Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 7 installeren op Gigabyte GA-Z170X-UD3 met M2 ssd

Pagina: 1
Acties:

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik krijg het maar niet voor elkaar om windows 7 te installeren op mijn nieuwe moederbord / ssd.

Ik heb een skylake i5 6600 gekocht met Gigabyte GA-Z170X-UD3 en hierop heb ik een Samsung SM951 256GB M2 SSD gezet.

Als ik windows 7 installer vanaf USB krijg ik de melding "a required cd or device driver is missing..." en kan dus niet de schijf selecteren om de installatie te starten.

Als ik browse naar drivers kies dan zie ik ook alleen schijf X met de windows instal bestanden en kan geen USB selecteren met drivers er op.
Mijn idee is dat het of USB drivers zijn of iets met sata drivers?

met diskpart zie ik de M2 schijf wel, hier een partitie maken helpt niet. Zelfde melding en kan niet verder.
Heb ik iets in de bios fout staan? Of moet ik ergens anders zoeken?

Kan ik anders drivers toevoegen aan een bepaalde map op de USB stick zodat die automatisch bij de start van de installatie worden meegenomen?

Alle tips zijn welkom! 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Wabs op 29-08-2015 15:46 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Meestal heeft dit te maken met een corruptie op de USB-stick.

• Wabs
  • Niet online
Ik heb de stick (wel de zelfde, dat wel) net opnieuw voorzien van windows bestanden. Vorige week wel probleemloos gebruikt op een andere pc. Geen errors, geen problemen.

Lijkt me niet toch? Andere stick met drivers komen overigens ook niet naar voren in de windows installatie.

Ik maak wel even een nieuwe USB om het uit te sluiten

[ Voor 9% gewijzigd door Wabs op 29-08-2015 16:15 ]

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Misschien heb je Intel RAID drivers nodig. Kun je van de website downloaden.
Deze al bekeken?
YouTube: How to Install Windows on an M.2 SSD SM951 or XP941

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Porbeer eens met de stick in een USB 2.0 poort, ondersteuning van USB 3.0 is in Windows 7 (setup) nog niet standaard aanwezig.

• Wabs
  • Niet online
peter123 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:22:
Misschien heb je Intel RAID drivers nodig. Kun je van de website downloaden.
Deze al bekeken?
YouTube: How to Install Windows on an M.2 SSD SM951 or XP941
Ik heb van de gigabyte website wel sata drivers gehaald maar loop er dus tegenaan dat ik nergens een usb stick kan selecteren tijdens de instalaltie om ze daadwerkelijk te kunnen gebruiken.
In de windows 7 instal zie ik alleen een schijf X: van 32mb met windows instal files. Verder niets.

Jouw Youtube link had ik ook gevonden, veel geprobeerd in de bios (mijn gigabyte bios is net even anders) maar niets werkt. Loop vast als ik een schijf moet selecteren om op te instaleren

[ Voor 13% gewijzigd door Wabs op 29-08-2015 16:25 ]

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 17:09
Nielson schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:23:
Porbeer eens met de stick in een USB 2.0 poort, ondersteuning van USB 3.0 is in Windows 7 (setup) nog niet standaard aanwezig.
Dit werkt meestal! ;)

• Wabs
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:23:
ook geprobeerd, meerdere geprobeerd.
Blijf het ook gek vinden dan ik geen nieuwe usb sticks kan zien tijdens de installatie met drivers er op. Heb het gevoel dat er ergens iets mis gaat met de usb 2.0 drivers...

overigens was de nieuwe USB stick met windows instal net klaar. Geen verschil.
Zal toch iets in de bios zijn of drivers?

[ Voor 12% gewijzigd door Wabs op 29-08-2015 16:29 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nielson geeft de oplossing. In windows 7 setup zit geen USB ondersteuning. Nu lijkt je stick te werken maar dat komt doordat hij in legacy mode staat. De oplossing is vrij basaal, gewoon de USB stick in een USB 2.0 poort stoppen.

Nu denk je misschien, op een ander systeem had ik dat probleem niet. Dat kan kloppen, want niet iedere USB 3 controller wordt het zelfde gepresenteerd.

Ook de combinatie SATA controller, of disk controller kan wat uitmaken. In Windows PE kan deze misschien als legacy worden herkend en tijdens setup ook, maar Windows ziet dat na installatie er geen drivers zijn en zal vertikken om te installeren op dat device. Overigens kan je dat oplossen door drivers aan te bieden.

Let op, windows PE (setup) steunt meer op Legacy dan Windows volledig geïnstalleerd. Dus zichtbaar onder Diskpart tijdens Windows PE zegt niet altijd alles.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Wabs
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:30:
Nielson geeft de oplossing. In windows 7 setup zit geen USB ondersteuning. Nu lijkt je stick te werken maar dat komt doordat hij in legacy mode staat. De oplossing is vrij basaal, gewoon de USB stick in een USB 2.0 poort stoppen.

