Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hoi allemaal, ik vraag me iets af waar ik nog niet de vinger op kan leggen. Nu heb ik het aanbod gekregen om een bedrijfje over te nemen. Het verhaal klinkt best goed. In het kort:

- eigenaar, derdejaars communicatiestudent, is zo'n twee jaar terug dit bedrijfje gestart wat eerlijke fietsen verkoopt aan studenten. Legale fietsen, opgeknapt door mensen die terug moeten keren in de maatschappij, onder begeleiding van een echte fietsenmaker. Sociale werkplek dus. Die fietsenmaker is voor zichzelf begonnen, samen met een partner die hij onder zijn vleugels heeft genomen, omdat men targets begon te eisen. Op een gegeven moment wil men opnieuw mensen laten reïntegreren, kwam naar voren in gesprek met die fietsenmaker.

- eigenaar wil verder met eigen pr-campagnes, eigen bedrijfje, en heeft hier geen tijd meer voor.
- verdienmodel is op basis van verkochte fietsen, een percentage gaat naar mij. plus een beetje voor de oorspronkelijke eigenaar.

In een goed gesprek met een van mijn ouders kwam naar voren dat je niet de historie weet, wat voor afspraken er zijn gemaakt, wat er al is gebeurd. En dat je daar niet achterkomt, ook niet in een contract, tot het op je naam staat. Dat bedrijfje komt dus op mijn naam te staan en moet ik mee naar de KvK, en een eigen bankrekening starten. Vanaf dat moment ben jij aansprakelijk, maar ook voor dingen die eerder gebeurd zijn. Eigen kosten zijn op dit moment de promotiespullen, flyers etc, die moeten vervangen worden. Wat zijn de risico's, en wat is het veiligste om te doen?

Nu kan ik nog wel enkele dingen roepen, maar op dit moment probeer ik zoveel mogelijk 'sec' bij de feiten te blijven. Vandaar dat ik dat (nog) niet doe ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jejking op 29-08-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee of "due diligence" ook van toepassing is op dit (kleine??) bedrijfje. Daarmee krijg je in ieder geval een iets wettelijker stok achter de deur om een overname beter/veiliger te laten verlopen. Helaas kan het ook wat kosten, zeker als de huidige eigenaar weinig tot niets op papier heeft staan.

Maar ja, een simpel voorbeeld: stel dat het bedrijfje in 2015 al welgeteld 900 fietsen heeft verkocht. Wat zijn de huidige garantie-regelingen op een fiets? Loop jij dit jaar en volgend jaar dan nog de kans dat er 900 man komt klagen? Of is elke fiets met 30-dagen garantie verkocht bijvoorbeeld?

Wat ook interessant is, en ga hier even naar zoeken zelf; mogelijke vervuiling/bodem-verontreiniging. Voor een bepaald jaartal is/was de gemeente hiervoor aansprakelijk; na een bepaald jaartal ben jij dat. Zeker in een bedrijf was aan opknappen doet (smeermiddelen, verven?, afvalverwerking?), wil je niet dat een milieu-inspecteur over 5 maanden voor de deur staat met een ontruiming of sanering van 50K.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Heb het even opgezocht, het zou een idee kunnen zijn. Hou ik in gedachte ;)

Heb het idee dat er afgelopen jaar relatief weinig gebeurd is, wel is er nog steeds interesse voor. De garantie is als volgt: je krijgt drie maanden garantie op je fiets. In die tijd kan je terugkomen, erna kost het geld. Voor de rest sta ik, volgens het verhaal, los van de fietsenmaker en zijn compagnon. Zij zijn een VOF, ik ben een ZZP'er. Tenminste, dat word ik, die student is dat nu. Ik ben een tussenpersoon die voor de communicatie en marketing zorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Jejking op 29-08-2015 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulfix
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik zou hier naar kijken met een advocaat die verstand heeft van zulke zaken. Die weet beter dan willekeurige forumgangers waar je op moet letten en die kan je ook nog aansprakelijk houden als zijn advies uiteindelijk geen hout snijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bedenk ook dat er nog andere oude claims kunnen zijn waarbij de belangrijkste de belastingdienst is. Als deze nog met een (na)heffing komt over jaar X dan moet jij dat betalen.

Vóór de overname zal je echt volledig toegang moeten hebben tot alles zodat je een goede inschatting kan maken en vervolgens zal je alles moeten vastleggen in een contract waarbij de oude eigenaar aansprakelijk blijft voor eventuele claims uit het verleden.

