multiroom audio in 2 ruimtes

Pagina: 1
Acties:

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:21
hallo,

aangezien ik zelf niet echt wat met audio heb dit topic. ik heb een huis gekocht ga er binnenkort in echter nu moet ik nog iets voor muziek hebben. wat betreft audio voor de tv zal ik vermoedelijk eerst alleen de tv speakers gebruiken mijn budget is wel zo goed als op.

echter moet ik nog wel iets van radio hebben en graag zou ik met 1 systeem mijn woonkamer en mijn werkkamer willen voorzien van muziek gewoon het zelfde geluid in beide kamers.

nu heb ik al een beetje gekeken op internet naar multiroom systemen maar ik kom er nog niet echt uit. de meeste informatie op internet is vrij algemeen de uitleg wat het is of door een fabrikant die zijn eigen systeem natuurlijk aan prijst.

wat ik veel vind bij deze systemen dat ze met iTunes werken maar als ze ook nog met andere programma`s werken staat vaak niet vermeld.. iTunes gebruik ik op dit moment nog helemaal niet dus zal ook niet precies weten wat je daar mee allemaal kunt.
maar ik zou graag streams zoals http://player.radionl.fm/ willen beluisteren via het systeem (of gewoon via de ether ontvangen) en dan natuurlijk mijn eigen mp3 collectie moet ook te beluisteren zijn.

wat wil ik?
wil dus in 2 ruimtes boxen hebben staan die het zelfde geluid ten gehore brengen.
het liefste draadloos of via lan (audiokables trekken naar de 2de ruimte geen optie)
radio op de boxen (mag ook via internet streams). en muziek vanaf mijn pc kunnen streamen naar de boxen.
budget zo ik al aangaf niet erg veel budget. als de muziek kwaliteit hier door wat minder word maakt mij niet zo veel uit dan moet ik over een paar jaar maar eens upgraden als ik niet tevreden ben.

ik hoop dat er mensen zijn die mij hier in kunnen adviseren

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-01 18:45
hjvg schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:04:
wil dus in 2 ruimtes boxen hebben staan die het zelfde geluid ten gehore brengen.
Moet dat geluid tegelijk uit alle speaker komen of wil je hier nog in kunnen schakelen? In dat geval kom je uit bij een receiver die multiroom ondersteuning heeft. Dit hebben vrij veel nieuwe receivers standaard, dus zou goed moeten komen.
het liefste draadloos of via lan (audiokables trekken naar de 2de ruimte geen optie)
Draadloos kan. Als er een lan kabel loopt dan kan er toch ook wel een audio kabeltje getrokken worden? Al eens gekeken naar Sonos?

Er bestaan transmitters en receivers voor audio, daar zou je eens naar kunnen kijken.
radio op de boxen (mag ook via internet streams). en muziek vanaf mijn pc kunnen streamen naar de boxen.
Als je een receiver koopt met de mogelijkheid om internet radio te luisteren dan heb je je eerst punt getackeld. Streamen vanaf je pc is makklijk via airplay dat geeft je daarnaast de mogelijkheid om het bijvoorbeeld ook met je Iphone/Ipad te doen.
budget zo ik al aangaf niet erg veel budget. als de muziek kwaliteit hier door wat minder word maakt mij niet zo veel uit dan moet ik over een paar jaar maar eens upgraden als ik niet tevreden ben.
Het is toch verstandig om hier richtbedrag te noemen. Wat voor de 1 een boel geld is vind de ander peanuts. Op deze manier wordt het zoeken en adviseren voor ons moeilijker...

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Maarzo even een opstelling die hiervoor gemaakt is: http://nl.yamaha.com/nl/products/audio-visual/musiccast/ misschien ook wel bij andere merken en/of voordeliger samen te stellen?

NRG

• hjvg
Flans schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:15:
[...]

Moet dat geluid tegelijk uit alle speaker komen of wil je hier nog in kunnen schakelen? In dat geval kom je uit bij een receiver die multiroom ondersteuning heeft. Dit hebben vrij veel nieuwe receivers standaard, dus zou goed moeten komen.
ja beide ruimtes moeten zelfde moment zelfde geluid hebben. ruimte 1 is de woonkamer ruimte 2 is mijn werkruimte.
[...]

