Simpele kleine desktop voor moeders

Pagina: 1
Acties:

• Hare Majesteit
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-08 22:32
Beste Tweakers,

Zo nu een dan gaat er wel eens een computer kapot. Dit is helaas/gelukkig ook bij mijn moeder gebeurd. Helaas omdat ze heel wat bestanden kwijt is, gelukkig omdat de computer al vrij oud was en aan vervanging toe was.
Hoewel ze eerst zelf wilde kijken voor een nieuwe computer (zo'n standaard ding van Asus, PB, Acer etc.), veranderde ze haar keuze al snel toen ik zei dat ik hem beter en goedkoper kan maken.

Ik heb hieronder de standaard vragen beantwoord, maar met de behoeftes die mijn moeder heeft.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een huis tuin en keukencomputer, niet al te snel (genoeg om te internetten, Office, vakantiefoto's overzetten etc. de standaard moedercomputer). Wel moet er voldoende opslag opzitten, en een SSD (in deze tijd sowieso al) is een must .

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem zal met verzendkosten onder de €500,- moeten blijven, en rond de €450,- (het is niet de bedoeling om hem zo goedkoop mogelijk te maken).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het wordt een compleet nieuwe computer, alleen aan randapparatuur heeft ze al een toetsenbord, muis en beeldscherm (PS2-connectors vandaar het moederbord).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al een lijstje gemaakt, zie hieronder:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 112,51€ 112,51
1Gigabyte GA-H81N-D2H€ 48,50€ 48,50
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Cooler Master Elite 110€ 36,95€ 36,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit€ 63,90€ 63,90
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 43,95€ 43,95
1Corsair CX430M€ 51,50€ 51,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 487,21

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil graag een kleinere computer maken, dit scheelt veel ruimte op het bureau/op de grond. Intel is wel de processor die ze graag wilt hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals al vermeld is moet het een kleine PC worden, niet te luidruchtig (maar ik denk niet dat deze computer de oude computer in luidruchtigheid zal verslaan ;) ).

Ga je overklokken?
Nein.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag weten of deze build het zal doen als ik hem zo bestel, tevens zijn suggesties altijd welkom (maar dat wil niet zeggen dat ik of moeders meteen toestem).

Alvast bedankt!

• thomasbosch
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:56
je dient hem wel zelf in elkaar te zetten. tevens zijn er wel bedrijven die dit voor je kunnen doen vaak wel kosten aan verbonden waar ik mijne laat bouwen kost het 60 euro.

Palthe

Waarom niet een intel NUC? Super compact, hoef je alleen maar geheugen toe te voegen en een SSD. Je klikt hem in 10 minuten in elkaar en performance is gewoon prima, zeker met de i3 versie (heb zelf de celeron).
PS/2 connectors is dan het enige wat je niet hebt maar goed dat is ook oude meuk. Voor paar tientjes heb je leuke nieuwe randapparatuur op bluetooth.

lees deze review eens als je meer wilt weten:
productreview: Intel NUC NUC5i3RYH review door drogeworst

[ Voor 20% gewijzigd door Palthe op 30-08-2015 12:19 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:33
Waarom niet een NUC? Dat is pas klein. Zie hierboven. ^^

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
250 voor een NUC en 200 voor een NAS voor de backup? :p

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hare Majesteit
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-08 22:32
@thomasbosch Ik heb al eerder een computer in elkaar gezet, en ik denk niet dat dit heel veel problemen zal opleveren.

@palthe Bedankt voor de suggestie! Ik had zelf niet aan een barebone gedacht, maar helaas is dit niet wat mijn moeder wil, want ze wil een SSD en harde schijf met daarbij misschien ook nog een externe HDD. Het liefst heeft ze gewoon een kleinere computer, maar zo klein hoeft ook weer niet ;)

Bedankt nogmaals voor de suggesties, maar denken jullie dat de PC die ik hierboven heb samengesteld al goed is? En zullen alle componenten goed functioneren als ik ze zo bij elkaar zet?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,50€ 34,50
1ASRock H81M-GL€ 47,50€ 47,50
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 21,01
1Antec VPF Series 350W€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 195,96

En dan eventueel een SSD zou ruim genoeg zijn.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:25

P_Tingen

omdat het KAN

Je zegt dat het niet de bedoeling is om hem zo goedkoop mogelijk te maken maar 487 euro is wel errug veel hoor voor wat je moeder er mee gaat doen. Het systeem van Demian hierboven lijkt er dan al meer op. Investeer evt in een kast die stiller is en evt met een cardreader. Een i3 is echt overkill.

... en gaat over tot de orde van de dag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je je moeder de NUC laat zien met een SSD er in en ook nog een externe schijf dan heb je de boel toch compleet? Natuurlijk moet je er wel bij zeggen dat het apparaat doet wat ze er mee wil doen en dat het snelheid genoeg heeft.

Of wil je de eer aan jezelf houden door moeders te laten zien dat je in staat bent een systeem in elkaar te zetten? (ik ken dat soort trots ook van mezelf)
Pagina: 1