niet gebruikt, het eerste slot gewoon op x16 draait dit is altijd al zo geweest bij SLI moederborden en pas op het moment dat jij het 2e slot gebruikt zal het moederbord zijn lanes gaan verdelen in 8/8 of 16/4 afhankelijk van de configuratie omdat de CPU/chipset anders niet genoeg lanes beschikbaar heeft.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Philpend
Al je gewoon kijkt op de website van de fabrikant zie je hoe het op dit moederbord is geregeld. Juist de verdeling qua lanes kan namenlijk per moederbord verschillen:
https://www.asus.com/Moth...70-DELUXE/specifications/

Met 1 slot gebruikt: 16 lanes
Met twee slots gebruikt 'dual' : 8 lanes per slot.

Verwijderd

Topicstarter
Vaag...

* Het eerste slot heeft 8 lanes
* Het tweede slot heeft 8 lanes

Dus als mijn videokaart op het eerste slot is aangesloten, hoe kan hij dan toch die 8 lanes van het tweede slot erbij gebruiken?

EDIT: Whatever! Ik word hier duizelig van, haha. Maar hoe het ook allemaal zit, zelfs als er maar 8 lanes worden gebruikt, kan mijn videokaart maximaal presteren, dus deze kwestie speelt geen rol bij mijn keuze voor een moederbord :+

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 16:43 ]

• Philpend
Philpend schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:32:
Al je gewoon kijkt op de website van de fabrikant zie je hoe het op dit moederbord is geregeld. Juist de verdeling qua lanes kan namenlijk per moederbord verschillen:
https://www.asus.com/Moth...70-DELUXE/specifications/

Met 1 slot gebruikt: 16 lanes
Met twee slots gebruikt 'dual' : 8 lanes per slot.
Het antwoord stond al in mijn vorige post....

Edit: om het nog duidelijker te maken:
Met 1 videokaart er in krijg je 16 lanes op het slot waar die videokaart in zit
Met twee videokaarten in twee sloten krijgt elk slot 8 lanes.

[ Voor 16% gewijzigd door Philpend op 06-09-2015 16:44 ]

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ter aanvulling op Philpend, het moederbord kan zelf detecteren of er een kaart in het slot zit of niet, beide poorten zijn fysiek op 16x aangesloten alleen de CPU kan geen 2x16 lanes aansturen en zal dus zijn lanes verdelen over de twee sloten in dit geval dus 8x/8x of het tweede slot heeft fysiek echt maar 4 lanes en dan krijg je dus 16x/4x

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat die kwestie waarbij de CPU niet 2x16 lanes kan aansturen alleen van toepassing was op de 1155 moederborden omdat die geen Northbridge bezitten.

Zie hier

Voor mijn eigen duidelijkheid, als er dit staat:

PCI-e 3.0 x16 slots configuratie:
• Dual x8 / x8
• Derde slot aan x4

Als ik jullie goed begrijp, is het volgende waar: Dual x8 / x8 = Single 16x
Klopt dat? Maakt niet uit of je moederbord wel of geen Northbridge heeft?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2015 17:10 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

Philpend schreef op zondag 06 september 2015 @ 16:43:
[...]

Het antwoord stond al in mijn vorige post....

Edit: om het nog duidelijker te maken:
Met 1 videokaart er in krijg je 16 lanes op het slot waar die videokaart in zit
Met twee videokaarten in twee sloten krijgt elk slot 8 lanes.
Als je nou gewoon even kijkt naar de afbeelding die ik linkte op de vorige pagina,..

Je hebt fysieke sloten en je hebt de aansturing van die sloten.

Een modern moederbord heeft bijna altijd 2 fysieke x16 sloten. (Dat zijn dus lange sloten voor bijv je videokaart).

De chipset kan "lanes" over die fysieke sloten dynamisch regelen. Maar het aantal lanes is altijd beperkt.

Als je maar een fysiek slot gebruikt, dan worden alle lanes daarvoor gebruikt.
Als jij in twee sloten iets steekt, dan verdeeld de chipset de lanes over die twee sloten.

Duidelijker kan ik het echt niet maken.

• Philpend
Jeroenneman schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:19:
[...]

Als je nou gewoon even kijkt naar de afbeelding die ik linkte op de vorige pagina,..

Je hebt fysieke sloten en je hebt de aansturing van die sloten.

Een modern moederbord heeft bijna altijd 2 fysieke x16 sloten. (Dat zijn dus lange sloten voor bijv je videokaart).

