Windows 10 IoT boot niet op Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10 17:30
Dag allen!

Ik heb vandaag geprobeerd om Windows 10 IoT op mijn Raspberry Pi (2) te krijgen, maar dat verloopt niet zoals ik had gehoopt...
Na heel wat hindernissen overbrugd te hebben, is het me eindelijk gelukt om een SD kaartje geflashed te krijgen.
Nu... blijkbaar ondersteund Win10 geen HDMI-->VGA converter, dus heb ik hem maar aan een HDMI poort op de TV Gehangen. Hier kreeg ik telkens de boodschap dat er geen signaal op de Poort zat, en dat ik de spanning van het apparaat moest controleren. (Hij detecteerde wel dat er een apparaat aanhing, want als ik de Pi uit trokt werd deze HDMI poort onselecteerbaar op de TV).
Zowel het rode als het groene lampje branden continu.

Nu... op google werd gezegd dat dergelijk probleem vaak lag aan een verkeerd soort SD kaartje. 8GB en class 10 zijn echt wel vereisten. Nu... mijn kaartje is dat wel, maar ineens herinnerde ik me dat ik dat kaartje gratis bij een apparaat uit China had gekregen... Het was dus geen Kingston Class 10 zoals er op stond.

Snel een ander kaartje (32GB class 10 Transcend) proberen te flashen, dit ging zeker 3 keer zo snel als de Chinese Kingston clone. Maar helaas... Nog steeds geen beeld.
Hij doet identiek hetzelfde als met het Chinese kaartje, behalve dat het groene lampje één keer flikkert na het insteken van de spanning, en dan weer uitgaat. Het rode lampje blijft echter wel branden.

Iemand suggesties wat ik nog zou kunnen proberen? Of kan iemand me vertellen waar het fout gaat?

Iets anders dat ik ook reeds geprobeerd heb: hdmi_mode=16 toevoegen aan de config.txt, dit om 800x600 te forcen.
Ookal denk ik dat dat laatste nog niet aan de orde is, want volgens mij boot hij zelfs niet...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
Ik denk dat er in het raspberry pi topic meer mensen zijn die je kunnen helpen, maar een eerste vraag lijkt me:
is je voeding krachtig genoeg? de Rpi 2 lust aardig wat stroom, dus een degelijke voeding (5v 2A) is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ik had een apart topic aangemaakt omdat het misschien wel zou kunnen uitlopen in iets langdradigs, maar misschien kan ik inderdaad beter daar terecht.

Anyways: de voeding die ik gebruik is één van 2A. Zou dus ruim voldoende moeten zijn.

Ik heb net gemerkt dat het groene lampje nog wel blijft branden als ik probeer op te starten zonder SD kaart erin. Als ik deze er daarna terug insteekt gaat het groene lampje weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien een rare opmerking maar werkt de Pi wel correct als je een ander OS op het kaartje flasht? Desnoods even een Linux-variant bijvoorbeeld? Of OpenElec (wat toch stabiel lijkt te zien als mediacenter)? Kan je meteen je HDMI even testen met een mooie film ;)

Dan kunen we mogelijk uitsluiten dat het aan de hardware ligt of aan de software; Windows 10 IoT is natuurlijk nog vrij nieuw en mogelijk dat jij een revisie van hardware hebt die niet lekker werkt met dit OS.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2015 19:53 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:51:
Misschien een rare opmerking maar werkt de Pi wel correct als je een ander OS op het kaartje flasht? Desnoods even een Linux-variant bijvoorbeeld? Of OpenElec (wat toch stabiel lijkt te zien als mediacenter)? Kan je meteen je HDMI even testen met een mooie film ;)

Dan kunen we mogelijk uitsluiten dat het aan de hardware ligt of aan de software; Windows 10 IoT is natuurlijk nog vrij nieuw en mogelijk dat jij een revisie van hardware hebt die niet lekker werkt met dit OS.
Toen ik je bericht las was ik al bezig met raspbian op een SD kaartje te flashen :)
En ja...tegen mijn verwachtingen in bootte deze perfect!

Het ligt dus niet aan de Pi of de voeding, maar wel aan oftewel de image van Win10 IoT (of de manier waarom hij geflashed wordt), oftewel aan het SD kaartje, maar dit zou dan al het 2de kaartje zijn dat niet werkt? =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:39

xiD

12345

Je zou kunnen checken of de Pi boot met w10 door 'm even te pingen.

Mocht dat lukken dan kan je verbinden via powershell of ssh.

Gebruik je de image van de microsoft site? En flash je de sd kaart met de door microsoft geleverde tool?

67890

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ok, nu begrijp ik er helemaal niets meer van...

Om die raspbian werkend te krijgen had ik hem eerst geformatteerd met SDformatter, voordat ik er een image op brandde. Ik heb dat daarna met dezelfde kaart ook gedaan, voor Win10, en inderdaad... ik zag een windows logo verschijnen, met daar onder een wieltje. Enkele minuten later verdwenen deze en kwam er enkel nog een zwart scherm. Het groene lichtje stopte nu ook met flikkeren. Er brandde enkel nog rood. (maw. er werd niets meer geladen)
Nu bleek dat dit laatste een class 4 kaartje was, dus heb ik terug dezelfde methode (met SDformatter) ggebruik om één van die vorige class 10 kaartjes te flashen voor Win10.
Ik verwachtte dat deze ging booten zoals het class 4 kaartje, en misschien zelfs verder zou geraken, maar helaas... deze deed weer helemaal niets, zoals voordien...
xiD schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:54:
Je zou kunnen checken of de Pi boot met w10 door 'm even te pingen.

Mocht dat lukken dan kan je verbinden via powershell of ssh.

Gebruik je de image van de microsoft site? En flash je de sd kaart met de door microsoft geleverde tool?
Powershell/ssh zullen niet werken aangezien de Pi duidelijk niet boot.
Ik gebruik de image van de microsoft site. Is er nog een andere beschikbaar?
En ja, ik flash de SD met de tool van MS.

EDIT:
Ok, ik had daarnet nog eens het class 4 kaartje ingestoken om te proberen, maar weer hetzelfde probleem. Ik heb het dan maar opgegeven, maar had de Pi niet uitgetrokken. Was wel even schrikken toen het zwarte scherm 3 kwartier later in een scherm veranderde met een (nieuw) windows logo!
Hierna kwam een nieuw laadscherm "welcome to windows 10 IoT. Please wait while we get things ready".
Daar blijft het nu op steken. Ben benieuwd of hij nog verder gaat komen...

Hoe dan ook, dit is niet echt hoe het moet :) Er is nog steeds een probleem met die class 10 kaartjes. Waarom neemt hij deze niet aan?

[ Voor 18% gewijzigd door Opifex op 29-08-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16
Tja de combi Raspberri pi 2 en Windows 10 IoT is nogal picky.

Ik heb het met een stuk of 5 verschillende moeten proberen voor hij het uiteindelijk deed, en dat is nu dus een sandisk kaartje.

Let ook op, de eerste keer booten duurt (veel) langer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
Ondertussen ben ik er toch doorheen geraakt, en is hij volledig geboot. Moet nu alleen nog wachten tot ik mijn update naar Win10 krijg, want ze hebben het echt wel onmogelijk gemaakt om zonder Win10 ook maar iets te doen...

Ik zou kunnen ontwikkelen in een VM, maar dat lijkt me ook wat omslachtig.

Naja... RPi2 dan maar in de diepvries voor 3 maanden...

Toch bedankt voor het meedenken allemaal! :)
Pagina: 1