Zoals Soulfix al zegt, dit is werk voor een accountant en/of jurist en niet voor een forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Jejking schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:51:
Heb het even opgezocht, het zou een idee kunnen zijn. Hou ik in gedachte ;)

Heb het idee dat er afgelopen jaar relatief weinig gebeurd is, wel is er nog steeds interesse voor. De garantie is als volgt: je krijgt drie maanden garantie op je fiets. In die tijd kan je terugkomen, erna kost het geld. Voor de rest sta ik, volgens het verhaal, los van de fietsenmaker en zijn compagnon. Zij zijn een VOF, ik ben een ZZP'er. Tenminste, dat word ik, die student is dat nu. Ik ben een tussenpersoon die voor de communicatie en marketing zorgt.
De VOF is hier dan de 'remmende faktor'
Die fietsenmaker is voor zichzelf begonnen, samen met een partner die hij onder zijn vleugels heeft genomen, omdat men targets begon te eisen.
Dit kan jouw beoogde groei of omzet beïnvloeden. In hoeverre mag jij zelf fietsenmakers aannemen, werk uitbesteden? Want je kan veel marketing doen, maar je moet wel iedereen mee krijgen dan. Enthausiasmeren en efficiency kan natuurlijk ook een mogelijkheid zijn om die VOF voor je te winnen.

- Zeer interessante markt en een goede gelegenheid voor de mensen die bij 'je' werken!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Laatst online: 00:04
Wordt het niet een constructie waarin het fietsenmaker bedrijf jou inhuurt voor x% van de verkochte fiets. Jij regelt de marketing en wat dan ook. Maar de mensen die een fiets kopen die kopen het bij de fietsenmaker, en niet bij jou.
Dan heb jij verder nergens mee te maken qua garantie Enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
emnich schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 09:46:
Bedenk ook dat er nog andere oude claims kunnen zijn waarbij de belangrijkste de belastingdienst is. Als deze nog met een (na)heffing komt over jaar X dan moet jij dat betalen.

Vóór de overname zal je echt volledig toegang moeten hebben tot alles zodat je een goede inschatting kan maken en vervolgens zal je alles moeten vastleggen in een contract waarbij de oude eigenaar aansprakelijk blijft voor eventuele claims uit het verleden.

Zoals Soulfix al zegt, dit is werk voor een accountant en/of jurist en niet voor een forum.
Soulfix schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 09:22:
Ik zou hier naar kijken met een advocaat die verstand heeft van zulke zaken. Die weet beter dan willekeurige forumgangers waar je op moet letten en die kan je ook nog aansprakelijk houden als zijn advies uiteindelijk geen hout snijdt.
Emnich, dat is inderdaad waar mijn vader voor waarschuwde. Nu zit ik met het idee dat het wel meevalt, het bestaat immers uit factuurtjes draaien en promotie maken, met flyers en Facebook. Voor de rest sta ik, als zzp'er, los van de fietsenmakers-VOF. Zeg je dan nog steeds om dat via externe hulp na te kijken? Eerlijk zeggen, dit is nieuw voor me namelijk :)
GerardVanAfoort schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 09:58:
[...]

De VOF is hier dan de 'remmende faktor'

[...]

Dit kan jouw beoogde groei of omzet beïnvloeden. In hoeverre mag jij zelf fietsenmakers aannemen, werk uitbesteden? Want je kan veel marketing doen, maar je moet wel iedereen mee krijgen dan. Enthausiasmeren en efficiency kan natuurlijk ook een mogelijkheid zijn om die VOF voor je te winnen.

- Zeer interessante markt en een goede gelegenheid voor de mensen die bij 'je' werken!
Het gaat inderdaad om marketing, alle beslissingen om fietsenmakers aan te nemen etc gaan buiten mij om. Ik strijk gewoon klanten voor ze op, dat is het idee. Het komt erop neer om in te zetten op de pluspunten van de fiets en het proces. Student vraagt, ik contact fietsenmaker, die levert de fiets, ik maak de factuur, zij regelen de garantie.
Quas schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:15:
Wordt het niet een constructie waarin het fietsenmaker bedrijf jou inhuurt voor x% van de verkochte fiets. Jij regelt de marketing en wat dan ook. Maar de mensen die een fiets kopen die kopen het bij de fietsenmaker, en niet bij jou.
Dan heb jij verder nergens mee te maken qua garantie Enzo.
In principe sta ik dus los van dat bedrijf/het productieproces/reparatieproces, en werken we samen. En inderdaad gaat een percentage per verkochte fiets naar mij. Er is geen sprake van inhuren, maar een samenwerkingsverband. Alleen nu ik me dat bedenk, dat moet natuurlijk wel op papier komen te staan. Dan ben je dus technisch gezien wel ingehuurd?

Morgen wilde de jongen een contract opstellen om alles over te dragen. Maar ik sta in m'n recht natuurlijk om het af te wijzen. Misschien is het handiger om wel voor hem te werken, maar niet het bedrijfje zelf in handen te hebben..?

