OEM versie Windows opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 693442

Topicstarter
Hallo,

heb niet veel verstand van OEM-versie ed. dus vraag het hier even;

Ik heb een desktop met oem-versie van windows 8.1.
Ik wil een nieuwe kopie van windows 8.1 downloaden en installeren op een nieuwe HDD.

- Hoe / waar moet je deze versie downloaden?
- Kan dit kosteloos met mijn huidige OEM-licentie?
- Kan ik deze nieuwe hdd op zelfde pc inbouwen?
(ik had iets gelezen over moederbord dat de oem-licentie bevat)

Had ook iets gelezen over windows media creator om een iso file te downloaden
maar dit programma werkt niet.
Verder heb ik ook geen installatie-cd.
Iemand tips? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-06 10:40

Saven

Administrator

"Had ook iets gelezen over windows media creator om een iso file te downloaden
maar dit programma werkt niet."

Wat werkt niet niet dan? lekker makkelijk zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media ?

Verder heb je een OEM-uitvoering en aangezien je die gezien je startpost hebt gekregen bij de machine, zou ik even contact zoeken met de fabrikant van die machine om je verder te helpen. Ook heb je een handleiding erbij gekregen waarin mogelijk staat hoe een recovery werkt want dat is de enige logische manier om Windows te installeren op het moment dat een HDD defect/vervangen is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit hoort niet in CSA, maar WOS. Schopje die kant op. Zoek ondertussen ook even in WOS zelf, want je bent echt niet de eerste die deze vraag stelt. Dat is wel het minste wat je had kunnen doen. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Microsoft is gestopt met het verstrekken van .iso bestanden. Wanneer je een OEM licentie hebt, verwijst Microsoft je tegenwoordig door naar de fabrikant van je laptop/pc.

Ik liep hier onlangs ook tegenaan toen ik Windows 7 opnieuw wou installeren. Uiteindelijk een torrent gedownload (gevonden op mydigitallife) en de SHA1 etc gecontroleerd met wat er op de website van Microsoft zelf staat. Gewoon een untouched Windows ISO. Binnen een half uurtje was ik klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thanx voor de tip Freakster.

hero of time:
csa, wos, schopje?
ik heb geen tweakers forum ervaring dus geen idee wat je bedoelt :p

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 693442 op 30-08-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 23:47
Even googlen naar nl_windows_8.1_with_update_x64_dvd_6051479.iso en idd SHA1 hash checken
Anoniem: 693442 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:52:
Het staat er anders duidelijk dat het alleen voor Windows 10 is
Het kan ook op een bootable usb stick als je geen dvd brander hebt [1] [2] [3]

* Ketho heeft geen idee over OEM gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:12
Ketho schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:09:
Het staat er anders duidelijk dat het alleen voor Windows 10 is
Er is ook een Windows 8.1 variant:

http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

Maar mogelijk werkt deze idd alleen voor retail licenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De image waar je naar linkt is niet de OEM-image, maar de MSDN-image (en dus retail). Daar kent MS wel degelijk verschil in, je kan een OEM key niet installeren met een retail disc en vice versa ook niet. :)
Het staat er anders duidelijk dat het alleen voor Windows 10 is.
Dat zal, maar is de achterliggende licentie nog wel anders. ;)
- Hoe / waar moet je deze versie downloaden?
- Kan dit kosteloos met mijn huidige OEM-licentie?
- Kan ik deze nieuwe hdd op zelfde pc inbouwen?
(ik had iets gelezen over moederbord dat de oem-licentie bevat)

Iemand tips? |:(
Recente laptops hebben inderdaad de Windows licentie in het UEFI (soort BIOS) zitten, als dat het geval is, hoef je bij de installatie niets te doen. Wil je op safe spelen of heb je zoiets niet in je UEFI zitten, dan kun je het makkelijkste een image maken van je huidige installatie en die op je nieuwe hardeschijf zetten, vervolgens doe je vanuit Windows 10 opnieuw installeren, zodat je zeker bent dat je Windows 10 optimaal is.
Anoniem: 693442 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:45:
thanx voor de tip Freakster.

