Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chromebook voor het nieuwe schooljaar

Pagina: 1
Acties:

• Tomtomkrab
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-09 11:49
Goedemiddag beste Tweakers!

Wat ga je met je laptop doen?

Ik ga beginnen aan het derder jaar van een HBO opleiding en mijn oude Dell 15.6" laptop is aan vervanging toe, want deze wordt te traag, zwaar, lomp en oud om goed mee te nemen.
Ik kwam zelf bij een Chromebook door een jongen uit de klas die zei dat het hem goed beviel, en heb hem echt alleen voor school nodig omdat ik thuis een goede PC heb voor games en andere zaken.

Wat is je budget?
Goede chromebook met FHD, dus dacht zo rond de 300-350 uit te komen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja! vandaar dat ik onder andere op een chromebook uit kwam[/i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf kwam ik uit bij deze
pricewatch: Toshiba CB30-B-104
Dit omdat hij een goede tweakers review had, en een FHD IPS scherm bezit wat natuurlijk altijd mooi is om naar te kijken.

Verder ben ik niet erg thuis in de chromebooks (of 14" Windows laptops) en besloot daarom om hier hulp te vragen. Ik ben zelf niet zo van de Acer, omdat ik daar veel problemen mee gehad heb.

Verder had ik nog de vraag of 16GB SSD genoeg is om mee te werken. Ik las dat veel online ging maar loop je niet alsnog snel tegen de max aan?

Ook zag ik dat het een model is dat wordt aangeboden sinds Maart 2015.
Ik kan echter niet veel "jongere" modellen vinden, maar zal dit een probleem vormen (ivm betere en nieuwere hardware?)

Met vriendelijk groet en alvast bedankt!

Tom

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://www.techradar.com/...mebooks-in-the-us-1233696 ?

Vergeet je even niet dat je op een Chromebook aaaanzienlijk minder zelf kan doen / sleutelen / installeren dan op een Windows of OSX machine? Dit kan nogal schelen als je voor school een applicatie moet downloaden die verplicht Windows of .NET nodig heeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tomtomkrab
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:35:
http://www.techradar.com/...mebooks-in-the-us-1233696 ?

Vergeet je even niet dat je op een Chromebook aaaanzienlijk minder zelf kan doen / sleutelen / installeren dan op een Windows of OSX machine? Dit kan nogal schelen als je voor school een applicatie moet downloaden die verplicht Windows of .NET nodig heeft.
Klopt! Weet ik, maar ik doe een "stoffige" opleiding Accountancy, waar een laptop niet eens verplicht of direct nodig is, maar aangezien ik nogal problemen heb met mijn handschrift te lezen 8)7 en ik daardoor dus alleen gebruik maar van word/excel voor aantekeningen en opdrachten in te maken zou dit niet direct een probleem hoeven zijn!

voor echte presentaties/boekhoudprogrammas kan ik altijd gebruik maken van mijn pc/pc op school.

Toch bedankt voor de tip!

EDIT:
Even naar je site gekeken, en wil wel graag een 13.3" versie. Grappig om te zien dat mijn "keuze" als eerste betaalbare 13"variant naar voren komt :9

[ Voor 7% gewijzigd door Tomtomkrab op 29-08-2015 13:45 ]

• MAX3400

MAX3400

Tomtomkrab schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:43:
[...]

...dus alleen gebruik maar van word/excel voor aantekeningen en opdrachten in te maken zou dit niet direct een probleem hoeven zijn!
Dan zou ik even kijken of dat wel kan; er is alleen een "Office Online App" voor Chromebooks. Voor zover ik weet kan je niet bij de Mediamarkt even een CD kopen van Office en deze zomaar installeren.

Dat is een beetje het nadeel van sommige oplossingen; in een aantal gevallen ben je afhankelijk van een stuk connectivity zoals gratis WiFi maar ook het eco-systeem van het OS. Net zoals dat je niet altijd dezelfde apps/mogelijkheden hebt op een iPhone of een Galaxy Note.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:55
De Chromebook die recent geïntroduceerd is door Dell heeft mijn interesse. Is iets duurder dan gemiddeld, maar heeft wel alle features die ik nog graag in een Chromebook zou zien, te weten goed scherm, mooie behuizing en een wat snellere processor dan de Celerons of Atoms of zelfs ARM processors die je nu vaak ziet.
Link

Het klopt inderdaad dat je er geen eigen applicaties op kunt installeren, maar eventueel kun je via je desktop wel met Chrome Remote Desktop software draaien die je nodig hebt. Veel werkt tegenwoordig ook via Citrix achtige web applicaties. BTW de Google Drive applicaties voor documenten, excel sheets en presentaties is voor de meeste gevallen echt voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door AgeOfPanic op 29-08-2015 13:48 ]

• Tomtomkrab
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:45:
[...]

