Keuken verbouwen : Advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hi Tweakers,

Misschien een wat idiote vraag hier, maar aangezien hier nogal veel mensen met goede ideeën rondwandelen post ik hem toch maar :D
Ik ben nog steeds flink aan het klussen in mijn huis en de volgende stap is de keuken, de keuken zelf is momenteel prima, maar de koelkast en oven zijn kut.

Zie hier de koelkast met erboven de oven/magnetrondinges :

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/iCNUQEn1uyRvccJJOMeRzFeUOaY7qYdUma8YrMEui4s=w712-h950-no

Fantastisch leuk, maar ik wil een mooie grijze, vrijstaande koelkast, dus die kast met koelkast en magnetronding gaat weg. Dus, ik ben op zoek naar een nieuwe plek voor een nieuwe oven/magenetron, maar ik kom er maar niet uit waar ik die in godsnaam moet laten...

Meer foto's van de keuken :

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/4rT1NjYH4FbjK4BdZkFEiAf6LdA5OTpxMVHfH0JA6Yg=w712-h950-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ZwCg9LJE7_cGaPzRZsjQP4X2V9cC64irGkTee8uGdvI=w712-h950-no

Die hangende kast (op de laatste foto) staat vol met glaswerk en gaat verhuizen naar een nieuwe losstaande kast in de eetkamer, daar komt in principe dus ruimte. Maar volgens m'n pa "Kan je niet zomaar een oven in een kastje aan de muur hangen" :X .

Dus, iemand geniale ideeen over waar ik een nieuwe oven/magnetron kan laten in mijn pittoreske keukentje? Degene met het geniale idee krijgt een koekje, gebakken in mijn nieuwe oven (als ie er is) :D :>

PS : Modjes, als dit topic hier niet hoort, sorry bij voorbaat. Kan je hem dan even verhuizen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DennusB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:35:
PS : Modjes, als dit topic hier niet hoort, sorry bij voorbaat. Kan je hem dan even verhuizen?
Uhm, beter vraag je het even vooraf ;)
TL -> AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• DennusB
  • Niet online
naitsoezn schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:40:
[...]

Uhm, beter vraag je het even vooraf ;)
[mbr]TL -> AZ[/]
Sorry, maar bedankt!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

orf

Een oven heeft een inbouwdiepte van 60cm. Bovenkastjes zijn ondieper dan dat, dus wat dat betreft heeft je vader gelijk. Aan de linkerkant kun je het blad inkorten en een staande kast gebruiken voor de oven, maar dan raak je werkbladruimte kwijt (60x60) en daar heb je al niet zo veel van.

• DennusB
  • Niet online
orf schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:45:
Een oven heeft een inbouwdiepte van 60cm. Bovenkastjes zijn ondieper dan dat, dus wat dat betreft heeft je vader gelijk. Aan de linkerkant kun je het blad inkorten en een staande kast gebruiken voor de oven, maar dan raak je werkbladruimte kwijt (60x60) en daar heb je al niet zo veel van.
Oke, fijn dat m'n pa gelijk had. Dat van die staande kast gaf hij ook als idee, maar inderdaad, werkblad lever ik liever niet in...

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
DennusB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:35:
Maar volgens m'n pa "Kan je niet zomaar een oven in een kastje aan de muur hangen" :X .
Alles kan je aan de muur hangen ;)
Ga je een magnetron of een combi oven/magnetron kopen? (of de huidige herbruiken?) Want een magnetron of combi is goed te doen een fulltime oven wordt wel een fikse klus ;)
Een magnetron weegt de wereld namelijk niet, afhankelijk van de soort muur is het dan slechts nog een kwestie van de juiste bevestiging zoeken en klaar.

Als je weet wat voor soort muur het is + gewicht van de magnetron kan je vanuit daar verder werken (gewoon fikse pluggen gebruiken of eerst een geraamte maken of simpelweg 2 keilbouten erin jassen etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door ACRNM op 30-08-2015 19:49 ]

• DennusB
  • Niet online
ACRNM schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 19:49:
[...]

Alles kan je aan de muur hangen ;)
Ga je een magnetron of een combi oven/magnetron kopen? (of de huidige herbruiken?)
Een magnetron weegt de wereld namelijk niet, afhankelijk van de soort muur is het dan slechts nog een kwestie van de juiste bevestiging zoeken en klaar.

Als je weet wat voor soort muur het is + gewicht van de magnetron kan je vanuit daar verder werken (gewoon fikse pluggen gebruiken of eerst een geraamte maken of simpelweg 2 keilbouten erin jassen etc.)
Nee, ik ga een nieuwe oven/magnetron combi kopen. Dit ding is oud en doet niet meer wat ik wil!

Maar, zoals de poster boven je zegt, kan dat dan wel als de inbouwdiepte 60cm is?

