• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Hallo,

Ik heb een redelijk algemene vraag die ik bijna niet durf te stellen omdat ik het idee heb dat het antwoord eenvoudig genoeg te vinden zou moeten zijn, maar toch vind ik nooit een expliciet antwoord in reviews o.i.d..
Het gaat om het volgende:
Mijn zeer oude Playon HD (de eerste ja) speelt alles nog prima, maar het ding is traag. Zowiezo haalt de netwerkverbinding maximaal zo'n 4 MBps en na de laatste firmwareupdate met de nieuwe GUI is de hele bediening dusdanig niet naar mijn zin dat ik naar vervanging aan het kijken ben.
Het gaat dus over mediaplayers.
Ik heb veel websites bezocht, reviews bekeken, youtubefilmpjes gezien, maar ik zie nergens iets dat mij ervan verzekert dat het ding ook fatsoenlijk responsief is.
Sterker nog; veel gebruikersfilmpjes laten juist zien dat er al korte pauzes zitten om met de afstandsbediening van de ene naar de andere knop op het scherm te gaan en reviews vermelden soms soms wel als de GUI traag is maar niet het tegenovergestelde.
En op filmpjes van de fabrikanten zelf werkt het apparaat uiteraard altijd perfect, dus daar hebben we niets aan.

Als ik in een map op de NAS 500 films heb staan wil ik als ik op beeld een pagina verder scroll niet eerst 5 seconden (of langer Playon!) moeten wachten tot alle plaatjes op het scherm te zien zijn.
Of als ik van de ene menu optie naar de andere wil steeds moet wachten omdat het ding op de achtergrond 5 minuten bezig is om te kijken of er nieuwe items moeten worden toegevoegd aan een index die ik niet gebruik.
En ik wil niet 6 uur moeten wachten tot ik een paar films heb overgezet naar de ingebouwde harde schijf. Zeker niet als dat gezien de snelheid van mijn netwerk en de schijven in de NAS theoretisch maar een half uur zou moeten duren.

Nou kan het zijn dat ik onnodig bang ben door de hopeloze traagheid van mijn huidige mediaplayer en ik ga er wel van uit dat dit ondertussen ook wel enigszins verbeterd is.
Mijn PC van 7 jaar oud heeft er ten slotte geen enkele moeite mee om over het netwerk zo'n map met 500 films te open, de thumbnails te laden en te laten zien en mij vervolgens soepel door de map te laten scrollen.
Maar dit soort dingen kom ik in reviews e.d. dus zelden tegen en wat ik dus uiteindelijk wil weten is of de nieuwe generatie mediaplayers hierin duidelijk beter zijn geworden.
Ik heb namelijk het idee dat het misschien gewenning is geworden dat de bediening van dit soort dingen gewoon wat trager gaat. Net zoals ik dat regelmatig bij de zogenaamde smart-tv's zie.

Lang verhaal, maar de uiteindelijke vraag is dus; zijn de huidige mediaplayers op de markt een stuk verbeterd in dit opzicht en zijn er players die de bedieningssnelheid van een pc hebben of benaderen of moet ik toch gewoon aan een HTPC gaan denken?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Is de verbinding van de NAS naar de Media speler wel voldoende snel? Niet dat een (extra) traagheid door een externe factor wordt veroorzaakt?

Testing, one, two ...

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
hardware-lover schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:42:
Is de verbinding van de NAS naar de Media speler wel voldoende snel? Niet dat een (extra) traagheid door een externe factor wordt veroorzaakt?
De lage maximale overdrachtssnelheid is een bekend minpunt van de eerste generatie Playon HD's en ik geloof dat dat bij de 2e generatie ook verbetert is, maar niet veel. Een review van Harware.info geeft een snelheid van 6 MBps aan voor de Playon HD2 en dat is in mijn ogen uitermate teleurstellend.
Als ik door netwerkbestanden via de map structuur ga en alleen tekst te zien krijg kan ik wel behoorlijk snel door de lijst scrollen maar dat gelikte scherm met covers en extra filminfo kan ik wel vergeten.

Ik dacht dat ik duidelijk was, maar ik hoef niet de traagheid van mijn huidige player op te lossen. Dat is namelijk niet mogelijk.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Raspberry Pi2 met OpenElec erop. Klaar. Het enige dat waarschijnlijk even gaat duren is de eerste "scraping" van je films met alle info en plaatjes erbij. Daarna verwacht ik dat alles lekker vlot zal gaan.