De chipset kan "lanes" over die fysieke sloten dynamisch regelen. Maar het aantal lanes is altijd beperkt.

Als je maar een fysiek slot gebruikt, dan worden alle lanes daarvoor gebruikt.
Als jij in twee sloten iets steekt, dan verdeeld de chipset de lanes over die twee sloten.

Duidelijker kan ik het echt niet maken.
Dat is toch exact hetzelfde als wat ik zeg? 8)7

• Jeroenneman

Jeroenneman

Philpend schreef op zondag 06 september 2015 @ 18:14:
[...]

Dat is toch exact hetzelfde als wat ik zeg? 8)7
Woops, ik wilde Soterius qouten,my bad.

Verwijderd

Topicstarter
Lijstje aangepast kwa moederbord, ik kies voor de Asus Pro Gaming.

Het enige wat ik me afvraag, is of het iets uitmaakt als de heatsinks niet stevig zijn gezet. Dit blijkt namelijk uit de review van Tweakers:
Net als bij het Gaming 3-bord van Gigabyte zitten de heatsinks op de stroomvoorziening los, maar zo bont als Gigabyte het maakt is het nog net niet.
Zo zijn de heatsinks op het Asus-bord veel te slap vastgezet
Het Asus-bord zou op grond van prijs en features winnen, ware het niet dat de heatsinks zo flimsy aanvoelen.
Kan dit een probleem vormen? Bijvoorbeeld dat de prestaties op de langere termijn minder worden ofzo?

Wat betreft de SSD, ik probeer te bepalen hoeveel voordeel de Samsung SM951 (AHCI) 256GB me kan opleveren bij het spelen van games (of afspelen van films). Dat ding kan enorm veel sneller lezen en schrijven dan standaard SSD's.
Maar de prijs ligt natuurlijk ook hoger, dus hoeveel voordeel gaan die lees- en schrijfsnelheden me in de praktijk opleveren?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 15:16 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:48:
[...]

Mee eens, ik zie her en der op het internet bevestigingen dat de beste videokaarten prima draaien op een 3.0 slot met 8 lanes. De snelheid van de videokaart is lang niet hoog genoeg om die van het slot te overtreffen:

Zie hier
De basis voor deze conclusie slaat echt nergens op. Er wordt namelijk een conclusie getrokken door middel van een vergelijking die voor geen meter klopt.

Een PCI 3.0 16x slot heeft een maximale datadoorvoer van 16 GB/s. dat klopt nog.

Een Geforce GTX 980 heeft een geheugensnelheid van 7 GT/s. Dat zijn Gigatransfers, dus het aantal keer dat er data uitgewisseld kan worden. Maar de busbreedte van het ding is 256 bit en niet 1 bit waarmee hier gerekend werd.

7 GT/s x 256 bit/8 (8 bits in één byte) = 224 GB/s, dus 224/16=14x sneller dan PCI-E 3.0 16x!

Zie: Wikipedia: List of Nvidia graphics processing units

Als je het zo ziet zou PCI-E 3.0 16x een gigantische bottleneck vormen voor iedere moderne videokaart. Een Geforce 5800 Ultra uit 2003 kwam namelijk al aan deze geheugenbandbreedte van 16GB/s.

De reden dat het geen probleem vorm is omdat de data voor de berekening die een cpu aan de gpu levert heel anders is en gigantisch minder is dan de uitkomsten van deze data.

Meer ontopic:

Als TS een 4k HDMI-scherm op 60 Hz wil aanspreken en er op de grafische kaart geen HDMI 2.0 zit, dan is er een dure converter nodig van DP naar HDMI 2.0. Die is actief, nu nog niet te krijgen en gaat naar schatting € 80,- -€ 100,- kosten.

Asus heeft inderdaad één of meerdere borden met HDMI 2.0, maar dat komt omdat zij er een Thunderbold 3 chip op het moederbord hebben zitten, zie:

http://www.asus.com/Motherboards/Z170-DELUXE/specifications/ (staat bij interne I/O)
Zie: Wikipedia: Thunderbolt (interface)

Over of een onboard geluidschip wel of niet goed is:
http://nl.hardware.info/r...it-signaalruis-verhouding
Het zijn verder de borden met de nieuwe Realtek ALC1150 codec die hier hoog scoren, boven de 90 dB(A). Borden met oudere Realtek chips zitten veelal rond de 82 à 83 dB(A).
Bij de bovengenoemde oudere chipsets zit bijvoorbeeld ook de 892 die in dat stuk "Differences between on board and a soundcard" besproken werden als slecht.