Draadloos kan. Als er een lan kabel loopt dan kan er toch ook wel een audio kabeltje getrokken worden? Al eens gekeken naar Sonos?

Er bestaan transmitters en receivers voor audio, daar zou je eens naar kunnen kijken.
de buizen zitten behoorlijk vol 2 netwerkables in 1 buis en er loopt geen rechtstreekse buis van woonkamer naar werkruimte en er zitten zoveel mochten in dat ik er geen heil in zie om hier ook nog audio kabel in te gaan krijgen.
[...]

Als je een receiver koopt met de mogelijkheid om internet radio te luisteren dan heb je je eerst punt getackeld. Streamen vanaf je pc is makklijk via airplay dat geeft je daarnaast de mogelijkheid om het bijvoorbeeld ook met je Iphone/Ipad te doen.
ik heb geen apple aparatuur in huis, maar neem aan dat het ook via android en windows pc werkt
[...]

Het is toch verstandig om hier richtbedrag te noemen. Wat voor de 1 een boel geld is vind de ander peanuts. Op deze manier wordt het zoeken en adviseren voor ons moeilijker...
ik weet niet wat helemaal wat reel is 100 euro lukt het niet voor maar ik hoop toch zeker ruim onder de 500 euro te blijven

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
2x raspberry Pi met volumio/squeezebox (€50 per stuk)
2x hifiberry amp( €75 per stuk)
2x setje boekenplank speakers van marktplaats (van gratis af te halen tot €1000 per stuk)

Dan blijf je een onder de €500 euro, heb je geen grote apparatuur en klinkt het goed. Wat ik overigens zelf zou doen is in de kamer de hifiberry amp omwisselen voor een "goedkope" reciever. Bv Pioneer VSX-329 voor €180 (of via marktplaats). Dan kun je direct je tv aansluiten.

• hjvg
Bisti schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:49:
2x raspberry Pi met volumio/squeezebox (€50 per stuk)
2x hifiberry amp( €75 per stuk)
2x setje boekenplank speakers van marktplaats (van gratis af te halen tot €1000 per stuk)
marktplaats is zeker een optie maar met 2 rasberry Pi`s heb je dan niet gewoon 2 geluidsbronnen?

want als 1 stream dan wat vertraging heeft kan er verschil in zitten wat er gespeeld word en als de deuren dan los staan kun je vanuit beide kamers horen (denk ik) maar heb je verschil in wat je hoort.

zal sowieso als ik tijd heb even een beetje meer uitzoeken hoe deze setup precies werkt

• Bisti
Zowel volumio als squeezebox bieden multi-room audio waarbij je ook synchroon kunt stellen. Dit moet dus helemaal goedkomen. Overigens met 1 raspberry zou het ook gaan, maar dan moet je wel audiokabels gaan trekken.

Wat bedoel je met "en muziek vanaf mijn pc kunnen streamen naar de boxen".
Wil je gewoon alle audio die uit je pc komt over je boxen, of wil je liedjes/radiostations kunnen selecteren vanaf je pc? Dat laatste is eenvoudig met de Rasbperry, maar als je dat eerste wil zul je het via een omweg aan moeten pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Bisti op 01-09-2015 09:30 ]

• hjvg
met muziek bedoel ik dus radio streams en mp3`s van mijn pc normale windows geluiden/game geluiden moeten gewoon naar mijn 5.1 speaker set die op me pc zit aangesloten.

edit:
ik zit wel te denken aan 1x de rasbery pi + hifiberry (voor in de werk kamer)
en dan in de kamer goedkope reciever zodat zoals jij aangaf ook de tv daarop kan.

echter dan moet de reciever toch ook een netwerk aansluiting hebben (de pioneer waar jij het overhad heeft dit niet) zodat hij muziek van pc/internet kan ontvangen en kan versturen naar de rasbery.

of zie ik het verkeerd en stuurt de pc het signaal naar de rasbery en de reciever? (maar hoe krijg je het dan synchroon)

[ Voor 60% gewijzigd door hjvg op 01-09-2015 12:01 ]

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Sonos is wel het makkelijkst, werkt draadloos en is qua gebruiksgemak ongeëvenaard naar mijn mening. Een play 1 in je werkkamer zal voldoende zijn, een play 3 of 5 voor in je woonkamer. Is op marktplaats in prima staat te krijgen. Als je budget het in de toekomst weer toelaat kun je ook makkelijk upgraden. Kijk er eens naar in een audiozaak.

