Topic is niet langer relevant. Bestelling is reeds gedaan.
Nieuwste samenstelling uit de reacties hieronder:
Aangepaste setup:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 258,90 | € 258,90 |
| 1 | ASRock Z170 Pro4S | € 109,- | € 109,- |
| 1 | MSI R9 380 Gaming 4GB | € 239,- | € 239,- |
| 1 | Startech.com 3.5inch Hard Drive to 5.25inch Front Bay Bracket Adapter - zwart | € 4,80 | € 4,80 |
| 1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 97,50 | € 97,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO M.2 250GB | € 104,80 | € 104,80 |
| 1 | Thermalright TRUE Bolt Through Kit | € 9,99 | incl. verzending € 16,89 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 830,89 | |
Bovenstaande setup is bijna een maand geleden tot stand gekomen. Door onvoorziene kosten ben ik nog niet tot aankoop over kunnen gaan. Nu de nieuwe non-K processors op de markt zijn heb ik een aantal vragen.
- Is bovenstaande setup nog steeds de beste keuze, gezien mijn eisen welke hieronder staan vermeld
- Heb ik met een hedendaagse cpu nog profijt met overklokken? (Mijn huidige cpu (Q6600) draait 24/7 op 3ghz en dat verschil merk ik t.o.v. 2.4ghz).
- Zoniet, hoe zou mijn systeem er dan uit moeten zien?
- Ik blijf met mijn gedachte bij de Samsung SM951, ondanks dat Jeroenneman aangaf dat dit geen meerwaarde zou hebben. Ik hoor graag nog van meer tweakers hun mening.
OUD
Huidig systeem:
| # | Product | Component |
| 1 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Processor |
| 1 | Gigabyte GA-P35-DS3R | Moederbord |
| 1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | Videokaart |
| 2 | G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ | Werkgeheugen |
| 1 | OCZ Vertex 2 120GB | Opstart SSD |
| 1 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Processor-koeler |
| 1 | Creative X-Fi Titanium | Geluidskaart |
| 1 | Corsair Obsidian 650D | Behuizing |
| 1 | Seasonic X-660 80+ Gold | Voeding |
| 2 | HP LP2475w Zwart | Beeldscherm |
| 1 | Ruark Audio MR1 Rich Walnut (Bruin) | Speakers |
| Bekijk collectie Importeer producten | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn pc wordt voortaan gebruikt als allround-systeem. Ik doe wat aan fotobewerking, maar dat kan tegenwoordig probleemloos met nagenoeg elke desktop pc. Verder speel ik af en toe een spel (Anno 2070, Cities Skylines en later waarschijnlijk: Star Citizen, GTA V, Mass Effect Andromeda. In elk geval geen pure shooters). Een wens is dat ook de genoemde toekomstige spellen speelbaar zijn op minimaal medium graphics. Ik snap dat dit gissen zal zijn, omdat de specificaties nog niet bekend zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan nooit een bedrag noemen, ik maak altijd een prijs/prestatie verhouding en die moet goed genoeg zijn. €100,- meer neertellen voor een videokaart die ipv 35fps zorgt voor 45fps vind ik persoonlijk niet de moeite waard. Ik denk dat ik een redelijk toekomst-zeker systeem moet kunnen samenstellen voor max €1200,- maar liever de helft van dat.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De speakers, kast en voeding neem ik sowieso mee. 660 watt moet meer dan voldoende zijn naar mijn mening.
De geluidskaart neem ik ook mee, maar krijgt tzt misschien een upgrade (Asus Xonar Essence STX (II)), mits dit de meerprijs waard is.
Het is waarschijnlijk ijdele hoop, maar als de koeler zou passen op het nieuwe systeem, neem ik deze ook mee. Ik zal sowieso even moeten kijken of ik de andere meegeleverde brackets nog heb. Ik heb een bolt-through-kit gekocht. De koeler neem ik dus mee.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals het er nu naar uitziet zullen de nieuwe componenten dus bestaan uit een moederbord, processor, geheugen en videokaart.
Optioneel: koeler en moderne ssd
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wat betreft cpu heb ik een voorkeur voor Intel, puur omdat de prestaties van de Q6600 cpu mij nog altijd verbaasd. Indien AMD vergelijkbare of betere prestaties neerzet, sta ik hiervoor uiteraard open.
Wat betreft videokaart heb ik een voorkeur voor AMD, puur omdat deze in moeilijk vaarwater zit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het moet uiteraard passen in de kast (maar dat moet volgens mij geen probleem zijn.
- Het mag niet teveel geluid produceren. Ik denk dat op dit moment de videokaart onder load de grootste herriemaker is (zo'n 57db). Dat is meer dan luid genoeg!
- Idle is mijn systeem wel hoorbaar, maar het klikken van de toetsen op m'n toetsenbord gaat daar al overheen. Ook dit is luid genoeg in Idle mode. De kast staat onder het bureau op zo'n 80cm afstand van m'n oren.
- Op dit moment heb ik 8gb werkgeheugen. In de nieuwe pc wil ik beginnen met minimaal 8gb, maar beter nog 16gb (2 modules, zodat ik makkelijk kan uitbreiden)
- Op dit moment gebruik ik een oude OCZ ssd. Ik las laatst over de Samsung SM951. Ik denk dat de 256gb variant een zeer mooie upgrade zal zijn.
Heb ik nu wel gedaan. sinds zo'n 6 jaar loopt de cpu constant op 3ghz. De vraag blijft echter of het bij de nieuwe processors nog steeds noodzakelijk is. Daar kan ik geen antwoord op geven. Hobbymatig overklokken gaat iig niet gebeuren.
Aanvankelijke samenstelling (oud)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 6600K Boxed | € 258,95 | € 258,95 |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 150,95 | € 150,95 |
| 1 | MSI Radeon R9 270X GAMING 2G | € 178,- | € 178,- |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Crucial CT2K8G4DFD8213 | € 103,88 | € 103,88 |
| 1 | Samsung SM951 256GB | € 191,95 | € 191,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 922,73 | |
[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 25-09-2015 19:43 ]