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Ligt er dus geheel aan wat je gaat kopen.... Genoeg combimagnetrons van 40 to 50cm diep en 15 tot 20kg.
Die krijg je best aan de muur gehangen.
Wanneer je meer richting een over gaat dan kom je op 60cm en al snel 35kg, onmogelijk? nee maar wel ster af te raden ;)

Beslis dus eerst wat je exact wil kopen.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Maar je wil je oven ook niet te hoog hangen want dan kan je er niet bij. Als ik de hoogte doortrek van de oude oven dan hou je maar een ruimte over van 5 tegeltjes hoog mocht je aan de andere kant een oven tegen de muur pratten. Als die dan ook nog eens tot aan het begin van je aanrechtblad uitsteekt dan heb je aan die vrije ruimte ook niet heel veel meer.

Het lijkt erop dat de koelkast/ovencombi zoals ie nu is toch het meest economisch met je ruimte omgaat.

• DennusB
  • Niet online
Hippocampus schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:16:
Maar je wil je oven ook niet te hoog hangen want dan kan je er niet bij. Als ik de hoogte doortrek van de oude oven dan hou je maar een ruimte over van 5 tegeltjes hoog mocht je aan de andere kant een oven tegen de muur pratten. Als die dan ook nog eens tot aan het begin van je aanrechtblad uitsteekt dan heb je aan die vrije ruimte ook niet heel veel meer.

Het lijkt erop dat de koelkast/ovencombi zoals ie nu is toch het meest economisch met je ruimte omgaat.
Jep, maar punt blijft dat ik dan met een inbouwkoelkast zit, en ik vind een mooie grijze vrijstaande een stuk strakker eigenlijk! Een optie is nog om geen inbouw versie te pakken maar er gewoon 1 te kopen die ik bovenop de koelkast kan zetten, maar dan is het ook hoog...
Morgen even kijken of ik geen kastje onder de keuken op kan offeren!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je dan een oven hebt die links of rechts open gaat is het al iets hoger te hangen dan wanneer de klep naar voren komt. (niet heel veel, maar toch) Hoe hoog is die nieuwe koelkast eigenlijk?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36

Fiber

Beaches are for storming.

Gaat je nieuwe koelkast op dezelfde plek van de oude komen...? Als het een beetje stevige koelkast is kan er dan niks meer boven.

Als die koelkast ergens anders komt te staan dan kun je gewoon de huidige oven vervangen en de rest als normale kast gebruiken of je zet daar een diepvries in of zo...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• DennusB
  • Niet online
Hippocampus schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:25:
Als je dan een oven hebt die links of rechts open gaat is het al iets hoger te hangen dan wanneer de klep naar voren komt. (niet heel veel, maar toch) Hoe hoog is die nieuwe koelkast eigenlijk?
Er is nog geen specifieke koelkast uitgezocht, maar degene die ik op het oog heb is 185cm hoog.
Fiber schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:32:
Gaat je nieuwe koelkast op dezelfde plek van de oude komen...? Als het een beetje stevige koelkast is kan er dan niks meer boven.

Als die koelkast ergens anders komt te staan dan kun je gewoon de huidige oven vervangen en de rest als normale kast gebruiken of je zet daar een diepvries in of zo...
Nope, koelkast komt op dezelfde plek! Anders was dat idd een goede optie geweest!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

DennusB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:34:
[...]

Er is nog geen specifieke koelkast uitgezocht, maar degene die ik op het oog heb is 185cm hoog.
Hoeveel hoger is dat met de huidige koelkast? En staat die huidige koelkast wel op de grond? (ik zie een plintje)

• Fiber

Fiber

Het kastje onder je kookplaat vervangen door een oven...?

Moet je wel bukken, maar zo was het 'vroeger' eigenlijk altijd...

En dan kun je op de plek van dat glazen kastje inderdaad wel een licht model (combi-)magnetron ophangen als je die ook wil...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• DennusB
  • Niet online
Hippocampus schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:38:
[...]

Hoeveel hoger is dat met de huidige koelkast? En staat die huidige koelkast wel op de grond? (ik zie een plintje)
De koelkast nu staat inderdaad niet op de grond, maar in die kast die boven de plint begint. Hij is wel een tikkie hoger, ik zal de huidige eens precies opmeten.
Fiber schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:38:

En dan kun je op de plek van dat glazen kastje inderdaad wel een licht model (combi-)magnetron ophangen als je die ook wil...
Dat zou een goed idee zijn, ware het niet dat dat kastje onder de kookplaat niet breed genoeg is voor een over, en er naast zit de vaatwasser en daarnaast zit dat draai-ding met de pannen....

