Windows Vista installeren op UEFI systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-07 15:54
Hallo iedereen,

Ik zit met een probleempje waar ik momenteel niet uit kom. Ik heb destijds voor iemand een pc geupgrade van een BIOS systeem (i5 750) naar een UEFI systeem (G1.Sniper B5, i5-4590). Toen heb ik als quick fix gewoon de hdd van het ene systeem naar het andere systeem geplaatst zonder Windows opnieuw te installeren etc., wat ook nog bleek te werken. Nu heb ik ook een ssd erin gezet. Nu wilde ik voor hem de boel eens opschonen en een verse Windows installatie doen.

Het doel is om Vista te installeren en via een upgrade dvd naar Windows 7 te gaan. Hij heeft geen 'standalone' Windows 7 key en we willen Windows 10 nog even achterwege laten.

Dus ik de Vista dvd geplaatst, geboot, hdd en ssd geformatteerd. Toen kreeg ik de melding dat de schijven een MBR partitiestijl hadden en dat ik GPT nodig had. De schijven zijn geformatteerd dus ik moest een bootable partition manager downloaden. Daar de boel naar GPT geconverteerd. Vista dvd erin en een melding dat het met GPT ook niet kon (weet de exacte melding niet meer). Toen via de partition manager geformatteerd, dat was ik vergeten. Nu krijg ik tijdens de installatie: "Kan geen systeemvolume vinden dat voldoet aan de installatiecriteria." Googlen levert deze pagina op, maar ik kan er niet veel mee. De hdd is misschien te oud, maar de ssd moet het toch zeker kunnen (Crucial M500).

Iemand enig idee wat te doen? Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als 't goed is, kan je met de Windows 7 upgrade ook gewoon een clean install doen zonder dat Vista aanwezig is op 't systeem. Maar de problemen waar je tegenaan loopt, zijn allemaal op te lossen door in het BIOS/UEFI legacy boot aan te zetten, zodat je in de oude methode weer start (ipv UEFI).

Wil je toch UEFI installeren, zorg dan dat de installer werkelijk in UEFI modus start en via diskpart (shift+F10 tijdens installatie roept een command prompt op) kan je de schijven volledig wissen en een nieuwe partitietabel laten maken.

Heb je wel gezocht of Vista UEFI boot ondersteund?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Bedankt voor je reactie.

Ik ga nu proberen Windows 7 direct te installeren via de upgrade dvd. So far so good, ik heb via diskpart deze stappen ondernemen en dit werkte. De installatie is nu bezig, hopen dat Windows geactiveerd kan worden straks.

Wat betreft Vista: voor zover ik kon vinden ondersteunt Vista UEFI boot. Hij heeft wel moeite om de installatie op te starten steeds, ik moet het vaak opnieuw proberen. In legacy mode kreeg ik het helemaal niet opgestart, maar misschien moet ik dan eerst terug naar de MBR partitiestijl. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Eerst maar eens kijken of de Windows 7 installatie het doet. Overigens wilde diskpart niet meewerken in de Vista installatie: "DiskPart is een fout tegengekomen bij het starten van de COM-services." Hiervoor kon ik geen oplossing vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klinkt als een corrupte installatie disc van Vista. Het feit dat de installatie al niet lekker wil afronden zegt ook al genoeg eigenlijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
Hero of Time schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:50:
Klinkt als een corrupte installatie disc van Vista. Het feit dat de installatie al niet lekker wil afronden zegt ook al genoeg eigenlijk.
Dit vermoeden had ik ook al. Het is nu gelukt met de Windows 7 dvd, waarop diskpart wel te starten was. Rechtstreeks activeren ging niet, maar via een trucje was het inderdaad mogelijk om hem met een upgrade key te activeren. Ik wist niet dat dit mogelijk was, bedankt voor de tip/hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

En voor de geïnteresseerden die dit topic wellicht later eens vinden. Dit truukje heb je dan nodig: http://winsupersite.com/a...with-upgrade-media-128512

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepD
MsG schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 17:23:
En voor de geïnteresseerden die dit topic wellicht later eens vinden. Dit truukje heb je dan nodig: http://winsupersite.com/a...with-upgrade-media-128512
Klopt, ik heb methode 2 gebruikt, simpel en snel. Voor de luie mensen:

In het register naar HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/ gaan en MediaBootInstall van 1 naar 0 veranderen. Vervolgens slmgr /rearm via cmd uitvoeren en wachten tot er een bericht komt dat je moet rebooten. Na de reboot kun je gewoon activeren. :)
Pagina: 1