Edit: o ja, allemaal bedankt voor jullie hulp tot zover! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Als je los staat van de fietsenmaker, wat valt er dan over te nemen??? Schrijf je voor 30 euro in bij de KVK en ga fietsen verkopen als dat je droom is... Daar heb je echt geen bestaand bedrijf met alle risico's voor nodig.

Edit: met overnemen wordt meestal kopen bedoeld, hoeveel vraagt hij voor deze kromme constructie die jij wilt hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door pirke op 30-08-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat neem je dan precies over want dat ontgaat me nu even?

Als jij los staat van de fietsenmaker en alleen maar promotie gaat doen en per verkochte fiets een commissie krijgt dan moet je helemaal niets over nemen en zoals pirke zegt, gewoon zelf een nieuw bedrijfje starten.

Misschien dat je die student nog een klein bedrag betaalt voor het in contact brengen met de fietsenmaker maar je hebt dan wel je eigen bedrijf zonder de historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Als ik me niet vergis, gaat het wat betreft deze jongen om de naam, facebook-pagina, promotiematerialen die er al zijn *outdated though*. Wel moet ik een aparte bankrekening maken, een tweede naast mijn reguliere. En er is een afspraak over de commissie, het was zijn dingetje en dat wordt voortgezet, dus daar wilde hij nog wel iets per fiets aan overhouden. Maar als ik het goed begrijp: als ik het van hem overneem, heb je dus wel de historie en mogelijke lijken in de kast. Als ik het zelf doe en inschrijf bij de KVK, dan heb ik dat dus niet? Maar dan moet ik wel iets nieuws starten, lijkt me zo. Probeer me ondertussen in te lezen. Alles om problemen te voorkomen op dit punt, ik vind wel dat m'n vader gelijk heeft dat je dit soort dingen niet te enthousiast in moet springen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jejking op 30-08-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

pirke schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:44:
Als je los staat van de fietsenmaker, wat valt er dan over te nemen??? Schrijf je voor 30 euro in bij de KVK en ga fietsen verkopen als dat je droom is... Daar heb je echt geen bestaand bedrijf met alle risico's voor nodig.

Edit: met overnemen wordt meestal kopen bedoeld, hoeveel vraagt hij voor deze kromme constructie die jij wilt hebben?
Niks kromme constructie hoor als je het hele verhaal leest. Gewoon een student die vroeg start met een eigen bedrijf, i.p.v. "ga fietsen verkopen als dat je droom is" :(

Lijkt mij toch meer dat een gemeente of UWV hier 'het bedrijf' is? Die een aantal verantwoordelijken aanstellen of personen/bedrijven inhuren.

[ Voor 10% gewijzigd door GerardVanAfoort op 30-08-2015 12:01 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:57:
Als ik me niet vergis, gaat het wat betreft deze jongen om de naam, facebook-pagina, promotiematerialen die er al zijn *outdated though*. Wel moet ik een aparte bankrekening maken, een tweede naast mijn reguliere. En er is een afspraak over de commissie, het was zijn dingetje en dat wordt voortgezet, dus daar wilde hij nog wel iets per fiets aan overhouden. Maar als ik het goed begrijp: als ik het van hem overneem, heb je dus wel de historie en mogelijke lijken in de kast. Als ik het zelf doe en inschrijf bij de KVK, dan heb ik dat dus niet? Maar dan moet ik wel iets nieuws starten, lijkt me zo. Probeer me ondertussen in te lezen. Alles om problemen te voorkomen op dit punt, ik vind wel dat m'n vader gelijk heeft dat je dit soort dingen niet te enthousiast in moet springen.
Wat is nu het contract met de vof? Bedenk je wel als de vof morgen besluit om een andere marketeer in te huren, dan heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik zou inderdaad beginnen met een grote stap terug. Als dit zo fijn loopt, waarom wil hij het dan zomaar gratis allemaal aan jou geven?

Ook klinkt de constructie enorm vaag. Ben je nou eigenaar over alles, en dus ook (eind)verantwoordelijk voor alles wat is geweest en nog gaat komen en is iedereen (in)-direct bij jou in dienst? Of is die fietsenmaker zelf iets gestart, en ga je daar als freelance ZZPer in dienst, waar je vergoeding puur bestaat uit een bonusregeling op basis van verkochte fietsen en neem je het baantje van de vorige student over?

Volgens mij moet je hier echt, zoals eerder aangegeven, eens met professionals naar gaan kijken. Want het verhaal klinkt niet logisch, en bij een dergelijk simpele onderneming als 'fietsenmaker' moet dat alarmbellen laten afgaan.

edit: en waarom wil hij morgen (/vandaag?) alles halsoverkop overdragen zonder duidelijkheid te verschaffen zoals uitleggen wie nou de baas is en wie de werknemer? Klinkt daarmee des te meer naar iets als 'shit dit gaat mis, ik moet er vanaf' dan 'leuk bijbaantje'.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 30-08-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Start nieuwe VOF, maak contractie waarin je duidelijk vermeldt wat je van hem overneemt (accounts, andere materialen) en betaal hem daarvoor.