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

orf

Fiber schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:38:

Zo te zien is het kastje onder de oven 50cm breed in plaats van 60cm. Daar kun je geen oven in kwijt. Ernaast zit een hoekkast waar je niets mee kunt en aan de andere kant ernaast zit een vaatwasser.

Edit: Wat DennusB zegt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 30-08-2015 20:41 ]

• DennusB
  • Niet online
orf schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:41:
[...]

Zo te zien is het kastje onder de oven 50cm breed in plaats van 60cm. Daar kun je geen oven in kwijt. Ernaast zit een hoekkast waar je niets mee kunt en aan de andere kant ernaast zit een vaatwasser.
Jij gaat door voor de koelka... o wacht :+

• Fiber

Fiber

DennusB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:40:
[...]

Dat zou een goed idee zijn, ware het niet dat dat kastje onder de kookplaat niet breed genoeg is voor een over, en er naast zit de vaatwasser en daarnaast zit dat draai-ding met de pannen....
Weet je zeker dat er geen 'smalle' oven te vinden is die daar past?

En heb je echt geen andere plek voor de nieuwe koelkast...?

• DennusB
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:42:
[...]

Weet je zeker dat er geen 'smalle' oven te vinden is die daar past?

En heb je echt geen andere plek voor de nieuwe koelkast...?
Ik zou niet weten waar, ik heb een grote eetkamer, maar dan moet ik hem aan de andere kant van de kamer zetten, das ook een beetje vaag. Niet?

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ACRNM schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:02:

Wanneer je meer richting een over gaat dan kom je op 60cm en al snel 35kg, onmogelijk? nee maar wel ster af te raden ;)
35kg hang je prima aan de muur, dat is geen enkel probleem.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Ik denk dat waar hij nu zit gewoon veruit de beste plek is in je huidige keuken. Als je die kast gaat slopen, houdt je bovendien een lelijke, niet afgewerkte zijkant over van het kastje ernaast. Daar kan dan wel weer een afwerkplaat tegenaan (deel van de grote kast lijkt me), maar die komt dan naast in plaats van onder je aanrechtblad. Ik zou het niet doen. Ik zou er een andere oven inschroeven als deze niet meer bevalt en wellicht een andere koelkast als daar aanleiding voor is, maar wel weer een inbouw op dezelfde plek. Die losse koelkast moet dan maar wachten tot de keuken echt verbouwd gaat worden...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Raling
  • Laatst online: 06:32
Eens met hierboven. Het klinkt allemaal leuk en aardig zo'n koelkast die 'wat strakker' oogt, maar je haalt jezelf ontzettend veel werk op de hals.

Een combiding ophangen kan natuurlijk wel, maar zoals al is gemeld, moet je geen bovenkastje van 60 diep willen. En ja, het apparaat zelf is geen 60, maar vergeet ook de ventilatiemogelijkheden niet die zo'n ding nodig heeft.

• DennusB
  • Niet online
ATS schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 20:57:
Ik denk dat waar hij nu zit gewoon veruit de beste plek is in je huidige keuken. Als je die kast gaat slopen, houdt je bovendien een lelijke, niet afgewerkte zijkant over van het kastje ernaast. Daar kan dan wel weer een afwerkplaat tegenaan (deel van de grote kast lijkt me), maar die komt dan naast in plaats van onder je aanrechtblad. Ik zou het niet doen. Ik zou er een andere oven inschroeven als deze niet meer bevalt en wellicht een andere koelkast als daar aanleiding voor is, maar wel weer een inbouw op dezelfde plek. Die losse koelkast moet dan maar wachten tot de keuken echt verbouwd gaat worden...
Ja, misschien heb je een goed punt daar.... dan ga ik maar eens hard nadenken of ik niet de hele keuken er uit ga slopen.
Raling schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:01:
Eens met hierboven. Het klinkt allemaal leuk en aardig zo'n koelkast die 'wat strakker' oogt, maar je haalt jezelf ontzettend veel werk op de hals.

Een combiding ophangen kan natuurlijk wel, maar zoals al is gemeld, moet je geen bovenkastje van 60 diep willen. En ja, het apparaat zelf is geen 60, maar vergeet ook de ventilatiemogelijkheden niet die zo'n ding nodig heeft.
Jep, dankjewel voor je input. Ik zal eens kijken of er leuke inbouwdingen te vinden zijn voor de huidige maat van de kast!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-11 11:25

vhal

ಠ_ಠ

De Ikea heeft magnetrons voor een bovenkastje. Het zou zomaar eens kunnen dat je keuken daar ook vandaan komt.

Strava

• DennusB
  • Niet online
vhal schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:39:
De Ikea heeft magnetrons voor een bovenkastje. Het zou zomaar eens kunnen dat je keuken daar ook vandaan komt.
Jep, daar heeft de vorige eigenaar de keuken vandaan gehaald idd :)

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap