Windows 10 activeren na SSD plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 15:24

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Topicstarter
Een goedemiddag mede-tweakers!

In me hoofd moet oplossing redelijk simpel zijn, alleen vraag ik me af of het niet anders kan.

Situatie:
Ik had Windows 8.1 op mijn computer staan die ik gratis heb verhoofd naar Windows 10, maar na het plaatsen van een nieuwe SSD vraagt hij om geactiveerd te worden. Hij is geïnstalleerd met een legaal Windows image maar heeft geen product code.

Oplossing??
Oude hdd weer inbouwen en via de instellingen daar de product key van mijn oude installatie uit halen?

Is dat überhaupt mogelijk of is er een andere makkelijke manier?

Mvg,
Roboafca

https://techrvw.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 22:18
ik neem aan dat je w10 op de ssd installeert en de key skipt en daarna activeren klikt, zo moet het goed gaan want je had hem al via de upgrade van 8.1 naar 10 geactiveerd toch? (want dat moet wel zijn gebeurd, anders is je h/w niet geldig voor een clean instal w10 )

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 30-08-2015 17:51 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat moet gewoon goed gaan. Geen keys gebruiken, want die heb je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Microsoft maakt een unieke identifier van jouw hardwarecombinatie en daarom werkt Windows 10 waarschijnlijk niet meer omdat de hardwarecombinatie veranderd is. Soms is het mogelijk om een key uit Windows 10 te krijgen. Dit is mij gelukt met ProduKey. Het is mogelijk dat je met deze key een verse Windows 10 installatie telefonisch kunt activeren, maar zeker weten doe ik het niet.

Edit: Blijkbaar is bovenstaand keyverhaal onzin, want upgraders blijken er toch echt geen te krijgen. Leesvoer over je probleem: http://www.howtogeek.com/...ur-pc%E2%80%99s-hardware/. Het komt erop neer dat je een clean install moet doen van Windows 10 zonder een key in te vullen tijdens installatie. Daarna proberen te activeren en inderdaad customer support contacteren als het niet lukt.

[ Voor 34% gewijzigd door JoepD op 30-08-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 09:25
En customer support zegt niets voor je te kunnen doen. Exact zelfde probleem gehad. Tweemaal contact gehad met support. Advies was om Windows 7 er opnieuw op te zetten en opnieuw te upgraden.

Uiteindelijk heb ik via mijn werk voor belachelijk weinig geld een Education licence gekocht en die geactiveerd. Dat werkte, waarvan overigens op voorhand door support werd gesteld dat dit niet zou lukken/werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 19:53
Bij mij werd Windows 10 zonder problemen en vanzelf geactiveerd na het vervangen van mijn HDD door een nieuwe SSD. Verder niets voor hoeven doen, clean install op de nieuwe SSD en klaar.

Uiteraard ook geen key in proberen te voeren tijdens de installatie, dat wil nog wel eens misgaan met mensen die een herinstallatie van W10 uitvoeren.

Is de SSD trouwens de enige wijziging aan je hardware configuratie? Ik heb ergens begrepen dat wijzigingen zijn toegestaan, mits niet te veel wijzigingen tegelijk en ook niet te vaak een enkele wijziging.

[ Voor 23% gewijzigd door Arrne op 30-08-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 09:25
Bij mij was dat de enige wijziging in hardware. Wel had ik in de BIOS SATA van RAID naar AHCI veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Misschien mosterd na de maaltijd, maar wel nuttig voor mensen met plannen voor een clean Windows 10 install. Heb een soortgelijk scenario gehad, heb eerst de Windows 10 update gedraaid op mijn oude SSD. Nadat Win10 was geinstalleerd, heb ik via een tooltje de nieuwe key uit het register gehaald en genoteerd. Daarna heb ik de SSD vervangen en een clean install van Windows 10 gedaan vanaf een USB stick. Tijdens de installatie de key gebruikt die ik had genoteerd na de Windows 10 update op de oude SSD. Dit werkte vlekkeloos, Windows werd automatisch geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 19:53
Zo te zien is het bij jou goed gegaan, maar bij de meeste mensen die problemen hebben met de activatie van een (her-)installatie gaat het mis juist omdat ze gaan zitten klooien met allerlei keys en tooltjes om die key uit de bios of het register te halen. Niet doen dus.

Zie ook [Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen voor talloze voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Robbio85 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 12:49:
Misschien mosterd na de maaltijd,
Inderdaad. Die key doet niets, is namelijk voor iedereen met dezelfde versie van windows gelijk.

Kan zijn dat die hem pakt, kan ook zijn van niet. Als je het veld leeg had gelaten, was het ook gelukt en was windows ook geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Oeps, dan heb ik me waarschijnlijk weer eens tot de verkeerde bronnen gewend tijdens het uitzoeken van de beste aanpak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

JeffryL schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:21:
Bij mij was dat de enige wijziging in hardware. Wel had ik in de BIOS SATA van RAID naar AHCI veranderd.
En daar zat je probleem. ACHI geeft gewoon een totaal ander device pad op, dat ziet Windows als een complete nieuwe storage onder je systeem. Overigens is het echt volkomen willekeur over wat Windows doet met de Activatie. Heb gezien dat je bij vervangen van een HDD door een SSD de volgende opties hebt:

Optie 1:
  1. Zet je Windows 7/8(.1) systeem in ACHI modus en zorg dat je van te voren alle register aanpassingen hier voor hebt gedaan.
  2. Upgrade nu je systeem naar Windows 10.
  3. Activeer je systeem (gaat vanzelf)
  4. Kloon nu je HDD naar SSD waarbij je SSD.
  5. Sluit je SSD op zelfde poort aan als je HDD zat.
  6. Boot in Windows 10.
  7. Daarna kan je een clean install doen.
Optie 2:
  1. Zet je Windows 7/8(.1) systeem in ACHI modus en zorg dat je van te voren alle register aanpassingen hier voor hebt gedaan.
  2. Kloon nu naar SSD.
  3. Sluit nu je SSD aan op poort dat je HDD zat.
  4. Boot in Windows 7/8(.1)
  5. Upgrade naar Windows 10.
  6. Activeer je systeem (gaat vanzelf)
  7. Daana een clean install.
Wat zeker niet gaat werken:
  1. Upgrade naar Windows 10.
  2. Activeer (gaat automatisch).
  3. Vervang HDD door een SSD en zet systeem in ACHI.
  4. Clean install van Windows 10.
Wat soms werkt, maar niet altijd:
  1. Upgrade naar Windows 10.
  2. Zet systeem in ACHI en voer de juist tweaks uit.
  3. Boot Windows 10 en controleer activatie.
  4. Clean install op SSD.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techrvw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 15:24

Techrvw

https://techrvw.com/ | TikTok

Topicstarter
Kijk aan deze reacties heb ik wat! Ik ga het een ander proberen, bedankt alle!

https://techrvw.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjtuijnman
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 16:30
Balen! Heb hier een spiksplinternieuwe 500GB Samsung SSD liggen die ik dus gewoon aan de wand kan spijkeren! Wat een gemier van Microsoft! Een clean install is voor mij geen optie: dan ben ik dagen bezig mijn programmeeromgeving weer op orde te krijgen - heb net met veel pijn en moeite (en verlies!) de overgang van XP naar W10 achter de rug. Daar ga ik niet aan beginnen voor een paar seconden sneller opstarten van een machine die toch 24/7 aanstaat.
Is er echt geen mogelijkheid om een kloon van de oude HD werkend te krijgen zonder herinstallatie van W10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
rjtuijnman schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:46:

Is er echt geen mogelijkheid om een kloon van de oude HD werkend te krijgen zonder herinstallatie van W10?
Kijk ik wil nu niet onaardig doen, maar miljoenen mensen hebben reeds een kloon van hun hdd gemaakt, en met sukses.
Dus wat je precies bedoelt weet ik niet.
Behalve dat het jou niet lukt.

Maar de conclusie dat het "dus niet kan" is volledig uit de lucht gegrepen.

Bovendien, waarom kick je een topic dat ergens anders over gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:11
... de overgang van XP naar W10 achter de rug. ...
euh... kan toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Clean install van W10 op een bak waar eerst XP op draaide kan volgens jou niet?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Balen! Heb hier een spiksplinternieuwe 500GB Samsung SSD liggen die ik dus gewoon aan de wand kan spijkeren! Wat een gemier van Microsoft!...
Als je nou even de documentatie leest van die SSD, vind je een link naar een toeltje dat precies doet wat jij wilt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
FooLsKi schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:12:
Clean install van W10 op een bak waar eerst XP op draaide kan volgens jou niet?
Tuurlijk wel, maar 'k had onder 'overgang' 'upgrade' verstaan. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjtuijnman
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 16:30
Even wat extra info omtrent mijn vraag/opmerking:
@Reepje: Inderdaad hebben miljoenen hun SSD weten te plaatsen, maar voor zover ik via google heb kunnen nagaan, moet er dan een herinstallatie van Windows plaatsvinden. Mijn vraag is en blijft: kan dat echt niet zonder herinstallatie want dat is voor mij géén optie.
Het topic gaat over Windows Activeren na het plaatsen van een SSD en dat is EXACT waar mijn vraag over gaat.
En ja: je opmerkingen zijn weinig behulpzaam en redelijk arrogant.

@Passer: de overgang van XP naar W7 betekende voor mij een complete herinstallatie van Windows en het herinrichten van een programmeeromgeving waar ik ruim tien jaar aan geknutseld en gebouwd heb. Dat ik dat niet beter op orde heb is mijn eigen schuld, maar ook ik heb met vallen en opstaan moeten leren. Ik wil die ellende niet nogmaals doormaken!

@Brahiewahiewa: uiteraard heb ik de documentatie doorgenomen en heb het meegeleverde tooltje gebruikt. Het doet dus NIEt exact wat ik er van wil, want het schotelt me na installatie van de SSD doodleuk de melding voor dat ik maar even opnieuw Windows moet gaan installeren. Na de praktisch gedwongen overgang van W7 naar W10 heb ik dus géén installatie disks meer en heb geen zin om risico te nemen dat ik wéér de hele zooi kwijt ben en vanaf de back-ups aan herinstalleren kan.
Noem me maar een sukkel, een eikel, een klojo, maakt me niet uit, maar geef dan wel gewoon antwoord op mijn vraag: kan ik echt niet zonder herinstallatie een kloon van mijn C:-schijf trekken op de SSD waar ik gewoon meteen mee aan de slag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
(was niet als verwijt bedoeld hoor !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Tja je kickt een meer dan 1 jaar oud topic wat ergens anders over gaat...
Maak dan een nieuw topic waar je dan ook je eigen vraag kan stellen voor jouw probleem en niet zoals hier dus een antwoord krijgt voor de vraag in dit topic ;)
Verder kan je het ook wel eens proberen om op een vriendelijke manier om hulp te vragen :)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1