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Xanaroth schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:07:
Ik zou inderdaad beginnen met een grote stap terug. Als dit zo fijn loopt, waarom wil hij het dan zomaar gratis allemaal aan jou geven?

Ook klinkt de constructie enorm vaag. Ben je nou eigenaar over alles, en dus ook (eind)verantwoordelijk voor alles wat is geweest en nog gaat komen? Of is die fietsenmaker zelf iets gestart, en ga je daar als freelance ZZPer bij in dienst, waar je vergoeding puur bestaat uit een bonusregeling op basis van verkochte fietsen?

Volgens mij moet je hier echt, zoals eerder aangegeven, eens met professionals naar gaan kijken. Want het verhaal klinkt niet logisch, en bij een dergelijk simpele onderneming als 'fietsenmaker' moet dat alarmbellen laten afgaan.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
pacificocean schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Wat is nu het contract met de vof? Bedenk je wel als de vof morgen besluit om een andere marketeer in te huren, dan heb je niks.
Dat is inderdaad een vraagteken, het lijkt me dat dat op papier moet staan. Hoe het precies in elkaar zit, weet ik niet. Er is een afspraak, ze werken al samen, maar die heb ik niet zwart op wit gezien.
Xanaroth schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:07:

Ook klinkt de constructie enorm vaag. Ben je nou eigenaar over alles, en dus ook (eind)verantwoordelijk voor alles wat is geweest en nog gaat komen en is iedereen (in)-direct bij jou in dienst? Of is die fietsenmaker zelf iets gestart, en ga je daar als freelance ZZPer in dienst, waar je vergoeding puur bestaat uit een bonusregeling op basis van verkochte fietsen en neem je het baantje van de vorige student over?

edit: en waarom wil hij morgen (/vandaag?) alles halsoverkop overdragen zonder duidelijkheid te verschaffen zoals uitleggen wie nou de baas is en wie de werknemer? Klinkt daarmee des te meer naar iets als 'shit dit gaat mis, ik moet er vanaf' dan 'leuk bijbaantje'.
Ik ben straks geen eigenaar van werknemers, maar werk als ZZP'er samen met die VOF. Het heeft een tijd stilgelegen, hij had er geen tijd meer voor. Het laatste bericht op fb wat ik kan zien stamt van half 2014. We hebben vorige week woensdag om tafel gezeten, en zouden in of na het weekend het contractuele deel afhandelen.

Of ik bij die VOF in dienst ben, dat is inderdaad een vraagteken. Maar het komt er inderdaad op neer dat ik over de fietsen die ik verkoop (maak reclame, studenten benaderen me, ik los het fietsending met ze op. De VOF is alleen bezig met repareren en nieuwe fietsen halen, die komen van de gemeente af die weg zijn gehaald en eigenaarloos zijn geworden) een stukje provisie vang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:50:
Ik ben straks geen eigenaar van werknemers, maar werk als ZZP'er samen met die VOF. Het heeft een tijd stilgelegen, hij had er geen tijd meer voor. Het laatste bericht op fb wat ik kan zien stamt van half 2014. We hebben vorige week woensdag om tafel gezeten, en zouden in of na het weekend het contractuele deel afhandelen.

Of ik bij die VOF in dienst ben, dat is inderdaad een vraagteken. Maar het komt er inderdaad op neer dat ik over de fietsen die ik verkoop (maak reclame, studenten benaderen me, ik los het fietsending met ze op. De VOF is alleen bezig met repareren en nieuwe fietsen halen, die komen van de gemeente af die weg zijn gehaald en eigenaarloos zijn geworden) een stukje provisie vang.
Teken niks totdat het voor jezelf duidelijk is en je het verhaal ook aan derde personen kan uitleggen. Als je enkel als ZZP'er wordt ingehuurd voor de marketing en gebeuren dan zullen de risico's wat lager zijn maar ik heb toch ernstig het vermoeden dan de derde-jaars communicatiestudent niet het beste met je voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je ZZPer bent ben je niet in dienst. Dit is de eerste rode vlag die omhoog gaat. Je hebt geen idee hoe de rechtsvormen in elkaar steken en hoe dit juridisch in elkaar steekt. En jij wilt een contract tekenen dat jij verantwoordelijk en hoofdelijk aansprakelijk bent? Niet doen!

Ga eerst rustig uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Maak een afspraak bij de kamer van koophandel waar je om uitleg vraagt. Teken geen contract zonder dat je er 100% van overtuigd bent dat je weet waar je voor tekent.