hero of time:
csa, wos, schopje?
Niet heel spannend, je topic had je aangemaakt in het verkeerde forum. Hero of Time heeft het topic voor je verplaatst naar het juiste subforum, waar meer mensen met kennis van zaken kijken. :)

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:03
@Freakster86

Microsoft is helemaal niet gestopt met iso aanbieden?? Je kan bij Microsoft je windows 7 OEM key invullen en de iso downloaden. Windows 8 en 10 moet met de tool op een geinstalleerde 8 of 10 versie

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/home

[ Voor 34% gewijzigd door Mel33 op 30-08-2015 11:24 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:19:
@Freakster86

Microsoft is helemaal niet gestopt met iso aanbieden?? Je kan bij Microsoft je windows 7 OEM key invullen en de iso downloaden. Windows 8 en 10 moet met de tool op een geinstalleerde 8 of 10 versie

Klinkt interessant. Nu heb ik net de URL even gevolgd, maar kom zo 1 2 3 niet ergens tegen waar je de key kan invullen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
klik op de W7 en scrol naar beneden

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:31:
klik op de W7 en scrol naar beneden
Ah, gevonden, de directe link is https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja kan best zijn dat je W8 en 10 ook op een w7 kan downloaden met die tool, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:34:
Ja kan best zijn dat je W8 en 10 ook op een w7 kan downloaden met die tool, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen
Die hebben de media creation tools. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
CptChaos schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:35:
[...]
Die hebben de media creation tools. :)
Ja maar of je w8 iso met de tool ook op een geinstalleerde w7 kan downen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:19:
@Freakster86

Wanneer je een OEM key invult krijg je dit te zien:
Fout

De productcode die u hebt opgegeven, lijkt te zijn bedoeld voor software die is voorgeïnstalleerd door de fabrikant van het apparaat. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat voor softwareherstelmogelijkheden.
Onbegrijpelijk dat Microsoft het mensen zo moeilijk maakt om een clean install te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Freakster86 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

[...]

Onbegrijpelijk dat Microsoft het mensen zo moeilijk maakt om een clean install te doen...
Een OEMwas altijd al zo bedoeld,(bij je pc kreeg je dvd's of je pc dee naar de eerste start zeuren om een herstelkopie te maken en je laptop deed het zelfde, en je kon ze met recovery (f7) altijd trug krijgen, en als je de dvd's had gebrand dan had je je licentie ook weer op een andere pc kunnen activeren maar dat we ze vroeger zo konden downloaden was niet zo bedoeld, ja wel voor W7 oem

maar 8 en 10 werken anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 693442 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:45:
hero of time:
csa, wos, schopje?
CSA en WOS zijn afkortingen voor de fora. Client Software Algemeen en Windows Operating Systems. Je vraag gaat over een Windows OS, en dat is geen client software. ;)
mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

Ja maar of je w8 iso met de tool ook op een geinstalleerde w7 kan downen weet ik niet.
Dat kan. Maar als je een 64 bit versie wilt hebben terwijl je 't op Windows 7 32 bit doet, moet je naar een ander systeem zoeken. De MCT maakt de installatie voor de architectuur dat je draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
CptChaos schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:16:
[...]
De image waar je naar linkt is niet de OEM-image, maar de MSDN-image (en dus retail). Daar kent MS wel degelijk verschil in, je kan een OEM key niet installeren met een retail disc en vice versa ook niet. :)
Ik lees idd overal dat je een retail Windows niet kan activeren met een OEM key, is dit altijd zo?

In mijn geval had ik een Acer "Windows 7 Home Premium OA" key die wel werkte op de retail image van MSDN

TS zou je ook kunnen vermelden of je in bezit bent van een key, of is het echt ergens in de BIOS versleuteld?

Hebben OEM pcs/laptops tegenwoordig geen bijbehorende Certificate of Authenticity meer oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ketho schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:44:
[...]

Ik lees idd overal dat je een retail Windows niet kan activeren met een OEM key, is dit altijd zo?