Nu denk je misschien, op een ander systeem had ik dat probleem niet. Dat kan kloppen, want niet iedere USB 3 controller wordt het zelfde gepresenteerd.

Ook de combinatie SATA controller, of disk controller kan wat uitmaken. In Windows PE kan deze misschien als legacy worden herkend en tijdens setup ook, maar Windows ziet dat na installatie er geen drivers zijn en zal vertikken om te installeren op dat device. Overigens kan je dat oplossen door drivers aan te bieden.

Let op, windows PE (setup) steunt meer op Legacy dan Windows volledig geïnstalleerd. Dus zichtbaar onder Diskpart tijdens Windows PE zegt niet altijd alles.
Ik heb 4 USB 2.0 poorten, dat zijn ook de enige die ik gebruik. Echter dus geen verschil tussen de poorten.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zet USB in je Bios op Legacy, disable M.2. Caching, soms staat je M.2 standaard ingesteld als RST cache.

Als je in de installer zit; doe dan eens shift+f10 en type "diskpart" en daarna "list disk", dan moet je als het goed is kunnen zien welke disks wel/niet gezien worden.

[ Voor 10% gewijzigd door johnkeates op 29-08-2015 16:39 ]

• Wabs
  • Niet online
johnkeates schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:39:
Zet USB in je Bios op Legacy, disable M.2. Caching, soms staat je M.2 standaard ingesteld als RST cache.

Als je in de installer zit; doe dan eens shift+f10 en type "diskpart" en daarna "list disk", dan moet je als het goed is kunnen zien welke disks wel/niet gezien worden.
legacy usb support staat aan in de bios

als ik diskpart doe dan zie ik wel de M2 schijf maar niet de usb stick. Dat is het probleem dus maar ik heb geen andere poort om te testen.... iets in de bios? maar wat dan?
Sata mode staat op AHCI

heb wat opties die ik niet snap
XHCI hand-off? staat op disable
edit:
net aan gezet, dan doen tobo en muis niets meer, ook niet een usb tobo direct op USB 2.0

bij nios features heb ik een stuk met windows 8/10 features, deze staat op "other os"
daar onder storage boot option control "legacy only"
Other PCI device ROM driority "UEFI only"

secure boot disabled
fast boot disabled

cache optie voor M2 schijf nog niet gevonden...

nog iets geks, USB draadloos muis en tobo werken wel prima (zelfs via een usb hub in de monitor)

Helaas moet ik nu weg, avond plannen. Morgen vervolg, alvast bedankt voor alle reacties!

[ Voor 13% gewijzigd door Wabs op 29-08-2015 16:54 ]

• Wim-Bart

Wim-Bart

Het is een Samsung M.2 SSD. Dan zit je voor M.2 vast aan UEFI. Legacy support uitzetten (expliciet, dus ook niet op auto) en dan de USB booten in UEFI mode.

Voordat je gaat installeren moet je disk op GPT staan, dus met diskpart (als je Windows PE) boot je disk omzetten naar GPT. Select disk 0..... clean... convert gpt....

Na installatie kan legacy weer aangezet worden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• johnkeates
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:52:
Het is een Samsung M.2 SSD. Dan zit je voor M.2 vast aan UEFI. Legacy support uitzetten (expliciet, dus ook niet op auto) en dan de USB booten in UEFI mode.

Voordat je gaat installeren moet je disk op GPT staan, dus met diskpart (als je Windows PE) boot je disk omzetten naar GPT. Select disk 0..... clean... convert gpt....

Na installatie kan legacy weer aangezet worden.
Maakt dus niet uit in dit geval; hij werkt prima en is ook in PE met diskpart te zien.

• Wim-Bart

Wim-Bart

johnkeates schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:59:
[...]

Maakt dus niet uit in dit geval; hij werkt prima en is ook in PE met diskpart te zien.
Vreemd, vond nogal wat artikelen met o.a. Asus MB's die dit aangaven. Daarnaast schijnen er twee uitvoeringen te zijn. Een ACHI M.2 variant en een PCIe M.2 variant. Ene werk onder 7 andere niet.

http://rog.asus.com/forum....php?t=74599&pp=10&page=1
http://www.tomshardware.c...p941-asus-x99-deluxe.html
http://www.tomshardware.c...problem-ssd-asus-x99.html

• johnkeates
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:08:
[...]

Vreemd, vond nogal wat artikelen met o.a. Asus MB's die dit aangaven. Daarnaast schijnen er twee uitvoeringen te zijn. Een ACHI M.2 variant en een PCIe M.2 variant. Ene werk onder 7 andere niet.

http://rog.asus.com/forum....php?t=74599&pp=10&page=1
http://www.tomshardware.c...p941-asus-x99-deluxe.html
http://www.tomshardware.c...problem-ssd-asus-x99.html
PCIe werkt inderdaad niet, want dat kent Windows 7 PE niet. Maar in dit geval dus AHCI zoals al aangegeven. Bovendien ziet PE hem wel, dus dat is hier het probleem niet.

