Advies voor uitbreiding Ubuntu media server

Pagina: 1
Acties:

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:31
Beste mede tweakers.

Momenteel heb ik al ruim een jaar een goed werkende media server draaien waar ik veel gebruik van maak. In dit servertje zit een 120 GB SSD schijfje en een 1 TB Seagate HDD waar ik mijn Dropbox account mee sync, torrents (films en series) download, Plex Media Server op draai en via SMB gebruik als netwerkschijf voor mijn Macbook Pro voor mijn niet-vaak gebruikte Dropbox mappen te benaderen (niet genoeg ruimte om volledige Dropboxmap te syncen).

#Product
1Intel Core i5 4430 Boxed
1Gigabyte GA-H87N-WIFI
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB
1Thermaltake Element Qi 220W ITX
1Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 PC3-12800
1Crucial BX100 120GB

Nu is de 1 TB schijf vol aan het raken, en heb ik dus via de V&A 3 extra WD-Green 2TB schijven op de kop getikt om het systeem uit te breiden.

Op de server draai ik nu al geruime tijd Ubuntu 12.04 met daarop uTorrent en Transmission die via een gesyncte dropbox folder en RSS feeds torrent automatisch downloaden naar de Plex media mappen, en ook word mijn fotocollectie via Dropbox binnengehaald en via Plex naar de iPads en smart TV toegankelijk gemaakt. Als ik op mijn Macbook een torrent file toevoeg aan de torrent_serie of torrent_movie map dan zijn ze een uurtje later op de TV te bekijken, heel handig dus. Dit draait aardig stabiel en afgezien van af en toe een update goedkeuren heb ik er geen onderhoud aan.

Nu is mijn plan om de 1 TB schijf in een externe behuizing (heb ik nog liggen) te stoppen en deze via USB aan te sluiten, en de 3 x 2 TB in te prikken in het moederbord en opnieuw in te delen als data-pool voor de films en series. De 1 TB blijft dan mijn dropbox schijf (die ik eventueel ook mee kan nemen als ik data wil delen), terwijl de nieuwe HDD's alleen gebruikt worden voor downloadable (en dus niet heul erg belangrijk) content. Mijn Dropbox folder (foto's en belangrijke files) wil ik ook nog one-way incremental backuppen naar een externe locatie, daar draait een Synology NAS met 4TB waar ik ongeveer 500 GB van mag gaan gebruiken (niet mijn apparaat).

Nu mijn vraag:
Zal ik de 3 x 2TB schijfjes installeren als ZFS file system (ook for fun), een RAID (1/5/10 ?) instellen of gewoon 3 x 2TB simpelweg mounten en dan videos en series hierover verspreiden. Ze hoeven niet perse super veilig, het zijn vooral films en series die ik download en in principe ook weer kwijt mag raken.
Ik ben niet heel bekend met dingen als LVM, maar ik geloof dat je in Ubuntu de 3 disks als 1 volume kan instellen?

Ik ben tevreden met Ubuntu, en zou het liefst het OS niet vervangen / herinstalleren omdat alles nu goed draait.

Het liefst zou ik gewoon +- 6 TB aan opslag hebben voor films en series die ik eindeloos kan vullen zonder er over na te hoeven denken (dus 1 enkele datapool in het OS) zodat ik het komende half jaar er niets aan hoef te doen (ik ga 6 maanden reizen terwijl de server thuis blijft draaien, zo kan ik via Plex af en toe een filmpje kijken/syncen naar de iPad die mee gaat als er internet is)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-01 21:31
Niemand?

Verwijderd

Het probleem is dat ik niet zo goed weet waar ik je mee kan helpen.

Je enige vraag is of je ZFS zal gebruiken of wat anders, maar je zegt daarbij dat de data prima kwijt mag raken. Het hele punt van ZFS is nu juist dat je echte bescherming aan je data geeft. Dat is de reden dat je ZFS gaat gebruiken, al zijn de extra functies zoals LZ4 compressie natuurlijk ook fijn.

Je hebt er wel een goed genoeg systeem voor om ZFS te draaien. Maar ik weet niet of je oudere Ubuntu versie een probleem vormt voor ZFS-on-Linux. Misschien dat anderen hier wat over kunnen zeggen. Want in je startpost lijk je te suggereren dat je liever geen nieuwere versie installeert of er veel omkijken naar wilt hebben.

Je huidige schijf in een externe behuizing plaatsen kan ook prima, bedenk alleen dat jouw schijf niet zo zuinig is en dat betekent dat die externe behuizing wel een ventilator dient te hebben, of van volledig metaal is voor voldoende warmtedissipatie.

Kortom, waar wil je precies onze hulp bij?