In mijn geval had ik een Acer "Windows 7 Home Premium OA" key die wel werkte op de retail image van MSDN

TS zou je ook kunnen vermelden of je in bezit bent van een key, of is het echt ergens in de BIOS versleuteld?

Hebben OEM pcs/laptops tegenwoordig geen bijbehorende Certificate of Authenticity meer oid?
Nee de key zit niet meer op een stikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
[...]

Laptops in ieder geval niet. Is ook niet meer nodig, dus waarom zou je -als fabrikant- moeilijk gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:48
Freakster86 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

[...]

Dit is heel begrijpelijk, OEM software komt namelijk zonder directe ondersteuning van Microsoft (met uitzondering van updates / patches en eventuele service packs). Het is dus ook de verantwoorlijkheid van de OEM om de klant te voorzien van een mechanisme om een (het)installatie te kunnen doen. Iets wat normaliter gebeurt via een herstel partitie of een meegeleverde herstel set op DVD / USB stick.

Wanneer Microsoft wel deze software wel zou aanbieden aan OEM gebruikers zou het kunnen zijn dat (w.s. vooral in Europa) daar mogelijk dan ook juridisch voor de consumenten rechten aan te ontlenen zijn, vandaar dat ze dit niet doen, en terecht doorverwijzen naar de herstel mogelijkheden die door de OEM's aangeboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet niet beter of dat is altijd al geweest en zie dus niet in, waarom dat nu opeens anders zou zijn.

Sterker nog; ik heb Windows 10 Pro N hier draaien, die key kan ik niet gebruiken als ik Windows 10 installeer middels een Windows 10 Pro installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Hero of Time schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

[...]

Dat kan. Maar als je een 64 bit versie wilt hebben terwijl je 't op Windows 7 32 bit doet, moet je naar een ander systeem zoeken. De MCT maakt de installatie voor de architectuur dat je draait.
Das ook weer logies want OEM is immers voor 'die pc alleen' dus als het 32 was tja dan zal je moeten bellen voor activatie daar deden ze niet moeilijk over toen, maar je had de oem key eigenlijk voor een 32 bit pc.
Daar zijn ook oem varianten op, dus key's voor 32/64 tegelijk
Dat ze zich nooit aan die regels hielden, en nu wel? kan vele herkomsten hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Mel33 op 30-08-2015 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Reepje schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:47:
[...]

Laptops in ieder geval niet. Is ook niet meer nodig, dus waarom zou je -als fabrikant- moeilijk gaan doen?
Er is nog steeds wel een soort van CoA sticker, op deze CoA sticker staat echter geen key meer en heeft dus geen echt doel meer, daar deze key's nu in de bios zit en per Windows versie en fabrikant aan de buitenkant hetzelfde is (pak bijv. maar eens 10 HP laptops met W8.1 en een W7 downgrade voorgeinstalleerd en een key uitlees tooltje, allemaal hebben ze dezelfde key, leuk bij audits trouwens, daar MS verschillende key's verwacht, en sommige auditors dit nieuwe systeem niet echt snappen)

De Windows 8 CoA sticker ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://static.spiceworks.com/attachments/post/0011/9562/windows-8-stickers_preview.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 30-08-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:52:
[...]

Das ook weer logies want OEM is immers voor 'die pc alleen' dus als het 32 was tja dan zal je moeten bellen voor activatie daar deden ze niet moeilijk over toen, maar je had de oem key eigenlijk voor een 32 bit pc.
Daar zijn ook oem varianten op, dus key's voor 32/64 tegelijk
Dat ze zich nooit aan die regels hielden, en nu wel? kan vele herkomsten hebben.
De key is al sinds Windows 8 niet architectuur afhankelijk (en volgens mij kan je met je 32 bit key ook 64 bit 7 installeren). Toen 8 net uit was, kon je 'm voor 30 euro online kopen. Om 'm te installeren moest je met de media creation tool de installatie media maken (ISO of gelijk op een stick). Wilde je de 64 bit versie, omdat je een nieuwe computer ging bouwen, terwijl je nog XP draaide, dan moest je op zoek naar een andere computer die wel 64 bit draaide om de juiste media te krijgen. Heeft niets met je key te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Dennism schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:54:
[...]