Algemene starters tips:

- Heb je al nagedacht over bedrijfsaansprakelijkheidverzekeringen? Juridische verzekeringen? Als jij aan een consument een niet-degelijke fiets verkoopt en die consument krijgt daardoor een ongeluk dan ben jij aansprakelijk, niet de fietsenmaker.

-Ken je je plichten wat betreft de BTW? Als je zaken doet moet je BTW in rekening brengen en afdragen aan de belastingdienst. Facturen moeten aan bepaalde eisen voldoen. Bij foutjes krijg je grote boetes.

- Kun je boekhouden of heb je al een boekhouder? Boekhouding moet voldoen aan bepaalde eisen en moet 7 jaar bewaard worden.

- ... Ik kan nog wel 100 dingen opnoemen. Niet om je te ontmoedigen maar weet waar je aan begint

Ik heb in de loop der jaren genoeg bedrijven (eenmanszaken en VOF) gehad om te herkennen als iemand er *nog* niet aan moet beginnen...

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 30-08-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Hakulaku schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:03:
[...]

Teken niks totdat het voor jezelf duidelijk is en je het verhaal ook aan derde personen kan uitleggen. Als je enkel als ZZP'er wordt ingehuurd voor de marketing en gebeuren dan zullen de risico's wat lager zijn maar ik heb toch ernstig het vermoeden dan de derde-jaars communicatiestudent niet het beste met je voor heeft.
Copy, mag ik alleen nog vragen op welke punten je precies je ernstige vermoeden baseert?
pirke schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:04:
Als je ZZPer bent ben je niet in dienst. Dit is de eerste rode vlag die omhoog gaat. Je hebt geen idee hoe de rechtsvormen in elkaar steken en hoe dit juridisch in elkaar steekt. En jij wilt een contract tekenen dat jij verantwoordelijk en hoofdelijk aansprakelijk bent? Niet doen!

Ga eerst rustig uitzoeken hoe de vork in de steel zit. Maak een afspraak bij de kamer van koophandel waar je om uitleg vraagt. Teken geen contract zonder dat je er 100% van overtuigd bent dat je weet waar je voor tekent.

Algemene starters tips:

- Heb je al nagedacht over bedrijfsaansprakelijkheidverzekeringen? Juridische verzekeringen? Als jij aan een consument een niet-degelijke fiets verkoopt en die consument krijgt daardoor een ongeluk dan ben jij aansprakelijk, niet de fietsenmaker.

-Ken je je plichten wat betreft de BTW? Als je zaken doet moet je BTW in rekening brengen en afdragen aan de belastingdienst. Facturen moeten aan bepaalde eisen voldoen. Bij foutjes krijg je grote boetes.

- Kun je boekhouden of heb je al een boekhouder? Boekhouding moet voldoen aan bepaalde eisen en moet 7 jaar bewaard worden.

- ... Ik kan nog wel 100 dingen opnoemen. Niet om je te ontmoedigen maar weet waar je aan begint

Ik heb in de loop der jaren genoeg bedrijven (eenmanszaken en VOF) gehad om te herkennen als iemand er *nog* niet aan moet beginnen...
Heel fijne post dit, goede voorbeelden! Ik ga het meteen uitstellen met de mededeling dat ik hier nog bedenktijd over wil omdat ik niet weet hoe de vork in de steel zit op het juridische vlak. Helaas zijn mijn antwoorden op je vragen 'nee', al had ik dat wel graag gewild. Thanks!

Overigens, denk jij dat een werkvorm als werken in zijn dienst (dus: promotie maken, fietsen aanwijzen) wel verstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:50:

Hoe de constructie zou moeten zijn:
- VOF koopt fietsen in, repareert deze en verkoopt deze weer
- ZZP-er verzorgt marketing. Geinteresseerde klanten breng je in contact met de VOF.
- De VOF levert deze klanten een fiets en factureert de klanten direct
- Voor elke sale ontvang je een lead-fee (commissie). Jij stuurt alleen een factuur naar de VOF met je lead-fee.
- Optioneel kun je met de VOF een exclusiviteitscontract afsluiten: De VOF gebruikt alleen jou als marketing en/of jij verzorgt alleen fietsensales voor deze VOF.

Elke andere constructie is vragen om problemen. (met uitzondering van loondienst)

Dat gezegd te hebben: Voor bovenstaande constructie hoef jij geen bedrijf over te nemen. Inschrijven KvK en een telefoontje naar de fietsenmaker (om de lead-fee prijs af te spreken) is voldoende. Wat je over zou kunnen nemen zijn reeds bestaande communicatiekanalen en promotiematerialen van de 3de-jaars student. Dan zul je de waarde hiervan moeten bepalen. Gezien je schrijft dat het laatste bericht van 2014 dateert zit hier geen waarde in.

Vraag ik mij wel af, als deze communicatiestudent al bijna een jaar niets gedaan heeft, waar haalt de VOF dan zijn sales vandaan en heeft deze wel een "marketeer" nodig?

Zoals anderen ook al hebben aangegeven: te veel alarmbellen. Je enige mogelijke antwoord naar de communicatiestudent is dus: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Skyaero schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:10:
[...]

Hoe de constructie zou moeten zijn:
- VOF koopt fietsen in, repareert deze en verkoopt deze weer
- ZZP-er verzorgt marketing. Geinteresseerde klanten breng je in contact met de VOF.
- De VOF levert deze klanten een fiets en factureert de klanten direct
- Voor elke sale ontvang je een lead-fee (commissie). Jij stuurt alleen een factuur naar de VOF met je lead-fee.
- Optioneel kun je met de VOF een exclusiviteitscontract afsluiten: De VOF gebruikt alleen jou als marketing en/of jij verzorgt alleen fietsensales voor deze VOF.

Elke andere constructie is vragen om problemen.
Klopt grotendeels, behalve dat ik die factuur opstel, met serienummer etc. Dat klopt dus inderdaad niet in dit verhaal.
Dat gezegd te hebben: Voor bovenstaande constructie hoef jij geen bedrijf over te nemen. Inschrijven KvK en een telefoontje naar de fietsenmaker (om de lead-fee prijs af te spreken) is voldoende. Wat je over zou kunnen nemen zijn reeds bestaande communicatiekanalen en promotiematerialen van de 3de-jaars student. Dan zul je de waarde hiervan moeten bepalen. Gezien je schrijft dat het laatste bericht van 2014 dateert zit hier geen waarde in.

Vraag ik mij wel af, als deze communicatiestudent als bijna een jaar niets gedaan heeft, waar haalt de VOF dan zijn sales vandaan en heeft deze wel een "marketeer" nodig.
De VOF is net gestart, ze zijn nu bezig een werkplaatsje in te richten (waar ik op bezoek ben geweest) vlakbij het lokale station.
Zoals anderen ook al hebben aangegeven: te veel alarmbellen. Je enige mogelijke antwoord naar de communicatiestudent is dus: nee.
Nog steeds zo na dit antwoord? Zo ja, dan hoor ik het graag, ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Niet online
Niet doen: je risico's van de overname wegen niet op tegen de mogelijke verdiensten. Start je eigen bedrijfje, verhuur jezelf als marketeer en bouw een portfolio op van klanten, inclusief maar zeker niet beperkt tot de vof Fietsenmaker. Op die manier heb je 100% inzicht in de financiën, beslis je zelf over de strategie, geen afhankelijkheid of betaalverplichting van/bij de vorige eigenaar(!), en je zit niet met overname van waardeloze bedrijfsassets.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

^^ helemaal mee eens. Niet in het bedrijf mengen maar iets voor jezelf.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:14:
[...]

Klopt grotendeels, behalve dat ik die factuur opstel, met serienummer etc. Dat klopt dus inderdaad niet in dit verhaal.
En ben jij dus wettelijk verantwoordelijk voor de verkoop, inclusief de garantie die wordt gegeven. Als de VOF geen gehoor geeft ben jij dus de sjaak. En daarom werk je als marketeer gewoon met lead-fee en niet anders.
De VOF is net gestart, ze zijn nu bezig een werkplaatsje in te richten (waar ik op bezoek ben geweest) vlakbij het lokale station.
Uit je eerdere berichten kreeg ik het idee dat dit al een goedlopende business was, maar nu blijken ze nog in de opstartfase te zitten? Nog meer alarmbellen.
Nog steeds zo na dit antwoord? Zo ja, dan hoor ik het graag, ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd nu :)
Hoe meer informatie er over dit 'bedrijf' in dit topic komt, hoe vager het allemaal lijkt. Hoewel het allemaal heel leuk klinkt, zijn de risico's niet in kaart te brengen. En dat betekent dus een duidelijke nee.

4.5 jaar geleden ben ik, met drie anderen, zelf een eigen bedrijf begonnen. Bij de oprichting hebben wij kans gehad om een opdracht van 300.000 euro aan te nemen. Uiteindelijk hebben we dit niet gedaan, iets wat achteraf gezien de allerbeste beslissing is geweest in ons bestaan. Een van de oprichters (een ervaren entrepeneur) formuleerde het zo:
Een succesvolle bedrijfsvoering draait niet om het pakken van kansen, maar om op het juiste moment nee te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
Wat ik denk het er speelt:
Student is ooit een bedrijfje begonnen waar hij destijds veel tijd in heeft gestoken, maar de laatste tijd ging het heel gemakkelijk. Hij kreeg gewoon geld voor iedere fiets die er verkocht werd zonder dat hij hiervoor iets hoefde te doen. (laatste activiteit 2014). Fietsenmaker is er echter uitgestapt. Die fietsenmaker wil wel door, maar dan moet er weer veel tijd geïnvesteerd worden dat de student nu niet meer heeft. Hij probeert zijn initiële investering in tijd alsnog ten gelde te maken door het marketing stuk te verkopen. De vraag is echter hoeveel is dat nog waard? Want het lijkt erop dat je niet meer koopt dan een facebook pagina en misschien wat goodwill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:14:
[...]