Dan zou ik even kijken of dat wel kan; er is alleen een "Office Online App" voor Chromebooks. Voor zover ik weet kan je niet bij de Mediamarkt even een CD kopen van Office en deze zomaar installeren.

Dat is een beetje het nadeel van sommige oplossingen; in een aantal gevallen ben je afhankelijk van een stuk connectivity zoals gratis WiFi maar ook het eco-systeem van het OS. Net zoals dat je niet altijd dezelfde apps/mogelijkheden hebt op een iPhone of een Galaxy Note.
Gebruik zelf een iPhone, en daar heb je gelijk in. Soms handig, soms werkt het dan weer niet met iets.

Maar wat ik van mijn klasgenoot begreep is de vervanger van word/excel niet extreem uitgebreid, maar voldoet het wel aan de vereisten die hij had voor gebruik voor school.

Maar had jij toevallig zelf nog een optie voor laptop/chromebook? O-)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik weet niet genoeg over Toshiba's Chromebook hardware om daar wat over te zeggen, maar bij de modellen van HP, Dell, Samsung en Google zelf is alles prima in orde. Met je budget en wensen kan je vrij goed in de pricewatch een lijstje chromebooks krijgen waar je alleen nog maar hoeft te kiezen.

Het grote voordeel van Chromebooks is dat je behalve je budget en wens qua snelheid weinig op specs hoeft uit te zoeken en vooral kan kijken naar wat je mooi vind. ChromeOS is erg resource-zuinig, en als je niet te veel tegelijk doet kan je zelfs met 2GB prima uit. Een Atom of ARM chip gaat werken, maar een Celeron is ideaal. Hoger dan dat gaat je niet direct iets opleveren maar is wel meteen een stuk duurder.

• MAX3400

MAX3400

Tomtomkrab schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:49:
[...]

Maar had jij toevallig zelf nog een optie voor laptop/chromebook? O-)
reviews: Netbook Round-up: Vier laptops vanaf 200 euro vergeleken ?

Ik zeg zeker niet dat het allemaal vlekkeloos en snel genoeg werkt. Maar het is licht genoeg, draait native Windows, kost 50% minder dan je budget en thuis heb je toch nog een game/werkstuk-PC staan.

• Tomtomkrab
AgeOfPanic schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:46:
De Chromebook die recent geïntroduceerd is door Dell heeft mijn interesse. Is iets duurder dan gemiddeld, maar heeft wel alle features die ik nog graag in een Chromebook zou zien, te weten goed scherm, mooie behuizing en een wat snellere processor dan de Celerons of Atoms of zelfs ARM processors die je nu vaak ziet.
Link

Het klopt inderdaad dat je er geen eigen applicaties op kunt installeren, maar eventueel kun je via je desktop wel met Chrome Remote Desktop software draaien die je nodig hebt. Veel werkt tegenwoordig ook via Citrix achtige web applicaties. BTW de Google Drive applicaties voor documenten, excel sheets en presentaties is voor de meeste gevallen echt voldoende.
Hm die Dell ziet er mooi en strak uit, en zo te zien is het RAM geheugen upgradebaar. Echter vraag ik me af wat de prijs dan gaat doen. De keuze voor de toshiba was omdat hij een mooi scherm had, 4gb ram en voor de rest zeer degelijk is. Ik hoef niet ver naar school te reizen of iets dergelijks, en om dan veel meer uit te geven aan de Dell lijkt me dan zonde, omdat ik er niet extreem veel gebruik van maak.

Wel is het fijn te horen dat die google drive applicaties voldoende zijn :>

EDIT: @bovenstaande post. Deze laptops zijn echter allemaal 11.6"
Ik ben toch bang dat ik dit te klein vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomtomkrab op 29-08-2015 13:54 ]

• johnkeates
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:52:
[...]

reviews: Netbook Round-up: Vier laptops vanaf 200 euro vergeleken ?

Ik zeg zeker niet dat het allemaal vlekkeloos en snel genoeg werkt. Maar het is licht genoeg, draait native Windows, kost 50% minder dan je budget en thuis heb je toch nog een game/werkstuk-PC staan.
Ik denk dat Windows een slecht idee is in dit geval. Leuk voor mensen die willen spelen met hun computer, maar dit is de perfecte casus voor een computer die het gewoon moet doen. Geen Windows = Geen Windows-related issues, precies wat in dit geval een voordeel is.