Het probleem is dat de USB poorten van die X99 in Windows 7 PE blijkbaar niet herkend worden. Kan ook aan een oudere Windows 7 PE liggen en dat een SP1 PE of Win8/8.1/10 PE het wel kan zien.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 17:09
En als je de ISO heel ouderwets brand? Duurt wat langer maar dit gekloot kost ook tijd..? :)

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
Of je moet inderdaad een uefi usb gaan maken, volg een guide via google hoe dit moet( windows 7 is beetje lastiger).. dan ook bij je bootopties de uefiusb kiezen en niet de gewone usb.

Overige biosinstellingen moeten ook voor uefi geschikt staan dan.

[ Voor 6% gewijzigd door skipe op 29-08-2015 18:13 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Navigate to BIOS
Enable ‘Windows 7 Installation’ or ‘EHCI mode’, Save and Exit.
Have your Windows 7 image on an optical disk. USB sticks will not work!
Install the OS as normal via the optical media. Install OS drivers/USB 3.0 drivers.
Disable the BIOS option.

Via http://www.anandtech.com/...ddr3-ipc-6th-generation/5

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Wabs
  • Niet online
Weer thuis.

Bedankt voor alle tips, Post hier boven van Jeroenneman heb ik met wat eigen inzicht geprobeerd.

Ik heb geen CD-rom speler meer. Mijn vorige i7 920 had nog een IDE dvd brander maar die past natuurlijk niet meer op het nieuwe moederbord. DVD's gebruik ik zelden dus ik heb nu nog een externe behuizing met laptop dvd speler op USB. Werkt prima, maar dus niet voor windows installaties

Oplossing: Maak een UEFI bootable HDD >:) Ik heb een oude 320gb hdd gepakt, daar een 20gb partitie op gemaakt met diskpart (320 was te groot voor fat32) die uefi bootable gemaakt en de inhoud van de windows USB stick daar op gezet. Aangesloten op het nieuwe moederbord en direct geen problemen meer.
In de tijd dat ik dit heb getikt is de installatie al ongeveer klaar.

Windows 7 instal vanaf USB op een M2 usb met skylake Z170 chipset is dus geen succes. Gebruik een CD-rom of maak een bootable HDD :*)

nogmaals bedankt voor de tips en ideeen

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Yep, ik had het toevallig onthouden omdat ik het zo raar vond en omdat Anadtech volgens mij de enige was die dit tijdens de review vermeldde.

Blijkbaar verwacht Intel iedereen nu wel op 8.1 of hoger.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Wabs
  • Niet online
8)7 Ja, ik ga zelf ook over naar windows 10 maar ik heb een legale windows 7 licentie. Als ik gratis upgrade naar win10 wil doen moet ik toch eerst windows 7 activeren met de nieuwe hardware en dan upgraden of opnieuw installeren. Zonder de windows 7 stap heb ik geen geactiveerde windows 10 8)7

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wabs schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:14:
Windows 7 instal vanaf USB op een M2 usb met skylake Z170 chipset is dus geen succes. Gebruik een CD-rom of maak een bootable HDD :*)
Ik heb laatst ergens gelezen, geloof hier op GoT, dat je op een Skylake systeem Windows 7 niet via USB kan installeren en dat in sommige gevallen USB ramplanken ook niet eens werken, dat je terug moet vallen op PS/2 8)7 (mits aanwezig)

Zie bijv. http://wccftech.com/intel...tallation-platform-specs/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• arnietjez
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik weet dat de reatie te laat is maar voor googlers die hier uit komen;

Ik heb het zelfde probleem gehad en heb alleen maar 3.0 poorten op mijn Gigabyte Z170X gaming 7. Oplossing is via gigabyte een usb tool downloaden die de benodigde driver meebakt met je bootable windows 7 usb.

Daarna de netwerk kaart driver via een externe SSD er aan gehangen, aangezien je in windows nog steeds geen USB disks ziet ( ook niet de bootable win 7).

• Dick L.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10-2017
Ik kamp met precies hetzelfde probleem om een W7 Pro 64bits te installeren maar dan op een

Gigabyte GA-H270-HD3
Intel Core i5-6500, 3.2Ghz, S1151
Samsung 850 EVO SSD 250GB M.2

Terwijl ik net een W7 Pro 64bits ISO op USB met meegeleverde drivers aan het bouwen ben stuit ik op deze topic.

Wordt vervolgd...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Je moet wel heel bijzondere (software)eisen hebben om niet meteen windows 10 met die key te installeren?
Pagina: 1