[...]

[...]

Ok, dus jij koopt fietsen bij de VOF en verkoopt ze aan anderen? Dan betekend het dat jouw koop voor de fiets een B2B contract is, en je verkoop aan de student een 'normale' verkoop. Bereid je maar voor op een hoop papierwerk, en weet dat aangezien het contract met jou loopt voor de consument jij dus ook alle kosten en risico's (juridisch en anders) zal moeten dragen.

Verder is het opvallend dat hij al 1,5 jaar niks heeft gedaan, en ze ondertussen pas in de 'opstartfase' zitten van het inrichten van een werkplaats. Wat is er dan in die tussentijd gedaan, helemaal niks? Of als ze opnieuw zijn begonnen, zijn ze dan misschien een keer eerder failliet gegaan?

Zoals de poster boven mij ook aangeeft, hoe meer 'antwoorden' jij geeft, hoe vager het voor ons wordt en hoe meer alarmen er af gaan. Dat is geen goed teken. Ergens lijkt iets niet te kloppen, het is veel te ingewikkeld voor de relatief simpele functie die dit lijkt te omvatten (marketing+verkopen van fietsen).
Mocht je toch echt nieuwsgierig zijn, ga dan snel met de KvK praten en mogelijk daarna (als je nog steeds door wilt gaan) ook met andere professionals als juristen om in detail duidelijk te krijgen wat jouw kosten/risico's zijn.

Maar ook mijn mening is vooral: nee zeggen, niet aan beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 30-08-2015 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

Copy, mag ik alleen nog vragen op welke punten je precies je ernstige vermoeden baseert?

[...]

Heel fijne post dit, goede voorbeelden! Ik ga het meteen uitstellen met de mededeling dat ik hier nog bedenktijd over wil omdat ik niet weet hoe de vork in de steel zit op het juridische vlak. Helaas zijn mijn antwoorden op je vragen 'nee', al had ik dat wel graag gewild. Thanks!

Overigens, denk jij dat een werkvorm als werken in zijn dienst (dus: promotie maken, fietsen aanwijzen) wel verstandig is?
Fijn dat je er wat aan hebt. Mijn advies: overweeg loondienst: gewoon minimum loon per gewerkt uur en een bonus per verkochte fiets.

Het alternatief is eerst alles heel goed uitzoeken samen met de kamer van koophandel en belastingdienst. Als daarmee praten een te grote drempel is dan moet je er sowieso niet aan beginnen. Beide partijen heb je nodig en zeker met de belastingdienst zul je nog regelmatig contact hebben. Die komen ook af en toe op bezoek om te kijken of je alles wel op orde hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 30-08-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Nog even afgezien van de juridische moeilijkheden bij de overname van het bedrijf, lijkt er ook echt niets te zijn om over te nemen.

De flyers zijn oud en moeten vervangen worden.
De FB pagina is al anderhalf niet geupdate.
De oorspronkelijke fietsenmaker is er niet meer, dit wordt een nieuw bedrijf.

De waarde van de FB pagina en de oude flyers is 0. Alles wat je er meer voor betaalt is dus onzin. Aangezien je hier een topic opent en het uitgebreid met je ouders hebt doorgesproken zal het om meer dan € 100 gaan en dat lijkt me te veel.

Je moet in gesprek gaan met de (nieuwe) fietsenmaker en zeggen dat je iets soortgelijks wil doen. De student geef je dan een kratje bier voor de moeite.

Tot slot, ik begrijp dat jij juridisch die fietsen gaat verkopen. Dan ben jij dus ook aansprakelijk als er iets kapot gaat. Dat kan verder gaan dan het alleen maar moeten repareren. Indien blijkt dat jouw leverancier aan het klungelen is en gevaarlijke fietsen aflevert dan kan jij aansprakelijk worden gesteld bij eventuele ongelukken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 01:17

Hakulaku

Meh

Jejking schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:08:
[...]