Er is nog steeds wel een soort van CoA sticker, op deze CoA sticker staat echter geen key meer, daar deze key's nu in de bios zit en per Windows versie en fabrikant aan de buitenkant hetzelfde is (pak bijv. maar eens 10 HP laptops met W8.1 en een W7 downgrade voorgeinstalleerd en een key uitlees tooltje, allemaal hebben ze dezelfde key.

De Windows 8 CoA sticker ziet er zo uit: [afbeelding]
TJa die stikkers, hm zou daar een chipje in verborgen zitten of een tagg, hij is opzich dikker en vaster gelijmd dan de oude, die amerikanen zijn zot van dit soort markeringen, verzekering technisch en opsporings- technisch gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hero of Time schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:58:
[...]

De key is al sinds Windows 8 niet architectuur afhankelijk (en volgens mij kan je met je 32 bit key ook 64 bit 7 installeren).
bij Windows 7 is de key inderdaad ook al niet architectuur afhankelijk, enkel editie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mell33 schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:37:
Jazeker kan dat. Zo downloadde ik ook de Windows 10 image op een Windows 8.1 machine.
Enige waar de media creation toolkit naar kijkt, is de gebruikte architectuur (32 of 64 bits).

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Hero of Time schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:58:
[...]

De key is al sinds Windows 8 niet architectuur afhankelijk (en volgens mij kan je met je 32 bit key ook 64 bit 7 installeren). Toen 8 net uit was, kon je 'm voor 30 euro online kopen. Om 'm te installeren moest je met de media creation tool de installatie media maken (ISO of gelijk op een stick). Wilde je de 64 bit versie, omdat je een nieuwe computer ging bouwen, terwijl je nog XP draaide, dan moest je op zoek naar een andere computer die wel 64 bit draaide om de juiste media te krijgen. Heeft niets met je key te maken.
Ja klopt is ook zo.

Ik had me xp even geinstalleerd en hem voor 15eu naar 8 pro gehaald, maar ik kan beide draaien 32 en 64 _/-\o_
spekkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Juist, de enige zinnige reactie in dit topic.
CptChaos schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:16:
Fout. De door Ketho genoemde iso werkt ook met OEM. Herkent automatisch de licentie uit het UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dav1d schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 12:16:
Fout. De door Ketho genoemde iso werkt ook met OEM. Herkent automatisch de licentie uit het UEFI.
Sinds wanneer is dit dan? Want zelfs met Windows 7 was dat verschil er en volgens mij is dat er met Windows 8 ook? Heb je hier meer informatie over? :)

(Van Windows 8 zou ik het niet weten, was pas ingestapt met Windows 8.1. Ik downloadde toen de ISO en de key van Technet.)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Die link zou wel eens vaker gepost moeten worden. Ik heb serieus onder een steen gelegen al die tijd ;(

Ik dacht dat die media creation tools pas sinds Windows 10 waren geintroduceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Van w7 kun je alleen maar de retail iso's downloaden via die link dacht ik, dus dan moet je voor OEM install's nog steeds een (hopelijk) schone iso van internet plukken :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welnee, als de retail ISO die je hebt gedownload in orde is, kan je met een ander tooltje het bestand ei.cfg aanpassen waardoor je als 't goed is ook gewoon OEM kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja klopt op een retail staan alle versies van dat os, maar niet alle 32 en 64, this of de 32 of de 64bits
je kan met een retail dvd wel oem key invullen dacht ik

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 30-08-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:23

Pierre

Van nature lui!

Ik heb een legale windows 7 professional maar als ik mijn product key invul kan ik inderdaad een iso downloaden alleen geen engelse versie 8)7

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
##

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 693442 op 01-09-2015 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
##

[ Voor 238% gewijzigd door Anoniem: 693442 op 01-09-2015 02:04 ]