Er is in 4 jaar dus wel wat veranderd.

De genoemde signaal/ruisverhoudingen zijn overigens gemeten over de uitgang en ingang achter elkaar.

[ Voor 13% gewijzigd door White Feather op 11-09-2015 17:23 . Reden: aanvulling over geluidskaarten ]

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:38:
Wat betreft de SSD, ik probeer te bepalen hoeveel voordeel de Samsung SM951 (AHCI) 256GB me kan opleveren bij het spelen van games (of afspelen van films). Dat ding kan enorm veel sneller lezen en schrijven dan standaard SSD's.
Maar de prijs ligt natuurlijk ook hoger, dus hoeveel voordeel gaan die lees- en schrijfsnelheden me in de praktijk opleveren?
Voor het afspelen van films maakt het natuurlijk geen fluit uit, ook op een traditionele hdd kan je een 4K film vloeiend afspelen. Het grote voordeel zit wél in het kopiëren en plakken van deze filmbestanden alle kanten op. Maar: je komt dan natuurlijk ook weer snel diverse bottlenecks tegen. Van die m2 SSD naar een externe HDD of usb 3 schijf wordt het alweer wat langzamer dan van de ene map naar de andere map in je m2 SSD.

Ga je het via het netwerk doen heb je weer met twee andere bottlenecks te maken: van wat voor HDD/SSD haal je het filmbestand af op de externe computer? Daar heb je natuurlijk geen m2 SSD dus dat gaat vertragen. Ook moet je een flink stabiele netwerkverbinding hebben, vandaar dat je sowieso geen wifi wil ;-), en daarnaast moet je goed nalopen of op je HTPC, download-pc én in de router gigabit lan ondersteund wordt. Én je moet minimaal Cat 5E netwerkkabels, maar liever cat6 of hoger, gebruiken. Idealiter gebruik je zelfs 10Gbit Ethernet maar dat is nog flink wat schaarser en duurder dan Gbit.

Kortom zo'n retesnelle SSD levert je alleen voor het kopiëren voordelen op, en dan ook nog alleen als je je netwerk hier erg goed op in gaat richten. Als je er de tijd en moeite in steekt kan het wel iets enorm mooi snels wórden... maar blijft het bij die enkele m2 SSD dan zal het voordeel nihil zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-09-2015 17:41 ]

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, White Feather en Nachtwacht!

Voor de duidelijkheid, ik zal maar één PC hebben. Dus niet twee aparte PC's, waarvan eentje downloadt en eentje afspeelt.

Eerlijk gezegd, vraag ik me af wat uberhaupt het voordeel is van een film afspelen op m'n PC, vergeleken met het aansluiten van een externe HDD op de televisie en vervolgens die televisie zelf de film laten afspelen.

Beats me... Ik kijk al 8 jaar geen tv meer, ik download alleen maar series en films die ik op m'n pc met monitor bekijk. Ik heb de hele ontwikkeling van tv's de afgelopen 8 jaar simpelweg niet meegemaakt, dus ik heb gewoon het idee dat een superkrachtige PC met één van de dikste videokaarten en VLC player etc. veel beter in staat moet zijn om films af te spelen, waarbij je de tv gebruikt als monitor.
Maar het schijnt voldoende te zijn om gewoon een HDD met films erop aan je tv te koppelen en vervolgens speelt de tv prima zelf de film af. Dus wat is dan precies het nut van een HTPC? Of van een Blu-Ray speler? Of van welk ander apparaat dat content afspeelt dan ook?

Afijn, ik focus me op dit moment meer op de GAME functionaliteit van m'n nieuwe PC dan de HTPC functionaliteit. Zoals eerder geconcludeerd, de eerste functionaliteit dekt vrijwel alles af wat de tweede functionaliteit nodig heeft.
Alleen de HDMI 2.0 aansluiting vormt een beetje een conflict, die zit wel op een Nvidia 970 maar niet op een AMD R9 980. Maar goed, met dat hele DX12 gezeik heb ik liever de AMD kaart en die is ook een stuk goedkoper. Dus dat weegt wel op tegen het feit dat de benodigde DP naar HDMI converter me 100,- zal kosten, White Feather. Tenminste, als ik uberhaupt films via m'n pc ga afspelen, want de televisie schijnt het prima zelf te kunnen...