Op basis van jou verhaal, dat zoiezo niet erg duidelijk is, zie ik teveel mogelijkheden voor de derdejaars communicatiestudent om jou in de problemen te helpen. Een daarvan is dat je geen eigenaar wordt, maar je gaat wel al het risico lopen? Daarnaast is bij een overname of het starten van een samenwerkingsverband niet ongebruikelijk om de boeken en overeenkomsten in te zien (hier wordt vaak wel gevraagd een Non-Disclosure Agreement met een Non-Compete clausule te tekenen). Als de partij dan extra tijd vraagt (of afspraak pas over 2-3 weken plant) zou ik toch mijn ernstige bedenkingen hebben. Het is namelijk op basis van zijn initiatief, als hij dan zijn papieren niet op orde heeft dan zal er vast wel iets te verbergen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Hakulaku op 30-08-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Let op dat je als ZZPer privé aansprakelijk bent boor gelazer met je bedrijf... Je privévermogen staat dus ook op het spel als blijkt dat er iets mis is en de klanten jou aansprakelijk stellen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Start een nieuw bedrijf en neem zijn klantenbestand en huidige orde portefeuille over. De meest veilige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:12
Precies wat de rest ook aangeeft. De huidige bedrijfswaarde is nagenoeg 0. Je weet niet of er schulden zijn of ander gedoe in de toekomst komt over zaken uit het verleden. (Voor jouw tijd)

Mijn advies is dan ook niet doen. Heeft het je ambitie start een eigen bedrijfje.
Al aan gedacht om met de fietsenmaker te praten? Zal er ook niet voor niets mee gestopt zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhatsappHack schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:51:
Let op dat je als ZZPer privé aansprakelijk bent boor gelazer met je bedrijf... Je privévermogen staat dus ook op het spel als blijkt dat er iets mis is en de klanten jou aansprakelijk stellen.
Inclusief je inboedel als je het niet betalen kunt ja.

Ik vind het een vreemde zaak. Ze doen je dus de afdeling PR van de hand ? Niet de VOF ofzo?

Heb je uberhaubt werkervaring binnen zo'n keet en weet je hoe het gemanaged worden moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennardF1989
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
Klinkt alsof de eigenaar die dit aan je wil verkopen wel de lusten* en niet de lasten wil, daarnaast heb ik het idee dat hij je bepaalde zaken niet verteld, waardoor je zeker als ZZPer niet weet waar je aan toe bent. Daarnaast moet je ook weer een nieuwe fietsenmaker zien te vinden die dit werk voor je wil doen, want voor zover ik begrijp ligt het "bedrijf" nu op zijn gat.

Als dit je leuk lijkt kan je beter in een andere gemeente een soort-gelijk project opstarten op je eigen gronden.

* Commissie op de fietsen die JIJ regelt en verkoopt omdat het zijn idee was - welke overigens niet louter origineel is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7 930
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 04:31
Naast het feit dat je belangen overneemt als garantie ed. is het ook verstandig om voldoende marktonderzoek te doen. Hier in hartje centrum van Utrecht concureren ze elkaar flink, maar overleven bijna allemaal. Dit omdat er veel wordt gestolen en studenten worden elk jaar vers aangevoerd. Kansrijk is dus niet alleen het overnemen van de huidige zaak, maar ook de potentie daarnaast. Ik houd ook niet van erfenissen, maar kan lucratief zijn als de naam goed is. DM me maar als je een keer wilt babbelen. Ik vind het wel interessant om iemand vanuit startup te helpen. Heb de nodige ervaring en kan je misschien wat commercieel advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Seraphin

Meep?

Als ik alles bij elkaar zet, krijg ik ook sterk de indruk dat het "bedrijf" wat je "overneemt" niet meer is dan een aantal oude vind-ik-leuks op FB. Ik zou daar geen geld voor neerleggen, en al helemaal niet voor iedere fiets die jij verkoopt iets afdragen.

Voor wat betreft die facturatie; hoe zit het nou precies in elkaar met jou relatie tussen de VOF en de geldstromen? Stel jij de facturen op jouw eigen naam op? Als dat zou is, dan loop je inderdaad het volledige ondernemingsrisico, het voordeel kan wel zijn dat je volledig in controle bent van de cash flows; immers als jij de factuur op jouw naam opstelt en aan de koper geeft, dan maakt hij het geld naar jouw zakelijke rekening over, toch? Als dit anders blijkt (b.v. dat jij dus de factuur opstelt, op jouw naam, maar de koper afrekent bij de VOF en dat de VOF jou alleen de commissie betaalt), zou ik dat als een ENORME red flag beschouwen (tot aan vermoedens van belastingontduiking aan toe).

Een ander alternatief is dat jij weliswaar de facturatie doet, maar op naam van de VOF, de betaling voor de fiets naar de VOF, en dat jij daarover je commissie krijgt. Dat is alweer een stuk minder "eng", maar het komt er dan wel op neer dat je naast de sales ook de administratie voor de VOF doet. Prima, maar dan kun je je beter uurtje factuurtje laten betalen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Pagina: 1