• Bisti
hjvg schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:37:

echter dan moet de reciever toch ook een netwerk aansluiting hebben (de pioneer waar jij het overhad heeft dit niet) zodat hij muziek van pc/internet kan ontvangen en kan versturen naar de rasbery.

of zie ik het verkeerd en stuurt de pc het signaal naar de rasbery en de reciever? (maar hoe krijg je het dan synchroon)
De raspberry's ontvangen "het signaal" in je werkkamer wordt de audio doorgestuurd naar de hifiberry in de woonkamer wordy de audio doorgestuurd naar je reciever. Je reciever heeft dus geen lan nodig.

• hjvg
Bisti schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:33:
[...]

De raspberry's ontvangen "het signaal" in je werkkamer wordt de audio doorgestuurd naar de hifiberry in de woonkamer wordy de audio doorgestuurd naar je reciever. Je reciever heeft dus geen lan nodig.
dus dat houd in dat ik 2z een rasbery pi moet kopen en 1x hifibery amp toch?
waar bij de rasbery+hifibery amp in de werk kamer komt en de 2de rasbery pi naast mijn reciever komt te liggen.

reciever + rasbery pi = 230 euro ongeveer.
als ik nu een reciever met netwerk koop kan ik dan de rasbery achter wege laten?
Pioneer VSX-S510 kost 278,- en heeft netwerk aansluiting. ja de setup is dan misschien iets duurder maar dan heb ik maar 1 apparaat in plaats van 2 bij de tv

• Bisti
hjvg schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:09:
[...]

dus dat houd in dat ik 2z een rasbery pi moet kopen en 1x hifibery amp toch?
waar bij de rasbery+hifibery amp in de werk kamer komt en de 2de rasbery pi naast mijn reciever komt te liggen.

reciever + rasbery pi = 230 euro ongeveer.
als ik nu een reciever met netwerk koop kan ik dan de rasbery achter wege laten?
Pioneer VSX-S510 kost 278,- en heeft netwerk aansluiting. ja de setup is dan misschien iets duurder maar dan heb ik maar 1 apparaat in plaats van 2 bij de tv
Helaas werkt dat niet, je zult dan wel op 2 apparaten radio/mp3 kunnen luisteren, maar het zal niet synchroon lopen. De raspberry heeft overigens het formaat van een pinpas, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Zelf ben ik btw ook voorstander van het scheiden van apparatuur. De voortgang gaat erg snel op het gebied van streamen, veel sneller dan op het gebied van reciervers (die moet gewoon over de juiste aansluiting beschikken) en nog veel sneller dan boxen (boxen van nu zijn niet veel beter dan die van 20 jaar geleden). Zodra je dus bron (raspberry) versterkerer (reciever/hifiberry) en boxen splitst zul je het minst vaak hoeven upgraden.

Om het nog leuker te maken haal je met je raspberry bij de tv ook direct een mediaspeler binnen. Kijk daarvoor maar even op het kodi/xbmc topic bij mediaspelers.

• hjvg
oke dat is me duidelijk. aan video had ik nog niet gedacht maar jah daar was ik in de toekomst nog wel wat voor nodig geweest.

wat betreft de receiver moet ik nog ergens op letten wat betreft aansluiting of andere zaken?

ik zal binnenkort ook is even in een audio winkel kijken.

• hjvg
gisteren is even in een audo winkel gekeken en ben er nu toch wel zeker van dat het een systeem met rasbery`s en een reciever moet worden. Nu nog een geschikte reciever vinden

sonos systeem zag er echt wel mooi uit alleen ik vind het te duur. en de mogelijkheden zijn minder dan met het andere systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door hjvg op 04-09-2015 17:07 ]

Pagina: 1