Zelf heb ik een centrale database in MySQL zitten die ervoor zorgt dat al mijn Kodi mediaplayers (Raspberry's, pc's & laptops) dezelfde database gebruiken. Handig om te pauzeren en resumen op een ander device. Erg handig omdat je hiermee ook de individuele scraping van films en series maar eenmalig hoeft te doen.

https://discord.com/invite/tweakers

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:19
Het lijkt erop dat er nog maar weinig mediaspelers worden ontwikkeld. De echt geinteresseerden knutselen met NUC's / Raspberry of iets dergelijks. De basis wordt bedient met Chromecasts, en daartussen zit weinig.
Ik zit al tijden te kijken of Dune met een nieuwe speler komt, de vorige modellen bevielen me prima, maar er zit geen vernieuwing in.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik doelde meer op de snelheid van je netwerk zelf? Als jij over 1Gbit netwerk beschikt dan zal het plaatsen van een andere media speler, in welke vorm van ook, een flinke verbetering kunnen brengen. Is die verbinding zelf al niet al te best dan is de vraag wat er aan winst te halen is met andere hardware.

Testing, one, two ...

Verwijderd

centr1no schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:10:
Hallo,

Ik heb een redelijk algemene vraag die ik bijna niet durf te stellen omdat ik het idee heb dat het antwoord eenvoudig genoeg te vinden zou moeten zijn, maar toch vind ik nooit een expliciet antwoord in reviews o.i.d..
Het gaat om het volgende:
Mijn zeer oude Playon HD (de eerste ja) speelt alles nog prima, maar het ding is traag. Zowiezo haalt de netwerkverbinding maximaal zo'n 4 MBps en na de laatste firmwareupdate met de nieuwe GUI is de hele bediening dusdanig niet naar mijn zin dat ik naar vervanging aan het kijken ben.
Het gaat dus over mediaplayers.
Ik heb veel websites bezocht, reviews bekeken, youtubefilmpjes gezien, maar ik zie nergens iets dat mij ervan verzekert dat het ding ook fatsoenlijk responsief is.
Sterker nog; veel gebruikersfilmpjes laten juist zien dat er al korte pauzes zitten om met de afstandsbediening van de ene naar de andere knop op het scherm te gaan en reviews vermelden soms soms wel als de GUI traag is maar niet het tegenovergestelde.
En op filmpjes van de fabrikanten zelf werkt het apparaat uiteraard altijd perfect, dus daar hebben we niets aan.

Als ik in een map op de NAS 500 films heb staan wil ik als ik op beeld een pagina verder scroll niet eerst 5 seconden (of langer Playon!) moeten wachten tot alle plaatjes op het scherm te zien zijn.
Of als ik van de ene menu optie naar de andere wil steeds moet wachten omdat het ding op de achtergrond 5 minuten bezig is om te kijken of er nieuwe items moeten worden toegevoegd aan een index die ik niet gebruik.
En ik wil niet 6 uur moeten wachten tot ik een paar films heb overgezet naar de ingebouwde harde schijf. Zeker niet als dat gezien de snelheid van mijn netwerk en de schijven in de NAS theoretisch maar een half uur zou moeten duren.

Nou kan het zijn dat ik onnodig bang ben door de hopeloze traagheid van mijn huidige mediaplayer en ik ga er wel van uit dat dit ondertussen ook wel enigszins verbeterd is.
Mijn PC van 7 jaar oud heeft er ten slotte geen enkele moeite mee om over het netwerk zo'n map met 500 films te open, de thumbnails te laden en te laten zien en mij vervolgens soepel door de map te laten scrollen.
Maar dit soort dingen kom ik in reviews e.d. dus zelden tegen en wat ik dus uiteindelijk wil weten is of de nieuwe generatie mediaplayers hierin duidelijk beter zijn geworden.
Ik heb namelijk het idee dat het misschien gewenning is geworden dat de bediening van dit soort dingen gewoon wat trager gaat. Net zoals ik dat regelmatig bij de zogenaamde smart-tv's zie.

Lang verhaal, maar de uiteindelijke vraag is dus; zijn de huidige mediaplayers op de markt een stuk verbeterd in dit opzicht en zijn er players die de bedieningssnelheid van een pc hebben of benaderen of moet ik toch gewoon aan een HTPC gaan denken?
Zet om te beginnen je firmware eens terug naar een oude. Probeer de 4318 eens. Die is een stuk sneller. ;)

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05
Ik gebruik de PlayonHD mini (1) ook met oude (custom) firmware. Is prima te doen! GUI2 voor PlayonHD zag er gelikt uit, maar heeft nooit echt goed gewerkt voor de 1e versies.
De interface is wel wat verouderd en scrollen door lijsten (1200 films) kan wat vervelend werken, omdat je geen genres e.d. kunt kiezen. Maar voor in de slaapkamer werkt die nog prima.

Via telnet heb ik wel het e.e.a. aangepast om sneller op de netwerk shares te komen.

Ik zit wel te spelen met het idee om hem te vervangen voor een Raspberry Pi2 i.c.m. Kodi.
Beneden staat een HTPC met Kodi wat een stuk prettiger en sneller functioneert.

[ Voor 7% gewijzigd door FunFair op 07-09-2015 10:29 ]

Pagina: 1