Maar hoe zit het nou met die retesnelle SSD Samsung SM951 (AHCI) 256GB, wat betreft gamen? Gaat dat me voordeel opleveren t.o.v. een doorsnee SSD?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2015 18:44 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel televisies kunnen wel enigszins films afspelen vanaf externe opslag maar dat valt toch in het niet bij het gemak en de mogelijkheden van een HTPC.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeelden, Tsurany?

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Simpel. Die TV heeft hardwarematig ondersteuning voor bepaalde veelgebruikte videoformaten. bijv. x264 is nu met 1080p veelgebruikt en wordt ondersteund. Een HTPC biedt dat ook, maar heeft ook het voordeel dat daarvan de software regelmatig wordt bijgehouden en er softwarematig zomaar modernere codecs ondersteund worden. Daarnaast zit er in een tv zo'n crappy processor dat alle videoformaten die niet hardwarematig ondersteund worden, sowieso kansloos beeld opleveren. Kortom een htpc is softwarematig flexibeler en hardwarematig krachtiger.

Wat betreft je m2 SSD verhaal; eigenlijk hetzelfde als wat ik in mijn post hierboven zetten. Ja, het laden van gamefiles gaat sneller dus de loading time van een flinke GTA5 map gaat flink naar beneden. Maar ingame zelf merk je van die snelheid helemaal niets meer; alles staat dan immers al op het geheugen van de GPU en het RAM geheugen en van daaruit "wordt er gespeeld".

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
Nachtwacht, ik heb het nog niet onderzocht maar mag toch hopen dat een high end model van Samsung bijna alle videoformaten ondersteunt en dat ze software updates voor de televisie uitbrengen om dat zo te houden?

Wat betreft laadtijden, ik heb me laten vertellen dat grote open world games wel regelmatig ingame nieuwe content laden.Schijnt ook bij andere games te gebeuren, ik las iets over TombRaider waar het volgende level al werd geladen terwijl je door een tunnel kroop of zoiets...

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 12:30:
Nachtwacht, ik heb het nog niet onderzocht maar mag toch hopen dat een high end model van Samsung bijna alle videoformaten ondersteunt en dat ze software updates voor de televisie uitbrengen om dat zo te houden?

Wat betreft laadtijden, ik heb me laten vertellen dat grote open world games wel regelmatig ingame nieuwe content laden.Schijnt ook bij andere games te gebeuren, ik las iets over TombRaider waar het volgende level al werd geladen terwijl je door een tunnel kroop of zoiets...
1. Nee, bij een beetje PC kun je softwarematig nog een eind komen met updates maar de processoren die in tv's zitten zijn hier simpelweg veel te traag voor. Softwarematig is er dus weinig te verbeteren; je moet het in tv's en veel mediaspelers echt hebben van de hardwarematige chip (SoC) ondersteuning.

2. Ja in dat geval zou je er voordeel van kunnen hebben. Maar je zal er niet sneller door gaan gamen, hooguit dat je laadtijden korter worden als je naar nieuwe levels overgaat of een nieuwe zone inloopt. Als je het geld hebt; natuurlijk doen! Maar het is een investering die voor velen nog te veel budget opeet. Pas bij systemen boven de 1500 euro oid zou ik aan dat soort dingen gaan denken; zit je daaronder dan kun je je geld veel beter in sterkere CPU/GPU/RAM steken. Levert je veel meer performanceplezier op.

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, ik ben bijna klaar met sparen dus het moment van aanschaf is bijna aangebroken!

Inmiddels ziet m'n lijstje er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Tray€ 256,30€ 256,30
1Asus Z170 PRO GAMING€ 145,95€ 145,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 347,-€ 347,-
1WD Green WD40EZRX€ 139,50€ 139,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Scythe Ninja 4€ 40,95€ 40,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 107,95€ 107,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,95€ 164,95
1Arctic Silver 5 - 12 gram€ 16,-€ 16,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,55

Uiteindelijk stap ik over op bekabeld internet maar voorlopig zal ik WiFi gebruiken, dus ik heb een goede netwerkkaart nodig. Ik twijfel tussen:

pricewatch: Gigabyte WB867D-I
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 + Bluetooth for Desktop

Ze kunnen beide 5G aan en ik vind het wel handig dat ze Bluetooth hebben. Op andere vlakken zijn ze volgens mij ook prima, ik zie zo snel geen meerwaarde van andere, duurdere kaarten (maar heb niet heel veel verstand van netwerkkaarten...)

Maar welke van deze twee zouden jullie mij adviseren? Zien jullie belangrijke voordelen/nadelen tussen de één en de ander?
Pagina: 1