Als je in dit rijtje kijkt: http://tweakers.net/categ...m2VkfJ0NDcGEna1MgYKFxbCwA

Dan is de Toshiba helemaal geen slechte optie! Er is ook een van Google die verwacht wordt, maar die is er dus blijkbaar nog niet, of nog niet door tweakers-bekende-shops leverbaar.

• MAX3400

MAX3400

johnkeates schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:57:
[...]

Ik denk dat Windows een slecht idee is in dit geval. Leuk voor mensen die willen spelen met hun computer, maar dit is de perfecte casus voor een computer die het gewoon moet doen. Geen Windows = Geen Windows-related issues, precies wat in dit geval een voordeel is.
Ik snap je punt en ook zeker valide. Maar ja, het alternatief is een ander OS met wel/geen connectivity nodig voor bepaalde handelingen, een redelijke verplichting om Google-services te gaan gebruiken voor bepaalde zaken en geen universele 1-op-1 koppeling met de PC thuis of op school (waarvan OS onbekend) anders dan met USB-stickjes te gaan lopen slepen.

Ja, Windows is niet ideaal maar persoonlijk (maar dat ben ik) vind ik het nog minder ideaal om met verschillende devices op verschillende lokaties tot 1 doel toe te werken (namelijk afstuderen).

Just my 2 cents; ik kan daadwerkelijk geen goed alternatief nu aanwijzen in de prijsklasse/eisen van Tomtomkrab :)

• johnkeates
MAX3400 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:13:
[...]

Ik snap je punt en ook zeker valide. Maar ja, het alternatief is een ander OS met wel/geen connectivity nodig voor bepaalde handelingen, een redelijke verplichting om Google-services te gaan gebruiken voor bepaalde zaken en geen universele 1-op-1 koppeling met de PC thuis of op school (waarvan OS onbekend) anders dan met USB-stickjes te gaan lopen slepen.

Ja, Windows is niet ideaal maar persoonlijk (maar dat ben ik) vind ik het nog minder ideaal om met verschillende devices op verschillende lokaties tot 1 doel toe te werken (namelijk afstuderen).

Just my 2 cents; ik kan daadwerkelijk geen goed alternatief nu aanwijzen in de prijsklasse/eisen van Tomtomkrab :)
Tsja, connected moet je toch al wel zijn, en als je in de gemiddelde collegezaal kijkt heeft 99% alleen een browser open staan (vaak Google Chrome...) en soms iets van het Office pakket van MS om dat ze simpelweg niks anders kennen en eigenlijk niet meer nodig hadden dan WordPad.

Universele 1-op-1 koppeling maakt niet uit, ten eerste om dat het er wel is (Google Drive) en ten tweede om dat de meeste studenten helaas nog niet verder zijn gekomen dan attachments naar zichzelf mailen. Daarnaast werken USB sticks natuurlijk ook prima en kan je uit de online versies van MS, Apple en Google alle Word-compatible (en Excel, PPT) documenten opslaan en op een USB stick zetten, ook in ChromeOS.

Het is helaas gewoon een feit dat veel mensen Windows alleen gebruiken om Google Chrome op te draaien, dus waarom dan niet gewoon Chrome OS? De meeste andere zaken die op Windows nog gedraaid worden zijn veelal gelegenheidssoftware, dat je denkt: goh, ik wil wel even een filmpje kijken, laat ik PopcornTime installeren. Oh, en malware. Altijd malware. Ik heb nog nooit een student gezien die een Windows-systeem had zonder malware. Sure, het kan wel, maar in de praktijk zijn mensen in het algemeen gewoon niet geïnteresseerd of bezig met dat soort zaken :p

Kortom: als een computer een browser en WiFi heeft kan de gemiddelde student eigenlijk alles wel doen wat ie moet doen, met uitzondering de studenten die opleiding-specifieke software moeten draaien op hun laptop als enige optie. SolidWorks ga je niet op je Chromebook draaien, net als dat iets simpels als TI's Derive niet gaat werken. SPS, Autodesk spul, Adobe spul enz. vereist allemaal OS X of Windows. Maar dat zijn dus uitzonderingen, en eigenlijk al jaren niet meer de norm. Daarnaast willen mensen ook helemaal niet software moeten installeren of rare dingen moeten doen (waarbij raar zo'n beetje alles buiten je browser of 'word' betekent). Vaak weten ze ook helemaal niet eens hoe het moet. Zelfs bij informatica zijn er zat mensen die niet weten hoe ze NetBeans of een JRE moeten installeren... Of vagrant, ook vaak nooit van gehoord. Visual Studio installeren via DreamSpark is nog net op het randje, en buiten wat .NET development lijkt het ook niet te komen.

