Win7 crashed regelmatig met diverse oorzaken. Wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hallo,

Een van de pc's bij mijn ouders crashed de laatste tijd regelmatig (minimaal eens in de paar dagen, maar bijvoorbeeld ook wel eens 2 keer per dag.).

Ik ben zelf niet vaak genoeg daar om het goed te kunnen pinpointen of uberhaupt om het te zien gebeuren.
Een van de beschrijvingen die ik kreeg was dat je een tijdje aan het werk bent en ineens valt het scherm uit, het knippert nog wat na en daarna krijg je bios scherm. Soms start hij dan weer op, soms start hij nog een paar keer opnieuw.

Gister is het ook weer gebeurd en toen startte hij ook meteen systeemherstel op. Daar kwam ik pas later achter, dus toen kon ik het ook niet meer annuleren oid. Maar een flinke fout iig. Sindsdien werken de snelkoppelingen naar bijvoorbeeld office programma's niet meer met de melding:
code:
1
2
3
probleem met snelkoppeling

kan geen toegang krijgen tot de windows installer-service. Dit kan optreden als de windows installer onjuist is geinstalleerd. Neem contact op.... blablabla

Ik heb even gekeken met BlueScreenView aangezien er vanmiddag weer een bsod voorkwam (natuurlijk toen ik even weg was). Daar kom ik een lijst tegen met diverse BSOD's in de afgelopen maand, met allerlei verschillende oorzaken.

Even in overzicht:

probleem
Pc crashed regelmatig in gebruik, herstart soms wel in een keer, soms niet.

getest/bekeken
OCCT psu test (eens kijken wat er gebeurt als alles actief is) --> werkte prima, lage temperaturen, stabiel
GPU verwijderd, verder gegaan op onboard gpu (twee weken terug al) --> probleem blijft
mobo en voeding gecontroleerd op bolle caps (al zegt dat lang niet alles) --> niet aanwezig
Voedingsspanningen gemeten (oude tafelmultimeter welliswaar) --> zag er aardig goed uit (11.9, 5.2 en 3.5v, meter heeft atm een offset in rust van ca +0.15v, die is er niet afgetrokken)

CrystalDiskinfo, voor beide schijven geen opvallende meldingen. Een paar reallocation events en 1 pending sector. Maar met name die eerste is bij deze schijf af fabriek een foutje had ik begrepen (niet gereset na productietests).
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/2015-08-29%2023.56.18.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/2015-08-29%2023.54.20.jpg

BluescreenView geeft:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/2015-08-29%2023.46.19.jpg

Eventviewer geeft (alleen nog de meest recente kritische errors):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3264324/2015-08-29%2023.48.50.jpg

het systeem
Het is een oude HP pavilion Elite M9180, maar dan zonder gpu, (was 8600gt,later hd5450, nu onboard) en met SSD:

Amd phenom X4 9500+
Asus m2n68-la
3gb ddr2 ram (2x1gb + 2x512mb)
Crucial M500 120gb SSD
WD 500gb Caviar Black HDD (WD5000AAKS)
LiteOn PS5301-08hf voeding

Tot Slot
Ik vermoed eerlijk gezegd een hardware probleem (mobo of voeding) gezien de wisselende fouten. De systeemherstel kan imo prima komen door het herhaaldelijk verkeerd afsluiten. Maar kan maar niet plaatsen wat het nou is...

Ik wil de voedingslijnen nog gaan meten, maar ik moet nog even mijn oude tafelmultimeter opsnorren aangezien de rest allemaal niet hier ligt. done

Volgens mij heb ik alle info wel op een rijtje zo O-) . Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

alvast bedankt
Timberleek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
-Virusssen en spyware scannen.
-Niet gebruikte software verwijderen.
-Zoveel mogelijk hardware verwijderen, en dat de pc nog werkt, dan testen.
-Windows schoon installeren en dan weer testen.
-Vanaf een linux livecd booten en dan testen of hij hier ook uitvalt.

Indien nu nog problemen, dan alle hardware gaan uitwisselen,
voeding kan vaak instabiel zijn(en niet te meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Veel verschillende bluescreens wijst vaak op een probleem met windows, geheugen of processor (mijn persoonlijke ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En meer specifiek, wisselende fouten wijst op probleem met geheugen. Je kan memtest eens draaien, een dergelijke test kan wel een dag duren maar ik denk dat er vlot foutjes uitkomen.

Daarnaast draait de SSD op verouderde firmware.

Het kan zeker ook geen kwaad om eens na te gaan of je wel alle meest recente drivers hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Reepje op 30-08-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22
Dat wat hierboven staat klopt. Zoeken naar virussen of herinstalleren is zonde van je tijd.

Check of memtest binnen een redelijke tijdspanne errors vindt en trek er dan geheugenmodules uit tot dat niet zo meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik heb nu iig een nieuwe windows installatie erop gezet (andere schijf weliswaar, maar dat maakt niet uit). De ssd zit er nu even niet in.

Hij draait vanavond en vannacht een memtest. Daar krijg ik morgenochtend als het goed is het resultaat van opgestuurd. Dan deze week maar even kijken of er nog crashes voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
kleine update.

Het is in ieder geval niet het geheugen. Een memtest van ruim 20 uur heeft geen enkele fout gevonden.
Het verwijderen van de ssd en een kale installatie draaien heeft het probleem niet opgelost.

Ik vermoed dan toch echt dat het in de hardware zit (voeding of mobo denk ik). Dat in combinatie met de leeftijd van het geheel denk ik eraan om de meuk maar eens te gaan vervangen. Het draait inmiddels al een jaar of 7 minstens een paar uur per dag. Dus de vraag is ook hoeveel zin het heeft om er nog in te gaan investeren. Een upgradesetje en nieuwe voeding is al genoeg (en waarschijnlijk ook een stukje zuiniger)
Pagina: 1