(ik schrijf kortom, krijg je alsnog een verhaal :X )

TL;DR: In veel gevallen zit Windows puur in de weg, en weten gebruikers niet eens wat nou Windows is en waar de browser begint (die ze toch het meest gebruiken).

Also: je kan natuurlijk altijd nog 'gewoon' Linux draaien... :p maar dan kan je net zo goed OS X of Windows nemen. Juist ChromeOS is hier de betere keuze om dat het lekker gesandboxed is en altijd twee systeemkopijen bevat met een bootloader die A/B switching doet. De kans dat een gebruiker z'n laptop sloopt zoals dat met windows zo vaak 'per ongeluk' gebeurt is zo een stuk kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 29-08-2015 14:24 ]

• MAX3400

MAX3400

• Tomtomkrab
johnkeates schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:23:
[...]

Tsja, connected moet je toch al wel zijn, en als je in de gemiddelde collegezaal kijkt heeft 99% alleen een browser open staan (vaak Google Chrome...) en soms iets van het Office pakket van MS om dat ze simpelweg niks anders kennen en eigenlijk niet meer nodig hadden dan WordPad.

Universele 1-op-1 koppeling maakt niet uit, ten eerste om dat het er wel is (Google Drive) en ten tweede om dat de meeste studenten helaas nog niet verder zijn gekomen dan attachments naar zichzelf mailen. Daarnaast werken USB sticks natuurlijk ook prima en kan je uit de online versies van MS, Apple en Google alle Word-compatible (en Excel, PPT) documenten opslaan en op een USB stick zetten, ook in ChromeOS.

Het is helaas gewoon een feit dat veel mensen Windows alleen gebruiken om Google Chrome op te draaien, dus waarom dan niet gewoon Chrome OS? De meeste andere zaken die op Windows nog gedraaid worden zijn veelal gelegenheidssoftware, dat je denkt: goh, ik wil wel even een filmpje kijken, laat ik PopcornTime installeren. Oh, en malware. Altijd malware. Ik heb nog nooit een student gezien die een Windows-systeem had zonder malware. Sure, het kan wel, maar in de praktijk zijn mensen in het algemeen gewoon niet geïnteresseerd of bezig met dat soort zaken :p

Kortom: als een computer een browser en WiFi heeft kan de gemiddelde student eigenlijk alles wel doen wat ie moet doen, met uitzondering de studenten die opleiding-specifieke software moeten draaien op hun laptop als enige optie. SolidWorks ga je niet op je Chromebook draaien, net als dat iets simpels als TI's Derive niet gaat werken. SPS, Autodesk spul, Adobe spul enz. vereist allemaal OS X of Windows. Maar dat zijn dus uitzonderingen, en eigenlijk al jaren niet meer de norm. Daarnaast willen mensen ook helemaal niet software moeten installeren of rare dingen moeten doen (waarbij raar zo'n beetje alles buiten je browser of 'word' betekent). Vaak weten ze ook helemaal niet eens hoe het moet. Zelfs bij informatica zijn er zat mensen die niet weten hoe ze NetBeans of een JRE moeten installeren... Of vagrant, ook vaak nooit van gehoord. Visual Studio installeren via DreamSpark is nog net op het randje, en buiten wat .NET development lijkt het ook niet te komen.

(ik schrijf kortom, krijg je alsnog een verhaal :X )

TL;DR: In veel gevallen zit Windows puur in de weg, en weten gebruikers niet eens wat nou Windows is en waar de browser begint (die ze toch het meest gebruiken).

Also: je kan natuurlijk altijd nog 'gewoon' Linux draaien... :p maar dan kan je net zo goed OS X of Windows nemen. Juist ChromeOS is hier de betere keuze om dat het lekker gesandboxed is en altijd twee systeemkopijen bevat met een bootloader die A/B switching doet. De kans dat een gebruiker z'n laptop sloopt zoals dat met windows zo vaak 'per ongeluk' gebeurt is zo een stuk kleiner.
Mijn hemel haha... het is weekend en mensen hebben tijd zo te zien!

Super bedankt voor je bericht, heb dr veel aan! Het bevestigd mijn gedachten. Windows is en blijft beter als je het daadwerkelijk als computer wilt gaan gebruiken, maar voor de simpelheden is ChromeOS een goede keuze. Zeker voor het budget.

Bedankt allemaal voor jullie tijd en moeite voor het typen van jullie gedachten en meningen!

Dit laat maar weer eens zien hoe geweldig de community is van Tweakers!

Ik ben dr uit en hier kan wat mij betreft een slotje op!

O+

• Dwezz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:06
Ik zou toch even wachten en kijken wat de prijs van de Dell chromebook 13 wordt in Europa.
Pagina: 1